Gå til innhold

Kan man vise nåde mot de som sliter med å skrive riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å utrykke meg gjennom å skrive. Men på grunn av min utenlandske bakgrunn så henger jeg noe etter. Dette er min last! Jeg prøver så godt jeg kan, men ser at det stopper opp et sted. Jeg klarer ikke å se hva jeg gjør feil. Derfor lurer på om det holder med at lesere forstår mitt budskap, eller skal alt være grammatisk korrekt til en hver tid?

Anonym poster: afabe2c3867d56a20048e9f86e4a7a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hogwash

De aller aller fleste konsentrerer seg nok om å prøve å forstå hva du vil frem til, men dessverre er det enkelte på KG som har et enormt behov for å påpeke skrivefeil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

No såg jo ikkje det der så ille ut, då, men eg er jo norsklærar, så eg får litt hikke av merkeleg skriving. Men, eg kommenterer det aldri. Dei mest håplause innlegga fattar eg likevel ikkje, og står berre over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skriver og hva du mener med lesere. Jeg kan overhodet ikke lese og nyte en novelle hvis den er full av feil, samme hvor god historien er. Gode historier og synspunkter forsvinner i dårlig språk. Hvis det gjelder personlige melding er og slikt er det viktigste for meg at motparten prøver. Jeg irriterer meg uansett, men det verste jeg vet er når mennesker uten dysleksi som har norsk som morsmål, normalt gode karakterer, utdanning og god jobb ikke klarer å stave riktig. Det er ikke så veldig vanskelig. Hvis man er i tvil, slå opp ordet. De fleste har vel i et sløvt øyeblikk skrevet tunell, men det er så mange feil som er ute og går som helt tydelig kunne vært unngått hadde skribenten brukt tre sekunder på å tenke gjennom teksten.

Anonym poster: 7a67537ec5ca14eeb573a0aa2e57d04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De småfeilene du har i innlegget ditt irriterer meg ikke i det hele tatt. Det finnes derimot folk, vanligvis av norsk opprinnelse, som tilsynelatende lar det gå sport i å begå så mange språklige tabber som mulig. Da blir det vanskelig å lese og ofte også vanskelig å forstå hva det er vedkommende vil fram til. I slike tilfeller kan man enten gi faen (det pleier jeg å gjøre) eller be personen om å prøve å uttrykke seg på en forståelig måte. Det siste viser seg dessverre som oftest å være fåfengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med at innvandrere kan slite litt med å uttrykke seg feilfritt. Dyslektikere likeså.

Det jeg derimot har et prolem med er de som slurver og de som ikke gidder å forsøke. Folk som sier "men jeg er ikke på skolen nå da" når noen påpeker at de skriver feil er en gjeng idioter. Det er for eksempel en bruker her inne som vanligvis ikke gidder å bruke stor bokstav. Jeg tenker jo mitt om det.

Så nei, man må ikke skrive feilfritt. Man må imidlertid prøve så godt man kan. Og du, TS, hadde jeg ikke reagert på overhodet. Du skriver godt, og det lille som er av småfeil er helt tydelig ikke slurv.

Anonym poster: 5319854f084875facc33c9a5fa591f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så synes jeg ditt innlegg er mye mer språklig korrekt enn det mange "innfødte nordmenn" klarer å lire av seg. Jeg bryr meg ikke om det er en og annen feil innimellom. Vis meg det menneske som aldri skriver feil og jeg kommer til å se skeptisk på vedkommende. Det som imidlertid irriterer meg er når voksne mennesker konsekvent begår rettskrivningsfeil som burde vært et tilbakelagt stadium allerede i barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om små skrivefeil, har nok av det selv...

Men jeg hopper over hvert innlegg som er skrevet på dialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsklærer, og jeg ser ingen graverende feil hos ts (bortsett fra en liten kommafeil, pluss særskriving hvor det skulle vært samskriving ). Men dette er virkelig bagateller. Du skriver veldig mye bedre enn det mange med norsk som morsmål presterer, og jeg ville overhodet ikke reagert på språket ditt.

Dessuten, uheldigvis er det sånn at de aller fleste som reagerer på det de kaller "dårlig språk", er ganske så språklig svake selv; de henger seg opp i regler, og blir der.

Anonym poster: 58ba2e80d8d9ae85260aefab15be5086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at innvandrere kan slite litt med å uttrykke seg feilfritt. Dyslektikere likeså.

Det jeg derimot har et prolem med er de som slurver og de som ikke gidder å forsøke. Folk som sier "men jeg er ikke på skolen nå da" når noen påpeker at de skriver feil er en gjeng idioter. Det er for eksempel en bruker her inne som vanligvis ikke gidder å bruke stor bokstav. Jeg tenker jo mitt om det.

Så nei, man må ikke skrive feilfritt. Man må imidlertid prøve så godt man kan. Og du, TS, hadde jeg ikke reagert på overhodet. Du skriver godt, og det lille som er av småfeil er helt tydelig ikke slurv.

Anonym poster: 5319854f084875facc33c9a5fa591f65

Et lite tips til deg: Lær deg å sette komma :) Ditt innlegg var faktisk ikke så lett å lese.

Anonym poster: 0b6b3611f1f363bb6a8c15141debf823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Skriv og vær glad. De som henger seg opp i skrivefeil er teite og har antakeligvis dårlig ånde :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er dansk og min mor svert dyslektisk og jeg er enig med de fleste. Jeg har også bemerket de som hele tiden må rette på andre, det er slitsomt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

sånne idiotiske ab-brukere som peker og bemerker og rakker ned på skriveleifer ødelegger

trådene synes jeg :filer: det skjer nesten bestandig at tråden ikke blir det samme igjen, etter at det komme opp sånne innlegg...

godt å se at det er flere som reagerer på dette! :)

og det er rart med det..... jeg har aldri aldri aldri sett noen andre enn en AB som gjør dette!

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne idiotiske ab-brukere som peker og bemerker og rakker ned på skriveleifer ødelegger

trådene synes jeg :filer: det skjer nesten bestandig at tråden ikke blir det samme igjen, etter at det komme opp sånne innlegg...

godt å se at det er flere som reagerer på dette! :)

og det er rart med det..... jeg har aldri aldri aldri sett noen andre enn en AB som gjør dette!

Vel, jeg syns faktisk det er ok å bli rettet på de gangene jeg skriver feil. Jeg vil ikke at folk skal tro at det er ok å gi faen i grammatikk og riktighet i språket. Og helt ærlig irriterer det meg lang inni hjerterota når jeg ser folk skrive ordet "psyk".

Anonym poster: 59989ba46a7cb527ffbe044352cb574a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller, aller fleste konsentrerer seg nok om å prøve å forstå hva du vil frem til, men dessverre er det enkelte på KG som har et enormt behov for å påpeke skrivefeil.

:hug:

Anonym poster: 386e8b4e3aeaea9276899eb82430d15b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk til alle som har svart. Det er veldig betryggende å lese deres kommentarer. Jeg prøver så godt jeg kan. Slik jeg har forstått av dere, så er det en del som ikke bryr seg om hvordan de skriver. Og til de av dere som liker å rette andres feil på en konstruktiv måte: Fortsett med det, fordi jeg trenger sånne som dere!

Anonym poster: afabe2c3867d56a20048e9f86e4a7a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...