Gå til innhold

Cindi rocker mammatilværelsen, eller noe sånt :P

Cindi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En har mindre melk på kvelden. Så hva om du pumper deg på dagen eller noe, innimellom/etter amming og gi det etter du har amma på kvelden? Eller om du pumper/håndmelker først inn til den tykke melken å så ammer henne. Det kan hende det er for mye arbeid for henne å komme inn til den om kvelden, å hvertfall hvis du ikke har nok melk. Hvis ikke det funker hadde jeg gitt mme på kvelden, en flaske. Du trenger ikke stoppe fullammingen av den grunn :)

Om hun sliter med luft i magen, kan det hjelpe å drikke ammete, eller gi henne fenikkelte før hver mating ( 2-5 ml) i sprøyte. Du kan også prøve noen dråper, husker ikke helt hva de heter men apoteket vet. Du er flink. Jeg vet hvor j*** det er når det står på, men husk, det blir bedre. Kan hende det kan hjelpe å dra til kiropraktor eller manuell terapaut.

Og også bytte ammestilling så hun får sugd puppen helt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cindi :klemmer:

For det første; Det var utrolig fint å høre at du har fått (så fortjent!) ros av moren din!

Går det ann å gi pupp på kvelden, og så gå over til mme etter en viss tid da?

(det er vel muligens det andre her har skrevet også, men jeg tenker bare kanskje

at det er viktig å starte med puppen på kvelden for å holde produksjonen i gang

og ikke bare ty til flaska med èn gang?

Jeg har nå juleferie og er hjemme og slenger, så si fra hvis det er noe som helst

jeg kan gjøre for deg! Er litt redd for å mase for mye om det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjøpte pappa mme, og mamma hadde fri fra jobb i dag, så hun meldte seg frivillig til å "ta natta" med babyen, så jeg fikk sove 8 timer sammenhengende for første gang siden fødsel. Det ble ikke 8 timer da, og heller ikke særlig sammenhengende. Rart med det der, at man ikke klarer å sove når man vet at nurket ikke ligger ved siden av. :fnise: Tok vel to timer før jeg sovnet, fordi jeg lå å tenkte på hvor fælt det var at hun ikke skulle få pupp.

Aaaanyways.

Jeg ammet frem til midnatt, også fikk hun mme to ganger i løpet av natta, før jeg våknet og ammet igjen. Måtte pumpe da jeg våknet, for da var jeg jo proppfull av melk. Så da har jeg jo litt ekstra morsmelk til i kveld ;) Hvis jeg ikke har nok til at hun blir fornøyd.

Det jeg synes er litt merkelig da... er...

I dag virker hun roligere enn vanlig. What???

Såååå... Hva skjer med det?

Det kan jo ha veldig mange årsaker. Alt fra at hun er mett og fornøyd, til at hun merker at jeg har det bedre fordi jeg har sovet, eller at hun ikke tåler noe som er i min melk og derfor har mindre vondt i magen etter mme en natt... I alle fall.. Ungen ligger rolig og pent og titter rundt seg. Jeg bare: O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo gå gjennom kostholdet ditt og se om det er noe som kan elimineres. Kaffe, te, melk, sjokolade, brus, kål, løk, m.m.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*banker i bordet på forkant* I dag har ungen vært rolig! Hun har sovet, og spist og pludret. Jeg har ammet hele dagen, men gitt henne litt ekstra morsmelk som jeg pumpet i morges etter måltidet dersom hun ikke virket fornøyd. Da har hun sovnet mett og fornøyd. Er som å ha en ny unge.

Vet ikke helt om jeg tør å gi henne probiotika når jeg kommer hjem (glemte den da jeg dro på mandag til foreldrene mine). Hun virker til å ha det mye bedre i dag. Uten kiropraktor, probiotika eller noenting. Bare ved å være mett og å ha en uthvilt mamma. Mulig det er tilfeldig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini fikk syrnet melk, er ikke det sånne bakterier i de? Iallfall fra hun var tre uker grunnet heftig antibiotikakur. Det gikk fint det. Sånn i tilfelle du vurderer det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok samme konseptet som probiotikaen. Bakterier som er bra for tarmen til de små.

Virker til å gå fint nå *bank i bordet*

Hun har sovet mer enn på lenge i dag. Nesten hele dagen faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg! :hallo: Gratulerer med babyjenta! :babyjente:

Har du prøvd bæresjal for å få henne til å sove? F.eks Close Baby Carrier er lett å få på seg helt uyen knyting. Så kan du tusle rundt hjemme med baby på magen, og kanskje det kan gi henne litt mer søvn på dagtid. Har selv en baby som i starten bare sov oppå brystet mitt, så jeg tror at vi kunne hatt nytte av bæresjal men det ble aldri testet. Nå i ettertid har jeg faktisk lest at kolikk er svært sjeldent blant barn som bæres mye, og det er jo interessant.

Når det gjelder urolige barn om kvelden så er jo det veldig vanlig, men ikke noe mindre slitsomt fordet. Melkeproduksjonen din vil øke jo mer du ammer, men litt mme til avlastning når detstår på som verst kan sikkert være lurt. :)

Oops, ser at det var noen innlegg på slutten jeg har oversett. Ja, ja, kanskje du ikke trenger noe bæresjal allikevel. :fnise: Så bra at det har gått bedre idag! :)

Endret av My84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*banker i bordet på forkant* I dag har ungen vært rolig! Hun har sovet, og spist og pludret. Jeg har ammet hele dagen, men gitt henne litt ekstra morsmelk som jeg pumpet i morges etter måltidet dersom hun ikke virket fornøyd. Da har hun sovnet mett og fornøyd. Er som å ha en ny unge.

Vet ikke helt om jeg tør å gi henne probiotika når jeg kommer hjem (glemte den da jeg dro på mandag til foreldrene mine). Hun virker til å ha det mye bedre i dag. Uten kiropraktor, probiotika eller noenting. Bare ved å være mett og å ha en uthvilt mamma. Mulig det er tilfeldig da..

...Det tviler jeg på.

Om du fortsetter på samme viset noen dager fremover nå så blir det ihvertfall spennende å se da, om det er tilfeldig eller ei.

Godt å høre at du har fått en natt (sånn halvveis) skikkelig søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inggolf

Godt nytt år til deg, HerrCindi og LilleSnupp, Cindi :klemmer:

Håper dere fikk en fin kveld i går!

Hvordan går det for tiden? Lite endringer mht søvn? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter og Godt Nytt År!! :D

Jeg må først bare si unnskyld for at dere har fått NULL oppdatering fra denne fronten i det siste, men jeg er rett og slett veeeeldig i bobla om dagen.

Lille P sin rytme er ikke-eksisterende. Det kan være helt ekstremt i noen dager, også virker det til at ting blir bedre, for så å bli ti ganger verre igjen etterpå. Det er sikkert helt normalt, og jeg håper at det går seg til. Hører mange sier det blir bedre når de passerer 3 måneders alderen. Krysser fingrene i alle fall ;)

Vi hadde en uke der jeg måtte gi henne mme for at hun skulle bli fornøyd og mett, men heldigvis har det gått seg til. Jeg satt på sengekanten og gråt med babyen fordi puppen var tom og ungen hylte av sult, der og da trodde jeg at dette gikk mer og mer mot mme og at jeg ville få mindre og mindre melk. Men så gikk det plutselig over, og nå fullammer jeg igjen. Superfornøyd med det! Det er skikkelig slitsomt med flasker! All ære til mammaer som må stå opp om natta for å fikse flaske, koke, vente og styre med en unge som hylskriker på armen. Jeg er veldig veldig veldig takknemlig for at jeg nå kan legge baby til puppen, og slippe å måtte styre på kjøkkenet. *banker i bordet*

Om en uke skal jeg til fastlegen på seksukerskontroll. Da skal jeg sette spiral. To tette = nei. Jeg er overbevist om at jeg hadde fått småpanikk om jeg ble gravid igjen nå. Det er ALT for kort tid siden fødselen, og det er ALT for slitsomt som det er allerede, om jeg ikke skal gjøre det verre. Jeg bruker faktisk det litt som trøst når jeg blir supersliten, at det kunne vært verre, jeg kunne hatt en til bleieunge. (sorry Niennas :P ) Herr Cindi er ganske enig i at dersom det overhodet er aktuelt med flere minier her, så blir det lenge til. Sånn 4-5 år, minst. Muligens aldri. Ikke misforstå meg altså, jeg er VELDIG fornøyd med den jeg har fått. :P Men jeg tror ikke jeg er kvinne nok til å ha to sånne.

Den siste uken har jeg fått alt i fra 2-3 timer søvn til sammen per natt. I dag ble det 2 * 1,5 time. Hurraaa!

Det står i alle disse babybøkene at babyene skal sove fra 14-20 timer i døgnet, og når de er så gamle som min er nå så skal de sove 5-6 timer i strekk. Saklig... I alle fall. Når hun begynner å følge oppskriften blir jeg sikkert mer aktiv her inne også :P hehe!

Håper dere alle har hatt en super nyttårsaften?

Jeg må innrømme at jeg går inn i 2014 med skrekkblandet fryd. De siste årene har det skjedd så utrolig mye flott. Jeg har møtt mannen min, forlovet meg, giftet meg, kjøpt leilighet og fått baby, og mye mye mer. Så nå... jeg tør ikke tenke tanken en gang, i frykt for å "jinxe" det, men jeg er livredd for at jeg har "brukt opp" lykken min nå. Jeg holder pusten, og ønsker alle et fortreffelig godt nytt år, fylt med kjærlighet, varme og hell. Og så skal jeg selv bruke året på å være god mot andre, og spre glede der jeg kan, i håp om at karmakvoten min er i balanse. Jeg vurderer nesten å begynne å gå i kirken... SÅ redd er jeg for hvor brått ting kan snu. *måikketenkepådet*

Så, igjen: Godt Nytt År damer! Måtte hell og lykke følge dere i det nye året. :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termos med kokt vann og ei flaske med kaldt vann i kjøleskapet er et must når man gir mme, uansett på døgnet. Det tar ca 1 min å ordne en flaske for oss. Så det må du huske om du mister melka igjen, men håper ikke det ;)

Synd at mini sover så dårlig, min mini gjorde det i begynnelsen. Sov hele dagen og våken hele natta. Har hun det bra? Er magen hennes i orden? Her begynte mini å sove på natta lenge før 3 mnd, håper virkelig at det skjer dere og. Søvnmangel er grusomt i lengden!

Gidt nytt år! Og 2014 blir sikkert et kjempe bra år;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke magen hennes er heeeeelt fin enda, for hun blir ganske sinna når hun må bæsje. Det gjør visst veldig vondt. Også plages hun med en del luftsmerter. Noen dager er det ganske ille, og sånn som i går var hun våken og skrek i 12 timer i strekk. Daaaa var mammaen hennes passe sliten, sånn med tanke på at jeg ikke får sove mer enn 3 timer per natt heller.

I natt har det gått ganske bra, men jeg har fremdeles ikke sovet mer enn 3 timer. Men hun har det heldigvis bedre. Nå ligger hun og sover i armene mine, vakringen. :hjerte:

Men.. In other news.

Jeg har fått mensen tilbake!!?? Wtf?? Jeg trodde at så lenge man fullammet så kom den ikke tilbake på leeeenge. Hun fikk jo bare mme på kvelden 1 gang den uka det sto på, og jeg ammet jo selv om...

Så nå har jeg passe nerver her. Nooooen har nemlig hatt ubeskyttet sex i god tro om at man ikke var fruktbar. :sjenert:

Jeg takler IKKE en til sånn her. O_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor bør man bruke prevensjon mens man ammer ;) Ei venninne av meg droppet prevensjon mens hun ammet og ble gravid, hun hadde ikke fått mensen. Siden du har den så er du ikke gravid heldigvis :) Jeg hadde heller ikke taklet en til så fort, selv om det går bra nå så kan det lett snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan og snikleser melder seg!

Først: du er en sykt bra dame!

Har selv en gutt på snart tre og ei lita ei på 3 mnd, født 23.sept, akkurat to mnd før miniCindi. Begge mine har vært sånn som du beskriver datteren din i begynnelsen. Dette R helt sykt slitsomt, og det skal faktisk ikke være sånn. Her har løsningen vært kumelkproteinfri kost for meg. Vet det er sykt surt, men prøv! Er så veldig mye surere å ha det sånn som dere alle har det nå. Sjekk ut utenmelk.no. Kan hende du ikke merker bedring før to-tre uker, det tar herlige tre uker å fjerne alle kumelksproteiner i din kropp, som dermed kan føkke med lille. Jeg merket bedring etter fem døgn. Fra å være lyyyys våken og nekte å sove noe sted, begynte snelle endelig å finne roen. Men når de ikke er vant med å sove, så må det ofte litt jobb til for å få de i søvn. Så her ble bæring løsningen. Ikke det jeg hadde sett for meg, vil mye heller ha en unge som sover i vogn eller vugge mens jeg tar et bad, sover, steller negler, leker med storebror eller ser en film. Men må man så må man. Bar henne inntil meg i sjal og mei tai eller bare hold henne tett inntil og gikk i monotont tempo og sang og sang. Frisk luft hjelper ofte og. Dette Er direkte jævlig å ha det sånn som du har det nå. Var der for to mnd siden. Grøss. Men nå har jeg ei lita jente som sover ca det hun "skal" i løpet av et døgn, som legges kl 1915, ammer to ganger før kl 06, og som sover ok på dagen. Vogna har hun enda helt skrekken for. Tror at siden hun aldri fant roen som helt nyfødt, så ble bæring eneste måten, men nå har vi redusert det til en tur om dagen. Da sover hun 2 t, jeg og pappaen bytter på. Faste rutiner hjelper og veldig, når hun er klar for det. Da hun bar like gammel som miniCindi var jeg madrasser, hun sov på magen oppå min magen, eneste måten å få noe søvn. Kunne ikke lite i vogn eller vugge, skrek og skrek. Med melkefri diett på meg og mye nærhet har det gradvis endret seg, og den siste mnd har hun sovet i egen seng hele natta bortsett fra ammingene, samt sover en lur i vugge og bæres en lang lur. Kan bruke vogna (øvd maaaaaasse, hun tar ikke smokk...)., men hun våkner konsekvent etter 30 min. Bæring gjør at hun sover i 2 t. Går seg nok til det og:) men mest av alt, hun griner aldri, er bare blid og fornøyd. Prøvde meg på melkeprodukter igjen før jul: elendige netter, dårlig søvn, skrik osv. Er verste t forsøk iallefall:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...