Gå til innhold

Folk forstår ikke at jeg har det travelt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til deg som går siv.ing.: jeg går også en av disse tunge siving-studiene på Gløs med mange øvinger, forelesninger og prosjekt som har ekstremt mye lab på toppen. Jeg brukte også 50+ timer på skolen de 9første semesterene. Nå skriver jeg master, og selv om det er mye lab har jeg aldri hatt et så avslappet, behagelig semester som nå.

Jeg er på skolen ca. 6 timer om dagen, og bruker tida for det meste på lab og artikkellesing, i tillegg til noen durabelige kaffepauser. Foreløpig har jeg ikke skrevet særlig mer enn intro og eksperimentelt, men etter påske har jeg som mål å komme skikkelig i gang med skrivinga.

Jeg har allerede jobb, men det endrer ikke ambisjonene mine. Siste semesteret er chill, fordi du har bare deg og oppgaven din å tenke på! Dette er mitt beste semester så langt, og jeg skulle ønske hele studietiden var slik, selv om den ikke er det :)

Til TS: ta deg noen pauser. Bruk en ettermiddag eller to i hverdagen til å se vennene dine. Ta en totimers kaffe og hold deg oppdatert eller inviter hjem til deg selv. Du kan ikke jobbe med oppgaven 24/7, da blir du utslitt!

Endret av Surriball
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter egen erfaring så er det en del studenter som overvurderer hvor mye tid de faktisk bruker på studiene, nettopp fordi de suller vekk så mye tid her og der. Jeg er en av de som bruker mye tid på ingenting, men jeg er klar over det og hevder ikke da at jeg jobber med studiene 6 - 10 timer hver dag, fordi det blir som regel langt fra det. Er derfor jeg blir litt usikker når en del studenter i undersøkelser hevder de bruker 30 - 40 timer i uken på rene studier, fordi sjansen for at de tar godt i er helt klart til stede.

Det man må gjøre er bare å roe seg ned, men ja, lettere sagt enn gjort. Ting er ikke så viktige som man tror, å la seg selv forfalle og føle seg helt dønn usosial fordi man gir all sin tid til studiene, er ikke greit. Det er ikke sånn det skal være, i alle fall ikke for lange perioder. Man må bare forstå at man ikke alltid "kan" gjøre mer, selv om man nok kunne klart det om man droppet å spise skikkelig, sov 4 timer i døgnet og låste seg inn på lesesalen.

Senk standarden litt for deg selv, forsøk å jobb effektivt og sett en grense, må da gjøre noe kjekt også!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 50 % av studentene kommer inn i førstegangskvoten, det vil si at de ikke har kunnet

forandre noe på vitnemålet. Blant de resterende 50 %

som kommer inn i ordinær kvote, er det selvfølgelig en

god del som har forbedret fag, men der også er det en

del som gjorde det bra på videregående og som har

gjort andre ting i mellomtiden (altså ikke tatt opp noen

fag) og også mange som har tatt realfagene for første

gang i starten av 20-årene når de finner ut at de vil

studere medisin (..og altså ikke forbedret noen

karakterer, bare tatt nye fag som er inntakskrav).

Jeg har studert medisin og noe annet, og har også

mange venner som har studert medisin + ett eller flere

andre studier. Våre erfaringer er at medisinstudiet er

ikke nødvendigvis så veldig vanskelig, men det er til

tider ekstremt stor arbeidsmengde. Med andre ord tar

det mye tid bare å komme seg gjennom pensum. Selv

om mange forelesninger er bra, så forventes det ofte at

man skal lese mye i bøker i tillegg, fordi langt fra alt blir

dekket, eller dekket grundig nok, i løpet av forelesninger.

I tillegg er det mye forskjellig undervisning i tillegg til

forelesningene, noe som også tar veldig mye tid. I tillegg

er det jo et spørsmål om hvor god man vil bli, og jeg

har en tendens til å fordype meg veldig og forsøke å

kunne/forstå "alt" (og da gjerne et godt stykke ut over

det som defineres som pensum). Man får jo tross alt

ansvar for menneskers liv og død!

Alle statistikker jeg har sett viser at medisinstudenter i

gjennomsnitt bruker flere timer på studiene pr. uke enn

alle andre studenter. Jeg har tatt tipoengsemner i andre

fagretninger som jeg har brukt under fem timer i uka på,

og endt opp med svært god karakter, så jeg er rimelig

overbevist om at det er forskjellig arbeidsmengde og

ulike krav innen forskjellige studier/retninger.

Anonym poster:

a4421062d238d2a2be26c1b3881f7302

Da jeg studerte medisin brukte jeg mye tid på studiene ja, men en studentgruppe som jeg erfarte brukte mye mer arbeidstimer pr uke mtp lesing var jusstudentene. Vi må huske på at vi medisinere har ikke karakterer på studiet så det er nok å bestå eksamen, jusstudenter må gjerne ha gode karakterer i tillegg. Det ble gjort en undersøkelse i universitas for en tid tilbake og da var det jusstudentene som leste mest pr uke.

Anonym poster: 60ad8759e2713e45ae4c6e7c96f34574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...