Gå til innhold

Inntekt på 900 000 og lån på 3 mill. Greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har kjøpt drømmehuset, men jeg lurer på om vi har tatt oss vann over hodet økonomisk. Har til sammen en inntekt på ca 900 000, han kommer antagelig til å gå opp i lønn etterhvert, ikke jeg så mye. Har nå et boliglån på ca 3 mill.

Bruker relativt lite penger, ingen gjerrigknarker, men er ikke så opptatt av klær, klipper oss selv istedet for å gå til frisør, inviterer folk på middag hjemme istedet for å gå ut og spise. Har bil, men bruker den ikke til jobb, bare når vi skal vekk en helg etc. Andre som har cirka samme økonomiske situasjon? Hvordan klarer dere dere økonomisk?

Anonym poster: 493d0d419d5c94e9b12e442013849540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er plankekjøring, dere har absolutt ingenting å bekymre dere over!

Jeg har venner som har 3 mill i lån og inntekt på under 500.000 i året og de klarer seg fint.

Dere har veldig god råd.

Endret av Charmander
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette vil gå helt fint :)

Da faren til venninna mi skilte seg, kjøpte han seg leilighet med lån på litt under 5 mill.

Han tjener litt over 1.mill i året.

Funker helt fint. Han har fortsatt råd til å ha bil, handle litt klær og maten han vil ha. Men han er forsiktig med å sløse bort penger på ferier, og i og med at han er gutt så bruker han ikke penger på noe særlig dill som sminke osv.

Anonym poster: a347df019865a996c8e18b13e3be99e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at et annet par jeg kjenner ikke har mer enn 600.000-700.000 i året til sammen, og de kjøpte leilighet med lån på litt over 3 mill. Og dette er et ungt par som etterhvert skal ha barn osv.

Likevel har de råd til sydenturer her og der, samt bil.

Anonym poster: a347df019865a996c8e18b13e3be99e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal gå bra. Jeg og min kjæreste skal kjøpe leilighet til ca 3 mill og har omtrent samme inntekt som ts. Nå har jeg en del egenkapital da, siden jeg skal selge min leilighet først. Det er viktig å ha en bolig man trives i, men ikke bo seg ihjel. Man må leve og. I tillegg må man beregne litt ekstra til rentehopp.

Anonym poster: 07133f35990df1fd128228316e149a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de andre: det kommer til å gå fint, men vær obs på forbruket deres ;)

Litt drøyt å påstå at "alle" med 400 000 i lønn har råd til samme lån og drar masse til syden i tillegg osv osv. Det får jeg i alle fall ikke til å stemme med vår situasjon. Vi tjener ca 1,2 i året, har lån på 3,5, og det går absolutt rundt. Men noen feit sparekonto har vi ikke, vi har tre barn + studielån, bil som må mekkes på og det er stadig noe i huset som koster penger, så pengene går fortere enn man skulle tro. Jeg synes ikke vi har det veldig fett, men det er klart, hvis vi ikke hadde hatt tusenvis i faste regninger til barna hver måned hadde vi kanskje hatt det romslig. Men ville bare gi en liten motvekt til alle som har sååå god råd på den inntekten, for det spørs litt hva som går med hver måned. At man ikke kjøper mye sminke og klær hver måned spiller ingen rolle når bilen ryker og koster 13 000 å reparere... ;)

Men som sagt: det går nok helt fint, jeg ville kjørt på. Men 3 mill er en del å skylde, det er det.

Anonym poster: b9c0af82453918a0728ab52804022f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre: det kommer til å gå fint, men vær obs på forbruket deres ;)

Litt drøyt å påstå at "alle" med 400 000 i lønn har råd til samme lån og drar masse til syden i tillegg osv osv. Det får jeg i alle fall ikke til å stemme med vår situasjon.

Anonym poster: b9c0af82453918a0728ab52804022f50

Vet ikke om du hinter til innlegget mitt der jeg fortalte om et vennepar som hadde råd til sydenturer nå, men. Iallfall kan jeg legge til at disse ikke har 3 barn, de har ikke fått barn enda. Derfor har de råd til det. Vil tro det koster en del å ha 3 barn.

Også har de kun 1 bil, ikke 2 slik som mange i dag har.

Men noen fet sparekonto, det vet jeg at de ikke har, og de må betale ned på iallfall den ene sitt studielån. Lurer på om han andre har betalt ned sitt.

Anonym poster: a347df019865a996c8e18b13e3be99e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du hinter til innlegget mitt der jeg fortalte om et vennepar som hadde råd til sydenturer nå, men. Iallfall kan jeg legge til at disse ikke har 3 barn, de har ikke fått barn enda.

Hintet ikke egentlig til noen spesiell, bare skummet igjennom svarene fikk inntrykk av at alle som hadde svart mener at tre mill er peanuts og null stress. Og det er feil: tre mill er mye penger, spesielt hvis renta stiger.

Så bare et forsøk på å lage litt balanse i tråden, for jeg synes svarene samlet sett ble i overkant positive. Og som du er inne på, uten barna hadde dette vært et helt annet regnskap. Og jeg mener jo at TS bør kjøre på og at dette går bra, men vil bare si at det kommer til å gå med en god slump av lønna til tilbakebetaling og renter hver måned. :)

Anonym poster: b9c0af82453918a0728ab52804022f50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som de andre at dere vil klare dette greit, dersom alt går som dere har planlagt.

Men det er likevel et par ting som dere bør tenke på.

Renten kan stige, som allerede nevnt, noe som kan velte en allerede anstrengt økonomi.

Det kan skje andre ting, som arbeidsledighet, langvarig sykdom, og andre uforutsette hendelser som reduserer inntekt med opptil 40%, og som gjør at gjeld mer enn 2 ganger inntekt kan være vanskelig å betjene.

Men for å svartmale litt mer, siden jeg har opplevd et par boligkriser opp igjennom årene.

Det viktigste er imidlertid ikke inntekten, men gjeldsgraden på boligen.

Jeg vet ikke om dere har fullfinansiert boligkjøpet, eller om dere har holdt dere innenfor de anbefalte 80%?

Har dere fullfinansiert boligen med lån kan dere oppleve å få store problemer dersom boligboblen endelig sprekker, og verdien blir redusert med 20%.

Det har skjedd før, og det vil skje igjen.

Da sitter dere igjen med en bolig som ikke bare er 100% belånt, men som er belånt 1,2 ganger egen verdi! Dere skal ha en meget god inntekt for å dekke opp for dette verditapet.

Dere kan risikere å måtte betale en veldig høy rente på alt lån over 80% av boligens nye verdi, noe som vil være 1080000 kroner.

Dere vil ikke klare å selge boligen uten å gå minst 1 mill i tap.

Som sagt, jeg tror dere vil klare dette greit, men jeg råder dere til å ta grep for å sikre dere i størst mulig grad mot verst tenkelige scenario.

Men for å klare dette, må dere tørre å svartmale situasjonen, for så å legge en plan for hva dere skal gjøre dersom det verste skjer.

Optimisme er bra, og man skal være positiv, men man bør også ha en plan B dersom alt ikke går som planlagt, for å være så sikker som mulig.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er veldig ung og naiv i dette tilfellet, spesielt siden jeg snart skal kjøpe hus selv i noenlunde samme prisklasse, kanskje litt billigere...

Men hvis man til sammen tjener 900 000 kr i året får man i gjennomsnitt utbetalt ca. 50 000 kr netto i måneden. I følge kalkulatoren her vil man med en rente på 3,80 % og nedbetalingstid på 20 år betale oppunder 15 000 kr på lånet i måneden.

Personlig ser jeg ikke hvordan dette kan velte økonomien deres. Slik jeg har regnet på det og satt opp budsjett for meg og min samboer med omtrent samme grunnlaget (fra høsten av, vel og merke), har vi fått plass til både lån og sparing med den inntekten. Nå er vi fortsatt studenter og vant til et nøkternt forbruk, så det kan jo hende vi er optimistiske.

Dessuten er det jo ikke noe problem å sitte med en bolig hvis pris har falt, så lenge man ikke har tenkt å selge med det første! I hvert fall så lenge man klarer å betale lånet sitt... Og hvis man har vært litt lur og kjøpt et hus man kan vokse inn i, i stedet for en leilighet man vokser ut av så snart familiens størrelse øker litt, så gjør det faktisk INGENTING om huset er verdt 20 % mindre enn da man kjøpte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo ikke noe problem å sitte med en bolig hvis pris har falt, så lenge man ikke har tenkt å selge med det første! I hvert fall så lenge man klarer å betale lånet sitt... Og hvis man har vært litt lur og kjøpt et hus man kan vokse inn i, i stedet for en leilighet man vokser ut av så snart familiens størrelse øker litt, så gjør det faktisk INGENTING om huset er verdt 20 % mindre enn da man kjøpte det.

Vil du tenke det samme dersom prisen faller med 20 %, dere har fullfinansiert bolig, og må betale 18 % rente på en million?

Det overnevnte kan i verste fall være konsekvensen av et verditap.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du tenke det samme dersom prisen faller med 20 %, dere har fullfinansiert bolig, og må betale 18 % rente på en million?

Det overnevnte kan i verste fall være konsekvensen av et verditap.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

Det må jo være virkelig verst tenkelige scenario, ettersom bankene selv opererer med 5 % margin, og da er vi oppe i nesten 9 %...

Men for å svare på spørsmålet: festlig hadde det nok ikke vært, men hvis jeg hadde vært i stand til å betale avdragene og hadde tenkt å bli boende i 10 år til fordi vi kjøpte et hus i stedet for en liten leilighet, så hadde det gått bra.

Mye kan skje på de 10 årene, verdien kan stige igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo være virkelig verst tenkelige scenario, ettersom bankene selv opererer med 5 % margin, og da er vi oppe i nesten 9 %...

Men for å svare på spørsmålet: festlig hadde det nok ikke vært, men hvis jeg hadde vært i stand til å betale avdragene og hadde tenkt å bli boende i 10 år til fordi vi kjøpte et hus i stedet for en liten leilighet, så hadde det gått bra.

Mye kan skje på de 10 årene, verdien kan stige igjen!

Verst tenkelige scenario er det ja, men uvanlig er det ikke.

Det skjer rundt om i verden i dag, det skjedde i Norge for ikke så mange ti-år siden, og kan skje i Norge igjen.

Husk at når du mister 20% av verdien på huset ditt, mister du også 20% av sikkerheten, noe som kan føre til at du enten må stille med tilleggssikkerhet (kausjon fra foreldre kanskje), eller finansiere resterende lån med forbrukslån. I dag har forbrukslån en rentesats på 17-18%, men det er ikke uvanlig at de kan være godt over 20% i økonomisk usikre tider.

Den vanlige boliglånsrenten vil i slike tilfeller også øke samtidig, kanskje opp til 12-13%.

Samlet sett vil dette, for et lån på 3 millioner, vil medføre en total lånebelastning på 35-40 000 kr, da er ikke 50 000 kr mnd så godt betalt.

Så, om ikke dette er nok, følges slike økonomiske krisetider ofte av høy arbeidsledighet.

Som sagt, verst tenkelige scenario, men likevel noe man bør tenke på når man tar på seg en så stor lånebyrde.

Og jeg gjentar, det vil vanligvis gå bra, men det er viktig at man har tenkt godt igjennom dette, og har en plan B dersom det verst tenkelige skulle skje.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode svar. Betryggende å høre at de fleste mener det er ganske greit. Vi har selvfølgelig tenkt på verst tenkelige scenario også, blant annet så jobber jeg frilans og har ingen garantert fast inntekt, men det har nå ligget ganske stabilt de siste årene. Men vi har en temmelig stor buffer/sparekonto (en hver) om det skulle gå helt til helvete.

Og som sagt lever vi ganske sparsomt, har reist endel, men er helt innstilt på at det vil bli mindre av det. Har også vært endel på byen, men med en baby på 5 mnd begrenser det seg, og bleier og babygrøt (arver og kjøper klær og utstyr på finn) tilsvarer ikke det beløpet vi brukte på øl og konserter, så der sparer vi mye.

det verste som kan skje er at vi ikke klarer å betale og må selge og flytte inn i en liten leilighet, kanskje med tap. det er siste utvei og absolutt ikke noe vi vil, men det er en mulighet.

men jeg tror vi skal klare det, og jeg eeeelsker her vi bor nå!

Anonym poster: 493d0d419d5c94e9b12e442013849540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du mister 20% av verdien på huset ditt, mister du også 20% av sikkerheten, noe som kan føre til at du enten må stille med tilleggssikkerhet (kausjon fra foreldre kanskje), eller finansiere resterende lån med forbrukslån.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

Kan banken virkelig gjøre dette hvis man har boliglån og boligen synker i verdi eller bare synser du? Høres uansett helt absurd ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan banken virkelig gjøre dette hvis man har boliglån og boligen synker i verdi eller bare synser du? Høres uansett helt absurd ut...

Det er dessverre ikke bare synsing, mine uttalelser er basert på en erfaring noen i min familie fikk på slutten av 80-tallet.

Anonym poster: 7fa35ee1cc4c93d8cc55757403c8cd55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten 700.000 tilsammen, litt under det, og boliglån på ca. 3 mill. Fungerer strålende for oss! :) Vi har mange andre store utgifter også, men sitter alltid igjen med en god slant på slutten av måneden.

Vi er flink å planlegge, budsjettere, kjøpe på tilbud, osv.

Anonym poster: 37881533143eb2a9d8e5f0c00935b831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har ca. 930 000 i inntekt og 3mill i lån. Slik som renten er nå har vi veldig god råd. Betaler ned 10 000 ekstra i måneden i tillegg til sparing. Men vi har nettopp startet i fulltidsjobber etter flere år på studiebenken slik at vi er vant til å leve "billig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...