Gå til innhold

Hva er riktig skrivemåte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Her er det vel ikke garpegenitiv i seg selv som er problemet, men snarere at man har en nominalfrase som inneholder to genitiver av samme type, og det er jo ikke er helt heldig. For eksempel er heller ikke "min samboers beste venninnes type", eller "typen til den beste venninnen til til samboeren min" spesielt elegant språk.

For å unngå slikt, kan man sørge for at man har to ulike genitivstyper innen samme nominalfrase. For eksempel:

Typen til min samboers beste venninne

Typen til samboeren min sin beste venninne

Heller ikke ideelt, kanskje, selv om det etter min mening er bedre enn eksempelfrasen, så man burde vel heller skrive om helt. Og hva som måtte passe da, kommer helt an på resten av setningen.

Anonym poster: 824b7245f9e7a03f83b1c521a53587cc

Jeg ville ha skrevet denne setningen slik som i ditt første eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hadde valgt "Marius sitt album", dersom eg nytta hovudmålet mitt.

Det fell nok ikkje like naturleg på bokmål, nei.

Anonym poster: b5537ab3002fba1b6b9e9e882d327b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha skrevet denne setningen slik som i ditt første eksempel.

Hvilket første eksempel? Min types samboers beste venninne?

Ellers er et annet forslag "han som er sammen med min samboers beste vennninne"/"han som er sammen med amboeren min sin beste venninne", "han som er sammen med den beste venninnen til samboeren min", for da får man jo bare én genitiv innenfor denne nominalfrasen. For øvrig blir det enda bedre om man bytter ut "den beste venninnen" med "bestevenninnen". Da blir konstruksjonen endel lettere.

Anonym poster: 824b7245f9e7a03f83b1c521a53587cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvilket første eksempel? Min types samboers beste venninne?

Ellers er et annet forslag "han som er sammen med min samboers beste vennninne"/"han som er sammen med amboeren min sin beste venninne", "han som er sammen med den beste venninnen til samboeren min", for da får man jo bare én genitiv innenfor denne nominalfrasen. For øvrig blir det enda bedre om man bytter ut "den beste venninnen" med "bestevenninnen". Da blir konstruksjonen endel lettere.

Anonym poster: 824b7245f9e7a03f83b1c521a53587cc

Jeg mente "Typen til min samboers beste venninne", hvis jeg skulle velge en av dem du skrev. Ellers ville jeg ha omskrevet på lignende måte som du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som du skriver, men du har ikke brukt apostrof, men akutt aksent. Dette er det skrevet om i flere av de foregående innleggene.

Sorry, har litt startproblem med mac her. Uvant tastatur kombinert med dårlig syn. :fnise::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Sorry, har litt startproblem med mac her. Uvant tastatur kombinert med dårlig syn. :fnise::sur:

Da kan det nok stokke seg litt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...