Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av diverse tråder og reaksjoner fra folk - når byttet barnet ditt til forovervendt bilstol?

Jeg vil ha jenta mi (snart 2 år) bakovervendt så lenge som mulig, men merker at mange synes det er rart. Ser mange 2-3-åringer som sitter forovervendt, og både svigermor og min far himler litt med øynene av mine holdninger. Kommer uansett ikke til å ombestemme meg, men lurer litt på hva som er vanlig?

Stolen jeg har skal i teorien kunne brukes opp til 6 år/25 kg, men jeg kan ikke se for meg at det blir plass så lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snudde datteren min noen dager før hun fylte 3 år.

Vet at det er anbefalt til 4 år, men vi valgte å gjøre det da.

Hun var det eneste av jevnalderende i bhg osv som fortsatt satt bakovervendt da vi snudde, og hadde vært det en stund....

Skrevet

Eldstemann ble snudd/gikk over til beltestol når han ble 4 år.

Yngste er ikke 2 enda, men også hun kommer til å sitte bakovervendt til 4 år.

Har også fått kommentarer på at de sitter bakovervendt. Men folk får bare kommentere, jeg gjør bare det som er anbefalt(og som er det sikreste). Jeg syns ikke noe om de heller, som lar barna sine sitte forovervendt så fort de vokser ut av babybilstolen(og stort sett uten grunn(bare uvitenhet)).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er 2 og vi skal ikke snu henne før hun er 3 hvertfall. Er godt mulig vi må snu henne når hennes kommende lillesøster skal over i nytt sete siden det ikke er plass til bakovervendt sete nr. 2 bak førersetet. Men da er hun hvertfall 3 som sagt, og hun er lang, så tenker nok det begynner å bli vel trangt å sitte bakovervendt da uansett.

Anonym poster: 4f2098c218bc3012bedc255edc393888

AnonymBruker
Skrevet

Vår toåring sitter fortsatt bakovervent, og jeg har ikke sett noen i samme gruppe i barnehagen (1-3 år) som har forovervendte seter til sine barn enda....

Anonym poster: f4a62f74f7f836047b22de083fa57954

Gjest chiki
Skrevet

Jenta mi er snart 2,5 og sitter bakovervendt i vår bil og hos farmoren. Foreldrene og broren min har henne fremover ( de har kjøpt egne bil stoler til henne)

Gjest pysepusen
Skrevet

Her blir han snart tre år og det er lenge til vi skal snu han enda. Han blir i hvert fall ikke snudd før han blir fire. Når jeg ser på de andre som går på avdelingen hans så er det få som sitter bakovervendt. Her sitter han godt, han trives og er glad :) Har fått mange rare kommentarer fra svigerinnene mine jeg også, og vi har diskutert dette mange ganger. De har snudd før de var to år nemlig for "barnet likte det ikke".

• Liker 1
Skrevet

Sånne kommentarer er slitsomme... Svigermor også mumlet noe om at det vel var morsommere å se framover. :roll: Hun har en stol som kan stå begge veier i sin bil, så jeg merker jeg er redd for at hun bare skal snu den uten å si fra. Tror ikke hun gjør det, da.

Det jeg er spent på er om hun kommer til å bli kvalm på langturer etterhvert, siden jeg blir ekstremt bilsyk selv. Hittil har det gått bra.

Skrevet

Vår er 2 år og 2 mnd, og sitter bakovervendt. Vurderer stadig å snu, hun har greit med plass, men er ekstremt bilsyk. Barnehagen fem minutter unna er omtrent maxgrensen uten at hun spyr. Kjører heldigvis lite utenom til bhg, men utrolig slitsomt for alle parter å ikke kunne dra en liten tur uten smekker, håndklær, masse ekstra klær osv. Og selvsagt utrolig kjipt for vesla. Ble selv bilsyk som liten, og husker hvor fælt det er...

Gjest pysepusen
Skrevet

Det jeg er spent på er om hun kommer til å bli kvalm på langturer etterhvert, siden jeg blir ekstremt bilsyk selv. Hittil har det gått bra.

Da blir hun nok det framovervendt også. Hos oss og flere har det hjulpet med DVD. Etter at vi begynte med det på langturer, sammen med kjeks etterhvert så har han ikke kastet opp.

AnonymBruker
Skrevet

Vi snudde da h*n var ca 2 1/2 år.

Anonym poster: fbbd1fd59a648d5730aaa3ac86272d62

AnonymBruker
Skrevet

Vi snudde da h*n var 8 mnd. Bare bytte bilstolen til en større en og snudde den samtidig.

Anonym poster: 71e8b341afc19ce6e6432a5d3273d34f

Skrevet

Vi snudde da h*n var 8 mnd. Bare bytte bilstolen til en større en og snudde den samtidig.

Anonym poster: 71e8b341afc19ce6e6432a5d3273d34f

Hvorfor så tidlig?

Gjest Flickan
Skrevet

Vi vurderer å snu nå, gutten er 3 år og 8 mnd. Hovedgrunnen er at han har lært seg å løsne setebeltet selv, og forrige gang vi kjørte på motorveien løsnet han det i fart. Han er lang for alderen (ca 110 cm) og han begynner å syntes det er for trangt bak der. Han har begynt å klage på at han får vondt i beina. foreløpig går det greit fordi vi sjelden kjører lange turer, men de gangene vi gjør det må vi ta av skoene, og fortsatt sovner beina. Vi har kjøpt forovervendt sete for å ha i bil nr 2, da jeg synes det blir for dyrt å kjøpe et nytt bakovervendt for bare noen få mnd. Men vi har foreløpig ikke kjørt ungene i den bilen og kommer antagelig ikke til å gjøre det på et par mnd.

Skrevet

Vi har tenkt å ha henne bakover til hun er 4. Setene vi har kan ikke snues, så går rett fra bakovervendt til beltestol.

• Liker 1
Skrevet

Jeg snudde datteren min når hun fylte 4 år.

Skrevet

Eldste jenta ble snudd da hun var 3,5 fordi lillebror overtok bilstolen hennes. Var den gang på leting etter bilstol som kunne stå begge veier, men det fantes ikke. Det ble litt voldsomt å kjøpe nytt bakovervendt sete i den samme kg klassen bare for et halvt års bruk..

Minste satt bakovervendt til han var 4.

Husker han klagde litt på at det bare var han som satt sånn det siste året, ingen andre jevngamle eller de som var året yngre i barnehagen satt bakovervendt...

Men han måtte pent sitte slik til han ble fire allikevel, vi har våre regler med våre begrunnelser, hva "alle andre" gjør påvirker ikke våre regler.. Like greit å lære seg det med en gang ;)

AnonymBruker
Skrevet

Da vi byttet fra en bilstol (0-9 kg) til en annen (0-18 kg), fikk jenta sitte forovervendt. Hun var 7 mnd da. Den stolen kunne ikke brukes bakovervendt og jeg ser ikke poeng med å kaste flere tusen for en bilstol i samme kg-gruppe.

Anonym poster: 303ed3b9dd61aea6bca2c92c17375d8f

Skrevet

Her blir hun snudd når hun blir 3,5 mest sannsynlig, pga hun blir storesøster. Mannen er lang og jeg tviler på at det blir plass til to bakovervendte seter. Kunne tenkt meg å ha henne bakover enda lengre, men det passer dårlig med bilbytte akkurat nå.

Har også fått kommentarer. Den værste var fra svigerinnene min som har barn i samme alder. Der ble de tidlig snudd, dessverre, selv om de hadde plass i bilen. Hos den andre svigerinnen ble de også snudd tidlig pga liten plass i bilen.

Skrevet

Snudde noen mnd etter han ble 2år. Ikke fordi vi ønsket det, men fordi han kommer seg ut av selene og vi måtte få et spesialbygd sete av hjelpemiddelsentralen, de kunne ikke komme opp med noe bakovervendt. Utrolig synd, men det ble veldig farlig når han tok av seg selene hele tiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...