Gå til innhold

for øvrig-ikke forøvrig


Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle

Jeg har alltid vært litt opphengt i dette med rettskrivning, og har alltid stavet ordet forøvrig forøvrig. På forrige norskprøve fikk jeg imidlertid beskjed om at ordet skal deles i to, altså staves for øvrig. Og ganske riktig, Kunnskapsforlagets rettskrivningsordbok skriver også for øvrig, og åpner ikke for ordsammensetning.

Så har jeg sett meg litt rundt på KG, og alle som skriver feilfritt (og det er de fleste :-) ) staver ordet forøvrig. Så derfor, er det sånn at alle egentlig skriver forøvrig og at man burde blåse i reglene? Når jeg aldri har sett et eneste eksempel på for øvrig føler jeg meg litt dum som skriver det selv... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg skriver forøvrig, men jeg hadde reagert eller lagt merke til det om noen hadde skrevet for øvrig. Har liksom ikke tenkt noe over det ordet (de ordene) noen gang jeg, bare skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært litt opphengt i dette med rettskrivning' date=' og har alltid stavet ordet forøvrig [i']forøvrig. På forrige norskprøve fikk jeg imidlertid beskjed om at ordet skal deles i to, altså staves for øvrig. Og ganske riktig, Kunnskapsforlagets rettskrivningsordbok skriver også for øvrig, og åpner ikke for ordsammensetning.

Ehhhhh?!? Når skjedde dette, egentlig? Da jeg gikk på skolen, het det 'forøvrig' - i ett ord. Og jeg er VELDIG opphengt i rettskriving!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Solstråle
Ehhhhh?!? Når skjedde dette' date=' egentlig? Da jeg gikk på skolen, het det 'forøvrig' - i ett ord. Og jeg er VELDIG opphengt i rettskriving![/quote']

I alle ordbøker jeg har (som alle er fra etter 1996) står det for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heter det ikke FORØVERIG??, eller begynner jeg forøverig å bli gammel?

Forøverig er jeg ikke imponert over norskkunskapene her på KG.

Di var der. Jeg så han. Henne var der. Jeg er ikke gift enda. Når jeg var liten osv...Setninger som begynner med liten bokstav, og egennavn med liten bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg..
Så har jeg sett meg litt rundt på KG' date=' og alle som skriver feilfritt (og det er de fleste :-) ) staver ordet forøvrig. Så derfor, er det sånn at alle egentlig skriver forøvrig og at man burde blåse i reglene? Når jeg aldri har sett et eneste eksempel på for øvrig føler jeg meg litt dum som skriver det selv... :-?[/quote']

Sukk.. jeg har fått inntrykk av at mange tenker sånn: "alle andre staver det sånn, så da må det jo være riktig.."

Selvdestruktiv holdning. Prøv i hvert fall å skriv rett, ikke gå inn for å la være selv om andre er inkompetente. Du trenger da ikke dilte etter.

Det må jo være noe slikt som skjer, siden skrivefeil sprer seg som varme i tørt gress for tiden. Tenker bl.a. på orddelingsfeil, som jo er det motsatte av det som nevnes her, men som blir mer og mer vanlig. Det er skremmende mange (også her inne) som ikke har fått med seg at vi på norsk skriver sammensatte ord i ett, altså IKKE eple kake, men eplekake, IKKE data maskin, men datamaskin, osv. Dette er barnelærdom, men folk driter tydeligvis i hva de lærte på skolen. Jeg ser ingen annen grunn til at voksne mennesker gjør dette gang på gang :roll:

Til slutt, en ord delings feil som jeg finner meget underholdende: jeg så en gang ordet pultost på trykk, delt.. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da... :oops: Det betyr at jeg skriver feil...

Skal prøve å huske det heretter :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skriver jeg feil, til min store irritasjon.

Men jeg måtte sjekke selv altså... for jeg var slett ikke overbevist.

Høres merkelig ut, denne orddelingen her.

for øvrig

forøvrig

Hmmm... kanksje jeg ikke har skrevet feil...? For øvrig... tester igjen uten å tenke:

For øvrig - nei, har skrevet riktig, jeg, det kom i hvert fall automatisk.

For øvrig... ja, så sannelig.

*flink*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya
Heter det ikke FORØVERIG??, eller begynner jeg forøverig å bli gammel?

Forøverig er jeg ikke imponert over norskkunskapene her på KG.

Di var der. Jeg så han. Henne var der. Jeg er ikke gift enda. Når jeg var liten osv...Setninger som begynner med liten bokstav, og egennavn med liten bokstav.

Forøverig er nok et ikke-eksisterende ord.

"Jeg så han" er for øvrig (der ble det rett ;) ) korrekt. "Ham" er dessverre en form som er på vei ut av skriftspråket, selv om noen (som meg) henger fast ved det med nebb og klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

*DYTT*

Husk for øvrig! Bruker ofte det ordet, men merker meg at alle andre skriver det feil, nemlig "forøvrig". Kjedelig fordi det da virker som om det er jeg som skriver feil når feilen er blitt standard.

Anonym poster: bd7c803cfa97b413ec98226b31a3b77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste skriver bokmål eller nynorsk, ikke riksmål.

Anonym poster: 7035cb125760b309ba6dc4ec9ccc41f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Vil tro endel av forvirringen er basert på dette:

http://www.riksmalsf...on=1&NewsId=133

Hvorfor støter vi da, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig?[2] Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.[3] Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se.

Edit: ser en AB har vært inne på det samme, går litt fort i svingene her i dag. (idag? ;) )

Endret av hogwash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har det som deg når det gjelder "i hvert fall". Det blir alltid "i hvertfall" hos meg selv om jeg egentlig vet at det er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...