Gå til innhold

Jeg orker ikke mer av de innpåslitne romfolkene lenger!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg ikke er noen fan av organisert tigging, men på den annen side så må dere ikke tro alle skrekkhistorier dere leser.. tenker da spesielt på de ang. tigging med barn. Jeg har også lest den historien (den er ikke opprinnelig norsk) og leste litt mer bakgrunn og kommentarer til den og den er ikke helt sann. For det meste bruker de dukker osv når de tigger med småbarn, eller bytter ut barna.. Likevel, jeg tviler ikke på at det kan skje og jeg er glad barn ikke blir direkte utnyttet til tigging i Norge. Alle land burde sørge for at det ikke er lov :/

Et alternativ til å forby tigging fullstendig kunne jo vært å kreve at man må være statsborger for å tigge...

Er forøvrig litt overrasket over hvor mange aggresive tiggere folk forteller om her.. jeg har bodd mange år i Oslo og har aldri blitt plaget av noen, de sitter nå bare der og jeg går bare forbi..

Det er nok fordi aggressiv tigging er et relativt nytt fenomen for oss. Innpåslitne teppeselgere som gjerne vil prakke på deg et billig teppe for en dyr penge og eksotiske gatemusikanter som spiller falskt og hjerteskjærende har vel de fleste sett, evt. lest om i avisen. Sigøynertigging - organiserte gjenger med såkalte romfolk - er derimot noe nytt de fleste steder i landet. Jeg har tidligere sett en og annen stakkar sitte stille med kopp og skilt foran føttene når jeg har besøkt større byer, og jeg har flere ganger opplevd at narkomane har spurt pent om en slant, men i fjor sommer var første gang jeg så tiggere overalt - hele tiden.

Det er ikke alle som er like aggressive, men så er det vel noe med å plukke seg ut et passende offer. De er neppe like pågående og tøffe i trynet mot en bodybuilder som mot en skrøplig pensjonist. Det er noe av det som gjør meg ekstra rasende; at de går etter de svake og mest forsvarsløse. Det er ikke bare tigging de driver med, det er også rene tyverier og overfall. En teknikk som har vært mye brukt i mitt område den siste tiden er at to sigøynere går sammen, later som om de faller på glatta og slår seg (selvsagt timet slik at det skjer rett foran en eldre kvinne), ber om hjelp til å komme seg opp for så å stjele det som stjeles kan, enten det er gifteringen eller lommeboken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blir skikkelig overrasket over å lese denne tråden. Grunnen er at jeg bor MIDT i Bergen sentrum (i en sidegate til Torgalmenningen), altså går jeg mye rundt i sentrum - og jeg har aldri, jeg gjentar: ALDRI blitt plaget av tiggere (og jeg har bodd her i åtte år). Riktignok ser jeg til tider tiggere, spesielt i området rundt Torgalmenningen, men jeg har altså aldri opplevd noe ubehagelig med disse menneskene. De jeg ser, sitter stort sett i ro på gaten med en kopp foran seg, og ser ikke engang opp det meste av tiden. I tilfelle noen av dere nå tror at jeg er en stor mann med skummelt utseende, og at det er derfor jeg får gå i fred, så kan jeg opplyse at jeg er en kvinne i tjueårene.

Det eneste jeg synes er ubehagelig med tiggerne, er det faktum at de er i en situasjon hvor de velger å tigge. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har tenkt over det følgende: Mennesker velger alltid det minste ondet av de alternativene de står overfor. Hvilket vil si - de som sitter/går på gaten og tigger, gjør dette fordi dette er det beste av de alternativene som er aktuelt for ham/henne. Kan du tenke deg hvordan det er å være i en situasjon hvor det beste alternativet du har er å sitte på gaten i timevis, ofte i bitende kulde, for å tigge? Noe å tenke på.

Jeg kom over noen innlegg i denne tråden hvor romfolket ble betegnet som søppel, udyr osv. Jeg finner slike utsagn svært skremmende. Det er ikke så veldig lenge siden en gruppe mennesker fant ut at de kunne rangere mennesker etter ulik verdi, og det endte ikke bra. Den gangen gikk det hardest ut over jødene, men sigøynerne var også representert i dødsleirene.

Jeg er skremt.

Anonym poster: 640ed299dda733bb88767b27ffa6f4d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kom over noen innlegg i denne tråden hvor romfolket ble betegnet som søppel, udyr osv. Jeg finner slike utsagn svært skremmende. Det er ikke så veldig lenge siden en gruppe mennesker fant ut at de kunne rangere mennesker etter ulik verdi, og det endte ikke bra. Den gangen gikk det hardest ut over jødene, men sigøynerne var også representert i dødsleirene.

Jeg er skremt.

Så man kan altså ikke si at noen mennesker oppfører seg som dyr, at de forsøpler overalt- uten å få slengt i fleisen at man omtrent kan bli sammenlignet med Hitler og nazistene? Ærlig talt!

Anonym poster: b05d53c03139288231831b0934a87379

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Blir skikkelig overrasket over å lese denne tråden. Grunnen er at jeg bor MIDT i Bergen sentrum (i en sidegate til Torgalmenningen), altså går jeg mye rundt i sentrum - og jeg har aldri, jeg gjentar: ALDRI blitt plaget av tiggere (og jeg har bodd her i åtte år). Riktignok ser jeg til tider tiggere, spesielt i området rundt Torgalmenningen, men jeg har altså aldri opplevd noe ubehagelig med disse menneskene. De jeg ser, sitter stort sett i ro på gaten med en kopp foran seg, og ser ikke engang opp det meste av tiden. I tilfelle noen av dere nå tror at jeg er en stor mann med skummelt utseende, og at det er derfor jeg får gå i fred, så kan jeg opplyse at jeg er en kvinne i tjueårene.

Det eneste jeg synes er ubehagelig med tiggerne, er det faktum at de er i en situasjon hvor de velger å tigge. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har tenkt over det følgende: Mennesker velger alltid det minste ondet av de alternativene de står overfor. Hvilket vil si - de som sitter/går på gaten og tigger, gjør dette fordi dette er det beste av de alternativene som er aktuelt for ham/henne. Kan du tenke deg hvordan det er å være i en situasjon hvor det beste alternativet du har er å sitte på gaten i timevis, ofte i bitende kulde, for å tigge? Noe å tenke på.

Jeg er skremt.

Vi kan respektere dem men vi trenger ikke respektere handlingene deres.

Ergo trenger vi også en uttrykksform som kan symbolisere hvor sterkt vi føler oss plaget.

Når nok er nok må vi ha noe å ty til og hva er da bedre enn å med en uskyldig kopp, riste tilbake.

Få ut all aggresjon så slipper vi enda mere krig i verden.

For var det ikke nettopp det å få lov å ytre seg som skulle bli så viktig etter 22, Juli? Dere som mener disse ytringer er rasistiske. Møt oss da til debatt..

[/qu

Endret av Sanne__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skremt.

Da er du nok heldig som slipper sure ansikter når du sier " nei beklager" til dem..og ikke misnt frekk holdning fra noen av dem.Bor i Bergen selv og treffer på dem ganske ofte, spesielt ved Bypaken, eller busstopp område ved radisson blue.. Alle vi er mennesker men med deres holdning, "fuck you" rett i trynet på deg kan de like greit RIKE OG DRA!! Får ikke noen respekt fra meg i hvert fall, narkomaner som alltid spør etter "noen kroner til bussen" er mer intelligente enn disse folkene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En av disse tiggerne begynte å klå på meg nedi buksa en gang. Ei jeg kjenner ga en bolle til en kvinnelig tigger. Hun pælma den tilbake i hodet på henne, for hun skulle ha penger, ingen jævla bolle fra Deli de luca!

Anonym poster: 01105f767ce0f8af42ee961122f2b7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimmel

Ei jeg kjenner ga en bolle til en kvinnelig tigger. Hun pælma den tilbake i hodet på henne, for hun skulle ha penger, ingen jævla bolle fra Deli de luca!

En gang jeg satt på trikken opp til Majorstuen så så jeg en kvinnelig tigger utenfor Fretex (trikken fikk rødt lys så sto der en liten stund), og ut fra butikken kom det en dame og ga denne kvinnelige tiggeren en lue. Etter at damen hadde forsvunnet, havnet luen i søppelkassen som sto rett ved siden av den kvinnelige tiggeren... Det ble litt sånn... O.o

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan altså ikke si at noen mennesker oppfører seg som dyr, at de forsøpler overalt- uten å få slengt i fleisen at man omtrent kan bli sammenlignet med Hitler og nazistene? Ærlig talt!

Anonym poster: b05d53c03139288231831b0934a87379

Enig med deg, AB.

Dette er mennesker som generelt velger å oppføre seg som parasitter, som velger å stjele som ravner, og som velger å overfalle de mest forsvarsløse blant oss - selv om de har fått tilbud om hjelp. Klart de kunne bidratt med noe verdifullt, men flertallet ønsker dessverre ikke det. Vi kan ikke hjelpe folk med slike holdninger. Det er oss vs dem, akkurat som det er fra sigøynerenes side. Det er på ingen måte konstruktivt at vi skal tilpasse oss og føye oss etter deres ønsker, all den tid deres ønsker ikke er fruktbare på noen som helst måte. De kan rett og slett ikke opprettholde sin kultur uten å snylte og gjøre skade på samfunnet.

Ja, de er absolutt mennesker, men pga. oppførsel og holdninger - som går ut over andre - regner jeg dem samtidig som "en av fem parasitter du bør passe deg for i sommer" ;)

Endret av Antlers
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skremt.

Jeg bor også i Bergen og jobber i sentrum. Blir plaget av dem hver gang jeg skal på jobb. Men er enig i at å omtale dem som søppel og udyr blir for drøyt. Ja, de er grusomt irriterende når de rister koppen opp i ansiktet på deg og ikke tar nei for et nei, og mange av dem er vannvittig frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor kommer de på døra og skal selge "high quality"-leker. De siste ukene har 5 forskjellige romfolk ringt på døra etter kl. 10 om kvelden, og alle som en har hver sin "funksjonshemming", og trenger penger til behandling. Han ene faket faktisk CP så bra at jeg nesten gikk på den. Men når han gikk igjen, så var han visst blitt "normal". Og prisene da, de skal ha 500-1000 kr. for plast-leker verdt 10 kr!

Endret av mirama
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men betyr det at vi vil kunne reversere utviklingen ved å fjerne Schengenavtalen og melde oss ut av EØS?

Det kommer an på hvem du mener med "vi". Dersom du mener folk flest, så kan ikke "vi" melde oss ut av Schengen. Norske politikere kunne melde Norge ut av Schengen, hvis de ville. Men det vil de ikke.

Den feilen folk flest gjør, er at de identifiserer seg med norske politikere. De forstår ikke at norske politikere har helt andre mål enn folk flest. Norske politikere jobber ikke for Norge eller for norske interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er ganske slu. Mye av det er nok organisert. Så en dokumentar om romfolk i London, og der brukte de barn til å tigge. Foreldre innrømte tilogmed at de tok med barna på tigging istedenfor å sende de på skole, selv om de hadde skoleplass... Mange av romfolkene har også svære villaer i hjemlandet, mens de tigger i andre land...

Er sikkert noen romfolk som blir sendt for å tigge av andre, men mange gjør det nok av egen fri vilje. Ifølge den dokumentaren jeg så tjente de fett av å tigge, faktisk. De holdt på ganske lenge og intenst.

De nekter å jobbe, og de nekter barna sine skole... way to go...

Anonym poster: 74075eeb1decb5bf12d091789d1cdce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har ingen grenser. Nå er det en rom-kvinne som sitter fast på trappa til Frogner kirke i Oslo hver søndag. Er det ikke forjævlig at folk som kanskje har vært i begravelse til sine nærmeste skal bli utsatt for denne raslende koppen i ansiktet? Det er trist å se hvordan denne byen har blitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er skremt.

Jeg er også skremt. Jeg er skremt fordi det ikke går an å diskutere problemer i Norge uten å bli stemplet som Hitler-tilhenger og ansvarlig for drap på 6 millioner jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Jeg er også skremt. Jeg er skremt fordi det ikke går an å diskutere problemer i Norge uten å bli stemplet som Hitler-tilhenger og ansvarlig for drap på 6 millioner jøder.

Enig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skrev litt lenger bak i tråden om at jeg kom fra Sogn og Fjordane til Bergen og opplevde å bli trykt opp i et hjørne på enden av Nordnes gata mot akvariet av en tigger jeg opplevde som truende, som siste utvei så jeg ikke annet enn å gi ham de kronestykkene jeg hadde på meg og han gikk da litt til sides, da småløp jeg nedover gata til jeg så folk igjen, og jeg ble ærlig talt skremt. Jeg sier ikke at han er et monster, lukter drit, eller er motbydelig som person, jeg sier at denne mannen skremte meg til å gi ham penger, og det er ALDRI OK. Hadde jeg ikke vært fullt så sky og skremt hadde jeg kanskje brølt og brøyta meg forbi ham, men som sagt var det veldig folketomt.

En annen ting er at jeg skrev at jeg er glad jeg ikke har sett tiggere fra romfolket her i fylket noe sted, men de ordene kan jeg bite i meg nå.

I morres stod en dame i inngangen på Handelshuset i Førde, det verste er at flere mennesker stoppet og kjøpte blad av henne og ga henne ekstra penger i koppen. Godtroende som ikke vet bedre, tenker jeg. Mens jeg stod på parkplassen og ventet på en venninne kom en eldre dame forbi denne tiggeren, og hun snur og begynner å følge den eldre damen på vei bort til bilen. Jeg skulle til og gå ut og passe på at ikke noe skjedde da det hoppet ut en mann fra den eldre damens bil, han skulle nok hjelpe henne, og da bråsnudde tiggeren og gikk tilbake til inngangen.

Uff, ser mot en trist sommer om de skal komme og sove langs buskene og benkene ved elva og på idrettsbanen osv.

Håper folk blir mer opplyst og slutter å gi de penger så de ikke ønsker å komme hit.

Anonym poster: f6151bb239a4b9286f9eb8847c788ee8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morres stod en dame i inngangen på Handelshuset i Førde, det verste er at flere mennesker stoppet og kjøpte blad av henne og ga henne ekstra penger i koppen. Godtroende som ikke vet bedre, tenker jeg. Mens jeg stod på parkplassen og ventet på en venninne kom en eldre dame forbi denne tiggeren, og hun snur og begynner å følge den eldre damen på vei bort til bilen. Jeg skulle til og gå ut og passe på at ikke noe skjedde da det hoppet ut en mann fra den eldre damens bil, han skulle nok hjelpe henne, og da bråsnudde tiggeren og gikk tilbake til inngangen.

Uff, ser mot en trist sommer om de skal komme og sove langs buskene og benkene ved elva og på idrettsbanen osv.

Håper folk blir mer opplyst og slutter å gi de penger så de ikke ønsker å komme hit.

Det er dette som er så skremmende! Går man en tur i sentrum ser man de sittende med koppene sine og plakatene sine på hushjørnene, tilsynelatende fredelig, så plutselig gjør de slik som dette. Som det ble skrevet lenger oppe, de ser seg ut de svake og hjelpesløse og går "all in" på disse. Da er det ikke lenger snakk om å sitte passiv med koppen sin, men følge etter, koppen opp i ansiktet og om vedkommende skulle stoppe opp, så er hendene der før du vet ordet av det. Jeg ser helt andre tendenser når jeg kan observere Torgalmenninen fra ett vindu, i ro og mak, og faktisk følge med på disse menneskene, enn når jeg går gjennom sentrum fra a til b og stort sett legger merke til det som havner rett forran nesen min. De gjør så mye mer enn det man skulle tro, og det er de samme menneskene som ene øyeblikket tigger i fred og ro som senere på kvelden prøver å rappe 200-lapper ut av lommebøkene på eldre menn mens de smisker med klemmer og kyss på kinnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er dette som er så skremmende! Går man en tur i sentrum ser man de sittende med koppene sine og plakatene sine på hushjørnene, tilsynelatende fredelig, så plutselig gjør de slik som dette. Som det ble skrevet lenger oppe, de ser seg ut de svake og hjelpesløse og går "all in" på disse. Da er det ikke lenger snakk om å sitte passiv med koppen sin, men følge etter, koppen opp i ansiktet og om vedkommende skulle stoppe opp, så er hendene der før du vet ordet av det. Jeg ser helt andre tendenser når jeg kan observere Torgalmenninen fra ett vindu, i ro og mak, og faktisk følge med på disse menneskene, enn når jeg går gjennom sentrum fra a til b og stort sett legger merke til det som havner rett forran nesen min. De gjør så mye mer enn det man skulle tro, og det er de samme menneskene som ene øyeblikket tigger i fred og ro som senere på kvelden prøver å rappe 200-lapper ut av lommebøkene på eldre menn mens de smisker med klemmer og kyss på kinnet.

Skremmende at det kommer folk inn i tråden her og reagerer på at vi reagerer på romfolket oppførsel, som om vi var en gjeng nazister alle sammen.

Jeg synes det er viktig å sette søkelyset dit hvor det skal være, dette er jo et problem som MÅ tas tak i på alle måter.

Hva skjer om dette får fortsette, det kommer flere og flere? Det er flere historier her om eldre som ikke klarer å holde disse borte, de er jo svært pågående overfor de som ikke klarer å holde de unna, som du også har observert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en ganske liten by og her er det en tigger på hvert eneste gatehjørne. De maser og putter koppen opp i ansiktet ditt. Helt ærlig så syntes jeg faktisk de som selger folk er folk bladene er værst. De står utenfor butikkene og de slipper deg omtrent ikke inn før du har kjøpt bladet. Her om dagen så var de så innpåslitne at en ansatt i butikken kom ut og sa at de måtte flytte seg. Da ble det bråk og romfolket spyttet på den ansatte og var skikkelig stygge. Politiet kom og viste de bort, men de var tilbake ti minutter etterpå. Jeg bryr meg ikke så lenge de står der og tigger, men når de begynner å spytte på andre mennesker og river oss i klærne for å få penger; da har det gått for langt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...