Gå til innhold

Hva må jeg ta opp igjen på førerkortet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet retten til førerkort i to år, og det har gått over halve tiden nå, så jeg skal søke om å få det igjen.

Når man har vært så lenge uten førerkort, hva må man ta opp igjen da? Er det kun teori og førerprøve, eller må man ha kjøretimer, obligatoriske timer og hele sulamitten?

Har prøvd å søke litt om dette på google, men har ikke funnet noe som gir meg svar på akkurat det.

Noen som vet?

Anonym poster: bb4300316503abd42b9fc630d3339c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

§ 8-3.

Er tap av førerett fastsatt for en periode av 1 år eller mer for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det avlegges full ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av førerett.

Limt fra http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-008.html

Du trenger ikke å ta glattkjøring, langkjøring osv på nytt nei.

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leverer søknad til en trafikkstasjon får du beskjed om hva du må gjøre for å få tilbake førerkortet.

Hvis det f eks er inndratt pga helse, kan det være at du trenger helseattest fra fastlegen eller kanskje til og med en disp. fylkesmannen.

Hvis det er en straffbar handling, kan det være at du trenger å ta teori og oppkjøring på nytt. (Dette MÅ du om du mistet førerkortet i prøvetiden, eller om politiet ønsker det.)

Det er ikke normalt å måtte ta den obligatoriske opplæringen på nytt.

Anonym poster: dcb346dd2cdb3a31d7e46efa044610d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leverer søknad til en trafikkstasjon får du beskjed om hva du må gjøre for å få tilbake førerkortet.

Hvis det f eks er inndratt pga helse, kan det være at du trenger helseattest fra fastlegen eller kanskje til og med en disp. fylkesmannen.

Hvis det er en straffbar handling, kan det være at du trenger å ta teori og oppkjøring på nytt. (Dette MÅ du om du mistet førerkortet i prøvetiden, eller om politiet ønsker det.)

Det er ikke normalt å måtte ta den obligatoriske opplæringen på nytt.

Anonym poster: dcb346dd2cdb3a31d7e46efa044610d1

Det er pga en straffbar handling, men av fysiske grunner tror og håper jeg å få det tilbake tidligere.

Jeg må søke til politiet om å få ta det igjen ja? Og det er de som bestemmer hva jeg må ta opp igjen?

TS

Anonym poster: bb4300316503abd42b9fc630d3339c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er pga en straffbar handling, men av fysiske grunner tror og håper jeg å få det tilbake tidligere.

Jeg må søke til politiet om å få ta det igjen ja? Og det er de som bestemmer hva jeg må ta opp igjen?

TS

Anonym poster: bb4300316503abd42b9fc630d3339c4f

Du skal søke til trafikkstasjonen. Men du skal ha fått en dom, der står det hva du må gjøre for å få det tilbake. Men hvis det er inndratt i 2 år er det nesten garantert teori og praktisk prøve.

Edit: hvis du søker om nedsatt inndragningstid skal det til politiet.

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...