Gå til innhold

Kanskje vi skal begynne snart?


Dødspingvinen

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære snakker nå om å begynne med prøving. Nå har jeg fått meg en trygg jobb, og vi ser derfor ikke helt grunnen til å vente så mye lenger. Men jeg er litt engstelig pga en hjertefeil jeg har.

Jeg ble født med hull igjennom "skilleveggen" av fremkamrene i hjertet, og en hjerteklaff som ikke fungerer. Den slipper ikke igjennom nok blod, og jeg blir derfor ofte sliten pga oksygen ikke kommer fort nok ut i kroppen. Hullet ble lukket når jeg var liten, så det tregner jeg ikke å bekymre meg for, men klaffen kunne ikke repareres. Det er for meg ikke en alvorlig sykdom. Jeg blir bare litt mer sliten en normalt. Trenger å gå i mitt eget tempo etc. Men jeg er litt nervøs ang. hva slags oppfølging jeg vil få fra legen. Trenger å føle meg helt trygg, men vet ingenting om rutiner rundt gravide med hjertefeil.

Jeg er også usikker på om hjertefeil kan være arvelig? har fått høre at det ikke nødvendigvis er det, men det er jo ikke så veldig betryggende.

Kanskje noe av dere har erfaringer dere kan dele? Det er jo tross alt ikke så uvanlig med klaffefeil.. Håper noen av dere kan fortelle meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaringer å dele, men et lite tips?

Ta deg en tur til legen din før du setter i gang med prøvingen. Legg fram alle bekymringene dine ang et svangerskap; oppfølging, arvelighet etc. Jeg er helt sikker på at legen din kan gi deg et bedre svar enn oss her inne :wink:

Lykke til med prøvingen da! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

En jeg gikk på gymnaset med var også født med en hjertefeil, og hadde kunstig hjerteklaff (som tikket hørbart!), kanskje samme hjertefeil som du? Uansett: Hun giftet seg og ønsket seg barn, men ble anbefalt å ikke gjennomgå svangerskap. Hun ble likevel gravid, og fikk plenty skrekk&advasrel og ble bl.a anbefalt å ta abort. Hun ville overhodet ikke det, ville heller ta sjansen. Hun ble fulgt tett opp under svangerskapet mht. hjertet hennes, og alt gikk bra. Neste barn derimot, vil nok komme i hus gjennom adopsjon.

Poenget er at det kan gå bra! Men jeg ville nok snakket med legen, ja! Gratulerer med valg tatt om å prøve å få barn, og lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...