Gå til innhold

Født uten sjel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går jo an å bli født uten armer, bein og alt sånt, men for dere som tror vi har ei sjel, hva med den? Går det an å bli født uten? Er sjela bare en kraft eller noe som gjør at "det e r du som ser ut av øynene dine og ikke", om du skjønner, eller det mer som er helt avhengig for å leve?

Men hva om man blir født uten? Hva skjer med de? Vil de automatisk bli onde, eller merkes det ikke? Har du noen teorirer på det?

Anonym poster: eaddbd945cdf31272a202f6c71f83bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er sjela bare en kraft eller noe som gjør at "det e r du som ser ut av øynene dine og ikke jeg",

Anonym poster: eaddbd945cdf31272a202f6c71f83bb2

Anonym poster: eaddbd945cdf31272a202f6c71f83bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å bli født uten armer, bein og alt sånt, men for dere som tror vi har ei sjel, hva med den? Går det an å bli født uten? Er sjela bare en kraft eller noe som gjør at "det e r du som ser ut av øynene dine og ikke", om du skjønner, eller det mer som er helt avhengig for å leve?

Men hva om man blir født uten? Hva skjer med de? Vil de automatisk bli onde, eller merkes det ikke? Har du noen teorirer på det?

Anonym poster: eaddbd945cdf31272a202f6c71f83bb2

Sjela er bare et forklaringsprinsipp som skal rede grunnen for presteskapets kontroll med menneskene. Det må være en del som overlever døden, for at man skal bli skikkelig skremt av prestenes utlegninger. For hvis livet var helt og fullt slutt i det man døde, så blir ikke gud noe verre enn alle andre farlige ting her i verden, og hans makt over oss blir ikke større enn makten en slange eller en bjørn kan ha. De kan drepe deg, men de kan ikke diktere hvordan du skal leve livet ditt.

En evig sjel som guden kan kommandere over, det blir en HELT annen sak. Hva venter oss mon tro i det ukjente etter døden? Der er det bare prestene som kan gi råd. Åååååh, vi må høre på prestene, så det ikke vederfares oss noe ondt etter døden.

Eller ikke.

Jeg tror ikke jeg har noen sjel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt kan vel fort telle som et handicap? Ondskap kombinert med tilgang på de beste parkeringsplassene kan fort bli litt ugly, tenker jeg.

Endret av Pingting
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tro på noen sjel. Vi har bevissthet, vi føler og opplever ting, derfor har vi personlighet. Hvis vi mister bevisstheten så forsvinner også egenskapene våre.

Vi mennesker er ikke noe forskjellige fra dyrene, bortsett fra at vi er smartere(for det meste). Alt som gjelder for dyrene, gjelder også for oss. Så hvis vi har sjel, så har også hvert eneste lille vesen som lever på jorden også sjel. Hver eneste lille mygg. Og de må også komme til gud når de dør. Tipper det er fullt der oppe/nede/rundtomkring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelen er hjernen vår, er noen født med stor hjerneskade mener jeg også at sjelen mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelen er mye samvittighet og sympati.

Antisosiale mangler dette.

Anonym poster: ea380a05f1dfc1e0a9d6e270adeb6852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som muslimer så tror vi på at enhver levende skapelse er sammensatt av to ting:

Legeme og ånd= sjel/ nafs

Alt som puster, beveger seg og tenker i en eller annen form har dermed en sjel/ nafs

Ved død, forlater sjelen/ nafs legemet og det kalles ånd/ roh og ikke sjel lenger. Ånden/ Roh forflyttes av Gud til en annen dimensjon i påvente av dommensdag.

Jeg har skrevet mer om sjelen her: http://forum.kvinneg...howtopic=722592

Menneske (kropp og sjel) er skapt med ulike egenskaper og struktur i DNA. Ifølge islam så bestemmes sjelens/ individets tilstand av handlinger og tilbedelse/ åndelighet. Mens kroppens tilstand bestemmes av næring og fysisk aktivitet. Den som gjør godt, gagner seg selv og sjelen. Den som gjør ondt forderver seg selv og sjelen i følge dette verset fra koranen:

Nei, sannelig, den som tar til seg misgjerning og omringes av synden, de er ildens folk, de er i den forevig. Kappitel 2:81

Gjennom hele koranen bruker Gud alltid to ord etter hverandre. Ordet iman "tro" (anerkjennelse gjennom sinn, hjerte og ord) og ordet handling. Direkte oversatt så sier Gud alltid: de som tror og handler godt. Individets handling og tilbedelse avgjør sjelens tilstand. Med tanke på oppstandelsens dag sier Gud i koranen:

O den sjel(nafs) i fred og behag!

Vend tilbake til din Herre tilfreds og Han er med deg tilfreds,

Så tre inn i mine tjenere (legemer),

og gå inn i paradiset

Kap: 89: 27

Alle som er født med fysiske hemninger har en kropp, ånd og sjel og er selv ansvarlige for sine liv, med unntak av de som er født med psykiske hemninger. Disse har intet ansvar i henhold til Islam, selv om de har både, kropp, ånd og sjel. Sistnevnte ifølge islam er også født med en sjel gjennom den ånden/ roh som blåses når liv skapes.

Sjelen i et levende eksistens er en form for levende åndedrag og pust!

Det menneskelige liv avsluttes med åndedrag/ pust. Det løsriver seg fra legemet ved at sjelens liv avsluttes og ånden flyttes til en annen dimensjon. Ved neste liv gjenoppstår legemet med sjelen. Men som sagt så er dette min forståelse av tekstene og Gud vet best!

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

alle er født med sjel, sjelen er det som gjør deg til deg, kroppen er bare en "jakke" man har utenpå sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror at dere har en sjel, hvorfor tror dere det?

Bare for å tilsidesette enkelte potensielle sidespor: Jeg hevder ikke noen solipsisme her, og har ingen motforestillinger mot å ta det for gitt at alle mennesker er bevisste individer som faktisk eksisterer.

Men hva er det som gjør at dere mener at dere har en sjel? Hvorfor tror dere at det eksisterer en del av dere som overlever når resten av organismen dør? Det finnes ingen fornuftige grunner til å tro akkurat det.

Så, er det en tro som er knyttet til religiøse dogmer, slik som omarel gir uttrykk for, eller finnes det andre grunner til at dere tror på denne typen entiteter.

Jeg mener, sjelen er direkte fornuftsstridig, og ingen som har forsøkt å beskrive den i fysiske termer, har noen sinne klart å gjøre det på en overbevisende måte, så vidt jeg vet.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror at dere har en sjel, hvorfor tror dere det?

Bare for å tilsidesette enkelte potensielle sidespor: Jeg hevder ikke noen solipsisme her, og har ingen motforestillinger mot å ta det for gitt at alle mennesker er bevisste individer som faktisk eksisterer.

Men hva er det som gjør at dere mener at dere har en sjel? Hvorfor tror dere at det eksisterer en del av dere som overlever når resten av organismen dør? Det finnes ingen fornuftige grunner til å tro akkurat det.

Så, er det en tro som er knyttet til religiøse dogmer, slik som omarel gir uttrykk for, eller finnes det andre grunner til at dere tror på denne typen entiteter.

Jeg mener, sjelen er direkte fornuftsstridig, og ingen som har forsøkt å beskrive den i fysiske termer, har noen sinne klart å gjøre det på en overbevisende måte, så vidt jeg vet.

Det går ikke an å beskrive sjelen i fysiske termer, nettopp fordi den er ikke det! Glem alt DU tror om hva andre tror om sjelen, det trenger ikke alltid å ha noe tilknyttet til religionen da en religion kan motstride alt som har med sjelslivet å gjøre. Det blir for mye generalisering rundt det emnet (man kan tenke på sjela som en metafor). Hvordan jeg skal beskrive rent logisk hvorfor jeg tror jeg har en sjel til en som ikke forstår det på samme måte, det er umulig å få det til å virke logisk fordi det går langt mer dypere enn evnen vår til å oppfatte ting f.eks ved intellektuell og logisk tenkning slik de fleste vil ha det til :) JEG vil ihvertfall si at "sjelen/ånden" handler om bevissthet.

Endret av crystalcharm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Det går ikke an å beskrive sjelen i fysiske termer, nettopp fordi den er ikke det! Glem alt DU tror om hva andre tror om sjelen, det trenger ikke alltid å ha noe tilknyttet til religionen da en religion kan motstride alt som har med sjelslivet å gjøre. Det blir for mye generalisering rundt det emnet (man kan tenke på sjela som en metafor). Hvordan jeg skal beskrive rent logisk hvorfor jeg tror jeg har en sjel til en som ikke forstår det på samme måte, det er umulig å få det til å virke logisk fordi det går langt mer dypere enn evnen vår til å oppfatte ting f.eks ved intellektuell og logisk tenkning slik de fleste vil ha det til :) JEG vil ihvertfall si at "sjelen/ånden" handler om bevissthet.

Hvordan kan DU da vite at vi HAR en sjel når du sier at det går dypere enn vår evne til å oppfatte ting ved logisk og rasjonell tenking? Da må du jo ut i fra din egen logikk vedkjenne deg at du ikke vet om vi har sjel eller ei?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Dere som tror at dere har en sjel, hvorfor tror dere det?

Bare for å tilsidesette enkelte potensielle sidespor: Jeg hevder ikke noen solipsisme her, og har ingen motforestillinger mot å ta det for gitt at alle mennesker er bevisste individer som faktisk eksisterer.

Men hva er det som gjør at dere mener at dere har en sjel? Hvorfor tror dere at det eksisterer en del av dere som overlever når resten av organismen dør? Det finnes ingen fornuftige grunner til å tro akkurat det.

Så, er det en tro som er knyttet til religiøse dogmer, slik som omarel gir uttrykk for, eller finnes det andre grunner til at dere tror på denne typen entiteter.

Jeg mener, sjelen er direkte fornuftsstridig, og ingen som har forsøkt å beskrive den i fysiske termer, har noen sinne klart å gjøre det på en overbevisende måte, så vidt jeg vet.

Du forventer vel ikke å få et rasjonelt svar fra mennesker som i utgangspunktet tror på noe som er urasjonelt?

Merk deg at folk sier de TROR på en sjel. En sjel er per definisjon noe som på mirakuløst vis skal kunne overleve vår fysiske form. Med mindre man klarer å inkorporere sjelebegrepet i noen form for obskøn string theory-logikk ved hjelp av hittil ukjente fysiske krefter/lover, så dreier sjelebegrepet seg om noe overnaturlig og mystisk/religiøst AKA bullshit. Har du prøvd å snakke sense til en fundamentalt kristen? Mhm..tenkte meg det. Nytteløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan DU da vite at vi HAR en sjel når du sier at det går dypere enn vår evne til å oppfatte ting ved logisk og rasjonell tenking? Da må du jo ut i fra din egen logikk vedkjenne deg at du ikke vet om vi har sjel eller ei?

Neinei :) Jeg vet jeg har en såkalt "sjel" men hvordan jeg skal beskrive hvorfor har jeg vet det har jeg ikke en villeste peiling på, spesielt når det ikke har noen logisk eller rasjonell forklaring og det ville ikke gi noe mening uansett hvordan en som "tror" hadde forklart det til en som ikke "tror". La oss si det er noe dypt følelig og heller en anerkjennelse over en dypere natur hos hver enkelt menneske som eksisterer. Kanskje det bare er så enkelt som det? Haha :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg nok ut som en eller annen gal spåkone men jeg tror at enkelte mennesker mangler sjel og at man kan se det på dem ved å se dem inn i øynene, det er liksom noe som mangler "bak" øynene liksom om dere skjønner... det er liksom ingen dær inne. Jeg ser det på div bilder av seriemordere som jeffry dhamer, myra hindley og alle ganger jeg har sett Breivik på tv har det slått meg at den mannen er tom bak øynene sine, noe jeg personlig tror viser til at han ikke har noen sjel....

Anonym poster: 053462bb48f8367161887ac310ff06b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skogmann

Neinei :) Jeg vet jeg har en såkalt "sjel" men hvordan jeg skal beskrive hvorfor har jeg vet det har jeg ikke en villeste peiling på, spesielt når det ikke har noen logisk eller rasjonell forklaring og det ville ikke gi noe mening uansett hvordan en som "tror" hadde forklart det til en som ikke "tror". La oss si det er noe dypt følelig og heller en anerkjennelse over en dypere natur hos hver enkelt menneske som eksisterer. Kanskje det bare er så enkelt som det? Haha :P

Hvordan kan du vite noe du ikke kan beskrive? Det henger jo ikke på greip. :)

Det du prøver å si er at du tror vi har en sjel. Greit nok det, men da tror du, på samme måte som kristne tror på Gud. Det er ingen rasjonell logikk som tilsier at hverken Gud finnes eller at mennesker har noen sjel. Det finnes ingen bevis som taler for det, derfor TROR du, på tross av bedre viten.

Endret av Skogmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Nå høres jeg nok ut som en eller annen gal spåkone men jeg tror at enkelte mennesker mangler sjel og at man kan se det på dem ved å se dem inn i øynene, det er liksom noe som mangler "bak" øynene liksom om dere skjønner... det er liksom ingen dær inne. Jeg ser det på div bilder av seriemordere som jeffry dhamer, myra hindley og alle ganger jeg har sett Breivik på tv har det slått meg at den mannen er tom bak øynene sine, noe jeg personlig tror viser til at han ikke har noen sjel....

Anonym poster: 053462bb48f8367161887ac310ff06b0

Du høres nokså gal ut ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite noe du ikke kan beskrive? Det henger jo ikke på greip. :)

Det du prøver å si er at du tror vi har en sjel. Greit nok det, men da tror du, på samme måte som kristne tror på Gud. Det er ingen rasjonell logikk som tilsier at hverken Gud finnes eller at mennesker har noen sjel. Det finnes ingen bevis som taler for det, derfor TROR du, på tross av bedre viten.

Hehe :) Tro meg, har prøvd å beskrive akkurat det til andre folk og alt jeg forteller henger 'ikke på greip for dem', kanskje de får en viss anelse om det, men det blir for vanskelig å ville forstå det når det ikke finnes "bevis" på at slikt finnes!

Jeg kan egentlig si det så enkelt (?) som mulig; Hvorfor jeg tror på at jeg har en "sjel" kan sammenlignes med en livskraft i kroppen vår, det er IKKE for meg et metafysisk vesen av noe slag (for akkurat det, det vet jeg ikke, går utifra følelse), heller en type ren energi.

Noen eksempler: Spesielt under de viktigste situasjonene/opplevelsene i livene våre, hva enn det kan være, trår denne livskraften frem. Spesielt når det handler om ubetinget kjærlighet. Da kan man oppleve det som euforisk! Det kan være hvis f.eks du bedriver en eller annen sport ute i naturen som gir det en dyp, stor glede. Jeg f.eks klatrer fjell og står på ski på alpene. Den følelsen jeg får av å stå på toppen av fjellet eller står på ski er helt.. fantastisk. Samme får jeg av å reise og oppleve andre steder/kulturer/mennesker i verden :) Dette føles dypt inn i "sjela". Det å virkelig føle at man til stedet i kroppen og føle seg levende!!! Det er dog ikke så mange som har den kontakten med seg selv lenger idag :/ Allikevel er det mange som ønsker at de hadde den, det går på en tomhetsfølelse.

Det at jeg vet at "sjelen" er der kommer fra når et nært og kjært familiemedlem døde og rett etter hun døde (jeg var ikke til stede) tok hun "kontakt" med meg, uforventet en kveld når jeg slappet av. Jeg følte (!!) hennes nærvær av energi/personlighet rundt meg, akkurat som om hun var der bare uten kropp. Det var en sterk, sterk opplevelse, slikt man virkelig ikke kan sette ord på. Var verken spesielt religiøs eller spirituell på den tiden heller. Kommer aldri til å glemme og forandret ALT over hva jeg trodde visste om realitet...

Ingen av disse spirituelle temaene kommer vel aldri til å bli bevist noengang, kaanskje i lang, lang fremtid om vi har klart å utvikle oss så langt og ikke tyr til total selvdestruksjon. Du kan ikke sammeligne hva jeg tror på med hva kristne tro på, igjen går dette utifra helt vill generalisering og mangel på kunnskap. Det oppfattes så forskjellig og helt individuelt!

Mulig jeg kom med dårlig formulering av forklaringer og eksempler her nå, hehe...

Forstår du fortsatt ikke? GOOD, det er det som er meninga.

Uansett, utvendige svar finnes det ikke hvor enn man leter, svaret finnes inne i hver enkelt person som lever i dette øyeblikket.

Endret av crystalcharm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som gjelder for dyrene, gjelder også for oss. Så hvis vi har sjel, så har også hvert eneste lille vesen som lever på jorden også sjel. Hver eneste lille mygg. Og de må også komme til gud når de dør. Tipper det er fullt der oppe/nede/rundtomkring.

Uansett om hver eneste lille levende skapning har en sjel, blir det aldri fullt noe sted.

Det vi kjenner til er uendelig. Mulige parallelle verdener gir det hele fenomenalt godt med rom til alle. Dessuten tar ikke sjeler store plassen heller. ;)

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...