Gå til innhold

Erfaringer med asbergers syndrom, noen?


Gjest Gemma

Anbefalte innlegg

Gjest Gemma

Jeg lurer på om en person som er veldig nær meg, kan ha asbergers... I stedet for å fortelle alt jeg kommer på om denne personen, og så se hva dere sier, lurer jeg på om noen kan skrive litt om deres erfaring med asbergers syndrom? Hva er typiske trekk? Hvordan kan man være nesten sikker på at en person har dette syndromet, og hvordan bør man oppføre seg som familiemedlem/venn/kjenning av vedkommende? Hvordan vil vedkommende at man oppfører seg?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tar alt du sier bokstavelig. De forstår ikke helt billedlige uttrykk. Vanskeligheter med sosialt samspill. Google det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror har det. Han har en veldig mild variant, så helt klare trekk har jeg ikke. Han tyder kroppsspråk veldig dårlig. Sarkasme og ironi er også vanskelig til tider. Lite selvstendig i en alder av 19.

Jeg vet da han var yngre måtte han ha klare regler å forholde seg til. fks: om ti minutter skal vi pusse tennene (ikke om litt skal vi pusse tennene). Og det med ironi og slikt er jo enkelt nok :)

Pass på at du ikke gir personen en diagnose hvis du ikke har kunnskapen til det da.

Anonym poster: 3074d49fc013f4afd55f846c477310e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvis du heller søker på "Aspergers" og ikke "asbergers" finner du nok en rekke svar :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Ikke for å være en av de som skriker at "dette er det laget en tråd om før", men bare den siste måneden så har det vært 2 eller 3 LANGE tråder om nøyaktig dette. Prøv å bruke søker-funksjonen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spør personen selv :)

Stort sett alle jeg har nær meg har AS eller HFA, og de er alle ulike. Eneste fellestrekket jeg til en viss grad kan se er at "tid" er et komplisert prosjekt. Noen av de kommer konsekvent en halvtime for sent, andre overkompenserer og kommer på minuttet presis. Sosialt samspill kommer litt an på. Jeg vet at de alle blir slitne av det, men på enkelte av de er det ikke mulig å merke det før jeg fikk en liste over teknikker de bruker.

Vær tydelig i måten du snakker med vedkommende på, men det gjelder vel egentlig alle. Lær deg hvor det er begrensninger. Og ikke fall i "stakkars deg" fella.

Det er folk, i enkelte tilfeller i en litt sær utgave ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elseby13

Jeg kjenner en som har aspergers syndrom. Hun tar alt bokstavelig og kan henge seg opp i småting. En gang sa jeg til henne : du kan ringe meg når som helst. Hun begynte å ringe Kl 3 på natta...

Hun forstår ikke ironi og sier aldri noe morsomt. Men hun kan le hjertelig av helt umorsomme ting.

Det som likevel er det største problemet er at hun mangler empati. Tiden etter 22 juli var hun veldig forvirret og skjønte virkelig ikke hvorfor alle var så triste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanzo

Jeg kjenner en som har aspergers syndrom. Hun tar alt bokstavelig og kan henge seg opp i småting. En gang sa jeg til henne : du kan ringe meg når som helst. Hun begynte å ringe Kl 3 på natta...

Hun forstår ikke ironi og sier aldri noe morsomt. Men hun kan le hjertelig av helt umorsomme ting.

Det som likevel er det største problemet er at hun mangler empati. Tiden etter 22 juli var hun veldig forvirret og skjønte virkelig ikke hvorfor alle var så triste.

Ikke for å pirke, men mange lurte på hvorfor folk var så triste etter 22 juli, inkludert meg, og jeg har ikke aspergers.

Jeg skjønner godt at familie og venner av de avdøde var triste, men folk som ikke kjente de overhodet? Skjønner ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotaktig kropppsspråk, enten superryddig eller så flyter alt. Veldig nøye på at andre må gjøre ting på en bestemt måte. Henger seg opp i bagateller. Flisespikker og kverulant.

Anonym poster: f5fc238fd9b24b0dabc5be18e323ddce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Ikke for å pirke, men mange lurte på hvorfor folk var så triste etter 22 juli, inkludert meg, og jeg har ikke aspergers.

Jeg skjønner godt at familie og venner av de avdøde var triste, men folk som ikke kjente de overhodet? Skjønner ikke jeg.

eeeh.....? :eeeh:

uansett- det er som noen har kommet inn på her ja.. asbergere mangler empatiske evner.

de fleste asbergere er like smarte som du og jeg, sånn iq-messig, og veldig mange har et høyere intelligensnivå enn gjennomsnittet! men alikevell så forstår de ikke ironi, mimikk og kroppsspråk.

mange virker veldig egosentriske.

mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd.

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en av de som skriker at "dette er det laget en tråd om før", men bare den siste måneden så har det vært 2 eller 3 LANGE tråder om nøyaktig dette. Prøv å bruke søker-funksjonen litt :)

Ja, du TS kan for eksempel lese denne tråden som nylig var aktiv Folk med Aspergers

Det finnes dessverre mange rare forestillinger og fordommer om folk med Asperger og autismespekterdiagnoser. Folk med samme diagnose kan være veldig ulike, så man må ikke generalisere på grunnlag av at man kjenner en eller få personer med diagnosen. Han man møtt EN person med Asperger (eller tilsvarende for andre diagnoser også) har man også møtt bare EN.

Jeg anbefaler å lese mer på wrongplanet. Det er et forum av og for mennesker med autismespekterdiagnoser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanzo

eeeh.....? :eeeh:

uansett- det er som noen har kommet inn på her ja.. asbergere mangler empatiske evner.

de fleste asbergere er like smarte som du og jeg, sånn iq-messig, og veldig mange har et høyere intelligensnivå enn gjennomsnittet! men alikevell så forstår de ikke ironi, mimikk og kroppsspråk.

mange virker veldig egosentriske.

mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd.

Man trenger ikke ha aspergers for å ikke gå rundt å grine og være lei seg fordi noen andre har mista ungen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og veldig mange har et høyere intelligensnivå enn gjennomsnittet! men alikevell så forstår de ikke ironi, mimikk og kroppsspråk.

mange virker veldig egosentriske.

Han jeg kjenner er litt pussig. Han skryter av at han har mot 130 i IQ (Det har jeg også, bare skryter ikke av det), han har hørt at aspergere ikke skjønner ironi, derfor bruker han ironi HELE TIDEN, når det både er teit og upassende og overhodet ikke morsomt. Og så sier han: "Hæ, skjønner du ikke ironi?" - også når det ikke er noe særlig å skjønne. Ellers er han veldig glad i å ta på mye rart, han kan sitte med en og samme aktivitet i timevis, og han henger seg opp i bagateller.

Anonym poster: f5fc238fd9b24b0dabc5be18e323ddce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Man trenger ikke ha aspergers for å ikke gå rundt å grine og være lei seg fordi noen andre har mista ungen sin.

det at du tolket det ut av innlegget jeg skrev, synes jeg er ......ganske spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

men alikevell så forstår de ikke ironi, mimikk og kroppsspråk.

mange virker veldig egosentriske.

mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd.

I motsetning til populær tro så er det langt fra alle voksne som har problemer med figurativt språk. Om du feks går på wronplanet vil du se at forumet er like fult av språklige bilder, metaforer og sarkasme i postene som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh.....? :eeeh:

uansett- det er som noen har kommet inn på her ja.. asbergere mangler empatiske evner.

de fleste asbergere er like smarte som du og jeg, sånn iq-messig, og veldig mange har et høyere intelligensnivå enn gjennomsnittet! men alikevell så forstår de ikke ironi, mimikk og kroppsspråk.

mange virker veldig egosentriske.

mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd.

Som vernepleierstudent ville jeg ikke laget et slikt fjes til noen selv om de ikke har samme følelsesregister som du har.

Du sier at mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd. Virkelig? Sier du at det er et typisk trekk for folk med aspergers? Det har ikke jeg lært noe om, selv om jeg har mange kurs om syndromet.

Du sier også at aspergere mangler empatiske evner, som om alle gjør det. Det stemmer ikke. Mange med aspergers er veldig empatiske.

Anonym poster: 32ecde4d125e2689d115347aca0eb58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han jeg kjenner er veldig opphengt i sine interesser, til den grad at jeg kan snakke om noe hvor han bare ser halvveis interessert ut før han plutselig begynner å snakke om sine interesser for tiende gang. Han går veldig dypt inn i områdene som fanger oppmerksomhetene hans og kan gå rundt i sin egen verden nesten konstant.

Han tar ironi, metaforer og lignende, dog ikke om de er veldig subtile. Jeg trenger ikke gå rundt og passe på at ALT jeg sier skal kunne tolkes helt bokstavelig, med andre ord! Det er en vanlig feiloppfatning av aspergers syndrom, tror jeg; han jeg kjenner bruker både sarkasme og humor selv, men da på en litt mer direkte måte enn hva en kanskje er vant med!

Når det kommer til hint, derimot, er han nokså blank. For eksempel hvis vi går og skal krysse veien, må jeg enten formelig dra ham med meg (hvorpå han gjerne reagerer og ikke forstår hva jeg driver med) eller si noe som 'Kanskje vi burde gå over veien nå?'. Med andre er det jo som oftest bare å styre litt utover og så vil de automatisk følge med, mens med vennen min trengs det gjerne litt mer direkte hinting til.

Han blir også noe fort stresset, enda det ikke alltid vises på ham. Stort sett kan han virke litt avvisende og arrogant, men om man bare tar initiativ og er litt direkte, er han en virkelig herlig venn! Det med at aspergere ikke er empatiske er bare tull - for noen stemmer det nok, i likhet med ikke-aspergere, men de jeg kjenner er veldig flinke til å sette seg inn i andres følelser om de bare vil. De viser det kanskje ikke, men de forstår svært mye, både rent logisk og på et dypere plan. De jeg kjenner er også veldig reflekterte og har veldig gode hoder, som sammensatt med den direkte og utilslørte væremåten deres gjør dem til noen fantastiske samtalepartnere!

Meget mulig jeg har glemt noe her, men dette var iallfall det jeg kom på i farten. Dette er ikke basert på fakta, bare generelle observasjoner fra en jente som kjenner flere med aspergers syndrom. Sterke interesser, lav interesse for sosialisering og en direkte væremåte er vel hovedtrekkene, slik jeg ser det.

- Maiken ^^

Anonym poster: 3745b8743183cd619b109a57d3d7b9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Som vernepleierstudent ville jeg ikke laget et slikt fjes til noen selv om de ikke har samme følelsesregister som du har.

Du sier at mange har raserianfall og selvdestruktiv atferd. Virkelig? Sier du at det er et typisk trekk for folk med aspergers? Det har ikke jeg lært noe om, selv om jeg har mange kurs om syndromet.

Du sier også at aspergere mangler empatiske evner, som om alle gjør det. Det stemmer ikke. Mange med aspergers er veldig empatiske.

Anonym poster: 32ecde4d125e2689d115347aca0eb58b

nei, da kan du jo bare la være å lage det da :)

så enkelt er det.

ang trekkene, så skrev jeg bare et sammendrag fra boka mi av Børge Holden "Autisme og Asbergers syndrom" ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg skal utredes for asbergers snart, viss jeg har det er jeg veldig i grenseland, da jeg er veldig empatisk, og har ikke noe problem med ironi og sarkasme, (er vel heller for god på sarkasme) Men jeg har visse andre trekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...