AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #1 Skrevet 28. februar 2013 Hei! Skriver i frustrasjon, og håper noen har noen tips til meg angående denne saken. På nyttårsaften for to år siden kom en tynn og lurvete katt til oss. Vi så den snoket rundt og virket desorientert. Katten ville inn til oss, men vi tok den ikke inn i håp om at han kanskje skulle finne veien hjem snart. Dagene gikk, og katten var fortsatt utenfor huset våres. Den lå tilogmed og sov på hagemøblene. Vi begynte og fòre den, og slapp den etterhvert inn. Jeg satt inn annonse i avisen, men hørte ingenting. Dro så til veterinæren og fikk sjekket om han var chippet, noe den var. Da eierne kom og skulle hente katten, hadde de verken kattebur eller bil å hente den i. De hadde en ryggsekk som de prøvde og presse katten oppi. Det var lett og se at katten absolutt ikke likte det. Den freste og mjauet og kvei seg unna. Mens de prøvde og presse katten oppi sekken tilba jeg meg og låne de ett kattebur. De sa nei og fortsatte å presse katten oppi. Etterhvert ga de opp og fikk låne bur av meg. Stakkars katt... De sa vi skulle få betalt tilbake for fòr vi hadde brukt på den, og få tilbake buret de lånte. Jeg husker jeg sa til de at "hvis katten deres rømmer igjen, er den mest sannsynlig her, så bare ta kontakt hvis den er borte en gang til. Dere vet jo hvor vi bor." Etter 2 mnd kom katten tilbake til oss. Da regnet vi egentlig med at eieren ville ta kontakt med oss, hvis hun savnet katten. Dette gjorde hun ikke. Ukene gikk, og en dag sto katteburet som de hadde lånt utenfor døra våres. Penger fikk vi ikke. Og jeg hørte aldri fra de igjen, før i dag. 2 år senere. Forrig uke dro jeg til veterinæren for og få ID nummeret, så jeg kunne sette katten i mitt navn. Jeg trengte også ID nummeret, for jeg hadde tenkt å skrive forsikring på katten. Jeg sendte brevet til de forrige eierne, som nå har flyttet. Det er ett såkalt eierskifte brev som de må underskrive på. I dag får jeg en telefon at de vil gjerne ha katten tilbake! Jeg ble helt paff.. Og kunne faktisk ikke tru det jeg hørte. De mente de hadde ringt oss, ringt på døra og gjort "alt" de kunne for å finne den igjen. Vi har verken fått noen telefon, og ingen har vært på døra våres. Da har vi i hvertfall ikke vært hjemme. Vi svarte tilbake at vi ville ikke gi fra oss katten, han har trossalt vært hos oss i 2 år, og vi har blitt glad i han! I løpet at de 2 årene har vi fòret, vaksinert, flokeklippet og annet diverse. Derfor mente vi at for at de skal få tilbake katten sin må de betale oss for det vi har brukt på han de siste årene. Vi var innom veterinæren og fortalte dette, hun synes det var merkelig at eierne ville ha tilbake katten etter så lang tid, siden det er høyst sannsynlig at de viste at han var hos oss. Veterinæren skrev opp en ca sum på hva vi har brukt og hva vi kan "kreve". Vi ringte da eieren tilbake og oppga denne summen. Eieren mente dette var en helt sinnsykt sum, og vi svarte så tilbake at det koster å ha katt, når den skal ha kvalitetsfòr og veterinærbesøk. Hun ville vi skulle sende henne ett ark med det veterinæren har skrivd. Noe vi skal gjøre i morgen når det åpner hos veterinæren. Her trenger jeg noen råd av dere folkens.. Vi har blitt utrolig glad i denne katten, og har ikke lyst til å gi den fra oss! Her trives han med 3 andre katter og nyter rett og slett livet. Jeg husker enda den gangen de skulle hente han med en sekk.. Han ble totalt "overmannet", og jeg kjente ikke igjen katten på oppførselen hans når han så de gamle eierne. Det er ikke lett og beskrive følsene mine med dette innlegget, så jeg håper dere forstår og kan sette dere litt inn i min situasjon Anonym poster: 6e688b9b9f66228b0cafc83b6828c598 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #2 Skrevet 28. februar 2013 Jeg har faktisk vært gjennom noe veldig likt. De trakk seg da jeg presenterte en regning på flere tusen i veterinærutgifter samt ville ha penger for kost og losji for dyret. I mitt tilfelle var det dog en venninne som hadde katt som ble skadet, jeg sa jeg tar katten og fikser den, brukte masse tid og penger hos dyrlege, og når katten ble bedre, skulle hun ha den igjen ja. Ikke en sjans. Anonym poster: 377e0190255a3ba978c89938c6e21c9d 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #3 Skrevet 28. februar 2013 Off ja er ikke lett det der.. Det som er litt dritt er jo at katten er ID merket, så den står jo liksom på de forrige eierne. Jeg har sikkert ikke mye jeg skulle ha sagt sånn egentlig. Jeg håper bare at når de får beløpet av dyrlegen, så kommer de til og gi seg så får vi beholde katten Men har en dårlig følelse. Sittet og grini i hele dag, og vet rett og slett ikke hva jeg kan gjøre. Men hva gjorde du da? Bare nektet du venninnen din og få tilbake katten? Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #4 Skrevet 28. februar 2013 Innlegget over er forresten meg, TS Glemte og skrive det. Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f
Strixvaria Skrevet 28. februar 2013 #5 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Hm. Jeg ville nå trodd at når de har latt det gå to år, så er den saken tapt og vel så det - ingen ansvarlige dyreiere bestemmer plutselig etter flere år at 'nå vil vi ha igjen katten vår'. Særlig vanskelig blir dette for dem med tanke på at A) katten har rømt hjemmefra før og endt opp hos deg, hvorpå du har gjort alt i din makt for å kontakte eierne (og dette kan du bevise), B) de behandlet katten sin beviselig dårlig jfr. hentingen, selv om du tilbød dem bur, og viste tydelig at de ikke kan håndtere katten skikkelig (noe de igjen viser ved å la det gå 2 år før de fremsetter krav) og ikke minst C) etter at katten 'flyttet inn' hos deg 2. gang har de beviselig kommet i ettertid med buret de lånte, ergo har de vært hos deg, og snarere enn å legge igjen en lapp i postkassa, ringe eller på andre måter kontakte dere for å få tilbake katten, satte de buret på trappa og stakk. Dog er jeg litt usikker på hva utfallet ville blitt her, men jeg tror du gjør lurt i å ta kontakt med en dyrebeskyttelsesforening; de har helt sikkert vært borti lignende saker og kan fortelle deg hva du kan gjøre videre. Lykke til! Endret 4. mars 2013 av Strixvaria 4
Gjest FiskenBlub Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Har du spurt hvorfor de skal ha katta? Når de "dumper" den hos deg for to år siden tror jeg ikke akkurat de kommer til å være så flinke katteeiere.. Står id chippen i ditt eller tidligere eiers navn? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #7 Skrevet 28. februar 2013 Har du spurt hvorfor de skal ha katta? Når de "dumper" den hos deg for to år siden tror jeg ikke akkurat de kommer til å være så flinke katteeiere.. Står id chippen i ditt eller tidligere eiers navn? Les teksten en gang til. Anonym poster: f8aaf71ffb01cd714066bc40c98c13ba 2
Bonito Skrevet 28. februar 2013 #8 Skrevet 28. februar 2013 Det samme skjedd faren min, bortsett fra at det gjaldt en schæfer. Eierne bandt den utenfor en hytte han leide ut og dro fra den. Han tok den jo selvfølgelig inn, foret den, stelte den osv. Etter nesten 2 mnd kom eierne tilbake og forlangte å få hunden igjen, han hadde da ikke hørt ett pip fra dem siden de dro. Det var selvfølgelig helt uaktuelt å la dem få han, så de ble presentert med en regning for kost og losji. Plutselig var visst ikke hunden så viktig for de lenger gitt! Og schæfern ble hos faren min til den døde 8 år senere. Møkkafolk... 18
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #9 Skrevet 28. februar 2013 TS her. Takk Ja, kanskje jeg burde høre med dyrebeskyttelsen. Er kanskje ikke noen andre jeg også kan ringe? Noe sånn som forbrukerrådet eller lignende. Det beste hadde vært om det fantes en slags regel som sier at "har du matet katten i så og så lang tid, uten at eier har "meldt" seg, er katten din". FiskenBlub: Vi spurte ikke om hvorfor de vil ha katten tilbake. Gamle eieren virket forstørret og forbauset når hun hørte vi hadde hatt den i 2 år. Som sagt mente hun jo at hun hadde ringt oss og hele pakka, noe hun ikke har gjort. Så jeg er rimelig sikker på at hun har alltid vist at katten har vært hos oss. ID chippen står i tidligere eiers navn. Det er dette jeg dro til veterinæren for og fikse, men da må jo tidligere eier skrive under at det er greit vi har "overtatt" katten. En annen ting jeg synes er merkelig er jo at de flyttet for ca ett år siden, til en annen by. Hvorfor har de da ikke opplyst dyreidentitet.no at de har flyttet, sånn at hvis de virkelig savnet katten, og noen hadde finni den hadde det kommet opp riktig addresse når veterinæren sjekket chippen. For når vi sjekket chippen, kom den gamle adressen opp, så jeg måtte søke på navnet hennes for og få den nye adressen. Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #10 Skrevet 28. februar 2013 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=605686&st=0 Her fant jeg faktisk tråden jeg startet, men katten var ikke merket i dette tilfellet. Det endte godt, og den ligger aktisk tett inntil meg i sofaen nå og maler søtt Anonym poster: 377e0190255a3ba978c89938c6e21c9d
Feeky Skrevet 28. februar 2013 #11 Skrevet 28. februar 2013 Å skremme de som vil ta tilbake katten, slik at de gir seg er nok det første du bør prøve. Her må du i så fall få tak i så mye materiale som mulig, slik som regninger, lover, årsaker til at du bør få beholde katten osv, og alt som vil tale i din favør hvis dette vil avgjøres av en rettslig instans. Jo mer arbeid du får de til å (tro de må) gjøre, jo bedre. Det finnes like tilfeller som dette, hvor de opprinnelige eierne ikke har fått tilbake dyret sitt, og den som har passet på dyret i mellomtiden har fått lov til å adoptere dyret. Om man kan overbevise de som bestemmer utfallet om de opprinnelig eierne ikke har gjort nok for å få dyret, behandlet det dårlig eller noe lignende, så kan man vinne retten til dyret. 4
Feeky Skrevet 28. februar 2013 #12 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vet det kan være dyrt (om du ikke kjenner noen med god kunnskap innenfor lov), men å ringe noen som kan sjekke ut om det er mulig i din sak, kan være en mulighet.
Alice123 Skrevet 28. februar 2013 #13 Skrevet 28. februar 2013 Så immari merkelig. Hvorfor vi de ha katten etter to år?? 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 28. februar 2013 #14 Skrevet 28. februar 2013 Er det faktisk vanlig å kreve tilbake penger for en katt man frivillig har tatt inn og begynt å mate? Når det er sagt er jeg generelt sett på TS sin side. De forrige eierne burde (og kunne) gjort mer for å lete etter katten sin. De virket heller ikke som gode eiere. Men jeh stusser over at TS ikke ringte til katteeierne når pus kom tilbake! Den slengkommentaren om "dere vet hvor dere kan lete om han blir borte" holder jo ikke! Ikke bare er det høflig å ringe å si ifra, men tenk på alle de ukene katteeierne var bekymret for at pus bare hadde gått seg bort/blitt påkjørt! Dere burde definitivt tatt ansvar og ringt. Og hvorfor ville dere ikke omregistrere pus før to år etterpå? Noe skurrer her spør du meg. 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #15 Skrevet 28. februar 2013 TS her. Grunnen til at vi ikke ringte eieren den andre gangen katten kom til oss, var at vi ble enig med de at om katten dems forsvant igjen kunne de ta kontakt med oss. Og for å være helt ærlig, hadde jeg ikke så mye lyst til å ta kontakt med de da jeg så hvordan de behandlet katten. Men selvsagt, hadde de kontaktet oss hadde vi jo gitt tilbake katten. Jeg er en ekstrem katteelsker, så jeg ser hyppig etter savnet annonser både i avis og på internett. Du sier "men tenk på alle de ukene katteeierne var bekymret for at pus bare hadde gått seg bort/blitt påkjørt!" Hvis de var sååå bekymret, ville jeg faktisk trudd de hadde kontaktet oss. Vet ikke helt om du har lest hele innlegget. Jeg er helt ærlig, så det er ingenting som skurrer her. Vil også si at da katten kom til oss var han små hissig og bet ofte når du tok på han, generelt redd. Det er derfor jeg fikk sjokk når jeg så hvordan de behandlet han, når de skulle hente han. Det tok mange mndr for at han skulle bli helt trygge på oss, og andre mennesker. Han er nå i dag en rolig og snill katt. Så atferden hans forandret seg betydelig etter han kom til oss. Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f 13
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #16 Skrevet 28. februar 2013 Hvorfor vi ikke omregisterte katten før 2 år, har jeg ikke noe svar på. Har ingen grunn til hvorfor vi ikke gjorde det før. Det ble rett og slett bare sånn. Vi så på katten som våres, og tenkte ærlig talt ikke på det. Jeg skjønner jo nå at det kan høres litt rart ut.. Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f
Aurora M. Skrevet 28. februar 2013 #17 Skrevet 28. februar 2013 Her har dere latt følelsene handle, og det er ikke alltid like klokt. Dere skulle ha kontaktet eier med en gang katten kom tilbake. Det var deres ansvar, så lenge dere da visste hvem katten tilhørte. At dere istedenfor valgte å ta inn katten og mate den, kan eier strengt tatt ikke lastes for. Hvilket fòr en velger å mate katten med er valgfritt, så det kan dere ikke kreve eier for. Nødvendig veterinærhjelp derimot, kan dere kreve dem for. Enten en liker det eller ikke, er eier i sin fulle rett til å kreve katten tilbake, så lenge den er ID-merket i deres navn. Om eier virkelig bryr seg om katten og har det beste hjemmet for den, er derimot en helt annen sak. Jeg forstår veldig godt at dere har blitt glad i katten og nødig vil gi den fra dere, men slik det nå er har eier rettighetene til den. Om dere hadde ringt eier med det samme katten kom tilbake dere og de da hadde latt være å hente den, hadde hele saken stilt seg annerledes! Det eneste håpet dere har er jo at de blir skremt av utskrift fra veterinærregning og fòrregning (som de strengt tatt ikke kan kreves for, men det er jo lov å prøve seg..), og at de gir blaffen i hele greia. Det kommer an på personligheten til folka hvilken vei det går. Uansett- lykke til! 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #18 Skrevet 28. februar 2013 Jeg vil ikke si at følelsene våres handlet. Og jeg vil heller ikke si at det er våres ansvar og kontakte de, da de fikk nummeret våres. Men jeg kan skjønne at det ikke er lett for andre og sette seg inn i denne situasjon fra våres side. Du sier vi ikke kan kreve penger for kost og losji for den tiden katten har vært her. Jeg har lest utallige mange steder at det kan man kreve, men kanskje jeg tar feil. Veterinæren mente jo også at vi kan kreve det. Det er ikke pengene jeg er opptatt i det hele tatt, men som du sier håper jeg de blir "skremt" når de ser hvor mye det faktisk koster. Samme hva slags fòr katten har fått, må den jo ha mat. Så å si at vi ikke kan ta med det synes jeg er feil. Jeg har gitt den kvalitetsfòr og det er denne prisen jeg må gå ut i fra, men jeg kan for all del ta prisen for matbutikkfòr istendefor, den kiloprisen er myye høyere. Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 28. februar 2013 #19 Skrevet 28. februar 2013 Uansett hvordan du rettferdiggjør det så skulle du ringt når katten kom på døra deres. 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2013 #20 Skrevet 1. mars 2013 TS her igjen. Hun ringte selv til veterinæren våres og fikk summen av hva veterinæren mente hun skal betale oss. Etter hun hadde snakket med de (og mest sannsynlig fått sjokk etter og ha hørt summen), ringte hun oss og sa hun neket å betale og at hun kommer til å hente katten snart..... Anonym poster: df6a8743ebdc9f6221e298977b7c9b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå