AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #21 Skrevet 12. mars 2013 TS her. Bare så det er sagt så er ikke jeg abortmotstander, ihvertfall ikke når det er god grunn til det. For noen år siden møtte jeg ei ung jente på fylla, hun kunne fortelle meg at hun var gravid (og hadde tatt extacy helgen før), men det gjorde jo ikke noe - hun skulle fjerne ungen "på tirsdag". Jeg ble kvalm! Så kjenner jeg også noen sykepleiere som har skiftet HELT mening i forhold til abort, når de ved en feiltagelse gikk inn på et rom på sykehuset og fikk se den lille oppskjærte døde babyen på bordet. Hun ene slutta jobben sin for å si det sånn. Så dette ER seriøse greier, det er det ingen tvil om. I forhold til dødsstraff så tenker jeg som så, at noen mennesker har påført andre så mye grov lidelse, igjen og igjen og igjen, at verden hadde vært et mye bedre sted uten dem her. Det må tross alt folk til å passe på disse også, og det er ingen lett jobb! Faktisk tror jeg enkelte i denne tråden hadde tenkt annerledes hvis f.eks enten de selv, eller noen i familien etc, hadde fått livet ødelagt av en annen person. Jeg tenker drap, grove seksualforbrytelser etc. Det er for meg provoserende å se at maksimum straff i Norge er 21 år, og fanger har tilgang på TV, data, utdannelse, kost og losji. VELDIG provoserende. Så man kan jo lure litt på hvorfor et uskyldig barn får lov til å bli tatt livet av, imens en seriemorder får noen usle år bak lås og slå til han slipper ut, selvsagt på skattebetalerenes regning vil jeg tippe. Anonym poster: 992abba2d4fb8fa0676349e12658d1eb 2
Fim Skrevet 12. mars 2013 #22 Skrevet 12. mars 2013 Hei alle cellesamlinger! Hvorfor skal vi bry oss om noe som helst? Jeg mener, vi er jo ingenting, egentlig. Eller hva? Bare en samling atomer eller celler, vi er jo ikke verdt noe. Så hvorfor ha sex, hvorfor få barn, hvorfor fjerne barn, hvorfor drepe folk eller la folk leve? Ingenting betyr noe. Hilsen ekstreme ateister. Anonym poster: 9eb7ad7c99b89a0d45a82efd54e762b5 Jeg anbefaler deg å lese 1.kapittel (eller var det introduksjonen?) av Sam Harris' bok "The moral landscape". Han forklarer dette "problemet" grundigere enn jeg kan (eller ihvertfall gidder å) gjøre her. Kort fortalt: Det spørs hvilket perspektiv du velger. Tar du evighetsperspektivet så har du helt rett: Universet bryr seg ikke om oss, og ingenting vi gjør har noen betydning. Om vi alle tok kollektivt selvmord i morgen har det ikke den aller minste betydning for de riktig store sammenhengene. Come to think of it; det samme gjelder om Universet skulle opphøre å eksistere i morgen. Men dét er jo bare filosofi. Vi er ikke galakser, vi er mennesker, så det er litt mer fruktbart å se på spørsmålet på menneskeskala. Vi har bevissthet, og vi opplever verden og menneskene rundt oss. Det er denne bevisstheten som er kilden til moral, verdi, hva som "betyr noe". Mitt liv har ikke noen "større mening", men det har mening for meg, her og nå. Meningen i livet mitt er alt jeg opplever hver dag, gleden ved å gjøre ting jeg liker, kjærligheten til de som står meg nær. Når jeg er borte, blir alt dette borte, og Universet leer ikke på så mye som et øyenbryn av den grunn. Dét forringer ikke verdien av min opplevelse av mitt liv, her og nå. Hilsen en du antakelig ville kalt en ekstrem ateist - du kan forresten drite i å uttale deg på mine vegne. 5
Anglofil Skrevet 12. mars 2013 #23 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Vel ts, det er helt lov til å tenke slik, jeg er allikevel uenig. Jeg er en av dem som har fått flere venner drept fordi en gjerningsmann mente det var greit å drepe barn og unge. 22. juli husker vi vel alle. Allikevel, jeg er i mot dødsstraff. Kanskje nå mer enn noen gang. Og for meg er det ikke provoserende at fanger ofte får utdannelse, kost og losji, for ser man på faren for å begå ny forbrytelser så er den lavest i Europa. Rent personlig skulle jeg gjerne sett enkelte lide, men jeg må rett og slett legge vekk mine personlige følelser og se på hva som faktisk fungerer. Jeg tror ikke det å nedverdige et menneske og ikke gi dem f.eks kost og losji vil føre til at det begås færre drap. Jeg tenker at man ikke kan forvente at noen skal behandle oss med respekt hvis vi ikke gjør dette selv, til tross for at mennesket kanskje har begått grusomme handlinger. Og forøvrig så er det slik at selv om maksimumsstraffen er på 21 år kan man allikevel sitte hele sitt liv i fengsel i Norge grunnet forvaring. ABB kommer nok aldri ut. Min sorg blir ikke mindre eller borte av å drepe det mennesket som skapte og forårsaket den sorgen. Selvfølgelig har jeg gått med hevntanker, antagelig som veldig mange mennesker. Det er bare naturlig. Det betyr dog ikke at det er løsningen. Og helt ærlig tror jeg det er en større lidelse å sitte på en celle resten av livet og bare forsvinne. Det er jo veldig enkelt, man slipper å tenke mer på de handlinger som er begått, og man slipper å tenke over at man kanskje aldri skal være fri igjen, spesielt for mennesker som ABB. Mvh Yvonne Endret 12. mars 2013 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #24 Skrevet 12. mars 2013 Isåfall hvorfor? Hvorfor er det greit å ta et uskyldig liv som aldri fikk sjansen til å utvikle seg, imens det er FY FY å ta et liv som sannsynligvis har ødelagt for mange andre på de verst tenkelige måter? Hva synes du? Anonym poster: 992abba2d4fb8fa0676349e12658d1eb Fordi et foster IKKE er et selvstendig "uskyldig liv"! Nå er jeg heller ingen prinsippiell, innbitt motstander av dødsstraff. Mine innvendiger går først og fremst på om man skulle dømme en uskyldig til døden. Anonym poster: fd967fad9f44f05ca3cf11d2de3d29d2
jabx Skrevet 12. mars 2013 #25 Skrevet 12. mars 2013 Hvorfor er det greit å ta et uskyldig liv som aldri fikk sjansen til å utvikle seg, imens det er FY FY å ta et liv som sannsynligvis har ødelagt for mange andre på de verst tenkelige måter? Fordi fosteret ikke er et ferdig menneske. Det har ikke følelser, tanker, bånd til andre mennesker, osv. Det mangler grunnleggende menneskelige egenskaper. Derimot er lovbryteren du ønsker å drepe et fullverdig menneske, og selv om han har gjort noe grusomt så har mennesker rettigheter. 1
jabx Skrevet 12. mars 2013 #26 Skrevet 12. mars 2013 Så kjenner jeg også noen sykepleiere som har skiftet HELT mening i forhold til abort, når de ved en feiltagelse gikk inn på et rom på sykehuset og fikk se den lille oppskjærte døde babyen på bordet. Hun ene slutta jobben sin for å si det sånn. Så dette ER seriøse greier, det er det ingen tvil om. Høres ut som en skrønehistorie. Jeg vil regne med at sykepleiere får se slikt allerede under utdannelsen. Uansett er det slik at disse aborterte "babyene" ikke var ferdig utviklede mennesker, og hadde uansett ikke hatt noen muligheter videre. 3
Testosteron Skrevet 12. mars 2013 #27 Skrevet 12. mars 2013 Og i land som tillater abort, er det offentlige standpunktet at denne rimeligheten strekker seg til det tidspunkt da man mener fosteret går over fra å være spire til menneske. I så fall skulle abortloven fastsette ett bestemt tidspunkt for hvor langt ut i svangerskapet provosert abort er lov, men slik er det ikke. Abortloven fastsetter flere forskjellige tidspunkter for når provosert abort er lov eller ikke, så Stortinget tar ikke bare hensyn til når fosteret har blitt til et menneske, men også om moren ønsker at barnet skal bli født eller ikke. http://www.lovdata.no/all/hl-19750613-050.html#1
Sommerfugl90 Skrevet 13. mars 2013 #28 Skrevet 13. mars 2013 Jeg klarer ikke sammenligne abort og dødsstraff. 1
jabx Skrevet 14. mars 2013 #29 Skrevet 14. mars 2013 Jeg klarer ikke sammenligne abort og dødsstraff. Det er nok fordi du er i stand til å tenke rasjonelt. 3
Gjest Riskjeks Skrevet 14. mars 2013 #30 Skrevet 14. mars 2013 Jeg er for selvbestemt abort, og mot dødsstraff, av de samme årsakene de fleste ramser opp her. Et foster såpass tidlig i svangerskapet er ikke et menneske, men et potensielt menneske. Jeg ser ingen grunner til å kriminalisere abort. At et potensielt liv ikke blir et liv, har ingen betydning for alle andre. Det er da nok mennesker på jorda. Folk får ta abort så mye de bare lyster for min del. Dødsstraff kan ikke på noen måte sammenlignes med abort, da det dreier seg om et menneske. Det er alltid fare for justismord, og det er heller ingen god måte å straffe forbrytelser med i et moderne samfunn.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #31 Skrevet 14. mars 2013 Edit: det er ikke "FY FY" med dødsstraff, men de fleste skjønner at det er uheldig, både økonomisk og etisk. Hæ, dødsstraff er jo mye mer økonomisk enn f.eks. langvarige fengselsstraffer. Man slipper jo f.eks: - Ansatte til å vokte fangene, kokker, renholdspersonale, psykologer, tannleger, leger osv... - Mat - Utstyr: møbler, ting til treningsrom, undeholdning (tv, pc ol) - Vedlikehold av bygninger (interiør og eksteriør, f.eks. er oppussing av bad dyrt) - Elektrisitet - Pluss mye mer man ikke tenker over! Altså, sammenligner man dette med å ta livet av noe så vil man selvsagt spare masse ressurser? Jeg er mot dødsstraff selv, men økonomi kan man vel ikke bruke som et argument? Anonym poster: ed42dc57d85c4bff0daed733d88ced7a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #32 Skrevet 14. mars 2013 Høres ut som en skrønehistorie. Jeg vil regne med at sykepleiere får se slikt allerede under utdannelsen. Uansett er det slik at disse aborterte "babyene" ikke var ferdig utviklede mennesker, og hadde uansett ikke hatt noen muligheter videre. Nei, vi ser ikke sånt under utdannelsen. Det er kun patologer og evnt gynekologer og en og annen sykepleier som ser aborterte fostre. Min undring ligger i at det må være omtrent umulig å gå feil for å møte det synet. Det er ikke akkurat på sengepostene det ligger oppskårede fostre. Høres ut som en skrøne ja. Jeg er for selvbestemt abort. Jeg mener vi skal ha strenge straffer for fæle forbrytelser, noe vi ikke har. Men faren ved dødsstraff er at man ikke har tatt riktig person, da blir det litt vanskelig å gjøre om dommen. Anonym poster: a8f64ce015c8099a5c1a67af96db7332
Karenina Skrevet 14. mars 2013 #34 Skrevet 14. mars 2013 Hæ, dødsstraff er jo mye mer økonomisk enn f.eks. langvarige fengselsstraffer. Man slipper jo f.eks: - Ansatte til å vokte fangene, kokker, renholdspersonale, psykologer, tannleger, leger osv... - Mat - Utstyr: møbler, ting til treningsrom, undeholdning (tv, pc ol) - Vedlikehold av bygninger (interiør og eksteriør, f.eks. er oppussing av bad dyrt) - Elektrisitet - Pluss mye mer man ikke tenker over! Altså, sammenligner man dette med å ta livet av noe så vil man selvsagt spare masse ressurser? Jeg er mot dødsstraff selv, men økonomi kan man vel ikke bruke som et argument? Anonym poster: ed42dc57d85c4bff0daed733d88ced7a Du burde Google det litt. Det er faktisk vesentlig dyrere å praktisere dødsstraff, med rettssaker av MYE større omfang, vanvittig større fokus på bevis, etterforskning, advokater, etc. 1
jabx Skrevet 14. mars 2013 #35 Skrevet 14. mars 2013 Hæ, dødsstraff er jo mye mer økonomisk enn f.eks. langvarige fengselsstraffer. Nei, det er faktisk mye dyrere. Det er billigere å bure noen inne på livstid enn å ha dem på dødscelle. Man slipper jo f.eks: - Ansatte til å vokte fangene, kokker, renholdspersonale, psykologer, tannleger, leger osv... Hahahahahahahahahahahahahaha. Nei, for fanger som ikke har noe å tape trenger ikke strengere og dyrere bevoktning enn andre fanger liksom. 1
Gjest meh Skrevet 14. mars 2013 #36 Skrevet 14. mars 2013 Skal et "uønsket" barn straffes resten av livet fordi noe foreldrene dens har gjort? Skal millioner av potensielle barn miste resten av livet hver gang folk har sex med prevensjon? Nei, det er faktisk mye dyrere. Det er billigere å bure noen inne på livstid enn å ha dem på dødscelle. Spørs hvem som idømmes dødsstraff, har en f.eks dødsstraff for terror vil det i de aller fleste tilfeller være billigere enn å la gjerningspersonen sitte i lukket avdeling for resten av livet sitt.
jabx Skrevet 15. mars 2013 #37 Skrevet 15. mars 2013 Spørs hvem som idømmes dødsstraff, har en f.eks dødsstraff for terror vil det i de aller fleste tilfeller være billigere enn å la gjerningspersonen sitte i lukket avdeling for resten av livet sitt. Hvordan blir dødsstraff for terror billigere?
Gjest meh Skrevet 15. mars 2013 #38 Skrevet 15. mars 2013 Hvordan blir dødsstraff for terror billigere? Terrorister soner som regel under ekstreme sikkerhetsregimer.
Fim Skrevet 15. mars 2013 #39 Skrevet 15. mars 2013 Hæ, dødsstraff er jo mye mer økonomisk enn f.eks. langvarige fengselsstraffer. Man slipper jo f.eks: - Ansatte til å vokte fangene, kokker, renholdspersonale, psykologer, tannleger, leger osv... - Mat - Utstyr: møbler, ting til treningsrom, undeholdning (tv, pc ol) - Vedlikehold av bygninger (interiør og eksteriør, f.eks. er oppussing av bad dyrt) - Elektrisitet - Pluss mye mer man ikke tenker over! Altså, sammenligner man dette med å ta livet av noe så vil man selvsagt spare masse ressurser? Jeg er mot dødsstraff selv, men økonomi kan man vel ikke bruke som et argument? Anonym poster: ed42dc57d85c4bff0daed733d88ced7a Det er ikke bare å ta dem med ut i bakgården og skyte dem, vet du. http://www.deathpenalty.org/article.php?id=42 http://www.economist.com/node/13279051 Her har du argumenter i begge retninger - vesentlig flere kilder sier at dødsstraff er dyrere. http://deathpenalty.procon.org/view.answers.php?questionID=001000 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå