Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvorfor skulle det gjøre dem mindre verdt som mennesker? Er abortleger mindre verdt enn snille leger?

Mindre verdt?

De hjelper til med fosterdrap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det gjøre dem mindre verdt som mennesker? Er abortleger mindre verdt enn snille leger?

Er du seriøs nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Ola har ikke rett til å bestemme over Maris kjønnslepper, syns jeg... Han har rett til å tro på hvilken gud han vil, men han har ikke rett til å bestemme over andres kropp, selv om guden hans vil det... Så da blir det sånn at man har religionsfrihet, men ikke rett til å praktisere den som man vil?

Jeg er enig.:) Det trenger ikke å være en begrensning på Olas rett til å praktisere, men heller at Maris kjønnslepper i utgangspunktet ikke er en del av Olas religionsfrihet. For Mari har jo isåfall også en individuell rett. I forbindelse med omskjæring er det jo ofte snakk om barn, som ikke tar valget selv. Hvem sin frihet blir isåfall begrenset? Babyen eller barnet? Eller gruppa som hevder retten til å bestemme på vegnet av barnet? Det interessante er jo om din individuelle religionsfrihet innebærer retten til å bestemme over andre, eller om den er begrenset til å bestemme over deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs nå??

Det var du selv som anførte at mennesker ikke er like mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Vel, uansett om man er kristen eller ikke, så har man de som gifter seg i kirken pga tradisjon og de som gifter seg pga tro. Jeg synes at dette er et valg absolutt alle skal få lov til å ha, uavhengig av legning og om man tror eller ikke.

Og det er vel litt av problemet, at folk tror at tradisjon automatisk betyr at det er noe alle skal eller bør ha rett på. Jeg synes religionsfrihet er viktigere enn tradisjon i dette tilfellet. Og at kirken burde være fri til selv å bestemme hvem de vil og ikke vil vie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du selv som anførte at mennesker ikke er like mye verdt.

Ja... En mann som knuller en 7 år gammel gutt i rumpa, fordi det tenner han, er mindre verdt enn andre mennesker.

Dette rundt abort er et veldig stort tema, med massevis av valører, men det er en veldig fundamental forskjell mellom drepe et ubevisst menneske, og å ødelegge mesteparten av livet til et bevisst menneske.

Det er mye gråsoner rundt det med abort. Min personlige mening rundt akkurat det, er irrelevant, men uansett om det er et mord eller ikke, er det bedre enn å knulle en baby... Et menneske som har et ødelagt liv, føler smerte. Et menneske som aldri blei født, føler ingen ting.

Pedofili er ikke en legning, på den måten homo, hetro og bi er... Pedofili er en måte å være syk på, og det er ingen som blir født med den "legningen".

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant det, men akk så ubrukelig som kriterium! For er ikke også pedofile like mye verdt? Hvis pedofile er like mye verdt som oss andre, så må pedofile få gifte seg med barn i kirker hvis man skal følge din logikk.

Det finnes en grense for alt. Det er også forskjell på å være pedofil og homofil.

En person som utnytter/skader et barn på måten som pedofile gjør kan bare havne nedenunder for alt jeg bryr meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være homofil/lesbisk er ikke et valg man tar. Man er født sånn

Anonym poster: 55826b5772d5643a60b8497876dc7d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... En mann som knuller en 7 år gammel gutt i rumpa, fordi det tenner han, er mindre verdt enn andre mennesker.

Hvorfor det? Hvorfor mener du et menneskes handlinger er relevant ved vurderingen av menneskets verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hvorfor mener du et menneskes handlinger er relevant ved vurderingen av menneskets verdi?

Fordi det er handlingene, og intensjonene bak, som definerer mennesket.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt, så er kirken skilt fra staten. Så da vil jeg tro SV ikke har noe de skulle sagt i denne sammenhengen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedofili er ikke en legning, på den måten homo, hetro og bi er... Pedofili er en måte å være syk på, og det er ingen som blir født med den "legningen".

Hetro, homo, bi og pedo handler om seksualitet, og påstanden din om at pedofili skiller seg ut fra de tre andre beror bare på at du ikke liker den tilbøyeligheten, og hvorfor skulle det være relevant hvorvidt man er født slik? Hvis man var født som pedo, så var det okey liksom? Det er jo slik enkelte begrunner hvorfor de stiller seg positive til homofili. "De er født sånn." Kan man ikke noe for det, så er det liksom greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym poster: 55826b5772d5643a60b8497876dc7d45

Jada, be til gud og bli frisk. Folk som ser på homofili som en sykdom eller et valg man tar, er helt bak mål, latterlige og gir ingen mening i mine øyne.

De kristne mener at alle er skapt i guds syn. Vel, da har jo også gud skapt homofile i sitt syn. Case closed :o)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er handlingene, og intensjonene bak, som definerer mennesket.

Definerer mennesket? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ser på homofili som en sykdom eller et valg man tar, er helt bak mål, latterlige og gir ingen mening i mine øyne.

Så logikken din er at siden homofili ikke er et valg man tar, så er homofili ok? I så fall er også pedofili ok, med mindre du mener pedofili er et valg man tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kristne mener at alle er skapt i guds syn. Vel, da har jo også gud skapt homofile i sitt syn. Case closed :o)

Og de pedofile. Case closed :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hetro, homo, bi og pedo handler om seksualitet, og påstanden din om at pedofili skiller seg ut fra de tre andre beror bare på at du ikke liker den tilbøyeligheten,

Nei, det beror på at jeg studerer psykologi...

og hvorfor skulle det være relevant hvorvidt man er født slik? Hvis man var født som pedo, så var det okey liksom? Det er jo slik enkelte begrunner hvorfor de stiller seg positive til homofili. "De er født sånn." Kan man ikke noe for det, så er det liksom greit.

Det var for å forklare at pedofili er en ting man "pådrar" seg iløpet av livet, ved at man feks har blitt misshandla som barn. Det er ikke en "naturlig" legning, på den måten som legningene man blir født med, som da er hetro, homo eller bi (eller eventuelt asexualitet, om man kan kalle det en legning)

Definerer mennesket? Hva mener du?

Det er handlingene, og intensjonenen dine, som avgjør om det er et godt menneske eller ikke.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er handlingene, og intensjonenen dine, som avgjør om det er et godt menneske eller ikke.

Ja. Det er jeg enig i, men det vi var uenige om var jo et menneskes verdi. Hvorfor skulle et godt menneske være mer verdt enn et ondt menneske? Et menneske er jo ikke handlingene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det er egentlig litt fascinerende at den norske kirken får så mye tyn for dette. Har noen sjekket kravene den katolske kirken stiller for å vie noe? Jeg har akkurat skummet gjennom en latterlig lang liste over krav og bestemmelser, som innebærer alt fra impotens, røvere, utspørring, kursing og veiledning i ekteskap, barn, ingen skilsmisse, religiøs overbevisning, konfirmasjon og fandens han oldemor. Vi er ganske mange som ikke er velkomne til å gifte oss katolsk, for å si det sånn. Hvorfor krever man så mye mer av lutherske kirker? Den norske kirke skal ikke kunne nekte vielse av noen, mens den katolske kan sette så mange regler den vil? Hvorfor skal ikke lutherske kirker ha samme rett?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sykt provosert av at det skal være opp til presten om homofile og lesbiske skal få gifte seg i kirka.

Presten er betalt for å gjøre en jobb, da får han værsågod gjøre den også.

Uansett så er tinghuset ett meget godt alternativ (faktisk ett bedre synest jeg)

jeg og mannen min giftet oss der og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den fineste sermonien jeg har vært med på. Vi hadde med alt det koslige, minus jesus ditt og jesus datt.

Skjønner ikke hvorfor så mange vil gifte seg i kirka når de helt klart ikke er religiøse. Hyklersk.

Det er ikke homoene eller staten som betaler. Det er kirken. Så det argumentet holder ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...