Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #1 Skrevet 23. mars 2004 Etter tips her inne prøvde jeg oppskriften på Vigfas/Wenches boller. Elter ingenting og får tilnærmet perfekt resultat. I dag lagde jeg hjemmelaget pizza, og pizzadeig pleier jeg heller ikke å elte, bare røre godt sammen med sleiv. Jeg brukte ca en tredjedel sammalt hvete og et par klyper timian, og laget ekstra stor oppskrift for å fryse ned et par halvstekte bunner. Da pizzaen var ferdig var jeg lei av kjevla, så det ble rundstykker i stedet. De beste jeg noen sinne har laget! Og det uten et sekunds elting! Gjærbakst er så mye morsommere nå! ( til know-it-all tv-kokker og heimkunnskapslærere!)
Arkana Skrevet 23. mars 2004 #2 Skrevet 23. mars 2004 Tja, jeg merker i allefall milevis forskjell på konsistensen på det ferdige produktet når jeg elter veldig godt og når jeg ikke orker/har tid til å elte særlig. Men hvis du får vellykkede resultater skal ikke jeg ødelegge gleden. Kos deg med bakingen. :-)
Arkana Skrevet 24. mars 2004 #5 Skrevet 24. mars 2004 Arkana: har du prøvd Vigfas boller? Ja, den oppskriften er den samme jeg har brukt i flere år (fikk den fra Wenche på God Morgen Norge). :-)
Imax Skrevet 25. mars 2004 #6 Skrevet 25. mars 2004 TAKK! Jeg elter nesten ikke, og min erfaring av gjærdeig er at hevetid er alfa og omega.
Arkana Skrevet 25. mars 2004 #7 Skrevet 25. mars 2004 hevetid er alfa og omega. Jeg hever gjerne en del mer enn det står i oppskriften, jeg går ikke etter tid, men i stedet bruker jeg fyrstikkmetoden for å sjekke om deigen er ferdig hevet. Man lager en liten fordypning i deigen med en finger, og holder en tent fyrstikk i gropen og hvis fyrstikken slokner er deigen ferdig hevet.
Emanuelle Skrevet 25. mars 2004 #8 Skrevet 25. mars 2004 Wenche på god morgen norge sa en gang at søte bolledeiger så vidt skulle eltes sammen ,mens grove brødeiger skulle eltes lenge :-) Elter lenge selv, men er enig i at hevingen er det viktigste!
Litago Skrevet 26. mars 2004 #9 Skrevet 26. mars 2004 Elter nesten ikke jeg heller. Blir så godt atte! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå