Gå til innhold

får alle i narkose slange ned i halsen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

skal opereres i morgen å lurer på om jeg vil få pusterør ned i halsen når jeg har sovnet? det er en kort oprasjon på 30 minutter :) får alle i nakose det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil ikke merke noe til det, for de legger ned tuben etter at du har sovnet og fjerner den rett før du våkner:)

Anonym poster: f20f0447c4f34492a88f17abb7fc7f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Du får maske over ansiktet, gjennom den pustar du inn ein gass som gjer at du sovnar. Så intuberer dei deg, og så fjernar dei slangen som ab over seier, før du våknar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Pleier man å få slange ned i halsen under narkose? Hahaha jeg har hatt narkose minst 12 ganger og aldri vært klar over det :fnise:

Anonym poster: 24d8125c6be15d6ec0e1a69d47ab0efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk fjernet visdomstennene i narkose. Var bare under i under en halvtime, men de hadde intubert meg, det merket jeg jo ved at jeg var sår i halsen når jeg våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Hæ! Pleier man å få slange ned i halsen under narkose? Hahaha jeg har hatt narkose minst 12 ganger og aldri vært klar over det :fnise:

Anonym poster: 24d8125c6be15d6ec0e1a69d47ab0efd

Narkose lammar pustemuskulaturen din, så utan slangen hadde du nok ikkje vore blant oss lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får maske over ansiktet, gjennom den pustar du inn ein gass som gjer at du sovnar. Så intuberer dei deg, og så fjernar dei slangen som ab over seier, før du våknar.

Mest sannsynlig bruker de narkose som settes intravenøst.

Anonym poster: fafeaf35e5dce8ef1164ff0f8882db70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Mest sannsynlig bruker de narkose som settes intravenøst.

Anonym poster: fafeaf35e5dce8ef1164ff0f8882db70

Ja, narkosen vert sett intravenøst, men den første bedøvinga, som gjer at du sovnar, men likevel pustar, kjem gjennom ei maske, iallfall gjorde det det sist eg vart operert. Det er mogeleg den første bedøvinga også kan kome gjennom veneflonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha veneflon når man får narkose? Kan man evt. "sovne" av gassen først, deretter få veneflon som kan tas ut før man våkner? Jeg er mildt sagt tullerusk når det kommer til sprøyter, men må muligens operere (kort operasjon, men dog). Får behandling for angsten rundt sprøytene, men det har ikke hjulpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, narkosen vert sett intravenøst, men den første bedøvinga, som gjer at du sovnar, men likevel pustar, kjem gjennom ei maske, iallfall gjorde det det sist eg vart operert. Det er mogeleg den første bedøvinga også kan kome gjennom veneflonen.

Alltid trodd at narkosen kommer inn itravenøst jeg. Og at det du får inn masken er Oksygen :s

Endret av Miren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkose lammar pustemuskulaturen din, så utan slangen hadde du nok ikkje vore blant oss lenger.

Ja men så kjekt, da lærte jeg noe i dag og!

Anonym poster: 24d8125c6be15d6ec0e1a69d47ab0efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha veneflon når man får narkose? Kan man evt. "sovne" av gassen først, deretter få veneflon som kan tas ut før man våkner? Jeg er mildt sagt tullerusk når det kommer til sprøyter, men må muligens operere (kort operasjon, men dog). Får behandling for angsten rundt sprøytene, men det har ikke hjulpet..

Jeg har også sprøyteskrekk og fikk beskjed om at jeg kunne få puste inn gass slik at jeg sovnet før de satt veneflon. Nå viste det seg at jeg fikk anestesisykepleieren fra helvete, som insisterte på å stikke meg før jeg sovnet til tross for protester fra meg. Hun mente at det var bedre fordi gassen luktet så vondt, når jeg forsøkte og forklare henne at jeg ikke hadde fobi for vonde lukter, men mot nåler fnyste hun bare av meg. Etter mye om og men og frem og tilbake fikk hun til slutt viljen sin og stakk meg.

Men ja, i utgangspunktet kan du få lov til å sove før de stikker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Alltid trodd at narkosen kommer inn itravenøst jeg. Og at det du får inn masken er Oksygen :s

Så vidt eg veit (eg er ikkje lege) så er det oksygen pluss ein gass som får deg til å sovne i maska. Men her kan det ha skjedd endringar, og eg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt eg veit (eg er ikkje lege) så er det oksygen pluss ein gass som får deg til å sovne i maska. Men her kan det ha skjedd endringar, og eg kan ta feil.

Du får først innledende narkosestoffer i veneflonen, sånn at du blir helt sløv og døsig, og siste del av narkose puster du inn i masken. Deretter blir du intubert.

Anonym poster: f20f0447c4f34492a88f17abb7fc7f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så vidt eg veit (eg er ikkje lege) så er det oksygen pluss ein gass som får deg til å sovne i maska. Men her kan det ha skjedd endringar, og eg kan ta feil.

Ser vist ut som du har rett! Beklager ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sprøyteskrekk og fikk beskjed om at jeg kunne få puste inn gass slik at jeg sovnet før de satt veneflon. Nå viste det seg at jeg fikk anestesisykepleieren fra helvete, som insisterte på å stikke meg før jeg sovnet til tross for protester fra meg. Hun mente at det var bedre fordi gassen luktet så vondt, når jeg forsøkte og forklare henne at jeg ikke hadde fobi for vonde lukter, men mot nåler fnyste hun bare av meg. Etter mye om og men og frem og tilbake fikk hun til slutt viljen sin og stakk meg.

Men ja, i utgangspunktet kan du få lov til å sove før de stikker deg.

Ført til dere andre: har sjekket ut dette: du sovner også av gassen. Selv om jeg er helt rusk (forstår jo godt at dette er en underlig skrekk å ha som ikke er rasjonell) vet jeg at man ikke sovner av oksygen :D

Tusen takk for dette svaret, men veldig ugreit at du fikk henne som anestesisykepleier! Jeg hadde uten tvil reist meg og gått, det er på det nivået. Det eneste som gjør at jeg klarer å gå til lege pr. i dag er at jeg vet at de ikke kan tvinge meg til å ta en sprøyte e.l. der og da. Haha. Uff, jeg blir flau av meg selv.

Nå skal jeg slutte å kuppe tråden din, TS. Hurra for at man kan få både intubering og veneflon etter gassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ser vist ut som du har rett! Beklager ! :)

Heilt i orden! :) Eg har berre opplevd dette som pasient, så kva som skjer reint teknisk veit eg eigentleg for lite om. Nyttig lenke over her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...