Gå til innhold

Har du et eller flere familiemedlemmer med annet politisk ståsted?


Gjest Skogkar

Anbefalte innlegg

Min mor stemmer FRP (hun var hippi før), det samme gjør noen av mine søsken som bor med min mor. Min far har lenge stemt KRF (han er katolsk), men byttet til Høyre etter at KRF hadde sagt noe negativt om katolikker i følge ham. Jeg stemte bare høyre i mine yngre dager fordi min far sa det var et bra parti, men nå føler jeg at det sikkert ikke var det rette partiet for meg likevel. Jeg føler meg litt mer venstreorientert i en del av holdningene mine. Har ikke stemt hjemme i Norge på en stund fordi jeg har studert så mange år i utlandet nå. Er ikke så kjempeglad i politikk, syns det ser litt aggressivt ut til tider, så jeg liker egentlig best å være nøytral :) Typen min prøver dog å få meg til å bli mer politisk aktiv han er fra et annet EU land og stemmer Arbeiderpartiet i sitt land. Har eldre søsken som også stemmer AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vi i aller nærmeste familie er rimelig enige, og på samme parti. Jeg har en tante derimot som sikkert kunne giftet seg med AP om det var mulig, og jeg lærte fort å aldri diskutere politikk med henne, da hun ble raaasende på meg i en eller annen sak der jeg var uenig :fnise: Enkelte tar ting for personlig, og da er det bare irriterende, for det blir det jo aldri noen god diskusjon av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Er det deres oppfatning at det er de som står lengst til venstre i politikken som oftest tar ting mest personlig, og blir mest sinna?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie stemmer damene og ene bror arbeiderpartiet, mens far og bror 2 enten stemmer høyre eller rødt(!?) Ikke at jeg har noe imor rødt, men merkelig å være vid i meningene sine? Alle har høy utdannelse og de er intelligente personer. Vi diskuterer ofte politikk.

I slekta derimot stemmer flertallet frp eller demokratene. De er uutdannede rasister og trygde"snyltere" bosatt på landet hele gjengen. Mine foreldre flyttet langt ifra og utdannet seg begge to, i motsetning til resten av familien. De diskutere jeg/ vi ikke med siden det eneste gnålet de greier å presse ut av seg er klaging på alkoholpriser, bensinpriser og innvandrere. Det meste er ikke reelt engang, det er bare dritt de har funnet i komentarfeltet på db ol.

Morsomt er det noen ganger da. Som da min Onkel som er uføretrygdet pga hmm? Husker ikke vilken klage som til slutt førte fram til uføretryd, tror rett og slett nav ble så lei til slutt at han bare fikk det innvilget. Uansett, onkel stilte til kommunevalg for demokratene sist det var valg, for en knøttliten kommune. Det var ikke måte på hvem som skulle få sparken i kommunen når han fikk plass i kommunestyret. Folk måtte bare passe seg altså. Latterlig!

Jeg har faktisk til dags dato enda ikke funnet en intelligent person som stemmer frp. Er det rart man får fordommer? Jeg trodde en jeg kjente stemte på de, men det viste seg at han var medlem av unge høyre.

Anonym poster: 61624ce915d540a6956d524b67ece9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra en relativt rød familie. Jeg tror faktisk tante og onkel 1 var kommunister før i tiden. Tante og onkel 2 har bilde av en kjent kommunist på veggen (en av den snille sorten). Fetteren min driver med noe raddisgreier i Sør-Amerika. De andre på den siden stemmer SV. Den lengst til høyre må ha vært morfar som stemte Venstre. Og farfar som stemte Venstre fordi han syntes morfar var så smart. Vi har morsomme politiske diskusjoner. Alle er høyt utdannet og har gode bakgrunnskunnskaper.. Vi står for mye av det samme, selv om vi er litt uenige i hvordan vi skal nå målet.

På den andre siden har vi pappa og broren hans. Pappa stemmer Høyre fordi han er på hils med Fabian Stang, og onkel stemmer FrP, men liker statuser der FrP blir disset. Viktige politiske saker er billig bensin og ting som har med bilen og campingvognen hans å gjøre.

Jeg foretrekker faktisk heller diskusjonene på morssiden.

Anonym poster: 4091d2887f89855c03264a454c0a81d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra en ganske rød familie jeg også. Tror ikke noen av dem holder med et spesielt parti, de ligger vel et sted 'midt på' venstresiden, men stemmer ikke SV ettersom de mener de er for naive og driver med for mye tøys.

Selv er jeg enda rødere på noen punkter, langt mer radikal i dyrevernpolitikken og mer mot høyresiden i enkelte saker. Holder ikke med ett spesielt parti og er for ung til å stemme.

Vi diskuterer litt og de fleste er relativt enige med hverandre, og selv om vi fra utsiden kan virke nokså sarkastiske og hånlige i måten vi snakker til hverandre på, er det god stemning.

Anonym poster: 55c2605277d90608517d6fc7df6ae8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men jeg føler at det har jevnet seg ut mer og mer dess eldre jeg har blitt (og det er dessverre jeg som har brutt med unge, idealistiske meg :P ). Ingen i familien/slekta er veldig politisk engasjerte, men alle stemmer ved valg; noen mer eller mindre på gammel vane, andre tenker nok litt mer fra valg til valg.

Anonym poster: 1ab03bd9854ee7594e9874ae816b6aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianna

Jeg stemmer Høyre, det gjør samboeren min også, men samtlige av mine ekser har stemt enten SP, Venstre eller KRF :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor stemte lenge SV, før hun gikk over til Ap. Hun har stemt SV et par ganger igjen også, men aldri til høyre for Ap. Faren min er jeg litt usikker på, men han har også stemt på venstresiden lenge.

Jeg har alltid tilhørt sentrum-høyre, enten Høyre eller Venstre. Vi får se hva det blir til til høsten, men en av de to.

Heldigvis er begge foreldre i ferd med å ta til fornuften. De kommer etter. Lovlig sent, men bedre sent enn aldri :)

Anonym poster: 92ebc7a2e7d31dffc5ad597e68250574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er begge foreldre i ferd med å ta til fornuften. De kommer etter. Lovlig sent, men bedre sent enn aldri :)

Anonym poster: 92ebc7a2e7d31dffc5ad597e68250574

Hva er så fornuftig medHøyre da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...