Gå til innhold

Forsøke å unngå desemberbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som prøver, prøver dere like sterkt i mars? Samboeren min ønsker ikke at vi skal prøve denne måneden, fordi syklusen min tilsier at vi får termin ca. 20. desember. Han mener det er for tett opp mot jul, at det vil bli stress med bursdag i jula og at desemberbarn kan risikere å bli "taperne" i klassen. I tillegg er han redd for at vi ikke skal få barnehageplass.

Jeg merker at jeg blir lei meg når han tar dette opp. Jeg ønsker jo dette så høyt, og det er vondt å la være å prøve en måned bare fordi sambo har en fiks idé om desemberbarn...Og hvis vi skal tenke slik, må vi jo la være å prøve i april også, med tanke på at barnet kan bli født for tidlig og bli født i desember likevel....

Noen andre som har samme holdning?

Anonym poster: db0db1eee34f6b8bf310fc4d839e3252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, har desemberbarn selv og ser ikke noen problemer med det.

Anonym poster: 433da1d001ec50d8ae1e3468b03057a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på det ja. Men så hadde vi prøvd i nesten et år. Så det var liksom ikke så nøye, bare jeg ble gravid.

Vel, ble gravid jeg den mnd(det skjer jo når det minst bør skje), med termin 2. januar. Men babyen hadde god tid og kom en uke over termin.

Anonym poster: 32afcac524e32464342b4c42d274aeb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Om dere frykter å ikke få barnehageplass, må dere jo unngå september, oktober og november-barn også.

Jeg har desember-barn selv, synes det er helt uproblematisk. Min desember-gutt ligger forran jevnaldrende både språklig og motorisk, uten at det betyr noe som helst. Å snakke om "taperne i klassen" blir litt drøyt i mine øyne. Dessuten, med termin 20. desember er det stor sannsynlighet for januar-barn uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva han mener. Vi er her begge enige om at Desemberbarn ikke er øverst på listen, men om jeg hadde blitt gravid med termin i des hadde det selvfølgelig ikke vært noen krise.

Har også venner som tenker likt, og som også har barn født og des. De sier det samme :at det ikke var ideelt, men selvsagt ikke noe problem.

Anonym poster: 4d972e34b395478d53a590816c845fd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Det spiller ingen rolle når barnet er født! Men min mann og jeg skal begynne prøving til sommeren. Føler det er greit å få barn på vår /sommeren. Han kunne gjerne startet nå men vi velger å vente til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig tenkt at jeg ikke ville få barn så seint på året, men kommer ikke til å hoppe over to PPer fordet (termin 5.desember eller 2. januar). Har prøvd i 10 måneder nå og mistet to ganger i tillegg til at jeg har mistet en eggleder pga svangerskap utenfor livmor, så nå er jeg sånn passe utålmodig! Og når man blir voksen er det jo kjekt å være født sent på året, tenk å være den siste i vennegjengen som blir 30 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske idiotisk. Hvis dere virkelig ønsker dere barn så burde det ikke spille noe rolle når h*n er født. Her sitter det mange som ikke klarer å bli gravide i det hele tatt også sitter det noen å tenker at det passer ikke den mnd. Hva er det for noe tull?

Anonym poster: 7dbbe8bfe6b6b6cc9deb764252726515

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din mening. Å kalle andres valg og meninger idiotisk er bare barnslig.

Jada, det finnes alltid noen som har det verre....

Anonym poster: 4d972e34b395478d53a590816c845fd3

Anonym poster: 4d972e34b395478d53a590816c845fd3

Anonym poster: 4d972e34b395478d53a590816c845fd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske idiotisk. Hvis dere virkelig ønsker dere barn så burde det ikke spille noe rolle når h*n er født. Her sitter det mange som ikke klarer å bli gravide i det hele tatt også sitter det noen å tenker at det passer ikke den mnd. Hva er det for noe tull?

Anonym poster: 7dbbe8bfe6b6b6cc9deb764252726515

Det er jo ingen som har sagt at de kommer til å lå vær å prøve fordi de ikke vil ha desemberbarn da.. Alle sier jo at de ønsker det så sterkt at det spiller ingen rolle selv om de kanskje har tenkt det før.

Anonym poster: 57ed0972a2758f1eb008c20b142c4f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som prøver, prøver dere like sterkt i mars? Samboeren min ønsker ikke at vi skal prøve denne måneden, fordi syklusen min tilsier at vi får termin ca. 20. desember. Han mener det er for tett opp mot jul, at det vil bli stress med bursdag i jula og at desemberbarn kan risikere å bli "taperne" i klassen. I tillegg er han redd for at vi ikke skal få barnehageplass.

Jeg merker at jeg blir lei meg når han tar dette opp. Jeg ønsker jo dette så høyt, og det er vondt å la være å prøve en måned bare fordi sambo har en fiks idé om desemberbarn...Og hvis vi skal tenke slik, må vi jo la være å prøve i april også, med tanke på at barnet kan bli født for tidlig og bli født i desember likevel....

Noen andre som har samme holdning?

Anonym poster: db0db1eee34f6b8bf310fc4d839e3252

Jeg er desemberbarn, og har aldri opplevd problemer i forbindelse med julen, de som vet at jeg har bursdag i desember, planlegger dette inn i julestria, slik at jeg får feire dagen min også. Ikke har jeg opplevd å bli en "taper" i noen forbindelse, verken mht. skole eller barnehage.

Synes samboeren din lager problemer ut av ingenting.

Anonym poster: 65b3b04dce2510d14eca836df522abc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Pinadø, min guddatter ser fornøyd ut der hun sitter med dobbel dose pakker på lille julaften!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinadø, min guddatter ser fornøyd ut der hun sitter med dobbel dose pakker på lille julaften!

Selv er jeg dødsfornøyd med å få dobbel dose med gaver i løpet av to dager. Og så er det julestemningen da, det gir bursdagen min en ekstra dimensjon, og ikke minst er det veldig koselig.

Jeg skal sørge for at barna mine blir desemberbarn, slik at de også får oppleve den gleden jeg føler ved å feire dagen min i jula.

Anonym poster: 65b3b04dce2510d14eca836df522abc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er ganske idiotisk. Hvis dere virkelig ønsker dere barn så burde det ikke spille noe rolle når h*n er født. Her sitter det mange som ikke klarer å bli gravide i det hele tatt også sitter det noen å tenker at det passer ikke den mnd. Hva er det for noe tull?

Anonym poster: 7dbbe8bfe6b6b6cc9deb764252726515

Jeg blir så irritert hver gang noen nevner oss "ufrivillige barnløse" for å henge ut folk som ønsker seg barn en bestemt måned, det ene eller det andre kjønnet eller andre ønsker som er helt forståelige.

Jeg har prøvd i 5 år, og kan sannsynligvis ikke få egne barn. Jeg forstår likevel veldig godt at man ønsker seg barn enkelte måneder fremfor andre. Kunne jeg valgt på øverste hylle hadde jeg også timet fødselen, selv om et barn selvfølgelig er like velkomment uansett.

På lang sikt betyr dette sannsynligvis ingenting, TS. Det har nok ikke noe å si for barnet når det blir født. Men føler dere for å stå over en måned er det ingenting i veien for det heller. Dette er noe du og din mann må bli enige om, og ikke noe en mengde fremmede på et forum skal diktere for dere.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Vi har diskutert dette i kveld, og bestemt oss for at det virkelig ikke spiller noen rolle. Vi kjører på uansett. Samboeren min gikk i seg selv og var enig i at holdningene hans var litt håpløse.

Vi vet ikke om vi kan få barn en gang, etter mange prøveperioder. Og om det skjer, kan vi ikke være sikker på at svangerskapet blir gjennomført. Og om det skjer, kan vi ikke være sikre på at barnet blir friskt. Barnet kan komme måneder for tidlig eller uker for sent. Det er så mange tilfeldigheter, så mange skumle tanker som lurer.

Uff, ikke meningen å høres negativ ut, men poenget mitt er at det er dette vi ønsker, et barn, og da er det virkelig revnende likegyldig for oss om det blir en gutt eller en jente, et desemberbarn eller et vårbarn, så lenge vi faktisk kan få et friskt barn.

Anonym poster: db0db1eee34f6b8bf310fc4d839e3252

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg hadde tenkt på er at det ikke er så gunstig å gå gravid på sommeren... Men vi er i full gang og har ingen intensjoner om å gi oss i verken mars eller april.

Når det kommer til barnehage plass så kan du jo søke tidlig, det vanligste er jo at folk er hjemme med barnet til det er 11-13mnd gammelt. så om du velger å gå hjemme i ett års tid, så kan du jo søke tidlig om plass i evt januar eller i februar.

Dessuten finnes det mye bra i dagmammer også, som har andre barn, eller familie barnehager som er privateid.

Jeg ser ikke helt problemet hans, men det er jo meg. forståelig at det er sårende for deg, men du får bare snakke med han.

Lykke til TS :)

Anonym poster: 156aca3663038e312257019b63970abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste jeg hadde tenkt på er at det ikke er så gunstig å gå gravid på sommeren... Men vi er i full gang og har ingen intensjoner om å gi oss i verken mars eller april.

Anonym poster: 156aca3663038e312257019b63970abe

Hvorfor er det ikke gunstig å gå gravid om sommeren? Jeg har et barn født i september, og syntes det var helt supert å gå gravid på sommeren. Man kan gå med tynne klær som fremhever den flotte gravidmagen, ikke noe stress med å finne store nok dunjakker og varme klær til å passe over den store magen, nesten alle de vanlige sommerkjolene mine (bruker mye kjoler med høyt liv om sommeren) passet, trengte altså ikke kjøpe så mye mammatøy, og sist men ikke minst, jeg slapp å stolpre meg rundt og være livredd for å dette på isen med stor mage.

Går veldig gjerne gravid en sommer til (bortsett fra at det er ugunstig med hensyn til barnehageplass, da..)

Anonym poster: 98767dec6504b8496c6d7b4f6055a007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske idiotisk. Hvis dere virkelig ønsker dere barn så burde det ikke spille noe rolle når h*n er født. Her sitter det mange som ikke klarer å bli gravide i det hele tatt også sitter det noen å tenker at det passer ikke den mnd. Hva er det for noe tull?

Anonym poster: 7dbbe8bfe6b6b6cc9deb764252726515

Seriøst, er så dritt lei forum-innlegg i "hvordan kan du slanke deg når barn dør av sult i afrika"-stil. Det er da virkelig ikke noe galt i å hoppe over en pp om ts ønsker det. Må man tenke slikt om alt her i verden? At siden det er noen som har det verre enn en selv så kan man ikke gjøre ditten og datten? I min familie er det 7 bursdager i desember i tillegg til alle juleselskapene så for oss blir det "hopp av i svingen" i mars og april. Jeg vil ikke bli fremstilt som et grusomt menneske av den grunn. Skjerpings!!

Anonym poster: 91470e6d5819ce1a343ff2c4a6d335f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk prematurbarn på årets siste dag, og h*n er så absolutt ingen taper.

Anonym poster: e984fc9cc7ffdff567ca69bae7d1ff83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som desemberbarn selv, blir jeg litt snurt av å bli omtalt som en taper ;)

Selvfølgelig kan det være et problem hvis barnet er umodent og sen i utviklingen for alderen, så gjelder jo dette slettes ikke alle! Og det kan man heller ikke vite før barnet nærmer seg skolealder. Jeg var selv langt foran de andre i klassen, og ulempen var kun at jeg ikke fikk lov å starte et år for tidlig på skolen (selv om jeg var godt skolemoden da). Og det forstår jeg jo.

Ellers er det ingen ulemper med å ha bursdag i desember. Jeg har bursdag rett før jul, og hadde like store (om ikke større) bursdagsfeiringer som de andre i klassen. Dette kommer selvsagt også an på hvordan foreldrene tar det, og at man klarer å skille mellom bursdag og jul.

Det eneste som var kjipt var det året jeg fylte 18 år, pga. inngang på utesteder o.l. Men det er ett år, og det takler man.

Ja til desemberbarn! :)

Anonym poster: 7f30c691684bc7afe7a4cb22fc3098c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...