Gå til innhold

Folk med Aspergers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

  1. Er de følelseskalde?
  2. Klarer de ikke å lese andres følelser?
  3. Er det en hjerneskade?

Anonym poster: 1989dfd7aecbe5d2f465be6db0c3c22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ja til alt.

Er jo ikke med vilje de er følelseskalde...er bare slik på grunn av skaden i hjernen.

Anonym poster: 1cdd9ec5bc1c2ae45f6e9841e5b58f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det er greit å vite for andre, jeg synes det er vanskelig å forholde meg til en med aspergers fordi det virker som de lett kan være litt.. sinte? Og misforstå, og kjefte for ting som folk uten syndromet hadde forstått på en annen måte.

Anonym poster: 1989dfd7aecbe5d2f465be6db0c3c22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Folk med Aspergers kan være følelseskalde, men de kan også oppleve sterke emosjonelle svinginger. Her er det stor variasjon fra person til person. Noen kan opfattes som følelseskald fordi de ikke klarer å sette seg inn i andres følelser på samme måte som nevrotypiske. Man kan forstå at andre mennesker har følelser og ha lært seg å lese hva andre føler til og med, men dårlig "theory of mind" kan føre til at en tar for gitt at den andre personen føler det samme som en selv. Eks. "Jeg er ikke lei meg for at kjæresten til venninna mi dumpa henne - derfor forstår jeg ikke hva hun gråter for, eller plukker kanskje ikke engang opp signaler på at hun er lei seg" - ergo. utelater at venninna tenker noe annet og opplever andre følelser.

Hjerneskade blir vel egentlig litt feil begrep å bruke. Det er en utviklingsforstyrrelse, noe som vil si at det har skjedd en "feil" nevrologisk under utviklingen. Det er ikke funnet en helt klar fasit på hva som faktisk er annerledes, men mange snakker om en nevronspesialisering; at hjernen er underutviklet på området som håndterer sosiale sammenhenger, men at den også kan være bedre utviklet på andre områder som gjør at personen skiller seg mer positivt ut på andre steder. Det spekuleres også i om mennesker på autismespekteret har færre "speilnevroner" enn nevrotypiske. Noe som fører til at de har vanskeligere for å forstå ansiktsutrykk eller andres bevegelser.

Kan jo legge til at det ikke er funnet noen klar sannhet her, og at det eneste vi vet er symptomene og at det er snakk om mennesker som tenker på en annen måte.

Endret av WendyClear
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil folk med syndromet kunne ha (burde de kunne ha) barn?

Anonym poster: 1989dfd7aecbe5d2f465be6db0c3c22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke en hjerneskade? Hjerneskader er noe helt annet. Men de har en annen måte å tenke på og observere verden på.

Anonym poster: a803a68eeb6804494754c22a1e4cc83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil folk med syndromet kunne ha (burde de kunne ha) barn?

Anonym poster: 1989dfd7aecbe5d2f465be6db0c3c22f

Dette er vel like individuelt som hos "normale" folk.

Anonym poster: c5e2b2f799fcc4c78d80b4993e1da834

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de nødvendigivs trenger å være følelseskalde og ikke klare å lese andres følelser. Det finnes vel forskjellige grader av syndromet og det er ikke sånn at alle mennesker med aspergers er helt like vel?

Anonym poster: 8d434d2bfc7819f1cedb3985881171e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info om dette om man googler litt :) det er et bredt tema, og med mye vinklinger. Ingen standar fasit på en asberger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Her var det mye uvitenhet. Mannen min har Aspberger og er langt i fra verken følelseskald eller aggressiv.

Ja, han kan ha problemer med å sette seg inn i at andre har det vanskelig, men det betyr ikke at han ikke viser forståelse for det da han selv vet hvordan det er å kjenne på ting som er vanskelig for han selv og dermed vise empati.

Han er den mest kjærlige mannen jeg vet om. Han ville snudd verden på hode for at jeg skal ha det bra. Han skriver lovenotes, han er kjempekosete og elsker og nusse på meg, holde meg i hånden og være romantisk. Han lager mat til meg, han tar vare på meg når jeg er syk og det er veldig viktig for han at jeg har det bra og er lykkelig.

Han er en fighter så han vet hvordan han skal slåss og kan nok lett drepe en mann med bare nevene, men han er aldri aggressiv eller sinna, selv ikke når han går en proff kamp. Han er veldig rolig og liker ikke krangel eller konfrontasjoner.

Noen vil sikkert oppleve han som arrogant om han ikke synes du er interessant eller at dere ikke har felles ineteresser. Han er bare ikke den overfladiske typen som gidder å bruke tid på at alle skal like han og prate svada med folk han ikke har interesse av å ha i livet sitt. En ærlig sak egentlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forskjell på disse med Aspergers som oss andre ja, men er jeg den eneste som synes det er vanskelig å forholde meg til dem?

Anonym poster: 57bbe179167b2fff90cb4f18fb99c3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en far og en bror med Aspergers.

Er de følelseskalde? Klarer de ikke lese andres følelser?

De har vanskelig for å lese og forstå andres følelser, ja.

Men broren min forstod veldig godt når han hadde gjort noe jeg ble lei meg for, og han klemte meg og sa unnskyld hver gang. I senere tid har han lært seg å lese og tilpasse seg andre gjennom sosialisering.

Faren min derimot er ganske følelseskald. Han har ikke peiling på hva andre føler, og kan lett såre andre uten å forstå det selv.

Er det en hjerneskade?

Det vet jeg ikke noe om. Vet bare at det er ganske arvelig. Det er også et ekstremt bredt spekter innenfor autisme og Asperger, så noen kan være helt innesluttet og iskalde, mens andre klarer seg flott i samfunnet.

Bør de få barn?

Ja, det er jo helt opp til hver enkelt. Hvis de fungerer greit i samfunnet og i en familiesituasjon. Hvis en person hadde hatt et mer "alvorlig" tilfelle av Asperger har jeg vanskelig for å tro at de hadde funnet seg en partner i det hele tatt, siden de kan være vanskelige å bo tett innpå hvis de ikke fungerer spesielt godt i samhandling med andre.

Anonym poster: 74481f22d74280caa6421b3fc193ed9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min har aspergers, og han var en flett IDIOT av dimensjoner.

Joda, kjærlig, omtenksom, kosete, satte meg høyest i verden osv, det gjorde han. Men nølte ikke med å gå bak ryggen min og "skjerme" meg for ting som gjorde meg forbanna.

Feks det gjorde mg forbanna at han brukte av fellesbudsjettet på sin underholdning, feks kjøpte dyre cd'er, filmer osv så jeg måtte bruke mine sparepenger på å dekke hans del. Resultatet ble at han brukte masse penger bak ryggen min, fikk seg kredittkort osv. Når jeg fant ut av det fikk jeg panikk, plutselig hadde han masse gjeld og enda mindre penger, da jeg spurte ham hva i alle dager han hadde tenkt på så sa han "men så lenge du ikke visste det var du jo lykkelig" osv.

Han endte også med å få anfall når vi kranglet og når han ikke fikk viljen sin så slo han meg faktisk.

Han skjønte også fort at han fikk viljen sin ved å spille på min samvittighet ala "men vil du ikke at jeg skal ha det bra og være lykkelig, jeg gjør jo alt for deg" osv.

Nææææh, mye drit, kommer aldri til å røre en aspie igjen.

Anonym poster: d10179d2e778a0e43f65a60e8f069986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min har aspergers, og han var en flett IDIOT av dimensjoner.

Joda, kjærlig, omtenksom, kosete, satte meg høyest i verden osv, det gjorde han. Men nølte ikke med å gå bak ryggen min og "skjerme" meg for ting som gjorde meg forbanna.

Feks det gjorde mg forbanna at han brukte av fellesbudsjettet på sin underholdning, feks kjøpte dyre cd'er, filmer osv så jeg måtte bruke mine sparepenger på å dekke hans del. Resultatet ble at han brukte masse penger bak ryggen min, fikk seg kredittkort osv. Når jeg fant ut av det fikk jeg panikk, plutselig hadde han masse gjeld og enda mindre penger, da jeg spurte ham hva i alle dager han hadde tenkt på så sa han "men så lenge du ikke visste det var du jo lykkelig" osv.

Han endte også med å få anfall når vi kranglet og når han ikke fikk viljen sin så slo han meg faktisk.

Han skjønte også fort at han fikk viljen sin ved å spille på min samvittighet ala "men vil du ikke at jeg skal ha det bra og være lykkelig, jeg gjør jo alt for deg" osv.

Nææææh, mye drit, kommer aldri til å røre en aspie igjen.

Anonym poster: d10179d2e778a0e43f65a60e8f069986

Kjip opplevelse. Men håper du ikke grer alle med Aspergers under samme kam fremover basert på en person. Som sagt har Aspergers et bredt spekter, som vil si at noen er "verre" enn andre på visse området. Og alle sammen har jo i tillegg sin egen personlighet. Noen er mer egoistiske o.s.v.

Anonym poster: 74481f22d74280caa6421b3fc193ed9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forskjell på disse med Aspergers som oss andre ja, men er jeg den eneste som synes det er vanskelig å forholde meg til dem?

Anonym poster: 57bbe179167b2fff90cb4f18fb99c3ae

Jeg synes faktisk det er enklere. Svært ofte ærlige, lettleste, omsorgsfulle (når de får med seg at noe er galt. Sitte og sutre i en krok funker dårlig. Si "jeg er lei meg, kan vi snakke litt?" og jeg har opplevd betydelig mer omsorg fra flere jeg kjenner med AS enn NT personer) og smarte. Unntak finnes så klart, men jeg har 5-10 personer med AS i omgangskretsen, og det er en gjennomgangstone hos de.

Men det krever at en er svært klar i kommunikasjonen selv, og tåler å få ærlige svar. Det å spørre om en ser feit ut i en bukse kan være risikosport :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min har aspergers, og han var en flett IDIOT av dimensjoner.

Joda, kjærlig, omtenksom, kosete, satte meg høyest i verden osv, det gjorde han. Men nølte ikke med å gå bak ryggen min og "skjerme" meg for ting som gjorde meg forbanna.

Feks det gjorde mg forbanna at han brukte av fellesbudsjettet på sin underholdning, feks kjøpte dyre cd'er, filmer osv så jeg måtte bruke mine sparepenger på å dekke hans del. Resultatet ble at han brukte masse penger bak ryggen min, fikk seg kredittkort osv. Når jeg fant ut av det fikk jeg panikk, plutselig hadde han masse gjeld og enda mindre penger, da jeg spurte ham hva i alle dager han hadde tenkt på så sa han "men så lenge du ikke visste det var du jo lykkelig" osv.

Han endte også med å få anfall når vi kranglet og når han ikke fikk viljen sin så slo han meg faktisk.

Han skjønte også fort at han fikk viljen sin ved å spille på min samvittighet ala "men vil du ikke at jeg skal ha det bra og være lykkelig, jeg gjør jo alt for deg" osv.

Nææææh, mye drit, kommer aldri til å røre en aspie igjen.

Anonym poster: d10179d2e778a0e43f65a60e8f069986

Det har ingenting med Aspeberger å gjøre at eksen din var sløsete og hadde dårlig økonomi. Like mange uten Aspeberger som sliter med det. At han spilte på samvittigheten din er typisk drittsekk faktor, ikke Aspberger.

Det du nevner har ikke noe med Asperger å gjøre i det hele tatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Asbergers er ikke en hjerneskade nei.

Og om de er følelseskalde og ikke kan lese andres følelser er vel ganske individuelt, det er ikke sånn at hvis du har møtt en med den diagnosen så har du møtt alle. Dessuten spørs det på hvor mye hjelp de har fått, mye kan læres. Det er sånn med de som har autisme at mye av det som er selvlært for andre er ikke selvlært for de. Asbergers er forresten en form for autisme, men de er veldig høytfungerende, jeg vil si de er vanlige mennesker med litt annet syn på ting og en annerledes tankegang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asbergers er ikke en hjerneskade nei.

Og om de er følelseskalde og ikke kan lese andres følelser er vel ganske individuelt, det er ikke sånn at hvis du har møtt en med den diagnosen så har du møtt alle.

Asbergers er forresten en form for autisme, men de er veldig høytfungerende, jeg vil si de er vanlige mennesker med litt annet syn på ting og en annerledes tankegang.

Njaaaa, når du sier at det ikke er en hjerneskade, så synes jeg dette blir for bastant og uten modifikasjoner. Aspergers er tross alt en utviklingsforstyrrelse, som sitter i nettopp hjernen! Det er altså en forstyrrelse i hjernen som skiller seg fra andre mennesker sin hjerne. Det er kanskje litt "ufint" å kalle det en hjerne SKADE, men "feilen" sitter altså i hjernen uansett hvordan man vrir og vender på det.

Det er selvfølgelig stor forskjell på de med aspergers, de har alle sin egen individuelle personlighet. Likevel er det ikke til å legge under teppet at et av hovedtegnene på aspergers nettopp er dette med å være følelsesmessig likegyldig, steinansikt, osv. Kanskje ikke alle, men svært mange med aspergers kan vise negative personlighetstrekk som mangel på empati, uten evne til å gi støtte og å kommunisere godt, plukke opp følelser og vise forståelse. Det er nettopp dette som gjør at mange kan reagere på folk med aspergers og også mislike de / komme på kant med de. De har også gjerne sære interesser som de liker å prate om. Prøver andre å slippe til med sine interesser derimot, klarer de ikke vise interesse og gi tilbake. Dette er forsket på, og det er jo nettopp slike negative ting som nettopp kjennetegner folk med asperger, som gjør at hoveddelen av de ender opp alene, mange uten jobb.

Du har rett i at det er den mest høytfungerende formen for autisme. Og jeg er enig i det siste du sier, jeg ser også på de med aspergers som vanlige mennesker med en variasjon i seg, som jeg vil si er negativ i forhold til andre mennesker (nettopp fordi de gjerne mangler empati osv - det er ikke positivt).

Jeg fremstår kanskje som noe "hard" i dette innlegget, men jeg synes det må være lov til å si at å leve med noen som har aspergers til tider er irriterende, frustrerende, sårende og negativt.

Broren min har aspergers. Han klarte aldri å opptre som en bror dessverre.

De andre jeg har møtt med aspergers gjennom livet, har dessverre vist mange av de samme negative tendensene som min bror.

Anonym poster: 2ae1ad51bbdeb3e52f77bb3e4438b44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Njaaaa, når du sier at det ikke er en hjerneskade, så synes jeg dette blir for bastant og uten modifikasjoner. Aspergers er tross alt en utviklingsforstyrrelse, som sitter i nettopp hjernen! Det er altså en forstyrrelse i hjernen som skiller seg fra andre mennesker sin hjerne. Det er kanskje litt "ufint" å kalle det en hjerne SKADE, men "feilen" sitter altså i hjernen uansett hvordan man vrir og vender på det.

Nei det blir faktisk feil å bruke begrepet hjerneskade, da det ikke er funnet noen skade på hjernen som årsak til syndromet. Det er stor forskjell på utviklingsforstyrrelse og hjerneskade.

Hjerneskade, i psykologi felles betegnelse for organisk betingede intellektuelle svikttendenser eller tilstander. Hjerneskade kan manifestere seg på forskjellige måter, som f.eks. ved spesifikke hukommelsessvikt eller en mer omfattende intellektuell reduksjon.
(store norske leksikon)

Injury to the brain that is caused by various conditions, such as head trauma, inadequate oxygen supply, infection, or intracranial hemorrhage, and that may be associated with a behavioral or functional abnormality.
(medical dictionary)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir faktisk feil å bruke begrepet hjerneskade, da det ikke er funnet noen skade på hjernen som årsak til syndromet. Det er stor forskjell på utviklingsforstyrrelse og hjerneskade.

(store norske leksikon)

(medical dictionary)

Ja, jeg er svært enig i at man må bruke ordet "utviklingsforstyrrelse i hjernen", fremfor hjerneskade.

Men jeg har forståelse for at ikke alle er kjent med ordet "utviklingsforstyrrelse", og dermed heller kommer i skade for å si "hjerneskade" fordi de skjønner at problemet sitter i hjernen. Så ikke heng deg så opp i akkurat det.

Anonym poster: 2ae1ad51bbdeb3e52f77bb3e4438b44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...