Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?

Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke bare pga de andre konene at Kody og Meri har problemer. Det kjølnet litt, noe som er normalt i de fleste ekteskap, og så søkte Meri seg nærhet gjennom bl.a Internett hvor hun fikk kontakt med hva hun trodde var en mann, men som viste seg å være en catfish. 

Og da tar det tid å finne tilbake til hverandre igjen. Jeg skjønner godt at han sliter med å gi Meri nærhet og kjærlighet når hun har gått bak hans rygg og hatt intime samtaler med en hun da trodde var en mann. 

Og nei, det kan ikke sammenlignes med at Kody har tre andre koner, for det er ikke i skjul bak Meri’s rygg, men noe de alle har vært åpne om og selv ønsket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ikke at de andre konene er skyld i deres problemer, men at det å ha andre koner hvor Kody kan få alt han mangler hos Meri, mens Meri ikke har andre hun kan få det hun savner hos, skaper en ubalanse i ekteskapet og kanskje også evnen/viljen til å arbeide med problemene de har. Jeg forstår jo også at han strever med det som skjedde, polygame ekteskap er ikke unntatt de problemene vanlige ekteskap opplever, jeg bare påpeker at Meri og Kody ikke stiller likt hva angår det å få sine ekteskapelige behov dekket. 

Endret av Arkana
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer hver eneste gang på starten av episoden hvor alle en etter en bedyrer at de vil ha hverandre og alt det gode som deres valg er, Christine vil ikke bare ha en mann, men en familie etc...der sier Kody at kjærligheten ikke skal deles, den skal multipliseres. Akkurat der blir jeg sterkt irritert, for HAN får fire ganger alt som godt er fra sine koner (og barn), men konene har bare han og de MÅ dele han. Veldig skjevt og urettferdig spør dere meg. De må vente til han igjen rullerer tilbake til dem og så får de noen døgn sammen. De er alene med ungene veldig ofte, mens han har unger og koner rundt seg hele tiden. Regnskapet går ikke opp.

Det er ikke noe rart i det hele tatt at Meri (med kun ett barn og har mye tid til overs i sitt store hus hvor hun kanskje føler seg alene og forlatt) falt for det hyggelige det var at et annet levende menneske var aktivt opptatt av hvordan hun hadde det, tilbød sin tid, lyttet og pratet, syns hun var et flott menneske etc. Kody var opptatt på alle andre hold og prioriterte kanskje dem som forholdet går best med. Jeg forstår henne rent menneskelig sett. Det er ikke ok å føle seg skviset ut av barnefødende på samlebånd, når hun selv ikke får det til. Hun var den første, som kjente på at hennes tid var i ferd med å renne ut og når den siste kom inn frisk, ny og spennende.....og Kody så glødende glad ut og VILLE ha henne...men så ikke på Meri lengre på det viset; vondt, vondt, vondt må det ha gjort for M. 

Han har ingen grunner til å kjenne på sjalusi og har neppe gjort det heller. Alle konene må kjempe den kampen i stillhet og jeg vedder på at de blir sjalu akkurat som de fleste andre gjør. Utad skal det se harmonisk, kortreist og økologisk ut...fordi de selv har valgt en livsmåte som de brenner for...ja, men de betaler også for det. Mere enn folk vet tror jeg. 

Ser man det. Nå har jeg jammen egget meg opp over Kody nok en gang og må ha en is for å kjøle meg ned igjen med. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også de blir sjalu som alle andre, men jeg tror også at de oppriktig ønsker alt det polygami gir dem og at det veier opp for evt sjalusi. Det er fordeler og ulemper med alt og det er ikke som om monogami alltid er en dans på roser det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke hva som skjer i nåtid der over, men jeg håper av hele mitt hjerte at Meri trekker seg helt ut,
flytter til dette nye huset og får bygget seg opp et nytt liv med EN mann som vil ha henne og ingen andre.
      Tvi, tvi, Meri! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet (fra mars i år) holder de sammen fremdeles og Meri har kjøpt sitt bed & breakfast. Jeg tenker at det ikke er noe rett eller galt her, hun må velge det som gjør henne lykkelig.

Aspyn gifter seg forresten i sommer. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en lang episode med noen stillestående temaer sist. Stakkars for en slitsom fødsel hun hadde
og så fryktelig utholdende og positivt innstilt hun greide å være så lenge.

Det eneste jeg ikke likte var at de ikke respekterte hennes betingelser for selve fødselen. Hun ville kun ha mannen
og fødselshjelperen der når det virkelig satte i gang, men hele familien sto inne på soverommet, hylte og skrek
og heiet...det lød som den reneste fotballkampen rett før mål der inne. Og Kody lå antagelig tett på "åstedet"
og fikk med seg det hele på millimeteren. Det ble feil for meg. Han får følge sine egne ungers fødsel så tett,
men la mannen til datteren få lov til å være mannen hennes i en slik situasjon. Det er deres fødsel.

Håper at Kody ikke lå ved siden av dem i ektesengen, pekte og kommenterte da de laget ungen også. Urrgh! :kjefte:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var veldig pussig, men har inntrykk av at det er vanligere i USA enn i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skullet ligge der og føde så hadde jeg brølt av helt andre grunner i tillegg til smerten. "Uuuuuut!" :raven:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde nok sendt familien ut om det var det hun ønsket (hun sa jo i fra da det ble nok filming), så jeg tenker at hun sikkert bare ombestemte seg og fant ut at hun ville ha andre med. Personlig hadde det aldri falt meg inn å ha foreldre og søsken med på fødsel (jeg tror faktisk jeg heller hadde født alene om ikke mannen kunne være med), men hver sin smak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har nok underveis i fødselen følt at det var fint å ha alle rundt seg, ellers ville hun nok sagt ifra. Jeg har født med både mor og bror tilstede. Det var helt utenkelig egentlig men når fødselen startet trengte jeg noen der og de var villige. Det gikk helt fint, jeg har aldri angret på det. Min bror var helt i himmelen over opplevelsen og siden han aldri har fått barn selv er jeg glad han fikk oppleve det via meg. 

Anonymkode: daab8...584

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Det var en lang episode med noen stillestående temaer sist. Stakkars for en slitsom fødsel hun hadde
og så fryktelig utholdende og positivt innstilt hun greide å være så lenge.

Det eneste jeg ikke likte var at de ikke respekterte hennes betingelser for selve fødselen. Hun ville kun ha mannen
og fødselshjelperen der når det virkelig satte i gang, men hele familien sto inne på soverommet, hylte og skrek
og heiet...det lød som den reneste fotballkampen rett før mål der inne. Og Kody lå antagelig tett på "åstedet"
og fikk med seg det hele på millimeteren. Det ble feil for meg. Han får følge sine egne ungers fødsel så tett,
men la mannen til datteren få lov til å være mannen hennes i en slik situasjon. Det er deres fødsel.

Håper at Kody ikke lå ved siden av dem i ektesengen, pekte og kommenterte da de laget ungen også. Urrgh! :kjefte:

Skjønner ikke hvorfor du er sint på Kody hele tiden, altså flere av konene der skilte seg for å bli gift med han, ingen har tvunget dem og de kan gå om de vil! De er ganske oppegående mennesker som klarer ta egne valg. Og han var tilstede og hjalp datteren sin under fødselen, huff for en grusom fyr! Maddie hadde garantert sagt i fra om hun ikke ville ha han der, hun er ganske bestemt av seg. Du får ta deg en bolle

Anonymkode: 7fc57...f72

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.5.2018 den 11.41, Arkana skrev:

Jeg synes det er interessant å følge ekteskapsproblemene til Kody og Meri, og for meg er det tydelig at dette er en av baksidene ved polygami. Kody har fire koner mens Meri har bare ham. Meri ønsker mer ut av ekteskapet, hun vil ha mer romantikk og nærhet mens Kody holder igjen. Men til forskjell fra et vanlig ekteskap hvor man bare har hverandre og mangel på sex og nærhet angår begge har Kody tross alt både sex, romantikk og nærhet med tre andre koner. Han går ikke glipp av noe ved å holde igjen i forhold til Meri, han sitter med alle kortene og hun er helt prisgitt ham. I motsetning til i et vanlig ekteskap er de ikke i samme båt, og jeg lurer på om ønsket om og villigheten til å jobbe for ekteskapet kanskje er annerledes for polygame menn?

Det er da nok av menn i monogame forhold som ikke gidder å jobbe med forholdet. Jeg tenker at på den annen side koster det Kody lite å bli i forholdet med Meri, da han allerede får det han trenger fra de andre, så han trenger ikke bli så frustrert, han tar det han får. Hadde det kun vært han og Meri hadde nok forholdet heller røket.

Anonymkode: 7fc57...f72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ta deg en bolle Anonymkode: 7fc57...f72

Stå frem og snakk med nick du, så kan vi dele en bolle sammen. ;) 
At jeg ikke deler ditt syn får du tåle, for dette er et diskusjonsforum og ikke en bønnegruppe.

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisterwives er min guilty pleasure 🙈

Elsker at episodene er så lange. 

Men jeg må si at Kody begynner å se sliten ut, grå i håret også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Meadow skrev:

Sisterwives er min guilty pleasure 🙈

Min også. :hjerte: Jeg synes det er en fin serie med en velfungerende og kjærlig familie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy fader han Kody gir meg creeps. Synes hele opplegget er helt sykt og blir forundret over hvordan disse tilsynelatende sterke og selvstendige kvinnene makter å leve i dette kvinneundertrykkende forholdet. Hva slags mann er det som føler seg så stor og spesiell at han skal ha flere koner, mens disse kvinnene han påstått elsker må klare seg 3/4 av tiden alene med dusinvis av barn. Heldigvis ser det ut som han er snill mot dem alle, tiltross for at han umulig er helt korrekt skrudd sammen.... og barna vokser opp og tror at kvinners rett til kjærlighet i ett forhold er sekundært til mannens. 

Endret av Occulta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Occulta skrev:

Synes hele opplegget er helt sykt og blir forundret over hvordan disse tilsynelatende sterke og selvstendige kvinnene makter å leve i dette kvinneundertrykkende forholdet. 

Det er det som er hele poenget. De er vanlige selvstendige kvinner som selv har valgt å leve på denne måten. Det er ingen som tvinger dem til det. Robyn levde jo f.eks. i et monogamt ekteskap før hun giftet seg med Kody. De står fritt til å velge det livet de ønsker, akkurat som alle andre. At de velger annerledes enn du og jeg betyr ikke at det er noe galt med dem eller at de er undertrykt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sitter og ser episoden med Ysabels rygg. Jeg er utrolig glad for at de er på jakt etter alternative behandlingsformer, og for at de ikke bare lener seg tilbake og ber til Gud om at hun skal bli frisk.

Anonymkode: 2a536...8ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...