Gå til innhold

Mødre er verdiløse - Hilsen SV

Gjest Lincoln

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det være de eneste alternativene?

For mange kvinner er det det. Alle kvinner ønsker ikke jobbe full stilling hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gorgonzola

Skal vi se...............reality check:

Du legger ansvaret for valget av barn på kvinnen.

Så vidt meg bekjent er valg av barn (eller ikke) kvinnens valg. Menn som ikke vil ha barn velges bort av kvinner som vil ha barn. Menn som vil ha barn velges bort av kvinner som ikke vil ha barn.

Og med det undergraver du absolutt alle røster fra menn som ønsker en større innflytelse i f.eks barnefordelingssaker.

Med rette. Og ordet "innflytelse" er korrekt valgt. Litt som med skilsmissebarn. De bestemmer ikke men har rett til å bli hørt.

For dersom barn bare er Kvinnens valg - hvorfor skal da Mannen ha noe som helst i si?

Det har han i praksis ikke.

Et litt bittert Gratulerer.

Tenke seg litt om før man svarer kanskje?

Den får du i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange kvinner ikke bare aksepterer at mannen er hovedforsørger, 7 av 10 kvinner ønsker også at mannen skal være hovedforsørger. Hvorfor skal disse kvinnene umyndiggjøres av et lite mindretall av kvinner som har "innsett sannheten" og ønsker å påtvinge alle andre kvinner denne "sannheten"?

At kvinner ønsker å gjøre seg avhengig av en mann er for meg et stort mysterium, men jeg forstår jo at folk må få ta egne valg og finne sin måte å ordne seg på. For noen funker det selvfølgelig helt fint, men en stor andel parforhold varer ikke evig. Det går an å tenke den tanken, og ha noe å falle tilbake på hvis det skulle ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner ønsker å gjøre seg avhengig av en mann er for meg et stort mysterium,

Hvorfor det? De har andre prioriteringer i livet enn deg. Du virker ganske dømmende og lite forståelsesfull.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

For mange kvinner er det det. Alle kvinner ønsker ikke jobbe full stilling hele livet.

Men da er vel problemstillingen mer "Hva er best? Å jobbe heltid eller deltid?"

For å ikke arbeide i det hele tatt vil for de ferreste et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vel problemstillingen mer "Hva er best? Å jobbe heltid eller deltid?"

For å ikke arbeide i det hele tatt vil for de ferreste et alternativ.

Hvordan vet du det? 2 sekunder på google ga meg denne:

http://www.klassekampen.no/47978/article/item/null/fa-vil-fra-deltid-til-heltid

For mange kvinner vil det nok være mer attraktivt å ikke arbeide i det hele tatt, dersom alternativet er heltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det? De har andre prioriteringer i livet enn deg. Du virker ganske dømmende og lite forståelsesfull.

På grunn av det jeg nevnte over. Man vet ikke om forholdet varer. For meg handler det om å ta ansvar for seg selv og eventuelle barn. Jeg prøver å forstå at det er mange måter å arrangere seg på, men akkurat her har jeg selv sett flere eksempler på kvinner som sitter igjen som taperen etter at mannen har dratt sin vei eller vært utro osv. Dette skjer oftere enn det kanskje er behagelig å tenke på, og det kan skje hvem som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av det jeg nevnte over. Man vet ikke om forholdet varer. For meg handler det om å ta ansvar for seg selv og eventuelle barn. Jeg prøver å forstå at det er mange måter å arrangere seg på, men akkurat her har jeg selv sett flere eksempler på kvinner som sitter igjen som taperen etter at mannen har dratt sin vei eller vært utro osv. Dette skjer oftere enn det kanskje er behagelig å tenke på, og det kan skje hvem som helst.

Som sagt, det er snakk om prioriteringer. Mange kvinner ønsker at mannen skal være hovedforsørger, mens de tar mer ansvar for hus og barn. Det gir de mer enn viten om økonomisk trygghet kanskje en vakker dag i fremtiden dersom forholdet tar slutt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det må de selvfølgelig få lov til. Jeg håper bare at det er et nøye gjennomtenkt valg for de fleste. Jeg kjenner dessverre til et par tilfeller hvor kvinnen angrer i etterkant. Derfor mener jeg at det må være greit å ta debatten (på et saklig nivå), slik at så mange som mulig av de som velger dette er godt opplyst om hva det kan føre til, på godt og vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det må de selvfølgelig få lov til. Jeg håper bare at det er et nøye gjennomtenkt valg for de fleste. Jeg kjenner dessverre til et par tilfeller hvor kvinnen angrer i etterkant. Derfor mener jeg at det må være greit å ta debatten (på et saklig nivå), slik at så mange som mulig av de som velger dette er godt opplyst om hva det kan føre til, på godt og vondt.

Og det er sikkert de karrierekvinner som angrer bittert på at de ikke tilbragte mer tid sammen med barna da de var små.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er sikkert de karrierekvinner som angrer bittert på at de ikke tilbragte mer tid sammen med barna da de var små.

Helt sikkkert. Også er det noen som ikke angrer på det. Kanskje er det noen menn som angrer på det også, hva vet jeg? Også er det noen som velger å ikke få barn, og ikke angrer på det. Det finnes alle varianter, og temaet her var kvinner og deltid, men det finnes sikkert en del problemstillinger rundt alle måter å arrangere seg på. Kommer det frem mange historier om kvinner (og menn) som angrer på lite tid med barna, kan det jo godt hende at noen tenker seg om en ekstra gang på grunn av DET.

Saklig opplysning om eventuelle konsenkvenser av slike valg er vel noe alle burde sette pris på og ta med i betraktning. Uten at noen skal tvinges til verken det ene eller det andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

http://www.klassekam...ltid-til-heltid

For mange kvinner vil det nok være mer attraktivt å ikke arbeide i det hele tatt, dersom alternativet er heltidsjobb.

Men vi bør kanskje skille på det å jobbe redusert når barna er små og det å ikke jobbe hele sin yrkeskarriere.

Hvorvidt kvinner går hjemme i dag, er stort sett avhengig av hvilke trygdeytelser de har arbeidet seg opp og (veldig ofte) mannens inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er helt fint så lenge de tar konsekvensene av det også, og ikke forventer at andre skal betale dem for å ikke jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Men mange kvinner ikke bare aksepterer at mannen er hovedforsørger, 7 av 10 kvinner ønsker også at mannen skal være hovedforsørger. Hvorfor skal disse kvinnene umyndiggjøres av et lite mindretall av kvinner som har "innsett sannheten" og ønsker å påtvinge alle andre kvinner denne "sannheten"?

Problemet er vel heller at de kommer sutrende og vil ha penger av staten når de skjønner at det var en dårlig ide likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du må se mitt innlegg i sammenheng med det jeg svarte på, og også med andre innlegg jeg har skrevet.

Man er to om å lage barn. Men hvis mannen er av den gammeldagse oppfatning at kvinner skal være hjemme og ta seg av barn og hjem, samtidig som han tviholder på pengene som er hans fordi han har tjent dem, hva skal hun leve av? Hun får barnetrygd og eventuell kontantstøtte i sitt navn. De pengene går inn i den daglige husholdningen. Det blir neppe noe igjen til henne.

Jeg kan bare gjenta svaret. Det er jo noe hun må tenke på før hun får barn. Har ikke snart likestillingen kommet langt nok til at kvinner kan lære å ta ansvar for sitt eget liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg kan bare gjenta svaret. Det er jo noe hun må tenke på før hun får barn. Har ikke snart likestillingen kommet langt nok til at kvinner kan lære å ta ansvar for sitt eget liv?

Man kan ikke overveie alle tenkelige scenarier. Du kan ikke, eller vil ikke forstå hva jeg skriver om. Har du fantasi til å sette deg inn i den situasjonen jeg beskriver? Menn ønsker seg også barn, men alt arbeid og ansvar skal kvinnen bære, viser det seg at han mener. Det kan man ikke forutse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Man kan ikke overveie alle tenkelige scenarier. Du kan ikke, eller vil ikke forstå hva jeg skriver om. Har du fantasi til å sette deg inn i den situasjonen jeg beskriver? Menn ønsker seg også barn, men alt arbeid og ansvar skal kvinnen bære, viser det seg at han mener. Det kan man ikke forutse.

Jo, selvsagt kan man det. Nesten hvert andre inngåtte ekteskap ender jo i skilsmisse. Det er mindre sannsynlig at du får en femmer eller sekser på terningen hvis du kaster en gang enn at ekteskapet kommer til å vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå avhenger da dette av hva du legger i "valg", kvinnen velger generelt selv om hun vil bære fram et barn eller ikke og så muligens være hjemmeværende, men de er da fortsatt to om det - og derav burde begge sider anses som like verdt i barnefordelingssaker. Poenget mitt var uansett at når en kvinne velger selv å bære fram et barn og være hjemmeværende, så er det hennes valg, og det denne retten til å velge selv mellom karriere eller å være husmor uten å kritiseres og hetses for dette som er det som er likestilling i denne saken. Jeg fatter heller ikke hvorfor du blander inn de økonomiske byrdene.

Likestillingsspørsmålet i denne saken dreier seg ikke først og fremst om å kunne ta valget om å være hjemmearbeidende uten å oppleve hets. Med mindre ordet "hets" også inkluderer de offentlig styrte økonomiske konsekvensene.

Det er hele essensen i Torkhildsens utspill: Om man velger å være hjemmearbeidende med barn, så innebærer det at man sitter igjen med "ingenting" når pensjonen skal deles ut. Mens den andre har opparbeidet seg haugevis med pensjonspoeng og kan nyte livets glade dager.

Det er HER likestillingsspørsmålet kommer inn, og det er slik de økonomiske byrdene "blandes inn".

Det mange glemmer er at det å være hjemmearbeidende med barn er Mannens rettighet, like mye som Kvinnens. Men i praksis er det svært få menn som benytter denne muligheten. Ikke så rart kanskje, den gir jo tross alt ikke det store økonomiske utbyttet i den andre enden.

Samfunnet har - med sine økonomiske, skal vi si sanksjoner? - lagt opp til at det ikke skal være SMART å velge hjemmearbeid. Og derfra kommer også hetsen. For man må jo nesten være litt - DUM - om man velger noe som ikke gir økonomisk trygghet i den andre enden, eller hva?

Endret av Flair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.klassekam...ltid-til-heltid

Når jeg har småbarn: Hvis alternativet sto mellom heltidsjobb eller ikke å arbeid i det hele tatt så ville jeg valgt siste alternative. Jeg ønsker å tilbringe tid sammen med barna mine, og unnskyld meg, men jeg gir f*** i hva likestillingsministeren sier. Jeg er alenemor nå, og hvis jeg skulle arbeidet 100% så ville jeg aldri sett ungene.

Anonym poster: aceebe9d23a6333b751ccdbf22887e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg er litt delt i meningen ang det å være hjemmeværende mor. Selv vil jeg være det, men og ha en deltidsjobb. Det er mange grunner til det, bla at jeg føler meg litt som unge som må gå og spørre mannen og lommepenger, at jeg da ikke har noe kontroll og han kan plutselig forandre seg og ha jernhånd rundt meg OG det med pensjonsparing og problemer hvis mannen feks blir alkoholiker at man da ikke kan ha økonomi, men alt er borte på jim beam.

Hadde det vært slik at man fikk noe fra staten for når man ble gammel for å gå hjemme, og at det faktisk ble ansett som en slags jobb, så er det ok. Men pr dags dato er det en stor risiko, i tillegg så er alt dyrere og du kan se for deg hvordan det kan være å brødfø en familie på 5 med en utbetalt lønning på 20.000kr...ikke en drømmesituasjon i Norge anno 2013.

Men det hu dama sier er heeeeelt bak mål. At man bare har verdi hvis man er en hamster for samfunnets forbruk.

Er veldig enig ang temaet med denne dama: http://www.dagbladet.no/2013/03/07/kultur/debatt/kronikk/feminisme/mammarollen/26102219/

Jeg mener det er snakk om prioriteringer. Ja, jeg vil jobbe deltid, delvis fordi jeg må og delvis fordi jeg vil. Men jeg vil ha masse fritid til barna mine, ikke plassere ungene tidlig i bhg og la staten oppdra dem. Ja, jeg vil ha tid til å lage middager fra bunn, være hjemme, ha fritid etc og da blir jeg veldig trist av at andre skal se på meg som "lat,ubrukelig og gammeldags." som om jeg kjemper imot kvinnekamp eller ikke setter pris på at jeg er fri. Fri fra hva?Mannens kontroll?Ja, nå har rollen blitt byttet fra å leve under mannens kontroll til å leve under samfunnets kontroll, er det noe bedre da?

Jeg er ikke verdiløs fordi jeg jobber deltid.

Jeg er ikke verdiløs fordi jeg vil bruke tid på hus,hjem,barn og mann.

Men det er jævlig trist at folk anser meg som det.....

det rare er at nå er jeg såkalt selvstendig kvinne fordi jeg bor for meg selv,jobber, klarer å skru sammen egne møbler, betaler regninger,lager mat,har hobbyer og interesser,lærer meg ting, MEN med en gang jeg finner meg en fyr og fortsetter på samme måte, så er jeg plutselig gammeldags og undertrykt?Hvorfor er jeg det fordi jeg lager mat fra bunnen av og ikke svir av 1500kr på en bukse eller kjøper masse sminke?

Jeg synes dette innlegget er det beste jeg har lest her inne siden jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...