Gå til innhold

Cindi rocker mammatilværelsen, eller noe sånt :P

Cindi

Anbefalte innlegg

De er ikke slik på ABC. Jeg hadde utelukkende gode erfaringer med Ullevål og fikk masse hjelp og positivitet. Virker som det er noen jordmødre som er rævva, og du har uheldigvis møtt dem, men det finnes mange der som er skikkelig dyktige (jeg fødte på ordinær, men lå på barsel på ABC da jeg opprinnelig skulle føde der).

Tips mot blødende og såre brystvorter: albueskjeld. Det redda meg, selv om jeg var meget skeptisk. Gikk fra å ha satans vondt til å bli helt fin på ett døgn (sprukne brystvorter med flere sår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Cindi,

Gir meg til kjenne som fersk snikleser av dagboken din :) Måtte jo inn og titte etter at det ble så spennende i den andre tråden. Gratulerer så masse med baby! Og så leit å høre at det ble så tøft de første dagene. Håper du får komme hjem snart! :hug:

Dette var forøvrig veldig interessant og nyttig (om enn litt skremmende) lesning - jeg har plass på Ullevål i januar... Har ikke hørt noe negativt om dem før, og min svært begrensede erfaring (OUL + en enkelt telefonsamtale en kveld) er bare positiv, så dette var jo en ganske annen melodi! Så utrolig kjipt at jordmødrene kjører over folk på den måten. Det er nok ihvertfall en fordel å være forberedt på at sånt kan skje - så jeg er veldig glad for at jeg leste dette nå!

Masse lykke til videre med den nye tilværelsen! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! :vinke:

Nååå har jeg tid til å endelig svare dere flotte tålmodige damer! Tusen takk for gode råd, erfaringer og trøst! Dere er fantastiske :yvonne:

Grunnen til at jeg har tid til å svare? Jo, fordi babyen ligger i vogga si og sover! :danse: Vi er hjemme!

Vi kom hjem på onsdag, etter å ha tilbragt siste døgnet på sykehuset på ABC. Da nattevakta (hurpa!) var dratt, og dagvakten kom inn og spurte hvordan det gikk med meg, så løy jeg som faen! Jeg sa det gikk helt strålende! Og at nå følte jeg meg virkelig sprek altså! Og spurte om hun kunne sjekke om det var ledig på ABC så jeg kunne bli overført. Og dama kjøpte den ;)

Så vi ble overført til ABC.

Jeg var så lykkelig! Da vi trillet babyen opp over gangene, gjennom avdelingene, så er jeg sikker på at jeg lyste av glede. Jeg var så glad for å endelig slippe ut av "helvete" og inn i "himmelen".

Fikk en kalddusj da.

Ble møtt av en jordmor som var ganske gretten. Enten så er hun den eneste jordmoren på ABC som er en skikkelig megge, eller så hadde hun en dårlig dag. For hun startet med å gå til full kritikk over at babyen hadde fått MME den natta, at jeg ba om å få en pumpe og at jeg sa at nå gledet jeg meg til å endelig få ro. Jeg måtte virkelig ikke tro at jeg skulle få hvile der nei! For det er hardt arbeid å være barselkvinne må vite! Det er jobb hele tiden! (jeg sa at "jeg kom hit for å få hjelp til ammingen i ro og fred", da var svaret "du skal jo bare være her et døgn da.." Så at jeg skulle få til ammingen der jeg kom med en sprøyte med 2 ml morsmelk i, var helt utenkelig)

Dama spurte ikke engang, og var ikke nysgjerrig på hva som var grunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde. Hun hadde bare en negativ innstilling til meg fra første sekund.

Jeg ble passe oppgitt, og glefset til henne om at "sånn blir det!!". Hun gikk, og kom heldigvis ikke tilbake igjen. ;)

Så kom vaktskiftet. Åh herregud! Jeg har ikke ord!!

Torild kom! (dere som har vært på ABC får nok frysninger opp etter ryggraden når dere har lest for et helvete jeg har vært igjennom i løpet da de da siste 4 dagene, og så møter denne dama.)

Hun var full av empati! Og ekstremt konstruktiv! Virkelig et varmt menneske :hjerte:

Jeg forklarte henne at damen fra ammepoliklinikken hadde kommet på dag 3 og sagt til meg at grunnen til at babyen var så hysterisk var at hun var sulten, og at hun hadde foreslått mme med en gang, samt gitt meg en pumpe. (de hadde inntil da latt meg håndmelke, noe som tok minst en time hver gang det også... Jeg hadde klart å håndmelke 2 ml på en halvtime! Og så mente de at jeg skulle amme i en time?)

Så fortalte jeg at jeg da hadde ammet, samtidig som jeg ga babyen mme fra en liten sprøyte i munnviken, slik at hun skulle tro at melken kom fra min pupp. (jeg var livredd for at mme skulle gjøre at babyen ga opp puppen min), og at jeg i tillegg hadde pumpet elektrisk ved hver amming, samt håndmelket, og at da babyen bare hadde luft i magen og gråt i 5 timer i strekk og jeg ikke fikk noe hjelp, så gikk jeg til slutt på kjøkkenet og ga henne kokt vann.

Torild skrøt uhemmet av meg, og hvor flink jeg hadde vært, og hvor tålmodig jeg hadde vært. Hun ga meg masse gode tips, og hjalp til med det meste. Hun brukte faktisk HELE kveldsvakten sin kun på meg.

Da kvelden kom så ga hun meg en pakke med mme, og sa at jeg skulle ta litt av den i tillegg til amminga, for å få sovet meg litt opp.

I løpet av det ene døgnet på ABC så løsnet ALT!! Melka kom, teknikken satt og baby var fornøyd. Og for aller første gang, dagen vi sjekket ut av hotellet så sovnet babyen av MIN melk, og sov fornøyd i 3 timer! :danse: Jeg satt i kantina og spiste lunsj før vi dro, mens jeg nesten begynte å gråte av glede. Jeg hadde en sovende baby ved min side, og jeg hadde ammet henne i søvn selv!

Da vi kom hjem så var jeg rask til å finne frem pumpa. Her skulle puppen avlastes! Takk og lov for at elektrisk brystpumpe var det første jeg kjøpte i graviditeten :fnise:

Jeg pumpet den ene puppen, og ammet på den andre. Hele onsdagen, og hele torsdagen. Og melka kom!! Torild hadde rett! Jeg var litt tregere enn resten bare, pga keisersnittet og fordi jeg mistet 1,1 liter blod under operasjonen (i tillegg til alt blodet jeg mistet vaginalt).

Brått hadde jeg 150 ml "for mye" melk i kjøleskapet, og en blid og fornøyd unge. Men jeg gruet meg noe helt forferdelig til å begynne å amme på den vonde puppen igjen. For det gjorde så vondt at jeg gråt sist jeg prøvde.

I dag har Niennas vært på besøk, og vært en enorm støtte. Hun heiet på meg mens jeg psyket meg opp til å sette i gang med ammingen på "vondepuppen" (som fremdeles har sår og skorper på, men som er litt bedre), og etter nesespray (TAKK til jordmoren på ABC som ga den til meg!!!), varme kluter, håndmelking og massasje, var puppen myk nok til å prøves. Og det gikk! Hun ammet! Det gjorde selvsagt vondt, men mye mye bedre!!

Og så trillet vi ned til helsestasjonen, med to bebiser i en vogn (nydelige små engler sammen!!) for å veie babyen. Fra vi dro fra sykehuset på onsdag formiddag til i dag (to dager) har hun gått opp 230 gram!!!! :grinele: Jeg har aldri vært mer stolt i mitt liv!! For en dag!! Puppen funka, jeg kom meg ut av huset og ned på helsestasjon OG babyen har gått opp masse i vekt!

Nå begynner det virkelig å se ut som noe her! Er så glad for at disse første dagene er over. Nå kan barseltiden begynne. :hjerte:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så bra å høre!!! Synd med megge-jordmoren på ABC, er nok ikke alle der som er like ABC'ete eller hva jeg skal kalle det, men bra du møtte på Torild, hun er kjempeflink :-)

Hvis du er kjempesår på den ene puppen kan du prøve sånne albueskjell, fås kjøpt på de fleste apotek, og har ganske rask effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, nå fikk jeg frysninger! :rodmer: Så fantastisk at du endelig fikk hjelp!

Og Torild er virkelig verdens beste jordmor! Hun hjalp meg med amminga med min førstefødte. Og hun var faktisk jordmoren min i det siste svangerskapet, OG hun var med på min fødsel! Nå kjente jeg at jeg nesten savner henne... ;)

Kos dere masse hjemme med lille babyen! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Cindi!!! Det går seg bestandig til, og det er jeg veldig glad for at det tydeligvis har gjort for deg nå :bolledeig:

Hvor mye veide hun foresten da hun ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg :)

Torild er fantastisk! Mi jordmor som fulgte meg hele svangerskapet og som besøkte meg på barsel A når jeg ikke fikk ligge på ABC <3 (hjerte til Torild, hat på barsel A)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at ting er blitt bra!! Litt av en start dere fikk... Også så kjedelig med gretne jordmødre!! Huff... MEN, nå får dere kose dere masse hjemme og nyte vesla :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så bra at melka plutselig kom, jeg angrer på at jeg ble så lenge på barsel som jeg ble, det ødela min melkeproduksjon helt isteden for å hjelpe.

Glad på dine vegner :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ammingen har virkelig gått seg til, mye takket være Torild. :hjerte:

Nå er det full produksjon i begge bryst, og sårene er grodd. Puppene er til og med blitt mykere nå, så de har tydeligvis allerede begynt å stabilisere seg. Og jeg ligner ikke fullt så mye på Dolly Parton :ler:

Nå sitter jeg på sengekanten med snuppa i armene og kg på mobilen i mørket. Håper dere som står for tur slipper å gå gjennom de tøffe første dagene med ammepress, og er flinkere enn meg til å ta vare på dere selv fra dag 1. Alt blir så mye lettere da. Ingen har melk fra første dagen, og ingen skal trenge å amme på en tom pupp i en time.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går vedre! Syns det er rart at det er så dårlig oppfølging på enkelte barselpostar. Er jo ingen overraskelse at nye mødre treng ammeveiledning, og når den blir så feil?! Håpar du har det bra med veslesnuppa no. Eg lurer også på kor stor ho var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh! Glemte jo å si vekta! Hun var 3948, 50 cm lang og 36 rundt hodet.

Hun første var blond. Kort/nesten skulderlangt hår, tynn, kanskje 1.70 høy.

Endret av Cindi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tror jeg aldri jeg møtte.

Fin vekt på jenta de:) Gikk hun mye ned de første dagene?

Ja, hun gikk ned til 3500 (noe rundt der). Så det var en del. Da jeg dro fra sykehuset veide hun 3636, og to dager senere 3860. Da hadde jo melka kommet :) Spent på hva hun veier nå. Tenkte på å trille en tur ned til helsestasjonen i morgen kanskje for å veie henne igjen.

Nå har vi badet. Det tror jeg hun syntes var litt rart. Men hun likte lyden av vannet som ble tappet ^_^

Endret av Cindi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...