Gå til innhold

Belærende samboer


Gjest Samboeren

Anbefalte innlegg

Gjest Samboeren

Kjæresten min er belærende. Det får meg til å føle at han er faren min, og det er utrolig usexy. Føler at han er mer kjerring enn meg mange ganger. Det er klaging og syting over ting gamle kjerringer går og gnåler om.

I sted satt han i telefonen, mens jeg tømte siste skvett fra kaffekannen i koppen. Midt i en samtale snur han seg mot meg og begynner å fortelle at jeg må skylle kolben, helle vann oppi. Jada, sier jeg, snakk i telefonen du. Han fortsetter: har du slått av trakteren? Jeg blir flau på hans vegne,- finnes det mange andre menn som sitter i telefonen med en kompis, og begynner å snakke til samboeren i 30-åra, -på den måten? Jeg sa at jeg klarer å tenke sjøl, og han blir irritert over at jeg ikke tar imot de gode rådene hans med jubel...

Han går og klager og syter over mange, mange ting. Jeg hadde satt støvsugeren nedi kjelleren og spurt om han kunne støvsuge kjellerstua sist helg,- fordi jeg hadde helgevakt og hadde vaska og støvsugd resten av huset. Nei, det hadde han ikke gjort. En uke etter stod støvsugeren på samme sted, og jeg tok den opp og støvsugde gangen. Da klaget han på at støvsugeren var STØVETE. Ingen selvkritikk for at HAN ikke hadde gjort noe, ingen ros for at jeg hadde støvsugd. Føler meg som et barn. Er 39...og har to barn.

Han og familien hans er veldig pirkete, og jeg synes han er et petimeter og lager bråk av uvesentlige ting. Men han dreier alt inn på at JEG er grunnen til at han blir irritert, for jeg gjør ikke noe bra nok.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du føler. Sånn er samboeren min også og hvis jeg reagerer og forteller ham at jeg faktisk vet hva jeg driver med, så blir han dritsur og påstår at jeg ikke tåler kritikk.

Det er jævlig irriterende å høre på en som hele tiden skal fortelle en hvordan en skal gjøre ting og så gjør de ikke en dritt sjøl.

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

-Og han kjem berre til å bli verre med åra. Eg hadde ditcha ein slik, ja. Hadde aldri gått å leve med for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er belærende. Det får meg til å føle at han er faren min, og det er utrolig usexy. Føler at han er mer kjerring enn meg mange ganger. Det er klaging og syting over ting gamle kjerringer går og gnåler om.

I sted satt han i telefonen, mens jeg tømte siste skvett fra kaffekannen i koppen. Midt i en samtale snur han seg mot meg og begynner å fortelle at jeg må skylle kolben, helle vann oppi. Jada, sier jeg, snakk i telefonen du. Han fortsetter: har du slått av trakteren? Jeg blir flau på hans vegne,- finnes det mange andre menn som sitter i telefonen med en kompis, og begynner å snakke til samboeren i 30-åra, -på den måten? Jeg sa at jeg klarer å tenke sjøl, og han blir irritert over at jeg ikke tar imot de gode rådene hans med jubel...

Han går og klager og syter over mange, mange ting. Jeg hadde satt støvsugeren nedi kjelleren og spurt om han kunne støvsuge kjellerstua sist helg,- fordi jeg hadde helgevakt og hadde vaska og støvsugd resten av huset. Nei, det hadde han ikke gjort. En uke etter stod støvsugeren på samme sted, og jeg tok den opp og støvsugde gangen. Da klaget han på at støvsugeren var STØVETE. Ingen selvkritikk for at HAN ikke hadde gjort noe, ingen ros for at jeg hadde støvsugd. Føler meg som et barn. Er 39...og har to barn.

Han og familien hans er veldig pirkete, og jeg synes han er et petimeter og lager bråk av uvesentlige ting. Men han dreier alt inn på at JEG er grunnen til at han blir irritert, for jeg gjør ikke noe bra nok.

Hjelp!

Men du oppdaget da vel dette trekket på dating-stadiet? Du må ha gjort en vurdering av om dette er noe du kan leve med i et forhold? Svaret var åpenbart at, ja, det går greitt, så det er vel litt seint å komme og syte over at du har blitt samboer med en fyr som er...seg selv? Og han kommer til å være nettopp seg selv resten av livet.

Anonym poster: 760f294bfeb0f006c732a1bcd93c2ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Og han kjem berre til å bli verre med åra. Eg hadde ditcha ein slik, ja. Hadde aldri gått å leve med for meg.

Men nå er det ikke alle som mener at man bare skal droppe alt man har jobbet for med en gang man møter litt motgang. Det blir for dumt. Det blir bare verre fordi folk er konfliktsky og ikke tør å ta opp ting eller kommunisere.

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men du oppdaget da vel dette trekket på dating-stadiet? Du må ha gjort en vurdering av om dette er noe du kan leve med i et forhold? Svaret var åpenbart at, ja, det går greitt, så det er vel litt seint å komme og syte over at du har blitt samboer med en fyr som er...seg selv? Og han kommer til å være nettopp seg selv resten av livet.

Anonym poster: 760f294bfeb0f006c732a1bcd93c2ac2

i dating stadiet levde hun i en rosa sky og alt negativt som kommer fram nå var søtt før, eller så så hun det ikke. the curse of being in love.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Men nå er det ikke alle som mener at man bare skal droppe alt man har jobbet for med en gang man møter litt motgang. Det blir for dumt. Det blir bare verre fordi folk er konfliktsky og ikke tør å ta opp ting eller kommunisere.

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Tru meg, eg har ingen problem med å kommunisere. Og eg har vore i eit langt forhold med ein slik. Etter mykje kommunisering og forsøk på å ta opp ting var det berre å strekke våpen. Om ts har det slik veit eg ikkje, men eg har ikkje møtt nokre slike petimeter som "gir seg". Dei er fine til sitt bruk, men dei er eit helvete på heimebane. Dei støvsuger bra, då. Det var alltid reint her når han budde her, det skal han ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes iallefall veldig slitsomt ut. Han mener nok ikke noe vondt med det. Han er sånn og kommer kanskje alltid til å være sånn.

Det beste du kan gjøre er å snakke skikkelig med han uten å forsøke å angripe ham. Bare forklar hvordan du føler deg når han irrettesetter eller belærer deg. Si at du føler deg som et lite barn og at han er pappaen din. Si også at det er nedverdigende å bli behandlet slik av en partner som skal anse den andre som likeverdig. Eventuelt kan du forsøke å behandle han slik han behandler deg. Se hvordan han reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru meg, eg har ingen problem med å kommunisere. Og eg har vore i eit langt forhold med ein slik. Etter mykje kommunisering og forsøk på å ta opp ting var det berre å strekke våpen. Om ts har det slik veit eg ikkje, men eg har ikkje møtt nokre slike petimeter som "gir seg". Dei er fine til sitt bruk, men dei er eit helvete på heimebane. Dei støvsuger bra, då. Det var alltid reint her når han budde her, det skal han ha.

En fin ting er å ikke dra alle under en kam bare fordi du opplevde "en slik".

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjæresten min har tendenser til å være litt lik, han kan noen ganger rette på skrivefeil jeg har eller når jeg sier feil. Ikke for å være slem, men fordi han tenker at han "hjelper". Jeg har sagt ifra at det ikke er det minste hjelpsomt, og at det bare gjør meg lei meg og såret. Og han har forstått det og gjør alt han kan for å unngå å si sånt. Har du prøvd å si ifra? Hvis du har prøvd, og han ikke bryr seg/viser tegn til å kutte ut den belærende tonen, så vet jeg ikke hvorfor du fortsetter forholdet. Er han snill og grei ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru meg, eg har ingen problem med å kommunisere. Og eg har vore i eit langt forhold med ein slik. Etter mykje kommunisering og forsøk på å ta opp ting var det berre å strekke våpen. Om ts har det slik veit eg ikkje, men eg har ikkje møtt nokre slike petimeter som "gir seg". Dei er fine til sitt bruk, men dei er eit helvete på heimebane. Dei støvsuger bra, då. Det var alltid reint her når han budde her, det skal han ha.

Men du gir TS råd om å gi opp før hun har prøvd. Er ikke det litt dumt? Du kan da ikke vite hvordan hennes samboer vil respondere om TS velger å ta det opp. Jeg hadde problemer med min kjære også. Og greide faktisk og ordne opp i det ved å snakke om det.

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

En fin ting er å ikke dra alle under en kam bare fordi du opplevde "en slik".

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Eg sa:

-Og han kjem berre til å bli verre med åra. Eg hadde ditcha ein slik, ja. Hadde aldri gått å leve med for meg.

Eg er til ei viss grad einig i at det første er ei generalisering. I dei to andre setningane snakkar eg utelukkande korleis eg ville opplevd dette. Og min var ikkje ein gong så ille som ts beskriv sin sambuar som. Er du litt belærande petimeter sjølv, sidan dette engasjerte deg slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang setter du ned kolben rett foran ham. Det samme gjør du dersom han kritiserer andre ting. Om dere kjører bil, stopp bilen og nekt å kjøre videre før han holder fred. Om det er gulvvask, det samme.

Jeg har vært gjennom det samme, og dette var det som virket for meg. Alternativet hadde vært å flytte.

Anonym poster: c33d8c5c33684b20a0a39d096712168f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting er å ikke dra alle under en kam bare fordi du opplevde "en slik".

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Dra alle under en kam?

Anonym poster: f3cc70f98e4dc51b1ee12e8c048f991f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Men du gir TS råd om å gi opp før hun har prøvd. Er ikke det litt dumt? Du kan da ikke vite hvordan hennes samboer vil respondere om TS velger å ta det opp. Jeg hadde problemer med min kjære også. Og greide faktisk og ordne opp i det ved å snakke om det.

Anonym poster: b05853860ce518ec643c2761f3f095f9

Som eg sa: Mi erfaring er at når ein er eit petimeter så slakkar ein ikkje på det. Det kan godt hende at ts sin kjæreste har evna til å endre seg, i så fall ynskjer eg dei lykke til. Eg ville forsåvidt ikkje presse han eg budde saman med til å endre seg. Men han trengte å bu saman med ein person som han slapp å rette på. No gjer han det, og så vidt eg veit så har både han og ho det fint, og det er jo flott.

Eg meiner ikkje at slike menneske ikkje skal finnast, eg vil berre ikkje bu med ein slik. Det knekte meg nesten, og det unner eg ingen. Å gå rundt å vere redd for å gjere ting feil heile tida øydelegg deg litt og litt, nesten utan at du merkar det. Det bør folk få sleppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at du orker å være sammen med en som er slik. Du får ta deg en skikkelig prat, og hvis det ikke fungerer så må du jo nesten vurdere om det er verdt det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partnerterapi. Få inn en nøytral tredjepart som kan gi dere noen verktøy, dette kan gå seg til om det blir håndtert på riktig måte. Stillingskrig er skjelden en god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...