Gjest Badebuksa Skrevet 8. mars 2013 #41 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Ikke like verdifullt for SV, nei. Men hva slags folk liker SV egentlig? Heldigvis er det ikke mange av dem. Hva som er "verdifullt" er opp til hver enkelt, hva er et samfunn? Hva er et samfunn verdt? Det norske samfunnet er i allefall ikke verdt mye, moralsk sett. Når du ligger der for døden, det gjør alle en dag, så er det noen som tenker på hvor mye penger de tjente i løpet av livet, ting de kjøpte osv. Andre tenker på omsorgen de har vist og nestekjærligheten. Jeg vil heller ha kjent sistnevnte for å si det sånn. Veldig kapitalistiske sosialister, det er noe rart ved det ordet, men allikevel eksisterer det. Men snart får vel gærningene det som de vil, det er jo forslag om at permisjonen etter at kvinnen har født et barn skal deles 50-50 mellom mann og kvinne, så ja.. Samfunnet går i dass. Endret 8. mars 2013 av Badebuksa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 8. mars 2013 #42 Del Skrevet 8. mars 2013 Kan hun si det, som sitter på ræv på et kontor 4 timer for dagen, får en feit lønn og sikkert har både barnevakt og hushjelp hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 8. mars 2013 #43 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) snipp Endret 8. mars 2013 av O___o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 8. mars 2013 #44 Del Skrevet 8. mars 2013 Har noen andre i SV kommet med kommentarer om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SubHuman Skrevet 8. mars 2013 #45 Del Skrevet 8. mars 2013 Som sosialist (og det kan jeg si uten å skamme meg over det), så vil jeg påpeke at den største verdien vi har, det er fellesskapet. Mennesker er ikke verdt noe som individer, du blir først verdt noe når du gjør noe for andre. Hvordan er det man kan gjøre ting for andre da? På det individuelle plan. Med mindre du mener at du sitter på noen supermenneskelig krefter som klarer å avgjøre hva absolutt alle i samfunnet trenger og hva de tilbyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. mars 2013 #46 Del Skrevet 8. mars 2013 Mener du hjemmearbeidende eller arbeidsløs? Hvis hun jobber hjemmefra har hun inntekt, og hvis ikke har hun ikke inntekt, uansett om hun har barn eller ikke. Med hjemmearbeidende mener jeg kvinner med barn, og som ikke har yrkesinntekt. Jeg skriver med hensikt ikke hjemmeværende, for det er mye arbeid med barn, i hvert fall hvis man har flere. Hva skal denne kvinnen leve av, spør jeg om? Hvis det er slik at mannen forventer at kvinnen skal være hjemme og ta seg barn og husarbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #47 Del Skrevet 8. mars 2013 Hun knytter konsekvent med det å være hjemmeværende med kvinne. Anonym poster: bd86c394f44daa686093921382848f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #48 Del Skrevet 8. mars 2013 Avtroppende likestillingsminister Inga Marthe Thorkildsen vil gjøre sitt beste for å dra SV under sperregrensen ved kommende valg. I forbindelse med kvinnedagen så kommer hun med et av sine velkjente hjernedøde utspill: "Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke." Kvinner som er føder barn er dumme og teite, og verdiløse. Dere må jobbe og tjene penger til statskassa heller! Hva synes dere kvinner selv om dette? http://www.aftenpost...ke-7141641.html En hjemmeværende bollebakende mor. Med alltid rent og ryddig hus, siden ungene er i bhg. Er kvinne selv, og kan i dag si at det er ikke bare kos å være hjemme med barn. Jeg var nødt. Det var ikke bhgplass den gangen. Hva skal man gjøre en hel arbdag? Vi skulle ha trengt pengene ved at jeg jobbet, og ungene skulle ha vært sammen med flere barn. Nå ble det ikke mange årene slik,men av ulike andre årsaker så ventet jeg lengre med 100 prosent jobb. Da arb.tiden ikke passet med skoletiden til barna, og når det endelig passet, så tilbø ikke kommunen 100 prosentstilling. I dag jobber jeg mer enn 100%. Jeg sparer til min egen pensjon. For den jeg vil få av staten blir svært lav. Da jeg var yngre var det ikke økonomi til det. De so velger å være hjemme i dag tenker nok ikke at de en dag skal ut i pensjon. Ingen unge gjør det. Det er mødre i dag som er fulltid hjemme i alle år. Min mmann tjener så godt, er svaret. En dag kan du bli skilt. Anonym poster: e1707b918ee450758bf46a2127685f49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 8. mars 2013 #49 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg er enig i det jeg tror Inga Marte Thorkildsen prøver å si - Men jeg er uenig i hva hun sier. Kvinner taper lønn for hvert barn de får, men menn fortsetter nærmest som før. Akkurat hva som skjer med karrieren er vanskelig å si, men Cools ser for seg flere scenarier:At kvinner i større grad blir i eller skifter til tryggere jobber med lavere lønn når de får barn. - Lønnsstraffen er lavere for dem som i utgangspunktet jobber i offentlig sektor, forklarer Cools.Går glipp av karrieremuligheter/ forfremmelser. - Man blir kanskje i mindre grad vurdert til spennende prosjekter, forfremmelser eller andre karrierefremmende muligheter, sier Cools.Går glipp av individuell lønnsforhøyelse mens de er ute i permisjon.Kvinnen endrer selv syn på og ønsker for karrieren. - Man er kanskje mindre på hugget karrieremessig, ikke minst fordi sosiologiske studier viser at det gjerne er mannens karriere som har forrang i familien, sier Cools. Å ta lengre permisjon ulønnet kan være negativt for karrieren. Det samme kan det være å redusere arbeidstiden. Se hvor mye du faktisk taper på å jobbe redusert. Jobber man deltid, mister man altså ikke bare tapt inntekt, men man går glipp av opptjening av pensjon. Tar man utgangspunkt i en person med brutto årsinntekt på 450.000, som ifølge SSB tilsvarte en gjennomsnittlig årslønn for norske arbeidstakere i 2011, og som jobber 80 prosent, får man følgende regnestykke: Ved 80 prosent arbeid gir dette et brutto inntektstap på 90.000 kroner. I tillegg mister man 18,1 prosent av dette beløpet i pensjonsopptjening. Dette utgjør 16.290 kroner på ett år - tilsammen 106.290 kroner. For de som velger å jobbe deltid over flere år, kan dette utgjøre mye. I løpet av fem år har man gått glipp av 81.450 kroner i pensjonsopptjening, ved siden av inntektstapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #50 Del Skrevet 8. mars 2013 Sosialisme er parasittært, say no more. Ikke overaskende at venstrenazister sprer hat. Er det bare meg som stemmer Høyre og fortsatt klarer å tenke rasjonelt når jeg ser på hva noen fra SV sier? Om noe skal kalles "parasittært" i akkurat denne saken så er det den politikken personen fra Høyre argumenterer for, siden den betyr at hjemmeværende kvinner skal subsidieres med andres penger. Anonym poster: 43b36e98cebd4718e1dceb02d02dc509 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LineaAlba Skrevet 8. mars 2013 #51 Del Skrevet 8. mars 2013 Artikkelen handler jo om at mange kvinner skyter seg selv i foten ved å jobbe deltid, eller å ikke jobbe i det hele tatt. Det er det hun prøver å minne oss om. Bidrar du ikke til statskassa, får du minstepensjon. Halvparten av alle ekteskap går i oppløsning, så det er et problem som rammer ganske mange. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2013 #52 Del Skrevet 8. mars 2013 Å slippe å ha en vanlig jobb og i stedet tilbringe tiden med sine egne barn er et prvilegium og bør ikke lønnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. mars 2013 #53 Del Skrevet 8. mars 2013 Kan hun si det, som sitter på ræv på et kontor 4 timer for dagen, får en feit lønn og sikkert har både barnevakt og hushjelp hjemme. Du må lese hele artikkelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2013 #54 Del Skrevet 8. mars 2013 Med hjemmearbeidende mener jeg kvinner med barn, og som ikke har yrkesinntekt. Jeg skriver med hensikt ikke hjemmeværende, for det er mye arbeid med barn, i hvert fall hvis man har flere. Hva skal denne kvinnen leve av, spør jeg om? Hvis det er slik at mannen forventer at kvinnen skal være hjemme og ta seg barn og husarbeid? Hvorfor spør du oss? Det er jo noe hun må tenke på før hun får barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2013 #55 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg skjønner ikke helt hva folk fyrer seg opp over. Det er jo ganske åpenbart at hun bare påpeker at samfunnet ikke belønner det å være hjemmeværende like godt som å være i arbeid, og at kvinner må ta det i betraktning når de gjør sine valg. Det nytter ikke å satse på at alt ordner seg og at man for alltid vil ha en vellønnet mann for så å klage over ståa når man er nyskilt og minstepensjonist, og realiteten er jo at altfor mange kvinner omtrent er økonomiske analfabeter. Joda, det har verdi å oppfostre barn, men det er fortsatt vanskelig å leve uten penger. Anonym poster: d217ba164594406aea3e0729e049c1e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. mars 2013 #56 Del Skrevet 8. mars 2013 Hvorfor spør du oss? Det er jo noe hun må tenke på før hun får barn. Du må se mitt innlegg i sammenheng med det jeg svarte på, og også med andre innlegg jeg har skrevet. Man er to om å lage barn. Men hvis mannen er av den gammeldagse oppfatning at kvinner skal være hjemme og ta seg av barn og hjem, samtidig som han tviholder på pengene som er hans fordi han har tjent dem, hva skal hun leve av? Hun får barnetrygd og eventuell kontantstøtte i sitt navn. De pengene går inn i den daglige husholdningen. Det blir neppe noe igjen til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mija Skrevet 8. mars 2013 #57 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg skjønner ikke helt hva folk fyrer seg opp over. Det er jo ganske åpenbart at hun bare påpeker at samfunnet ikke belønner det å være hjemmeværende like godt som å være i arbeid, og at kvinner må ta det i betraktning når de gjør sine valg. Det nytter ikke å satse på at alt ordner seg og at man for alltid vil ha en vellønnet mann for så å klage over ståa når man er nyskilt og minstepensjonist, og realiteten er jo at altfor mange kvinner omtrent er økonomiske analfabeter. Joda, det har verdi å oppfostre barn, men det er fortsatt vanskelig å leve uten penger. Anonym poster: d217ba164594406aea3e0729e049c1e3 Spot on! Snakk om å høre det man vil høre, og henge seg opp i en setning uten å kanskje lese hele saken engang. Jeg hadde ikke fått sove om natta om jeg var avhengig av mannens inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darth Vader Skrevet 8. mars 2013 #58 Del Skrevet 8. mars 2013 Artikkelen handler jo om at mange kvinner skyter seg selv i foten ved å jobbe deltid, eller å ikke jobbe i det hele tatt. Det er det hun prøver å minne oss om. Bidrar du ikke til statskassa, får du minstepensjon. Halvparten av alle ekteskap går i oppløsning, så det er et problem som rammer ganske mange. Hva er verst da: jobbe deltid eller ikke jobbe i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 8. mars 2013 #59 Del Skrevet 8. mars 2013 Hva er verst da: jobbe deltid eller ikke jobbe i det hele tatt? Hvorfor skal det være de eneste alternativene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darth Vader Skrevet 8. mars 2013 #60 Del Skrevet 8. mars 2013 Spot on! Snakk om å høre det man vil høre, og henge seg opp i en setning uten å kanskje lese hele saken engang. Jeg hadde ikke fått sove om natta om jeg var avhengig av mannens inntekt. Men mange kvinner ikke bare aksepterer at mannen er hovedforsørger, 7 av 10 kvinner ønsker også at mannen skal være hovedforsørger. Hvorfor skal disse kvinnene umyndiggjøres av et lite mindretall av kvinner som har "innsett sannheten" og ønsker å påtvinge alle andre kvinner denne "sannheten"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå