Gå til innhold

hvorfor prater tone svensk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rart det der. Danske forstår heller ikke norsk.

Ingen forstår norsk. Svenske forstår ikke dansk og danske forstår ikke svensk.

Vi nordmenn er de eneste som forstår de andre.

Er det fordi vi er smartere ;) ?

Anonym poster: 84d327601a07eaea864dcef44fab06d4

Kanskje vi ser mer svensk og dansk på TV enn de ser på norsk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi ser mer svensk og dansk på TV enn de ser på norsk.

Eller også har det noe å gjøre med at vi har vært okkupert av begge i flere hundre år?

Anonym poster: a8816caf3503996c34a0604ed7ebcc58

AnonymBruker
Skrevet

Eller også har det noe å gjøre med at vi har vært okkupert av begge i flere hundre år?

Ja, jeg husker godt det.

Var nok da jeg lærte meg dansk/svensk :)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste for en stund tilbake at nrk super dubber svenske og danske tvserier til norsk. Jeg tror det kommer til å gjøre at norske barn ikke kommer til å forstå svensk og dansk som vi som vokste opp med det på tv.

Det er også mulig at nordmenn forstår språkene bedre fordi vi har så mange ulike dialekter å forholde oss til, og at vi da er mer vant til å skulle forstå "språk" som minner litt om det vi selv snakker. Jeg vet ikke om det er noe fornuftig i dette da, bare noe jeg kom til å tenke på.

Anonym poster: cd00685f88ed10d9ab8db5f01de23009

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg husker godt det.

:fnise:
Skrevet (endret)

Har en svensk kompis som jeg chatter med innimellom men jeg må skrive på engelsk ellers skjønner han nesten ingenting av det jeg sier... og jeg har ikke en vanskelig dialekt, jeg bor rett utenfor Oslo.

Endret av Calypso
Skrevet

Ja, det må være riktig. Det var slik jeg lærte svensk. Sikkert ikke ford jeg så på Pippi og Emil da jeg var liten. :P *sarkasme*

AnonymBruker
Skrevet

Tror svensker skjønner Oslo dialekten mye bedre fordi det er mer av den på TV og sånn.

Nja, det sies jo at nynorsk ligger mye tettere opp mot svensk enn det bokmål gjør. Jeg kjenner en del svensker, og ofte må jeg bruke nynorske ord når de ikke forstår det jeg sier. Ei svensk jente (hun jobber riktignok i Norge, så hun forstår norsk godt) foretrekker å lese nynorsk fremfor bokmål.

I "tabellen" nedenfor kan man se ord hvor dette kommer tydelig frem:

Bokmål - nynorsk - svensk

forskjell - skilnad - skillnad

begynnelse - byrjing - början

hode - hovud - huvud

uke - veke - vecka

vann - vatn - vatten

mer info: http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2005/03/nynorsk-noe-for-svensker.html

Anonym poster: 6847ea85a192a930ea24e94144f6bb70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, det sies jo at nynorsk ligger mye tettere opp mot svensk enn det bokmål gjør. Jeg kjenner en del svensker, og ofte må jeg bruke nynorske ord når de ikke forstår det jeg sier. Ei svensk jente (hun jobber riktignok i Norge, så hun forstår norsk godt) foretrekker å lese nynorsk fremfor bokmål.

I "tabellen" nedenfor kan man se ord hvor dette kommer tydelig frem:

Bokmål - nynorsk - svensk

forskjell - skilnad - skillnad

begynnelse - byrjing - början

hode - hovud - huvud

uke - veke - vecka

vann - vatn - vatten

mer info: http://www.uniforum....r-svensker.html

Ja, og poenget var at siden nynorsk er en bygget på ord og gramatikk fra norske dialekter, så tror jeg ikke svensker forstår bokmål/Oslo-dialekt/"dansk" bedre enn andre dialekter/nynorsk. Dessuten er grammatikken ikke helt ulik heller, da svensk og nynorsk har mye til felles grammatisk. F.eks. har begge mange a-endinger.

Gjest Lincoln
Skrevet

Ja, jeg husker godt det.

Ja, det var tider :)

Men det at vi har vært okkupert av begge landene har muligens ført til at språket vårt er en slags skandinavisk unversalnøkkel. Vi forstår dansk og svensk, og svensker og dansker forstår vårt språk bedre enn det andre.

Gjest nobilian
Skrevet

Men om man aldri snakker norsk til svensker hvordan skal de da lære seg litt norsk? Om man snakker litt sakte så forstår svensker norsk, ellers så er det viljen det er noe galt med.

Anonym poster: 7d08dfed5654451c4aae10c017a7c60d

Hvorfor skal de lære seg norsk?

Skrevet

Jeg har flere danske og svenske venner, og har aldri måtte snakke engelsk til dem, er det noen ord jeg ikke forstår så sier de bare ordet på engelsk, og de forstår like godt norsk som jeg forstår dem. Men det kommer også an på hvor i landet dem kommer fra. enkelte steder i sverige og danmark er det ikke mulig å forstå hva dem sier, men det samme er det for meg her i norge, enkelte steder her i norge fatter jeg iiingenting av hva dem sier, akkuratt som den filmsnutten oppforbi viser..haha jeg fatta ikke ett kvekk! men når dem snakker sakte så hjelper det jo, men dem har så mange rare ord :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...