Gå til innhold

Når går man til legen med vondter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mye plaget med stiv rygg og skuldre, men jeg vet at dette skyldes inaktivitet, så dette kommer jeg ikke til å gå til legen med, men prøve å fikse på andre måter.

Men den siste uken har jeg hatt vondt på fremsiden av skulderen, det kjennes ut som kragebenet, men det gjør ikke vondt når jeg prøver å kelmme der. Jeg kjenner det godt når jeg løfter på albuen rett ut fra kroppen, og hvis jeg for eksempel skal holde armene i en slags "dirigentstilling". Det er bare den ene skulderen. Aner ikke hva det skyldes. Bør jeg gå til legen med dette, eller stiller jeg meg da blant de som løper til legen for den minste ting?

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte er du hos legen da? Man skal ikke dra for hver minste ting, men så lenge man har noe som er vondt og som hindrer deg å utføre ting i hverdagen, som hjemme og/eller på jobb. Og som ikke går over, så drar man til legen. Jeg kan selv ha vondt en plass i et par dager men så går det over, og siden det gikk over så dro jeg ikke til legen, er da snakk om småe smerter, ikke slik at jeg gråter av smerte.

Jeg vet ikke hva som feiler deg men dra til legen hvis du ikke er bedre snart. Det er bedre å dra en gang for mye enn en gang for lite syns jeg, man vet jo aldri. Så lenge man ikke drar til legen flere ganger i mnd for småting. God bedring!

Anonym poster: 10aa38b54178e4f68809b4645d77601a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være en strekt muskel ekler noe? Prøv litt massasje og bevegelighetstrening. Vedvarer det, så går du til legen. :-)

Anonym poster: ce09feff228efb57d5c9f2fa77764593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "aldri" hos legen, sist var på grunn av en mulig graviditet for 1,5 år siden. Er ikke på fornavn med noen der akkurat. ;)

Det hindrer meg ikke i noen ting, men er der og irriterer. Er ikke vant til å ha vondt på "den måten". Men jeg får vel kanskje se det an over helga i det minste. :)

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har fått en durabelig muskelknute som presser på noen av nervene baki skulderen. Enten det, eller en senebetennelse.

Jeg ville tatt meg en tur til legen for å få utelukket senebetennelse og så tatt en tur til manuellterapeut for å få bukt med muskelknutejævelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du har en betennelse i skulderen. Det er vanlig å få det av dårlig holdning og stramme brystmuskler. For en kjapp løsning og lindring av smertene kan du få Brexidol eller lignende av legen, men for å faktisk bli kvitt det over tid må du tøye forsiden av skuldrene. Be gjerne om henvisning til fysioterapeut når du er hos legen. Fysioen kan lære deg øvelser du kan gjøre med og uten vekter og strikk.

Anonym poster: 787b6254b50d594a9d8582771990376d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg vurdere legen over helgen.

Kan senebetennelse oppstå så akutt? Har aldri vært plaget med smerter der tidligere, men det har oppstått i løpet av den siste uken.

Ts

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senebetennelse oppstår ikke akutt, men smertene i forbindelse med senebetennelse kan komme over natten. En av de kjipe tingene med senebetennelse er at den ofte kommer snikende innpå deg og du aner ikke hva som er galt før den har satt seg skikkelig.

Har selv kronisk senebetennelse som kan holdes i sjakk med trening og manuellterapi. Som regel går det greit, men hvis jeg har bedrevet litt annerledes fysisk arbeid noen dager, så slår den inn med full styrke sånn ca en ukes tid etterpå. Kjempegøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar!

Tror nok det er strikking som har skylden, og det dessverre også noe av det beste jeg vet å drive med :( får legge det bort over helgen, kanskje det hjelper på.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking; hovedårsaken til senebetennelse-epidemi på så og si alle folkehøyskoler hvert eneste år.

Det er nok det som er årsaken ja. Prøv å slappe av i skuldrene når du strikker.

Sitt under godt leselys og legg strikketøyet lenger ned i fanget, ikke hold det opp til ansiktet feks. Det er viktig å finne en strikketeknikk som ikke gjør kroppen vondt. Legg feks en pute i fanget og hvil armene på den når du strikker, ikke heis opp skuldrene, og hold strikkepinnene løst.

Et par dager uten, burde gjøre godt. Du kan også ta et par ibux hver dag for å dempe betennelsen litt, men prøv å unngå bevegelser som påvirker vondten.

Ikke slutt å bruke armen, det er viktig å holde den i bevegelse selv om den er vond, gjør litt strekkeøvelser eller yoga for å unngå at den stivner.

Roer det seg ikke etter helgen, ville jeg kontaktet lege for å finne ut hvor alvorlig senebetennelsen er, og evt få behandling i form av manuellterapi eller voltaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket i årevis, og det har gått veldig bra :) men så fant jeg ut at jeg skulle begynne å strikke med flere farger, mistenker at det er det som har gjort det. Har nok strikket mer anspent etter det, så det har nok ballet på seg. :) strikking er bannlyst i helga

Ts.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter smerter. Ikke vondter.

Anonym poster: 86c1d3e3e086ac6bfce3c9687614043c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter smerter. Ikke vondter.

Anonym poster: 86c1d3e3e086ac6bfce3c9687614043c

Takk for at du sier fra om det, mens du glatt overser at "smerter" er brukt hyppig senere. Det virker ikke som om du klarer å se skillet mellom "vondter" og smerter. Her lurte jeg på om det var smerter jeg burde gå til legen med, eller om det var "en vondt" som er vanlig, og som leger seg selv.

Minya og en AB har, i motsetning til deg, svart på spørsmålet på en høflig og skikkelig måte, og forhåpentligvis skjønt skillet mellom vondter og smerter.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har levd lenge med kroniske plager, blir det automatisk forskjell på vondter og smerter.

Vondter er sånne små, irriterende, som gjerne er der hver dag, smerter sånt som kommer når det er noe mer alvorlig på gang. :fnise:

Jeg pleier å si at jeg har vondt i vondten min når skulderen begynner å kverulere fordi den trenger ny behandlingstime.

Ryggen har jeg hatt vondt i siden jeg var åtte år gammel, den har blitt "redusert" til en vondt, men det er forskjell på om det er vondt hver dag, eller om det er vondt hele dagen. :)

I mitt tilfelle er det tre grader av vondt; "Vondter", "smerter" og "føler for å kaste opp", også kalt vondt, vondtere, jævligst.

Edit; Nå skrev jeg vondt så mange ganger at ordet fullstendig mistet mening. :skratte:

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har levd lenge med kroniske plager, blir det automatisk forskjell på vondter og smerter.

Vondter er sånne små, irriterende, som gjerne er der hver dag, smerter sånt som kommer når det er noe mer alvorlig på gang. :fnise:

Jeg pleier å si at jeg har vondt i vondten min når skulderen begynner å kverulere fordi den trenger ny behandlingstime.

Ryggen har jeg hatt vondt i siden jeg var åtte år gammel, den har blitt "redusert" til en vondt, men det er forskjell på om det er vondt hver dag, eller om det er vondt hele dagen. :)

I mitt tilfelle er det tre grader av vondt; "Vondter", "smerter" og "føler for å kaste opp", også kalt vondt, vondtere, jævligst.

Edit; Nå skrev jeg vondt så mange ganger at ordet fullstendig mistet mening. :skratte:

Ja, ikke sant. Smerter (og vondter, for den saks skyld) er subjektivt, men det er likevel greit å få en pekepinn på hva som er smerter man må ta på alvor, og hva slm egentlig bare er vondter som går over.

Skulder-vondten har i høyeste grad blitt oppgradert til smerter, og legitime skal bestilles over helgen.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, ikke sant. Smerter (og vondter, for den saks skyld) er subjektivt, men det er likevel greit å få en pekepinn på hva som er smerter man må ta på alvor, og hva slm egentlig bare er vondter som går over.

Skulder-vondten har i høyeste grad blitt oppgradert til smerter, og legitime skal bestilles over helgen.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Flinke :)

Lykke til med utredningen, krysser fingrer, armer, bein og poter for at du ikke har fått kronisk senebetennelse, men i verste fall bare en forbigående en. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg snart gi meg med vondtene mine Minya, men jeg lurte på om du har erfaring med smerter som kommer og går?

På lørdag hadde jeg veldig vondt, og jeg merket det godt hele dagen.

På søndag og i dag er det ikke fullt så ille. Jeg merker det kun hvis jeg har armen i spesielle stillinger.

Lurer på om jeg skal avvente legetimen litt. Jeg har holdt meg unna strikkepinnene både på lørdag og søndag, og prøver igjen en annen dag. Det er synd hvis jeg må legge favorittaktiviteten på hylla, syns jeg.

Anonym poster: 4ab8b62842cd19ddcb3c651b4c81149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er senebetennelse, høres det veldig typisk ut. Du merker det nemlig mer om du løfter, strekker eller har armen i spesifikke stillinger. Du merker sikkert også at det er spesielle stillinger armen gjør minst vondt, eller ikke vondt i det hele tatt, annet enn en rar, dump smerte som liksom ikke er mer enn ubehag.

Ikke avvent legetimen. Det er bedre å få sjekket det enn å gå for lenge og ende opp med noe kronisk, slik som jeg gjorde.

Strikkingen skal du kunne fortsette med, du må bare få deg en ny teknikk og lære deg å senke skuldrene når du sitter med det :)

Edit; Send meg gjerne PM om du vil ta det litt mer privat. Jeg har massevis av erfaringer og alternativer for et enklere liv med kroniske vondter ;)

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...