Gå til innhold

Tilbud om ny stilling. Hva må jeg tenke på nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt 50% stilling til nå, og de siste ukene blitt lovt 100%, noe som trer i kraft om ca 1 uke. Saken er det at med det har jeg fått tilbud om ny stilling, som vikarierende restaurantsjef. Han som egentlig er det, er sykemeldt i ubestemt tid, og vi vet ikke om han kommer tilbake.

Jeg vurderer å si ja, det eneste som stopper meg er at jeg egentlig vurderte å si opp stillingen min fordi jeg ville finne noe som passet meg bedre enn jobben jeg har nå. Dette var egentlig bare midlertidig, jeg skulle slutte for å enten finne noe annet eller studere videre.

Jeg tenker at hvis jeg takker ja til jobben, så blir jeg "tvunget" til å bli der. At kanskje oppsigelsestiden blir lengre om jeg finner noe annet?

Dette er en stor avgjørelse for meg, og jeg vil gjerne tenke nøye igjennom dette så det ikke blir tull, verken for denne jobben eller for fremtidlige jobber.

Så når jeg har samtalen med sjefen min om noen dager, hvilke spørsmål bør jeg stille?

Dette er det jeg tenker på nå:

- Arbeidsoppgaver (vet sånn ca, men vil ha det spesifisert)

- Lønn

- Kontrakt hvor dette står

- Om nåværende kommer tilbake, går jeg tilbake til min nåværende stilling?

Andre ting jeg bør spørre om, eller tenke på?

Anonym poster: 45b630c64d531a5a5b5c1fbb9908f3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidstider. Restaurantbransjen har ofte mye ugunstige vakter.

Anonym poster: 52a4ad8aa2623cb6557ce40aed0d33ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidstider. Restaurantbransjen har ofte mye ugunstige vakter.

Anonym poster: 52a4ad8aa2623cb6557ce40aed0d33ca

Godt poeng. Men arbeidstidene blir som avtalt (ved at jeg får 100%), pluss et par timer til i uka som går til møter. Så den delen vet jeg :)

Andre forslag?

Ts

Anonym poster: 45b630c64d531a5a5b5c1fbb9908f3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Dersom du er i vikariat nå og får tilbud om fast kontrakt, så er det vanlig at oppsigelsestiden øker. Dersom det er vikariat, så spør om oppsigelsestiden vil bli endret når du går opp i stillingsprosent. Spør også om datofestet kontrakt (altså vikariat som varer ut oktober i år, så vil du ha dette med i kontrakten).

Har de prøvetid, eller er du i så fall ferdig med prøvetiden i stillingen du har nå? Og om ja - hva innebærer prøvetiden? Hos noen kan det feks være en veldig kort gjensidig oppsigelsestid, hos andre vil ekstra goder slå inn når prøvetiden er over.

Overtid? Forventer de at du skal putte inn overtid i denne nye stillingen?

Skiftplaner, hvor lang tid i forveien har de dette klart? Jeg tror du har rett på å få vite om skiftene dine minst 14 dager før, men enkelte setter opp skift i flere mnd i forveien, noe som er en fordel til å planlegge weekendturer og private ærend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er i vikariat nå og får tilbud om fast kontrakt, så er det vanlig at oppsigelsestiden øker. Dersom det er vikariat, så spør om oppsigelsestiden vil bli endret når du går opp i stillingsprosent. Spør også om datofestet kontrakt (altså vikariat som varer ut oktober i år, så vil du ha dette med i kontrakten).

Har de prøvetid, eller er du i så fall ferdig med prøvetiden i stillingen du har nå? Og om ja - hva innebærer prøvetiden? Hos noen kan det feks være en veldig kort gjensidig oppsigelsestid, hos andre vil ekstra goder slå inn når prøvetiden er over.

Overtid? Forventer de at du skal putte inn overtid i denne nye stillingen?

Skiftplaner, hvor lang tid i forveien har de dette klart? Jeg tror du har rett på å få vite om skiftene dine minst 14 dager før, men enkelte setter opp skift i flere mnd i forveien, noe som er en fordel til å planlegge weekendturer og private ærend.

Har hatt fast 50%, nå fast 100%. Så jeg går ikke fra et vikariat. Har også gjort ferdig prøvetiden,

I forbindelse med at 100%-stillingen ble satt opp, fikk vi ny arbeidsturnus, som trer i kraft om ca en uke. Den ble sendt ut 14 dager før, og den forrige skiftplanen ble da sagt opp.

Skal møter jeg deltar på ifm den nye stillingen være lønnet?

Dette er veldig surrealistisk for meg. Jeg har alltid bare vært medarbeider i butikker og kafèer, nå har jeg fått tilbud om en sånn stilling, og det er jo helt nytt for meg. Kan nesten ikke tro det er sant.

Ts

Anonym poster: 45b630c64d531a5a5b5c1fbb9908f3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Skal møter jeg deltar på ifm den nye stillingen være lønnet?

Anonym poster: 45b630c64d531a5a5b5c1fbb9908f3c4

Enten så skal du ha overtidsbetalt for møter som gjør at arbeidstiden din overstiger 37,5 time pr uke, eller så skal du kunne avspasere disse timene på et annet tidspunkt.

Jeg har en stilling der jeg aldri får overtidsbetalt - men jeg har flexitid og vil kunne ta ut hvert minutt jeg jobber over 37,5 timer pr uke i fridager og fritid. Så det spørs litt på ordningen.

Men å spørre om du får overtidsbetalt eller avspasering etter disse møtene er nok ikke så dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...