Gå til innhold

Er det tabu at menn gråter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kunne vertfall ikke tenkt meg å bli i lag med en mann som ikke viser følelser. Mennesker har følelser, roboter har de ikke, mennesker: turn on, roboter: turn off... Jeg tenker at det å grine når en blir rørt eller lei seg er like viktig og like bra som å smile når en er glad og lykkelig. Innestengte følelser fører skjeldent til noe godt noe.. Jeg skjønner ikke hvorfor det er tabu å grine om situasjonen tilsier det men vi kan le når situasjonen tilsier det. Selvsagt alt til sin tid og alt det derre, jeg mener ikke at hele Akeselven trenger å renne som en foss ned over kinnene selv om en ser en film, men en blir ikke mindre mann av følelser.

Så en mann som ikke går rundt å føler å snakker om følelser og sitter å sutrer foran tv, er ikke en mann for deg? Halvparten av kvinnene jeg kjenner er ikke så frempå som mange i dag mener at menn skal være i forhold til å vise følelser. Fatter ikke hvor de tvangstankene om at menn skal gå rundt å føle, grine og vase med alt slikt kommer fra. Hvis en mann ikke har noe behov for å uttryke følelsene sine og grine, gjør det en mann til mindre mann det da, samme med kvinner? Sier seg selv at alle mennesker har følelser, men betyr ikke at alle skal gå rundt å vise følelser å grine hele tiden. Forskjellen er vel at menn generelt har "pleid" å være kjent for å ha mer kontroll på følelser og mestring av disse enn hva kvinner har. For min egen del så har jeg hatt et fåtalls kjærester som har grenet foran meg sett bort i fra muligens tårene som har kommet når det har blitt slutt, er dette dårlige mannfolkkvinnfolk jeg har vært sammen med da? Personlig foretrekker jeg kvinner som er emosjonelt stabile og ikke har et utstrakt behov for å vise følelser. Snakker om følelser hvis det er noe galt, og uttrykker seg som alle gjennom smil og liknende kropps språk, samt viser litt ekstra følelser hvis de er opprørt, men ikke noe mer enn det. Ville aldri hatt en kjæreste som sitter å griner foran meg, ved mer eller mindre det er et godt grunnlag for det. Fell gjerne en tåre når de ser en trist film, men ikke sitt der og stri grine for en dum film. Da synes ihvertfall det er kleint.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Jeg syns det er helt greit at menn gråter, det gjør jo alle fra tid til annen. Men jeg vil ikke ha en som griner for alt mulig.

• Liker 2
Skrevet

Har heller aldri påstått det. Og gratulerer med egne meninger. Men ikke si at mine ytringer er tøv. Hvis du skulle ha gått på en smell, ville du virkelig ha holdt alt inne i deg selv, uten et snev av følelser? Har du i det hele tatt følelser?

Ikke sagt jeg ikke føler, men har ikke noe behov for å gå rundt å uttryke det til andre hele tiden, eller å gråte av den grunn. Har hatt nok av smeller i mitt liv, noen større en hva mangen burde være nødt til å oppleve i løpet av et helt liv, mye mindre i et ung liv. Men legger meg ikke ned å gråter av den grunn, men kan fint få vonde eller negative følelser. Og har ikke noe problem med disse følelsene, siden de er følelser og ikke facebook statuser som trengs å annonseres til alle. Klarer fint å ordne opp i egne følelser og trenger ikke en gjeng med mennesker som skal holde meg i hånda og snakke om disse følelsene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skikkelig mann...? BTW, hva i all verden får et menneske til å være skikkeligere enn et annet fordi det gråter? Bytt det ut med at noen menn gråter så nærmer du deg noe. Men ikke legg inn at skikkelige menn gråter, samme som at jeg skal si at skikkelig kvinner skruer bil, bygger hus og tjener fett med penger. De kan gjøre det som resultat av likestilling, men er ikke det som gjør de til skikkelig kvinner. Skikkelig kvinner oppfører seg som kvinner, samme gjelder menn.

Noen kvinner gråter aldri. Noen kvinner gråter ofte. Noen kvinner gråter av og til. Samme gjelder menn. For å være skikkelig MANN eller skikkelig KVINNE må man være skikkelig MENNESKE og rett å slett tørre å stå for den man er, og gjøre det man føler for i stedet for å la seg diktere av gammeldagse holdninger.

edit: eller nymotens holdninger

Endret av Miller
  • Liker 4
Gjest Reza08
Skrevet

Ikke sagt jeg ikke føler, men har ikke noe behov for å gå rundt å uttryke det til andre hele tiden, eller å gråte av den grunn. Har hatt nok av smeller i mitt liv, noen større en hva mangen burde være nødt til å oppleve i løpet av et helt liv, mye mindre i et ung liv. Men legger meg ikke ned å gråter av den grunn, men kan fint få vonde eller negative følelser. Og har ikke noe problem med disse følelsene, siden de er følelser og ikke facebook statuser som trengs å annonseres til alle. Klarer fint å ordne opp i egne følelser og trenger ikke en gjeng med mennesker som skal holde meg i hånda og snakke om disse følelsene.

Nei, så merkelig at vi er forskjellige. Selvfølgelig finnes det folk som ikke trenger at noen bryr seg, uansett hva det er, men jeg vil nå påstå an allmenheten setter pris på litt støtte, spesielt i vanskelige tider.

Skrevet

Så en mann som ikke går rundt å føler å snakker om følelser og sitter å sutrer foran tv, er ikke en mann for deg? Halvparten av kvinnene jeg kjenner er ikke så frempå som mange i dag mener at menn skal være i forhold til å vise følelser. Fatter ikke hvor de tvangstankene om at menn skal gå rundt å føle, grine og vase med alt slikt kommer fra. Hvis en mann ikke har noe behov for å uttryke følelsene sine og grine, gjør det en mann til mindre mann det da, samme med kvinner? Sier seg selv at alle mennesker har følelser, men betyr ikke at alle skal gå rundt å vise følelser å grine hele tiden. Forskjellen er vel at menn generelt har "pleid" å være kjent for å ha mer kontroll på følelser og mestring av disse enn hva kvinner har. For min egen del så har jeg hatt et fåtalls kjærester som har grenet foran meg sett bort i fra muligens tårene som har kommet når det har blitt slutt, er dette dårlige mannfolkkvinnfolk jeg har vært sammen med da? Personlig foretrekker jeg kvinner som er emosjonelt stabile og ikke har et utstrakt behov for å vise følelser. Snakker om følelser hvis det er noe galt, og uttrykker seg som alle gjennom smil og liknende kropps språk, samt viser litt ekstra følelser hvis de er opprørt, men ikke noe mer enn det. Ville aldri hatt en kjæreste som sitter å griner foran meg, ved mer eller mindre det er et godt grunnlag for det. Fell gjerne en tåre når de ser en trist film, men ikke sitt der og stri grine for en dum film. Da synes ihvertfall det er kleint.

Du må gjerne lese igjennom svaret mitt ne gang til og så får du fortelle meg hvor jeg skriver at menn skal gå rundt å grine hele tiden ;) Jeg har da aldri skrevet det, så denne tolkningen for stå på din egen regning... Men som sagt en mann som aldri viser følelser er for meg som en robot, kjekt å ha sikkert som noen synger, men ikke noe jeg finner attraktivt nei. Det blir som med en mann som aldri ler. Men igjen det handler ikke å grine ut akerselven av en film, slik det ikke er attraktivt med menn som får latterkrampe i begravelser. Men følelser bør en inneha!!

• Liker 3
Skrevet

Noen kvinner gråter aldri. Noen kvinner gråter ofte. Noen kvinner gråter av og til. Samme gjelder menn. For å være skikkelig MANN eller skikkelig KVINNE må man være skikkelig MENNESKE og rett å slett tørre å stå for den man er, og gjøre det man føler for i stedet for å la seg diktere av gammeldagse holdninger.

edit: eller nymotens holdninger

Saklig og bra innlegg. Men er jo fortiden som har definert kjønnsrollene, og fremtiden som viderutvikler kjønnsrollene. Så en kjønnsidentitet baseres vel på sitt opphav slikt som alt annet, og da bli jo det "opprinelige" det jeg vil tro er definisjonen på en "skikkelig" mann. Akkurat som at en skikkelig bil går på bensin/diesel, ikke strøm.

• Liker 1
Skrevet

Nei, så merkelig at vi er forskjellige. Selvfølgelig finnes det folk som ikke trenger at noen bryr seg, uansett hva det er, men jeg vil nå påstå an allmenheten setter pris på litt støtte, spesielt i vanskelige tider.

Man kan vel få og gi støtte uten at man skal vise følelser, ihvertfall til en viss grad vil nå jeg tro...

Men ja, hver sine meninger, og tror jeg lar det ligge med det. Du har ihvertfall fått en innsikt i mitt syn på dette =)

• Liker 1
Skrevet

Saklig og bra innlegg. Men er jo fortiden som har definert kjønnsrollene, og fremtiden som viderutvikler kjønnsrollene. Så en kjønnsidentitet baseres vel på sitt opphav slikt som alt annet, og da bli jo det "opprinelige" det jeg vil tro er definisjonen på en "skikkelig" mann. Akkurat som at en skikkelig bil går på bensin/diesel, ikke strøm.

Da har vi ihvertfall forskjellig definisjon på ordet "skikkelig". Kjønnsidentiteten har vel ikke et spesifikt opphav, det er en konstant utvikling.

Jeg tenker ikke at tog i dag ikke er "skikkelige" tog, fordi de ikke går på kull.

• Liker 2
Gjest Reza08
Skrevet

Man kan vel få og gi støtte uten at man skal vise følelser, ihvertfall til en viss grad vil nå jeg tro...

Men ja, hver sine meninger, og tror jeg lar det ligge med det. Du har ihvertfall fått en innsikt i mitt syn på dette =)

Ja, med all respekt for deg, jeg godtar at du har ditt syn. Jeg har skjønt en god del av dine synspunkter her, selv om jeg nødvendigvis ikke er enig i alt.

Skrevet
Menn som griner blandt folk er ikke menn, da er de av den nye generasjonen som ikke kan skifte dekk eller se blod uten å bli bleke.

Hva er galt med å grine blant folk?

Det høres lite mannlig ut at du er så pysete at du er fryktelig opptatt av hva andre mener om deg. Så pysete og umannlig at du ikke tør å gråte blant folk.

Skrevet

Da har vi ihvertfall forskjellig definisjon på ordet "skikkelig". Kjønnsidentiteten har vel ikke et spesifikt opphav, det er en konstant utvikling.

Jeg tenker ikke at tog i dag ikke er "skikkelige" tog, fordi de ikke går på kull.

Er sant dette og definisjoner er forskjellig ut fra hvem de kommer fra. Men ihvertfall fra 10-15 år tilbake var det allmenn oppfatningen av hva "skikkelig" menn var. Og tenker at når det er mindre enn 20 år siden menn var "skikkelige" menn så er det fortsatt stort sett gjeldende som definisjon. Versus tog som gikk på kull for veldig veldig lenge siden.

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med å grine blant folk?

Det høres lite mannlig ut at du er så pysete at du er fryktelig opptatt av hva andre mener om deg. Så pysete og umannlig at du ikke tør å gråte blant folk.

Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre mener om meg, men bryr meg om hva jeg selv mener. Kunne fint grenet på TV om det så var det, men er hverken et behov jeg har eller noe jeg mener en skikkelig mann gjør. Er tøff nok til å gå naken blandt folk og ha sex blandt folk også, men betyr ikke at jeg gjør det. Sku sikkert vært tøff nok til å drept en person under rette omstendigheter, men det betyr ikke at jeg gjør det... Så fortell meg heller hva som er pysete med at jeg ikke gråter blandt folk, når det ikke er noe jeg er redd for...

• Liker 1
Gjest LineaAlba
Skrevet

Jeg syns ikke det er tabu, men jeg reagerer sterkere selv når en mann gråter enn hvis det er en kvinne. Er vant til å se venninner gråte, og vet hvordan jeg skal trøste dem, men når en mann gråter tenker jeg at "dette må være skikkelig ille" av en eller annen grunn, og kjenner gråten komme selv. Kanskje det er fordi jeg aldri har sett min far gråte eller noe?

AnonymBruker
Skrevet
Kunne fint grenet på TV om det så var det

Men da faller jo penisen din av! :sjokkert:

Anonym poster: 122262dcb3b00c8bb38b90bcab3dcf41

• Liker 3
Skrevet

jeg trenger en mann som klarer å vise følelser og ikke er like avstumpet som en robot. Det betyr ikke at han skal grine for enhver ting - jeg foretrekker en rolig, stabil og balansert fyr. Men at han kan si ifra hvis ting er vondt, at vi kan snakke om de tøffe temaene, og at han - hvis han føler for det - føler seg trygg nok til å gråte foran meg. Heller det enn hva jeg ser mange menn gjør - er sinte og slår rundt seg når de egentlig bare er triste og bruker sinne som forsvar. Det er mannlige varianten av dramaqueen og ikke en person jeg ønsker i livet mitt.

Så korte versjonen - bring on the tears

• Liker 2
Skrevet

jeg trenger en mann som klarer å vise følelser og ikke er like avstumpet som en robot. Det betyr ikke at han skal grine for enhver ting - jeg foretrekker en rolig, stabil og balansert fyr. Men at han kan si ifra hvis ting er vondt, at vi kan snakke om de tøffe temaene, og at han - hvis han føler for det - føler seg trygg nok til å gråte foran meg. Heller det enn hva jeg ser mange menn gjør - er sinte og slår rundt seg når de egentlig bare er triste og bruker sinne som forsvar. Det er mannlige varianten av dramaqueen og ikke en person jeg ønsker i livet mitt.

Så korte versjonen - bring on the tears

Trenger vel ikke å grine for å ha kontroll på følelser og unngå sinne og aggressiv adferd, det er vel heller et tegn på noen som er umodne og underutviklet i forhold til å takle seg selv og sine egne følelser. De trenger vel heller å lære seg å kontrollere og ha orden på følelsene fremfor å grine så blir alt magisk fint og aggresjon forsvinner. De som er aggresive og bruker sinne er vel mer i en situasjon de ikke takler/hånterer. Da disse som regel ikke utagerer slikt hvis de er alene, ihvertfall ikke i alle tilfeller vil jeg tro. Samt mangel på selvbeherskelse, på lik linje med barn som slår rundt seg og utagerer, men stemmer vel ikke det da siden barn gråter jo, så da kan det ikke være innestengte følelser som utageres...?

Skrevet

Beklager at jeg er noe usaklig nå, men la meg bare få nevne at det - etter min mening så klart - er særdeles lite mandig å være aktivt medlem på et kvinneforum.

• Liker 2
Skrevet

Synes det går greit om en mann griner litt når det er skjedd noe ille, som dødsfall, brudd med kjæresten og sånne ting. Men at en mann griner for mindre ting, som en trist film, synes jeg blir litt feil. Vil jo at menn også skal ha følelser og evnen til å uttrykke disse, men at de gjør det på en mer fattet måte enn å sette seg ned og grine.

Skrevet

Det er helt unormalt for helt normalt menneske å ikke vise og uttrykke følelsen.

Det er ikke tabu, det er en del av hva/hvem vi er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...