Gå til innhold

Føler dere at skriftspråket er viktig når dere leser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke dere at det endrer teksten helt, om det er på et annet skriftspråk? Jeg vokste opp i en nynorsk kommune, og jeg måtte ha det på skolen. Men foreldrene mine er fra Bergen så jeg har ikke noe dialekt som gjør at jeg syns nynorsk virker likt måten jeg snakker på. Når jeg leser i lokalavisen så er ALT nynorsk og jeg syns det virker så rart, spesielt når de intervjuer folk som jeg vet ikke har noe dialekt som ligner nynorsk. Jeg vet jo at nynorsk er et skriftspråk, men jeg syns det blir feil om for eksempel jeg hadde blitt intervjuet av lokalavisen, og så hadde de skrevet alt jeg sa på nynorsk.

Helt fra jeg var liten har jeg mislikt å lese skjønnlitteratur som er på nynorsk, fordi jeg syns det ødelegge hele boken. Hadde nok ikke lest Harry Potter som barn om han sa "Voldemort drap foreldra mine, og gav meg eit arr på anlete." :icon_lol:

Anonym poster: 6dd7ded1274b756620f0f4dd26317f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Hehe.. Siden jeg har hatt bokmål som hovedmål, så forstår jeg godt hva du mener. Jeg synes likevel at nynorsken er en berikelse. Nynorsk lyrikk er fantastisk, og jeg blir helt forelsket i dem som snakker noe tilnærmet nynorsk. Folk fra Førde..sukk..

Det er nok ikke like lett å selge bøker på nynorsk, men jeg synes det er tøft med dem som faktisk velger å gi ut/skrive bøkene sine på nynorsk, som f.eks. Olaug Nilssen. Man vet jo at de ikke selger like lett.

Anna Gavalda er vel også bare oversatt til nynorsk? Det er alltid litt "kvialt" å åpne en bok på nynorsk, men etter hvert tenker man jo ikke over det.

Så alt i alt, synes jeg at det jeg leser på nynorsk gir en mer lyrisk og romantisk klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg føretrekkjer å lese nynorsk, men eg klarar fint å lese bokmål òg. Eg beherskar båe målformene relativt godt, men er heilt klart mest glad i nynorsk.

Anonym poster: 614bd5a486a392fd40bdf6a2bb5dc961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra nynorsk-kommune, snakker dialekt som ligger nært nynorsk og har alltid valgt nynorsk som hovedmål på skolen. Likevel syns jeg det er litt rart å lese nynorsk skjønnlitteratur og nynorsk teksting på tv noen ganger. Men jeg tror det i hovedsak er fordi det er uvant, bokmål er jo dessverre standarden. Så lenge det ikke brukes et særs konservativt nynorsk syns jeg det er et finere skriftspråk enn bokmål, og foretrekker helst å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Jeg behersker nynorsk helt greit, men jeg foretrekker bokmål. Jeg synes nynorsk bare er irriterende og foretrekker bokmål. Jeg leser heller en bok på engelsk enn på nynorsk, hvis jeg skal være så ærlig. Dette til tross for at jeg mener at nynorsk absolutt kan være vakkert, spesielt innen lyrikk. Det har vel litt med vane å gjøre, og preferanser selvsagt.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her... Saken er at jeg er en lærerstudent på Nordisk. Altså jeg blir norsklærer, og jeg har en venn som sier at norsklærer MÅ synes nynorsk er kjempe bra. Altså... jeg syns det er bra at vi har to skriftspråk, det får Norge til å skille seg ut, og det er en del av vår språkhistorie, men jeg syns ikke jeg er nødt til å digge nynorsk av den grunn.

Jeg vil også heller lese på engelsk enn nynorsk. Jeg blir nok mer vandt til det, ettersom jeg må ha nynorsk kurs, og leser mye nynorsk.

Det er jo lenge til jeg blir lærer, men jeg ser ikke noe gale i at en lærer personlig liker bokmål, selv om de må forholde seg til at noen elever skriver nynorsk. Jeg kommer jo ikke til å fortelle elevene mine at jeg syns at nynorsk er rart osv.

Anonym poster: 6dd7ded1274b756620f0f4dd26317f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker nynorsk, jeg. Synes skjønnlitteratur og lyrikk blir enda finere på nynorsk, det er noe jordnært, og på en måte enkelt (ikke i negativ forstand) med språket. Men, skal ærlig innrømme at det ikke var like stas å lese exphil på nynorsk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her... Saken er at jeg er en lærerstudent på Nordisk. Altså jeg blir norsklærer, og jeg har en venn som sier at norsklærer MÅ synes nynorsk er kjempe bra. Altså... jeg syns det er bra at vi har to skriftspråk, det får Norge til å skille seg ut, og det er en del av vår språkhistorie, men jeg syns ikke jeg er nødt til å digge nynorsk av den grunn.

Jeg vil også heller lese på engelsk enn nynorsk. Jeg blir nok mer vandt til det, ettersom jeg må ha nynorsk kurs, og leser mye nynorsk.

Det er jo lenge til jeg blir lærer, men jeg ser ikke noe gale i at en lærer personlig liker bokmål, selv om de må forholde seg til at noen elever skriver nynorsk. Jeg kommer jo ikke til å fortelle elevene mine at jeg syns at nynorsk er rart osv.

Anonym poster: 6dd7ded1274b756620f0f4dd26317f2f

Det eneste du som lærer er pålagt til, er å følge læreplanen. Den forteller deg ikke hva du skal mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må lære deg vanlig rettskriving først

Skrev det litt fort. Jeg kan skrive rett. Unødvendig å peke ut.

Anonym poster: 6dd7ded1274b756620f0f4dd26317f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...