Gå til innhold

Har du en kjæledyr farge som går igjen?


Gjest Vevila

Anbefalte innlegg

Gjest Vevila

Kom over en tråd på hundesonen.no om det såkalte "black dog syndrome" dvs at sorte hunder blir valgt sist i valpekull osv. Da kom jeg til å tenke på at jeg alltid har hatt sorte hunder. Jeg har også hatt en sort hest, en sort katt og div. sorte smådyr. Dette har jeg aldri tenkt over når jeg velger ut dyrene, og jeg synes ikke sort er den peneste fargen på de fleste dyr, så syntes dette var ganske underlig. Har dere noen "faste" farger som går igjen på deres dyr, eller varierer det veldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varierer veldig. Pleier å ta den som ligner minst på forrige dyr så jeg ikke "forventer" gamledyret i det nye.

Anonym poster: 2578687080ad48412abc1929f2f46028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det variert veldig. Hadde ett svart og ett brundt og hvitt marsvin, en grå og en lysebrun kanin (eller, de var egentlig søstra mi sine men siden hun er allergisk hadde jeg de hos meg), en (lys) palominofarget hest og nå en gråspraglete katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,har hatt undulater i flere farger,marsvin ,hamster og hund ,ikke samme farger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Velger aldri dyr etter farge. Velger dyr ene og alene etter kvalifikasjoner, slekt (pga "holdbarheten" f.eks) ol, og om fargen er pen, så er det kun en bonus ;)

Har hatt en god del forskjellige dyr men ingen har ligna spesielt i farge.

Untatt de hvite rottene mine vel og merke. Hvitt er liksom bare hvitt. Og så har det blitt en del av disse etterhvert siden de ikke lever så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Velger ikke hund eller katt etter farge. Kattene har jeg fått "kastet" i fanget (dumpet, fanget, funnet), og de har vært sorte, grå, og nå orange. Neste pus vil vel bli det samme, rart hvordan de som trenger det mest bare dukker opp på døra når jeg er på utkikk etter ny pus. :)

Forje hunden var brun, og den jeg har nå er hvit. Neste hund blir mest sannsynligvis sort. Hunderase velger jeg først og fremst ut i fra hva jeg skal bruke hunden til, og hvilken hund som passer min livsstil, ikke farge. Har ingen farger jeg foretrekker. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! Ja, når du sier det så ja! Vi har en dansk svensk gårdshund som er tricolor (brun, svart og hvit). Når vi hadde hatt henne i et år så fikk vi tilbud om en katt som ble født ute og hvis ingen andre tok henne inn så ville hun bli "tatt" fordi de som eide mor ikke var motiverte til å gjøre det selv. (Jeg vet er skikkelig idiotisk, hvorfor ikke bare sterilisere katten sin) også så vi bilde av denne katten som er også tricolor og vi syntes hun var så nydelig! Pippi fylte nylig to år :)

Tricolor for life <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Ingen bestemt farge. Myndefrøkna er blågrå, terrierterroristen er svart og brun. Hadde tre ildere før, en albino, en grå/svart og en brun/hvit/svart. Kattene mine har vært orange, svarte eller gråstripete. Rotta var hvit og brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger den første jeg ser. Klarer ikke glemme "den første". Har alltid vært sånn med dyr (og kosedyr :fnise:). Er noe spesielt med den første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre svarte og en hvit katt så langt, samt en undulat med litt blått og mye hvitt som aldri fikk voksenfargen på vingene.

Jeg velger ikke etter farge, men etter personlighet, den siste katten valgte meg, så jeg har igrunnen aldri tenkt over det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Veldig ulike svar her som jeg i grunnen regnet med. Må bare få sagt at jeg selv ikke velger individ eller rase etter utseende, det var derfor jeg syntes det var så snodig at så mange av mine tidlige dyr har vært sorte. Har såklart hatt noen dyr i andre farger, men de er i fåtall, og det er alltid de sorte som har lurt seg lengst inn i hjertet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten svakhet for røde katter. Han jeg har nå er rød med litt hvitt, og det var et bevisst valg at det ble akkurat han. Hvis jeg skulle bestemme farge helt fritt hadde det blitt en rødpus, men alle katter er jo vakre hver på sin måte. For andre katter har det vært tilfeldigheter som har bestemt utsende og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger ikke etter farge, men har endt opp med en svart hund med bittelitt hvitt på, to korthåra svart og hvite katter som jeg har nå, og så måtte jeg desverre nettopp avlive to katter pga sykdom hvor en var helt svart og en svart og hvit. Har ei kanin som er svart og hvit og ei kanin som er brun og hvit. Har før hatt mange dyr i forskjellige farger, men rar tilfeldighet at jeg har så mange svarte\hvite dyr nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre svarte katter, men det er ene og alene tilfeldig da alle kattene har kommet av seg selv på et eller annet vis.

Liker svarte katter veldig godt og jeg ble lei meg da jeg hørte at svarte katter er vanskelig å omplassere hos omplasseringssteder. :(

Anonym poster: c56456e1fb7213a51d5058e6a3ab80a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri valg dyr etter farge, men tenker ofte "ååå.. en dag skal jeg ha en svart araber hest" men vet at hvis den dagen kommer og jeg skal kjøpe en hest så er det ikke sikkert det blir araber og definitivt ikke sikkert at den blir svart.

Velger dyr utifra prestasjoner, stamtavle og kjemi mellom meg og dyret. Har hatt hester i alle de forskjellige fargene som finnes (ikke helt sant men nesten :fnise: ), hunder i forskjellige farger og størrelser og det samme med katter.

hos meg appellerer personlighet så mye at jeg glatt hadde valgt den stygge andungen fremfor den flotte svanen.

Men jeg må legge til at alle dyrene jeg har hatt best kjemi med er hunnkjønn.

Endret av Ruskemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmmm, det har jeg egentlig ikke tenkt så mye over. Interessant problemstilling :P Jeg har jo bare hatt hunder da, og de har jo som regel noen få farger som er godkjent fra rasestandarden, så det er ikke allverdens farger å velge mellom på alle raser. Men da jeg kjøpte hunden min, var jeg på besøk hos oppdretter som hadde 10 valper i forskjellige farger, men jeg valgte ikke etter farge, valgte etter gemytt og måten valpen var. Så jeg har vel egentlig ikke en spesiell farge jeg liker bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Går heller på personelighet enn farge, men tar ikke akkurat en et dyr jeg synes er stygt (eller et fint dyr med jævelig personelighet). Akkurat nå har jeg en svart hund (medgule og hvite tegninger), ev valp som er svart med hvite tegninger, en katt som er svart med hvite tegninger, en katt som er grå med striper og en helt svart katt. Så har veldig mange svarte dyr :P Familie dyrene (som bor hos mamma og pappa, men vi alle har vært med og velge og har vokst opp med): to grå elghunder, en svart katt med hvite tegninger og en orange katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigheter har gjort at jeg har hatt flest dyr med rød pels. Min første katt som barn var tiger så da ville jeg ha en slik som voksen og. Neste katt var skildpaddefarget og fikk to tigerbarn... Hunden er sobel da vi ikke fikk tak i sort den våren vi skulle ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiskenBlub

Har vel og merke ingen renrase dyr, enn familie hundene som er grå elghunder (og de har jo ikke andre farger). Valgte valpen fordi han ligner på hunden jeg hadde fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...