Gå til innhold

Elting er oppskrytt!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Etter tips her inne prøvde jeg oppskriften på Vigfas/Wenches boller. Elter ingenting og får tilnærmet perfekt resultat. I dag lagde jeg hjemmelaget pizza, og pizzadeig pleier jeg heller ikke å elte, bare røre godt sammen med sleiv. Jeg brukte ca en tredjedel sammalt hvete og et par klyper timian, og laget ekstra stor oppskrift for å fryse ned et par halvstekte bunner. Da pizzaen var ferdig var jeg lei av kjevla, så det ble rundstykker i stedet. De beste jeg noen sinne har laget! Og det uten et sekunds elting!

Gjærbakst er så mye morsommere nå! (:tunge1: til know-it-all tv-kokker og heimkunnskapslærere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg merker i allefall milevis forskjell på konsistensen på det ferdige produktet når jeg elter veldig godt og når jeg ikke orker/har tid til å elte særlig. Men hvis du får vellykkede resultater skal ikke jeg ødelegge gleden. Kos deg med bakingen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana: har du prøvd Vigfas boller?

Ja, den oppskriften er den samme jeg har brukt i flere år (fikk den fra Wenche på God Morgen Norge). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK! Jeg elter nesten ikke, og min erfaring av gjærdeig er at hevetid er alfa og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hevetid er alfa og omega.

:Nikke:

Jeg hever gjerne en del mer enn det står i oppskriften, jeg går ikke etter tid, men i stedet bruker jeg fyrstikkmetoden for å sjekke om deigen er ferdig hevet. Man lager en liten fordypning i deigen med en finger, og holder en tent fyrstikk i gropen og hvis fyrstikken slokner er deigen ferdig hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche på god morgen norge sa en gang at søte bolledeiger så vidt skulle eltes sammen ,mens grove brødeiger skulle eltes lenge :-) Elter lenge selv, men er enig i at hevingen er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...