AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #21 Skrevet 23. februar 2013 Enig i det mange her sier. Barn trenger å komme seg etter sykdom , barn trenger energi for å klare bhgdagene , de må være friske for å fungere opptimalt. Vi voksne trives heller ikke så godt på jobb om vi går å hangler , vi er ikke like produktive og positive å omgås med. Barn skal ha det godt og trives i bhg , de skal orke å være ute og inne å leke etc En ting til som er viktig i en bhg , er at de faste ansatte er på plass. Det skaper en trygghet for barna. Er personalet ofte syke pga smitte fra barn som blir sendt i bhg for tidlig , må man ha vikarer. Og det er ikke alltid de faste vikarene er ledige , så da må man ringe manpower. Der kommer det mye forskjellige folk fra , og det er faktisk ikke alltid de har noen vikarer de kan sende. Dette skaper ikke trygghet. Da har bhg ingen andre valg , enn å jobb underbemannet. Og det er jo ikke bra det heller. Flere foreldre kommer i bhg og ber om at barnet deres må være inne idag , og gjerne sove inne, istedenfor ute i vogna si, da det hoster så fælt og er litt urven. Da tenker jeg , er ikke barnet ditt i form til å delta på det som foregår iløpet av bhg-dagen , så hold barnet hjemme! Nei da må jo en ansatt være inne med dette barnet , mens resten er ute. Da mangler vi en voksen ute , som er dyrebar , for å opprettholde tryggheten ute. Ja jeg jobber i bhg (småbarn) , og kunne ha skrevet masse,men jeg skal stoppe her. Poster som annonym for å ikke bli igjenkjent Anonym poster: 4ff7395e621ef0d8c6d0a7f5244565f7 1
Gjest RockOn Skrevet 23. februar 2013 #22 Skrevet 23. februar 2013 Hvis du tenker etter nå, så hvis alle foreldrene hadde hatt barnet hjemme til de var smittefrie (og selvsagt i form til det), så hadde det etterhvert blitt mye mindre sykdom i barnehager og da hadde det vært færre dager på foreldrene. Men nå så leverer foreldre sine barn syke og smitter da fem-seks andre barn og da må deres foreldre være hjemme fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #23 Skrevet 23. februar 2013 Tja, selfølgelig bør man holde barna hjemme, 1 ekstra dag, og ikke sende de i bhg hvis de er litt tufse men ikke syke. men med kun 20 dager i året, (selv med 2 barn) er det ikke rart mange foreldre må tøye strikken lenger enn det en burde... Andelen barn som kommer halvsyke/smittafarlige på bhg hadde garrantert sunket drastisk, hvis man hadde hatt nok sykedager å ta av!! Det burde egentlig ikke vært noen grense på det... Og det er MANGE voksne som går syke og smittsomme på jobben også, det er ikke så veldig mye bedre... Anonym poster: a4e3f04c76483334cdcd4fcf61e43142 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #24 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tror ikke alle helt skjønner hva som mentes med hovedinnlegget. Selvsagt smitter sykdom, og man kan unngå enkeltsituasjoner på denne måten ved å overholde alle regler. Men for 15-20 år siden var man ikke så opptatt av å for eksempel opprettholde 48-timers regelen, noe man maser veldig om i dag. Men så vidt jeg vet har man ikke mindre fravær i barnehagene i dag i forhold til for 20 år siden. Det høres nesten ut som om det er omvendt. Så hvorfor godtar alle så ukritisk disse reglene når man ikke ser effekten av de i praksis? Anonym poster: 6f2349723ce888e3e6ced0a34a028bb6 1. Da er det du som må lære å uttrykke deg klarere. 2. Det var akkurat de samme reglene for 15-20 år siden, så vel for over 30 år siden da jeg gikk i barnehagen. Anonym poster: 1ab1f13719f1357abfb556c3efbdfed2 1
absinthia Skrevet 23. februar 2013 #25 Skrevet 23. februar 2013 Jeg tror ikke alle helt skjønner hva som mentes med hovedinnlegget. Selvsagt smitter sykdom, og man kan unngå enkeltsituasjoner på denne måten ved å overholde alle regler. Men for 15-20 år siden var man ikke så opptatt av å for eksempel opprettholde 48-timers regelen, noe man maser veldig om i dag. Men så vidt jeg vet har man ikke mindre fravær i barnehagene i dag i forhold til for 20 år siden. Det høres nesten ut som om det er omvendt. Så hvorfor godtar alle så ukritisk disse reglene når man ikke ser effekten av de i praksis? Anonym poster: 6f2349723ce888e3e6ced0a34a028bb6 Vi som jobber i barnehage ser at barna sliter når de blir sendt i barnehagen med en gang feberen har sluppet taket og at den ofte blusset opp igjen når barnet må henge med i barnehagehverdagen. Jeg har også vært borte i at vi måtte stenge barnehagen i to dager pga stort mannefall blant personalet pga norovirus, som vi hadde fått hos barna. Ikke alle foreldre med barn som ble syke holdt dem hjemme i 48 timer, selv om det sto i reglene våre ang omgangssyke heller og jeg tenker at vi hadde hatt litt mindre sykdom dersom ikke noen lurte barna sine i barnehagen dagen etter at de hadde kastet opp. Bortsett fra smittefaren, så bør barnets ve og vel stå i fokus og etter å ha kastet opp, hatt diare eller høy feber i noen dager er de fleste barn ganske mye mindre energi enn normalt og trenger litt ro rundt seg for å komme seg fortere. Har selv 4 barn og har sett at barna blir fortere helt friske om de får ta det med ro et døgn hjemme etter at feberen har sluppet taket, enn da jeg i yngre dager hadde så dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver at jeg stresset litt for mye med å komme på jobb igjen og resultatet ble at jeg likevel måtte bli hjemme neste dag, fordi barna ble mer syk i barnehagen, selv om de var feberfrie fra ettermiddagen dagen før og også på morgenen. Heldigvis har jeg tatt til vet med årene og holder også mine "nestensyke" barn hjemme, med det resultat at de kanskje kommer seg før de blir ordentlig syke.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #26 Skrevet 23. februar 2013 De med barn under 7 år burde fått økt sykedagene til minst 25 dager. For når de begynner i barnehagene så øker faren for alskens sykdommer. Og for 20 år siden så fantes det ikke barnehager med over 100 barn i. Da gikk ikke så mange i barnehagen. Men nå går nærmere 80% av alle dagens 1 åringer i barnehage, og flokkmentaliteten brer seg. Derfor smittes de fortere også. Anonym poster: 4a7a8244d529fcb7edc3e33bfdeec3c0
Teriyaki Skrevet 23. februar 2013 #27 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Mange karriærekvinner sender barna sine i barnehagen, for å slippe å ha noe med de å gjøre mens de er syke. De har jo tross alt ikke tiden til det. Anonym poster: b001eb9b5eacabc6342233750926cefb Voldsom stigmtisering, men likevel: Stakkars barn i så fall. Her blir gutten ekstra mammadalt når han er syk, men så blir jeg også ekstra sønn-dalt (total mangel på bedre ord ) når han er syk, så jeg kunne aldri sendt en syk og slapp unge i bhg. __ Tror det er litt forskjellig fra bhg til bhg. Vet noen barnehager har 48-timers-regelen, spesielt ved omgangssyke. Samme har arbeidsplassen min (sykehjem), mens andre har kun 24-timersregel. Totalt sett vil nok sykefraværet gå ned ved å praktisere dette da man unngår at flere barn blir smittet slik at flere foreldre må være hjemme. Men for den enkelte forelder er det selvsagt frustrerende å sitte hjemme med en frisk og rastløs unge "kun" fordi det ikke har gått 48 timer enda. Endret 23. februar 2013 av Teriyaki
AnnaWT Skrevet 26. februar 2013 #28 Skrevet 26. februar 2013 Jeg ville bare si at alt dette er ikke så enkelt..man må ikke være karierre kvinne til å MÅ gå på jobben da! Lille jenta mi er stadig syk pga barnehage. helle familie hadde influensa sist, jeg prøvde å tenke riktig så hun ble hjemme 2 uker(jeg tok ekstra ferie uten lønn) så hun byl forebygge immunforsvar og unngå smitting igjen... men etter 4 dager i barnehage hun fikk tett nesa og feber 5 dag igjen! heldigvis ikke feber i helgen så på mandag ble hun sendt til abrnehage igjen..da startet hun til å hoste på natta...god allmenstilstand, men sikkelig slimhost på natta.. ingen av oss kan ta mer fri fra jobben da...så hva gjør man da? hun er i barnehagen i dag da... men man sitter med dårlig samvittighet...smitter hun andre? eller det er bare slimhost? men hvis jeg tar fri igjen! da slitter jeg med dårlig samvitiighet ihht jobben min... det er ikke enkelt å vite..folk i barnehagen sier, det går greit, bare host, slimhost er greit, lege vil si virus, men du kan bestemme om hun skal til barnehage...Hvordan løser man dette?!?! litt oppgitt for å si det sånn.... (beklager norsken min..)
Gjest Erja Skrevet 26. februar 2013 #29 Skrevet 26. februar 2013 Barn skal man ha - men ikke engang tid til å la dem blir friske hjemme før det er på hodet i barnehagen igjen Tragisk. Til og med da jeg var liten (er nå 49 år) så holdt mor oss hjemme fra skolen 1 dag etter at vi var feberfri. Men den gangen hadde man tid til å ta seg av syke barn i motsetning til idag. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #30 Skrevet 26. februar 2013 Barn skal man ha - men ikke engang tid til å la dem blir friske hjemme før det er på hodet i barnehagen igjen Tragisk. Men det er jo systemet som gjør at man ikke har tid til det! 10 sykedager går VELDIG fort, spesielt når man bruker 1-2 ekstra hver gang ungen er syk. Jeg skulla da gjerne vært hjemme å kosa med småsyke barn, som hadde hatt det bedre hjemme, men har ikke råd til masse ubetalt fri, og ferien må jeg nesten spare til barnehagen er stengt i ferier og planleggingsdager.... Det burde vært flere sykt barn dager til barn i bhg, og det skulle være pr. barn, ikke som nå, hvor nr 1 blir syk og må være hjemme noen dager, og når h*n er frisk, har nr2 blitt smitta og må være hjemme like lenge... Anonym poster: a4e3f04c76483334cdcd4fcf61e43142 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #31 Skrevet 26. februar 2013 Jeg tror TS har et poeng ang at det muligens ikke er så stor forskjell på antall dager et barn er borte pga sykdom nå, etter 2-dagersregelen, sammenlignet med før. Jeg tror at de fleste i vår barnehage er flinke foreldre som overholder 2-dagersregelen, ser i allefall at når barna er syke, er de som regel borte i mange dager. Likevel er det sykdom ute og går hele tiden, denne vinteren har vært ekstrem, nesten alle ansatte ble slått ut av omgangssyken, og vi foreldre ble pent anmodet å la barna få korte dager pga mangel på personal. Jeg tror altså ikke at det har så stor effekt for den generelle barnehelsen, at barna skal være hjemme to dager etter siste oppkast/diaré. Man er vel uansett mest smittebærende tidlig i sykdomsforløpet. Synes også det er merkelig at ikke antall sykedager for voksne med sykt barn økes når man må la barna være hjemme så lenge når de er syke. Anonym poster: d8087f00a3a67764f47263753447f416 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #32 Skrevet 26. februar 2013 Men den gangen hadde man tid til å ta seg av syke barn i motsetning til idag. Jeg er helt enig med deg! Det er en skummel trend som vokser idag Anonym poster: 2386184653685a15ae8af2da3eadbfe9
Gjest Erja Skrevet 26. februar 2013 #33 Skrevet 26. februar 2013 Men det er jo systemet som gjør at man ikke har tid til det! 10 sykedager går VELDIG fort, spesielt når man bruker 1-2 ekstra hver gang ungen er syk. Jeg skulla da gjerne vært hjemme å kosa med småsyke barn, som hadde hatt det bedre hjemme, men har ikke råd til masse ubetalt fri, og ferien må jeg nesten spare til barnehagen er stengt i ferier og planleggingsdager.... Det burde vært flere sykt barn dager til barn i bhg, og det skulle være pr. barn, ikke som nå, hvor nr 1 blir syk og må være hjemme noen dager, og når h*n er frisk, har nr2 blitt smitta og må være hjemme like lenge... Anonym poster: a4e3f04c76483334cdcd4fcf61e43142 Man har da 20 dager og det går faktisk an å ta seg noen dager ubetalt fri eller ferie dersom det skulle knipe. Det er de færreste som ikke har råd til noen dager fri uten lønn i dagens samfunn.
Gjest Riskjeks Skrevet 26. februar 2013 #34 Skrevet 26. februar 2013 Noen leger mener jo at f.eks omgangssyke bare er smittsomt så lenge man faktisk er syk/har symptomer.
Gjest Riskjeks Skrevet 26. februar 2013 #35 Skrevet 26. februar 2013 De med barn under 7 år burde fått økt sykedagene til minst 25 dager. For når de begynner i barnehagene så øker faren for alskens sykdommer. Og for 20 år siden så fantes det ikke barnehager med over 100 barn i. Da gikk ikke så mange i barnehagen. Men nå går nærmere 80% av alle dagens 1 åringer i barnehage, og flokkmentaliteten brer seg. Derfor smittes de fortere også. Anonym poster: 4a7a8244d529fcb7edc3e33bfdeec3c0 Hehe, jeg kan love deg at det var MYE mer sykdom blant barn for 200 år siden
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #36 Skrevet 26. februar 2013 Man har da 20 dager og det går faktisk an å ta seg noen dager ubetalt fri eller ferie dersom det skulle knipe. Det er de færreste som ikke har råd til noen dager fri uten lønn i dagens samfunn. Det er ganske mange som ikke har råd til det, skal jeg fortelle deg!! Blir ganske irritert på folk som tror at alle har ræva full av penger, og råd til å gjøre alt dem vil... Jeg har heldigvis en snill fastlege som flere ganger har sykemeldt meg, når dagene har vært brukt opp, og jeg er neppe den eneste som har måttet bruke den løsningen. Da hadde det vært bedre med flere sykt-barn dager, spessielt siden barnehagene ønsker at barna er hjemme en ekstra dag etter de er friske igjen Anonym poster: a4e3f04c76483334cdcd4fcf61e43142
Gjest Erja Skrevet 27. februar 2013 #37 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Man trenger slett ikke ha "raua full av penger" for å ha råd til 2-3 dager fri uten lønn. Og man har langt et veldig strengt økonomisk løp om disse 2 dagene er med på å velte hele familieøkonomien. For min del så har jeg en gang opplevd å bruke opp alle dagene våre. De var da vår eldste startet i barnehage og fikk en langvarig sykdom samtidig. Da løste vi det med å ta ut noen dager av ferien. Og jeg nekter å tro at barn vanligvis er så mye syke at alle dagene blir brukt opp. Jeg har hatt to barn i barnehage og kun opplevd det et år med et av barna mine. Som regel var vi ikke i nærhet av å bruke opp alle dagene vi hadde rett på. Men desverre vet jeg fra en venninne som jobber innen personal at det faktisk er veldig mange som ser på dette som sine rettmessige feriedager. De ringer endatil inn og hører hvor mange dager de har "igjen", så blir barna plutselig "syke" ... Så her er mye grums, jeg er veldig glad at vi ikke har flere enn de 20 dagene. Endret 27. februar 2013 av Erja 1
Petalouda Skrevet 27. februar 2013 #38 Skrevet 27. februar 2013 - tenk så mange som må være borte fra jobb når barnehagen må stenges fordi alle de ansatte ligger rett ut på grunn av alle de syke barna som blir levert ferdigstappet på paracet i rompa om morgenen du
Leanne Skrevet 27. februar 2013 #39 Skrevet 27. februar 2013 Hos oss har eldste på 8 hatt influensa to ganger alt og hvert syk 10 hverdager, "heldigvis" fikk hun influensa andre gangen i vinterferien hvor vi allerede hadde planlagt ferie. Minste på 6 har også hatt to runder med influensa og overlappet søster litt, hun syk 2-3 dager før han og han syk 2-3 dager etter at huk ble frisk.. Så her har vi alt tatt i bruk 5 av 10 dager hver, hadde de blitt syke uka før/etter vinterferien hadde vi måtte bruke opp alle dagene før 1. Mars!! Stemmer for flere sykedager for barnehagebarn. Vi er så "heldige" at vi har 20 dager hver på minsten for han er prematur og blir ofte syk. Så vi har litt å gå på, men tenker alle burde hatt det, får man 2 runder med influensa + omgangssyke så løper de 10 dagene fort...
Gjest Erja Skrevet 27. februar 2013 #40 Skrevet 27. februar 2013 Hos oss har eldste på 8 hatt influensa to ganger alt og hvert syk 10 hverdager, "heldigvis" fikk hun influensa andre gangen i vinterferien hvor vi allerede hadde planlagt ferie. Minste på 6 har også hatt to runder med influensa og overlappet søster litt, hun syk 2-3 dager før han og han syk 2-3 dager etter at huk ble frisk.. Så her har vi alt tatt i bruk 5 av 10 dager hver, hadde de blitt syke uka før/etter vinterferien hadde vi måtte bruke opp alle dagene før 1. Mars!! Stemmer for flere sykedager for barnehagebarn. Vi er så "heldige" at vi har 20 dager hver på minsten for han er prematur og blir ofte syk. Så vi har litt å gå på, men tenker alle burde hatt det, får man 2 runder med influensa + omgangssyke så løper de 10 dagene fort... Ja, skikkelig bra dersom alle hadde hatt 40 dager med fri ved barns sykdom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå