Gå til innhold

Venne til å sove i egen seng


Sissa

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere gjort det når dere har gått fra samsoving til å ha babyen sovende i egen seng, og hvor gammel var babyen?

Jeg vurderer å gå over til at babyen sover i egen seng, hun er 3 1/2 måned, siden vi begge sover veldig lett og hun våkner 3-4 ganger iløpet av natten for å spise. Hun våkner også alltid når jeg kommer å legger meg for å få mat, vet ikke om det er fordi hun er sulten eller fordi hun våkner av at jeg kommer. Vi har også den 'dårlige vanen' at jeg må amme hun i søvn, noe som er en av grunnene til at vi samsover (vi samsover jo selvfølgelig også fordi det er superkoselig!). Når jeg ammer ho i søvn, må jeg ligge å amme ho til hun så og si sover, før jeg kan lirke ut puppen og bytte den med smokken.

Jeg vet egentlig ikke om jeg er klar for å ta opp kampen med å få ho til å sove i egen seng, hun er jo så liten, men jeg tenker vi kanskje begge hadde sovet bedre. Det er jo også praktisk med samsoving med tanke på ammingen, men det er jo ikke sikkert hun våkner like ofte om hun sover i egen seng.

Noen erfaringer? Hvordan gjorde dere det, og hvor lang tid tok det før babyen sovnet i egen seng uten noe særlig krangling?

Takk for svar :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er nå straks 3 måneder, begynte å legge henne i egen seng på kvelden da hun var rundt 1,5-2 måneder, før det la vi oss bare sammen. Har som regel ammet i søvn og lagt henne i senga (hun ligger da på en tynn dyne sånn at jeg kan løfte henne uten at hun våkner). Noen ganger sovner hun av seg selv (oftere og oftere den siste tida) mens jeg ligger i senga mi ved siden av å synger eller noe sånt.. Når hun våkner i løpet av natten så tar jeg henne over i min seng også sover vi bare videre der etter amming.

Du kan jo prøve opp-ned-metoden kanskje? Hun er vel stor nok til det nå? Eller bare amme i søvn og så legge i egen seng? Med førstemann måtte jeg amme i søvn lenge, prøvde innimellom å få han til å sovne av seg selv, men det funket bare så inmari dårlig at jeg ble helt sliten av det. Løste seg da han var rundt 8 måneder. Så anbefaler å bare gjøre det som er enklest og greiest for både deg og baby :-)

Anonym poster: 01a5b64690a642ff87244fe37cadf6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som svarte over her, men googlet noe og fant igjen en side som jeg syns var nyttig med førstemann: http://www.barnogsøvn.com/. Les om "gentle removal plan", kanskje det kan hjelpe dere i forbindelse med å amme i søvn. Ellers står det mye bra der i forbindelse med soving (og som ikke innebærer skrikekurer osv.) :-)

Anonym poster: 01a5b64690a642ff87244fe37cadf6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Opp ned-metoden vil si at man legger baby i senga, tar opp med en gang hun begynner å gråte, legger ned igjen når hun har roet seg, og fortsetter sånn til baby har sovnet.

Men til det med tilvenning til egen seng: Vi ble tipset her om Brio Bed Rockers, og disse har fungert utrolig godt for oss! Det er små "fjærer" som kan skrus på bena til sprinkelsenga sånn at den kan rugges/bysses på. Vi har brukt dem i en uke nå, og lillegutt har sovnet raskt i senga si hver kveld helt uten gråt :) Vi legger ham oppi senga, synger og hysjer (lange hyyyyyyysj virker beroligende) mens vi har én hånd på ham og én hånd til å rugge senga med. Da sovner han i løpet av 5-10 minutter. Etter hvert har vi tenkt til å rugge mindre og mindre, og så går det tilslutt forhåpentligvis å legge ham helt uten byssing.

Ham våkner imidlertid akkurat like ofte som før, så vi tar ham derfor over i vår seng og samsover resten av natten når vi legger oss (ellers blir jeg veldig våken hver gang han skal spise, og dertil mer utslitt dagen etter!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp ned metoden her også. Da Mini var 5 måneder og jeg var en utslitt fille.... Var far som tok jobben fire kvelder. Nå sovner han på 5 minutter i sin egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Vi svøpte og brukte opp ned metoden.

Svøpe skal man vel ikke hvis baby har begynt å vippe seg over på siden? Det fikk jeg beskjed om på helsestasjonen iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svøpe skal man vel ikke hvis baby har begynt å vippe seg over på siden? Det fikk jeg beskjed om på helsestasjonen iallefall.

Når fikk du for deg at en 3 uker gammel baby ruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Når fikk du for deg at en 3 uker gammel baby ruller?

Babyen til Sissa er 3 mnd, ikke 3 uker... Og hun ruller over på siden, så vidt jeg vet!

Jentungen min har rullet over på siden helt siden ho ble født forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen til Sissa er 3 mnd, ikke 3 uker... Og hun ruller over på siden, så vidt jeg vet!

Jentungen min har rullet over på siden helt siden ho ble født forøvrig.

Jenta vår ble svøpt i mange mange mnd, og hun lever nå ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jenta vår ble svøpt i mange mange mnd, og hun lever nå ennå...

Men svøping skal i hvert fall uansett ikke gjøres på en baby over 3 mnd hvis den ikke har blitt svøpt tidligere, så da er det sikkert uansett uaktuelt for TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Jenta vår ble svøpt i mange mange mnd, og hun lever nå ennå...

Herregud, jeg sa bare at jeg fikk beskjed om det på helsestasjonen. At man skal ikke svøpe når de har begynt å vippe over på siden, fordi da er det ingenting som tar imot og stopper de fra å rulle helt over på magen. Og de ikke har mulighet til å legge hodet på siden.

Jeg personlig skjønner ikke at du turte, men deg om det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men svøping skal i hvert fall uansett ikke gjøres på en baby over 3 mnd hvis den ikke har blitt svøpt tidligere, så da er det sikkert uansett uaktuelt for TS.

......Nå spurde ts hvordan vi gjorde det da. Og jeg svarte på det. Såååååå.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du for deg at en 3 uker gammel baby ruller?

Noen kommer seg over på siden fra de er nyfødt omtrent. Når fikk du for deg at det ikke var mulig...?

Anonym poster: 2fe345df43a38be706568efd7a551a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mer samsoving enn soving i egen seng frem til knerten begynte å våkne av at jeg snudde meg iløpet av natten. Da havnet han over i egen seng og endte opp med å sove mer eller mindre natten gjennom.

Vi har aldri tatt "kampen" om å få han til å sovne i egen seng. Vi bysset han det han trang for å sovne frem til ganske nylig og har latt han regulere dette slik det har passet for han. Har han våknet iløpet av natten, så har jeg bare tatt han over til oss og latt han sove videre der. Eventuelt lagt han tilbake i sengen sin etter at han har sovnet igjen dersom jeg selv ikke har sovnet enda. Nå, når han er 6,5 mnd, sovner han i sin egen seng av seg selv og sover natten gjennom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen kommer seg over på siden fra de er nyfødt omtrent. Når fikk du for deg at det ikke var mulig...?

Anonym poster: 2fe345df43a38be706568efd7a551a07

Jenta vår sov i ro på ryggen til hun var 6-7 mnd, hun var som sagt 1000 ganger før en real sovebaby. Så nei, jeg var aldri bekymra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig bare latt han sove der hvor han sover best. Sov i vognbagen den første tiden siden vi ikke fikk til å samsove. Samsov et par måneder (1-3mnd), før vi begynte å legge han for kvelden i sprinkelsenga. Har aldri vært noen kamp, har bare gjort det som har fungert best for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår sov i ro på ryggen til hun var 6-7 mnd, hun var som sagt 1000 ganger før en real sovebaby. Så nei, jeg var aldri bekymra for det.

Nei det er greit at din baby ikke gjorde det, men utsagnet ditt "Når fikk du for deg at en 3 uker gammel baby ruller?" tyder på at du ikke vet at andre babyer er i stand til å komme over på siden så tidlig.

Anonym poster: 2fe345df43a38be706568efd7a551a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er greit at din baby ikke gjorde det, men utsagnet ditt "Når fikk du for deg at en 3 uker gammel baby ruller?" tyder på at du ikke vet at andre babyer er i stand til å komme over på siden så tidlig.

Anonym poster: 2fe345df43a38be706568efd7a551a07

Jeg har ikke hørt om 3 uker gamle barn som ruller hvertfall, og jeg har mye med spedbarn og gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...