Gå til innhold

Samsvarsbøyning


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg har lagt merke til at det ser ut som om stadig flere ikke bruker samsvarsbøyning når de skriver. Et eksempel herfra, og jeg mener ikke å henge ut noen:"Hva skjer med å provosere de som er omtenksom?" Her er pronomenet i flertall, adjektivet i entall. Er dette en ny trend, eller er det godkjent eller vet ikke folk hva som er det riktige?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mister litt troen på folks språkkunnskaper av KG. En gjenganger, som gjør skikkelig vondt, er "fordiom". Grøss!

Anonym poster: 69847639d1854431b54d4493d94bde46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister litt troen på folks språkkunnskaper av KG. En gjenganger, som gjør skikkelig vondt, er "fordiom". Grøss!

Anonym poster: 69847639d1854431b54d4493d94bde46

Hva har det med saken å gjøre? Hvorfor må hver jævla tråd på dette underforumet bli en klagemur for alle som vil klage over folks generelle språkferdigheter?

Uansett, angående saken, så synes jeg ikke dette er et nytt fenomen. I mange dialekter er det ikke kongruens mellom leddene, og dette slår naturligvis ut når man skriver. Så kan man diskutere hvorvidt det er gangbart eller ikke (hvis målet er å skrive korrekt norsk - for min del handler det om hvor jeg skriver).

Her et eksempel fra media der dialekt trolig har spilt inn.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er et mer sammensatt spørsmål enn det kanskje ser ut til, og jeg skal forsøke å gi en forklaring på de grammatiske forholdene som gjør seg gjeldende her.

Det gjelder altså bokmål. Den generelle regelen i norsk er at adjektiv, som ”ledig”, skal bøyes i flertall når subjektet står i flertall. Derfor blir det ”hun er ledig” (subjektet er entallsformen ”hun”), men ”de er ledige” (subjektet er flertallsformen ”de”). Ved partisipper, derimot, skal det ikke være bøyning på bokmål (på nynorsk skal det derimot være bøyning også her, etter læreboknormalen, som er hovednormen). Derfor skal det på bokmål hete ”de er invitert” (”invitert” er perfektum partisipp av verbet ”invitere”), altså med ubøyd form, som i ”hun er invitert”.

Det er to andre forhold som kan virke inn på dette. Det ene er at en del opprinnelige partisipper, som ”fornøyd” (egentlig partisipp av ”fornøye”) er gått over til å fungere som adjektiv og står oppført som det i ordbøkene. De får i prinsippet bøyning på linje med andre adjektiv, og derfor bør det hete ”alle var fornøyde”. Det andre forholdet er at adjektiv pluss preposisjon kan stivne i en fast forbindelse som hindrer bøyning. Et godt eksempel er ”glad i”, der det normalt heter ”de er glad i hverandre”. Mange andre forbindelser ligger i en gråsone; for eksempel kan det hete både ”de er stolt av ham” og ”de er stolte av ham”.

”Interessert” er et partisipp som til dels fungerer som et adjektiv, slik at både ”avisene er ikke interessert” og ”avisene er ikke interesserte” etter mitt skjønn er akseptable løsninger. Når ordet følges av preposisjonen ”i”, motvirker dette tendensen til å bøye ”interessert” i flertall, som et adjektiv. Det kan nemlig argumenteres for at ”interessert i” er en fast forbindelse, omtrent som ”stolt av”.

På bakgrunn av dette vil jeg si at formuleringen ”de var ikke interessert i å vite” er mønstergyldig ut fra tradisjonen i bokmål.

Finn-Erik Vinje behandler dette og mange andre ordleggings- og bøyningsspørsmål inngående i sin bok ”Moderne norsk”, femte utgave, Fagbokforlaget 2002."

Anonym poster: 410a5ed13bab364e395539c12b92174b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig som AB over her skriver. Når et adjektiv står som subjektspredikativ, har man ikke nødvendigvis kongruens i samme grad som når det står attributivt. I dette tilfellet har dessuten de aktuelle leddene et relativpronomen mellom seg, noe som også virker 'mot' kongruens.

Det ville selvfølgelig ikke vært feil å ha kongruens her, og dette er også muligens noe flertallet av språkbrukerne ville foretrukket, men om det er riktig eller ikke å ikke bøye adjektivet i samsvar med pronomenet, befinner seg litt mer i grenseland.

For øvrig, TS: Hva mener du med spørsmålet om dette er "godkjent"? :klo:

Anonym poster: a472d270a0d36d43a5a12e91c24a4952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man bør ha i bakhodet at dette er et forum, hvor man har en mer uformell tone, og at folk derfor bruker et mer muntlig språk, slik vi også ser på sms og facebook. Jeg tipper de fleste brukerne her skriver annerledes i jobbsøknadene sine. Selv om dette ikke er et bevisst valg har mennesker en automatisk språklig bevissthet om hva som passer i hvilke sammenhenger, se feks ungdommer på oslo øst som snakker kebabnorsk på tbanen med venngjengen, men selvsagt aldri ville snakket slang til foreldre eller på jobbintervju. Å pirke på språket til andre i en uformell setting som dette tyder bare på at man har svake sosiale antenner.

Anonym poster: 8aabec18023a10507634e1a08c244313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...