Gå til innhold

Historie og sivilisasjoner?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det noen ganger vært en sivilisasjon i historien som ikke har hatt noe form for religion? Hørte en påstand om at alle sivilisasjoner som har vært, har hatt en form for religion. Stemmer det? Jeg tenkter ikke på språk, kultur, handel osv. bare religion!

Anonym poster: 1caec948e42d34139ac3a21ae0607841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje du bør forsøke å presisere hva du mener. Med en sivilisasjon som ikke har hatt noen form for religion, mener du at religion skal være fraværende i sivilisasjonen, at det ikke kan finnes ett eneste religiøst menneske innenfor sivilisasjonens grenser? I så fall tror jeg vi kan si med ganske stor sikkerhet at en slik sivilisasjon aldri har eksistert. I hvert fall ikke blant menneskene. Hvis det finnes sivilisasjoner utenfor jorden ser jeg imidlertid ikke bort fra at slike kan eksistere uten noen form for religion. Men da er det altså ikke blant mennesker, men blant andre intelligente skapninger.

Religion er antagelig et biprodukt av vårt språk der grammatikken åpner for at vi kan stille en mengde rare spørsmål som tilsynelatende gir mening, men som egentlig bare har mening om vi forutsetter ting vi strengt tatt ikke kan forutsette, for eksempel at verden har en skaper og at naturen er skapt med et bestemt formål på samme måte som våre redskaper er skapt med bestemte formål. I tillegg kan det ligge en disposisjon i vår psykologiske konstitusjon siden vi alle som barn opplevde å bli tatt hånd om av noen store, nærmest allmektige, allvitende skapninger, våre foreldre. Gudene er for den voksne det foreldrene er for barnet, eller i hvert fall ganske nært dette. Det er verdt å legge merke til at det finnes et utall ulike religioner som alle er innbyrdes uforenlige, så selv den som måtte tro at en av dem er sann må jo innrømme at de fleste religioner påstår noe som ikke er sant.

En hel sivilisasjon uten forekomsten av religion er altså ikke lett å finne her på jorden, men det har eksistert og eksisterer store nasjoner der staten er religionsnøytral, selv om religion selvsagt har vært med på prege kulturen også i disse landene, og i enkelte (som USA) spiller jo religion likevel en rolle i politikken, men den amerikanske forfatning erklærer at landet er religionsnøytralt. Landet var jo i sin tid nettopp en frihavn for ulike dissentermenigheter som hadde det vanskelig i de europeiske land der en stor kirke gjerne dominerte i hvert land, den katolske kirke i sør, protestantiske statskirker i nord.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at religion skal være fraværende i sivilisasjonen.

Anonym poster: 1caec948e42d34139ac3a21ae0607841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noe slikt tror jeg ikke har eksistert noen gang. Iallfall har jeg ikke hørt om noe samfunn som ikke hadde religion i det hele tatt. Det vanlige er at religionen har hatt en svært sentral plass, og vært en viktig del av kulturens maktapparat. Men gi det litt tid. Vi kan bli de første som kvitter seg med religion helt og holdent.

De vestlige demokratienes lovbestemte religionsfrihet og overveiende sekulære lovgivning er en helt ny tilnærming til religion. Og vi vender oss i større og større grad til vitenskapen for å få svar på spørsmålene om hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har religionen vært kulturens maktapparat?

Anonym poster: 1caec948e42d34139ac3a21ae0607841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har religionen vært kulturens maktapparat?

Anonym poster: 1caec948e42d34139ac3a21ae0607841

Den har vært en viktig del av kulturens maktapparat.

Japans keiserfamilie var iflg deres mytologi direkte nedstammet fra gudene. Keiser Hirohito, som ble tvunget til å abdisere etter Japans kapitulasjon, var en gud, og en del av vilkårene for hans overgivelse, var at han måtte frasi seg gudestatusen. Kid you not. Hvis du tror at keiseren er en gud, har han ikke mer makt over deg enn en fyr som ble valgt til embetet sitt fordi han er en bedre løgner enn han som ble nummer to?

I tidligere tider holdt man det for sant i Europa at kongene hadde sin makt og sitt mandat direkte fra Gud.

Og mayaene organiserte til og med krigføring etter religiøse krav. Menneskeofring var en sentral del i gudsdyrkingen deres. Når de gikk til krig, gjorde de seg umake med å ta levende fanger, som senere kunne ofres. Faktisk i en slik grad at det nedfelte seg i våpnene deres og kampteknikkene. Og mange av deres motstandere utkjempet sine kriger etter de samme reglene. Enkelte historikere har ment at det var en vesentlig del av grunnen til at en håndfull spanjoler kunne slå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...