Gå til innhold

Erfaringer med asbergers syndrom, noen?


Gjest Gemma

Anbefalte innlegg

Gjest Hanzo

det at du tolket det ut av innlegget jeg skrev, synes jeg er ......ganske spesielt..

Du sa det største problemet var at hun ikke forsto hvorfor folk var så triste etter 22 juli. Og jeg sier at man må ikke ha aspergers for å ikke forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om alle er forskjellig så er det en del fellestrekk som man må inneha for å få diagnosen;

det er en bokstavelig forståelse, filtreringsproblemer (vanskelig for å vurdere hva som er viktig, mindre viktig osv), et skjevt fokus (henger litt sammen med filtreringen; kan f.eks fokusere ekstremt på små detaljer som ikke har noen betydning i sammenhengen osv), har ofte et rigid handlingsmønster (opphengt i rutiner, regler osv), har ofte en ekstrem særinteresse.

De kan også ofte ha vanskelig for å ta den andres perspektiv; derav kommunikasjonsvanskene og at det kan virke som de mangler empati. Kan også ha vansker med å lese ansiktsuttrykk og subtile sosiale koder. Det kan ha sammenheng med at de har et skjevt fokus; fokuserer ofte mer på ting enn på mennesker og forstår ting bokstavelig.

I hvilken grad hver enkelt har alle disse vanskene kan blant annet avhenge av hvor oversiktlig de opplever situasjonen.

Anonym poster: 31570df690e738685823c701c3835915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med at det jeg skrev over her er hvordan det kommer til uttrykk; for å få diagnosen må man IKKE ha svekket språkutvikling eller intelligens, men man må ha såkalt kvalitativ svekket samspills-evner. Da tar man utgangspunkt i blant annet en rekke samspillsferdigheter som beskrevet over.

Anonym poster: 31570df690e738685823c701c3835915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Selv om alle er forskjellig så er det en del fellestrekk som man må inneha for å få diagnosen;

det er en bokstavelig forståelse, filtreringsproblemer (vanskelig for å vurdere hva som er viktig, mindre viktig osv), et skjevt fokus (henger litt sammen med filtreringen; kan f.eks fokusere ekstremt på små detaljer som ikke har noen betydning i sammenhengen osv), har ofte et rigid handlingsmønster (opphengt i rutiner, regler osv), har ofte en ekstrem særinteresse.

De kan også ofte ha vanskelig for å ta den andres perspektiv; derav kommunikasjonsvanskene og at det kan virke som de mangler empati. Kan også ha vansker med å lese ansiktsuttrykk og subtile sosiale koder. Det kan ha sammenheng med at de har et skjevt fokus; fokuserer ofte mer på ting enn på mennesker og forstår ting bokstavelig.

Nei, det stemmer ikke. Det er riktig at hovedpoengene sammen med problemer med sosiale problemer er hoved-diagnosekriteriene, men man må ikke oppfylle alle kriteriene for å få diagnosen. Desuten er det en helhetlig klinisk vurdering hvor terapauten ser hvilken diagnose som passer best, da med fokus på hvordan man var som barn da det er en utviklingsforstyrrelse. Jeg har faktisk ingen av tingene du nevner i utpreget grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Det er riktig at hovedpoengene sammen med problemer med sosiale problemer er hoved-diagnosekriteriene, men man må ikke oppfylle alle kriteriene for å få diagnosen. Desuten er det en helhetlig klinisk vurdering hvor terapauten ser hvilken diagnose som passer best, da med fokus på hvordan man var som barn da det er en utviklingsforstyrrelse. Jeg har faktisk ingen av tingene du nevner i utpreget grad.

Hvilke trekk har du selv som har ført til aspergerdiagnosen? Jeg lurer fordi jeg synes at anonym#22 sin oppsummering var god. Jeg har selv asperger, og kjenner meg godt igjen i det som anonym#22 beskriver. Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan asperger uten disse trekkene fungerer. Og hva slags problemer som har ført til utredning og diagnose, når det ikke er disse som er beskrevet i nevnte innlegg?

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Hvilke trekk har du selv som har ført til aspergerdiagnosen? Jeg lurer fordi jeg synes at anonym#22 sin oppsummering var god. Jeg har selv asperger, og kjenner meg godt igjen i det som anonym#22 beskriver. Derfor er jeg nysgjerrig på hvordan asperger uten disse trekkene fungerer. Og hva slags problemer som har ført til utredning og diagnose, når det ikke er disse som er beskrevet i nevnte innlegg?

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Det var en god oppsummeringen, men innledning med at det gjelder for alle er feil.

Jeg har problemer med small-talk, lettere sosial angst, ikke noe ønske om å ha venner, feste eller bedrive tilhørende alderstypisk atferd, lettere problemer med å huske navn/ansikter, atypisk kognitiv stil (ren verbal - verbal-visuelle er vanligst) + manglende party-cocktail-effect (vanskelig å følge med på en samtale i et rom hvor 50 mennesker snakker i munnen på hverrandre). Som barn, men ikke nå; problemer med brudd av rutiner + lettere stimming og depresjon).

Kort sagt så passer jeg bedre til beskrivelsen skikkelig nerd, enn Asperger, - med alle fordommene her i landet om hvor lavt fungerende alle med Asperger skal være (studerte prof-psyk, men byttet til medisin). Trist at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort sagt så passer jeg bedre til beskrivelsen skikkelig nerd, enn Asperger, - med alle fordommene her i landet om hvor lavt fungerende alle med Asperger skal være (studerte prof-psyk, men byttet til medisin). Trist at det skal være sånn.

Jeg synes ikke det kan kalles fordommer. Man får jo ikke en diagnose uten en betydningsfull funksjonsnedsettelse, og de fleste med asperger har problemer med å fungere i jobb.

Heldigvis sees en kompetanseøkning på asperger. Nav har f.eks gitt ut dette heftet med informasjon som kan være til hjelp hvis saksbehandlerne leser det: http://www.google.no....43148975,d.bGE

Og i Bergen har det nettopp kommet en masteroppgave som fokuserer på tilrettelegging ut i fra observasjoner av autismekonferanser i England og USA: https://bora.hib.no/handle/10049/375

Det gis også diverse kurs, f.eks dette: http://www.asvl.no/a....b7C_wljW2_.ips

Forhåpentligvis kan dette etterhvert føre til bedre muligheter for aspergere til å delta i arbeidslivet.

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg synes ikke det kan kalles fordommer. Man får jo ikke en diagnose uten en betydningsfull funksjonsnedsettelse, og de fleste med asperger har problemer med å fungere i jobb.

Heldigvis sees en kompetanseøkning på asperger. Nav har f.eks gitt ut dette heftet med informasjon som kan være til hjelp hvis saksbehandlerne leser det: http://www.google.no....43148975,d.bGE

Og i Bergen har det nettopp kommet en masteroppgave som fokuserer på tilrettelegging ut i fra observasjoner av autismekonferanser i England og USA: https://bora.hib.no/handle/10049/375

Det gis også diverse kurs, f.eks dette: http://www.asvl.no/a....b7C_wljW2_.ips

Forhåpentligvis kan dette etterhvert føre til bedre muligheter for aspergere til å delta i arbeidslivet.

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Fordom er kanskje feil begrep, men det er den vesentlige forskjellen mellom "de fleste sliter med det" og "alle med diagnosen sliter med det" som er viktig for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke. Det er riktig at hovedpoengene sammen med problemer med sosiale problemer er hoved-diagnosekriteriene, men man må ikke oppfylle alle kriteriene for å få diagnosen. Desuten er det en helhetlig klinisk vurdering hvor terapauten ser hvilken diagnose som passer best, da med fokus på hvordan man var som barn da det er en utviklingsforstyrrelse. Jeg har faktisk ingen av tingene du nevner i utpreget grad.

Da beklager jeg feil bruk av ordet alle. Fint du retter, men det er jo en rekke diagnosekriterier? For at man skal få selve diagnosen asperger, og ikke noe annet så må man vel oppfylle noen av kriteriene? Hvordan skal man ellers klare å holde styr på det når det først har blitt en diagnose?

Anonym poster: 31570df690e738685823c701c3835915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Da beklager jeg feil bruk av ordet alle. Fint du retter, men det er jo en rekke diagnosekriterier? For at man skal få selve diagnosen asperger, og ikke noe annet så må man vel oppfylle noen av kriteriene? Hvordan skal man ellers klare å holde styr på det når det først har blitt en diagnose?

Teoretisk så må man oppfylle 3 av 4 hovedkriterier (men det kan være hvem som helst av de 4 som er utelukket, derfor kan man fortsatt ikke komme med bastante påstander om et spesifikt kriterium om enkeltpersoner). Men i praksis så er ikke behandlere så regelryttere. De setter som regel den diagnosen som passer best om det er et klart problem der. Nå tar jeg ikke stilling til om dette er positivt eller ikke, jeg bare sier at sånn er det. - Og det går begge veier. Jeg kjenner til tilfeller der tilbakestående folk har fått diagnosen selvom det står spesifikt at å være klinisk tilbakestående utelukker diagnosen. Det er vel noe av argumentasjonen for hvorfor de har slått sammen nå til den mye bredere autisme spektrumforstyrrelse diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg har en bok med en liste over disse kriteriene som brukes for å diagnosisere asperbers ( og fremgangen).

I og med at det er det dere diskuterer her nå, så ville jeg bare si at jeg enten kan ta bilde av siden eller skrive den av her om dere er nyskjerrige.

Jeg spør fordi jeg ikke gidder å gjøre det om ingen er interessert :P

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosekriteriene ligger ute på nettet. Det er stort sett to sett diagnosekriterier som brukes i Norge. Her er det som er mest utbredt:

"Diagnostiske kriterier for Aspergers syndrom fra ICD-10 (WHO, 1993)

A. Der er ikke generell forsinkelse av den språklige eller kognitive utvikling. Diagnosen fordrer at enkelord skal ha vært uttalt ved 2-årsalderen eller tidligere, og at kommunikative setninger brukes ved 3-årsalderen eller tidligere. Selvhjelpsferdigheter, tilpassningsevne og nysgjerrighet over for omgivelsene gjennom de første 3 år skal være på linje med normal intellektuell utvikling. Den motoriske utvikling kan imidlertid være noe forsinket og motorisk klossethet er alminnelig (uten dog å være et nødvendig diagnostisk kriterium). Enkeltstående spesielle evner, ofte relatert til unormal sterk opptatthet av interesser er alminnelig, men ikke nødvendige for diagnosen.

B. Kvalitative avvikelser i gjensidig sosial samspill, manifestet ved minst to av følgende:

a. Bruker ikke øyenkontakt, ansiktsutrykk, kroppsholdning og gestikulasjon på en passende måte som et ledd i regulering av det sosiale samspill.

b. Ikke i stand til å utvikle (avstemt til den mentale alder og tross tilstrekkelige muligheter) vennskap med jevnaldrende som innbefatter felles interesser, aktiviteter og følelser.

c. Manglende sosio-emosjonell gjensidighet som viser seg gjennom nedsatt eller avvikende reaksjon på andres menneskes følelser og, eller manglende situasjonsfornemmelse, og eller svak integrasjon av sosial, emosjonell og kommunikativ atferd.

d. Manglende lyst til spontant å dele fornøyelser, interesser eller aktiviteter med andre (for eksempel delaktiggjør ikke andre i ting av interesse for personen, ved å vise det eller utpeke det).

C. Personen utviser usedvanlig interesse og omfattende interesser eller innsnevrende, repetitive og stereotype atferd- interesse- og aktivitetsmønster, manifestet ved minst en av følgende:

a. En uttalt opptatthet av stereotype, innsnevret interesser, som er avvikende med hensyn til innhold eller fokus og eller opptatthet av en eller flere interesser, avvikende med hensyn til intensitet og omfang, men ikke innhold eller fokus.

b. Umiddelbar tvangspreget fastholden ved spesifikke formålsløse rutiner eller ritualer.

c. Stereotype, repetitive motoriske manérer, omfattende hånd- eller fingerbasken eller –vriden, eller komplekse kroppsbevegelser.

d. Opptatthet av delelementer eller detaljer uten funksjonell betydning ved leketøy (så som farge, berøringsfornemmelse eller lyden/snurren som den frembringer).

De siste to stereotype atferdsmønstre ses dog sjeldnere enn ved infantil autisme

D. Forstyrrelsen forklares ikke ved andre utviklingsforstyrrelser eller tilstander: schizofreni, schizotypisk tilstand, obsessiv –kompulsiv tilstand, tvangspreget personlighetsforstyrrelse, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser eller tilknytningsforstyrrelser."

Og her er det andre settet. Disse er ikke like utbredt, men de regnes av mange fagfolk som bedre enn ICD-10:

"Diagnostiske kriterier for Aspergers syndrom fra Gillberg og Gillberg (1989)

1. Store problemer i forhold til gjensidig sosialt samspill (uttalt egosentrisk)

(minst to av følgende)

a. manglende evne til samvær med jevnaldrende

b. ingen trang til samvær med jevnaldrende

c. manglende evne til å oppfatte sosiale signaler

d. sosial og følelsesmessig upassende adferd.

2. Snevre interesser

(minst en av følgende)

a. som utelukker andre beskjeftigelser

b. som gjentar på en stereotyp måte

c. mer opptatt av fakta viten enn av meningsfullhet.

3. Gjentagelse av rutiner

(minst en av følgende)

a. som påvirer og innskrenker personens egen tilværelse

b. som påtvinges andre mennesker.

4. Påfaldende forhold vedrørende tale og språk

(minst tre av følgende)

a. forsinket utvikling

b. overflatisk sett perfekt ekspressivt språk

c. formelt pedantisk språk.

d. Eiendommelig språkmelodi, påfallende stemmeføring.

e. Nedsatt språkforståelse inklusiv misforståelser vedrørende bruk av metaforer

Og underforstått betydning.

5. Problemer vedrørende nonverbal kommunikasjon

(minst en av følgende)

a. begrenset bruk av gester

b. klosset/keitet kroppsspråk

c. mimikkfattig

d. avvikende ansiktsutrykk

e. eiendommelig, stivt blikk

6. Motorisk klossethet

Dårlig resultat ved utviklingsneurologisk undersøkelse."

Kilde: http://autismesiden.no/Page.aspx?id=29

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Anonym poster: 775a487569ddf4b53aedb55bb446af9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...