Gå til innhold

Hvorfor ikke gift?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

bare lurer på en ting... Ser at mange skriver om samboeren når de snakker om pappaen til barnet/barna sine, og går ut fra at de da ikke er gift. Og da lurer jeg på hvorfor? Når dere har valgt å få barn, noe som jo definitivt er en livsvarig forpliktelse sammen, hvorfor har dere ikke giftet dere da? Er det praktiske grunner? Eller politiske? Eller hva? Det er vel ikke spesielt romantisk å fylle ut det derre 'NN er barnets far'-skjemaet?

For ordens skyld: Jeg er gift, men har foreløpig ingen barn. Og jeg synes ikke at alle gifte seg, eller at det er noe galt med å være samboere, bare lurer på hvorfor, som sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Hvorfor ikke?

Bjørnemannen og jeg har valgt å begynne å prøve å få barn nå (har ikke klaffa enda, dessverre), men vi er altså ikke gift. Grunnen til det er vel i grunnen at vi ikke orker tanken på alt det styret folk driver med, når hovedpoenget jo er at vi elsker hverandre og vil tilbringe resten av livet sammen, uansett om vi har skrevet under papirer på det eller ikke. Vi har jo forsåvidt gjort det allerede, da vi skrev samboeravtale og lånepapirer ;)

Når jeg sier styret folk driver med, så er ikke det ment som et spark til dere på bryllupsforumet i det hele tatt. Det er mer ment som et hjertesukk til forventninger om fest og kjole og innbydelser og mat og kirkebryllup osv osv fra venner og familie. Det orker vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Skjønner godt at mange har barn uten å være gift, tror ikke bryllupp og giftermål alltid henger sammen med hvor høyt man elsker hverandre eller hvor sikre man er. Tror det ofte er andre ting som spiller inn, (i tillegg til kjærlighet, selvfølgelig) økonomiske faktorer, lysten til å arangere bryllupp, ønske om å tilføre forholdet "noe nytt", etc.

Mange har vel også vært rimelig sikre på hverandre, fått barn uten at det har passet å gifte seg (økonomisk, tidsmessig) for så å etterhvert finne ut at man kanskje ikke er helt sikker allikevel.

Tror det er mange fordeler ved å være gift når man har barn sammen (spes hvis det skulle "skje noe"..) det går jo an å gifte seg selv om man ikke utstår tanken på et tradisjonelt bryllupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menge velger å få barn før de gifter seg fordi de kanskje ikke har råd til å gifte seg ennå, de ikke ønsker det, eller det kan vere at de bor i en liten leilighet og vil vente med å gifte seg til etter at de har bygt/kjøpt større hus...(brullup er en liten hjelp i etableringsfasen med tanke på alt man trenger til huset og sånn..)

Også er det jo av og til at man blir uventet gravid, og da er det ikke alltid tid til å gifte seg før nedkomst! :wink:

Jeg ser ikke noe gale i å vente til etter at man har fått et barn eller to før man gifter seg. Bedre det enn å gifte seg "av tvang" fordi man har lysst på barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Tror det er mange fordeler ved å være gift når man har barn sammen (spes hvis det skulle "skje noe"..) det går jo an å gifte seg selv om man ikke utstår tanken på et tradisjonelt bryllupp..

Ja, det er hovedargumentet FOR å gifte oss for oss, men som sagt - det blir for mye styr, i hvert fall akkurat nå. Kunne gjerne ha trasket ned til sorenskriveren neste uke vi, men som sagt så er det noe med familie og venner, og også det at hvis vi først gjør det (etter sju år :roll: ), så kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg å feire det skikkelig. Det har vi verken økonomi eller overskudd til akkurat nå, men kanskje senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ja, det er hovedargumentet FOR å gifte oss for oss, men som sagt - det blir for mye styr, i hvert fall akkurat nå. Kunne gjerne ha trasket ned til sorenskriveren neste uke vi, men som sagt så er det noe med familie og venner, og også det at hvis vi først gjør det (etter sju år :roll: ), så kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg å feire det skikkelig. Det har vi verken økonomi eller overskudd til akkurat nå, men kanskje senere?

Hvis jeg hadde vært i deres situasjon og tenkt slik, ville jeg helt klart "født mitt barn i synd" :ler: og ventet med giftermål, ja. Det er jo dumt å gifte seg superenkelt hvis man egentlig har lyst til å gi venner og familie en stor fest (bare man får tid/råd).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle "rundt" meg er gift. Men de fleste fikk barn før de giftet seg. Vi fikk selv barn før vi giftet oss. Mange mener vel at det er stort ansvar og gifte seg, men det er jo VELDIG og mye STØRRE ansvar og få barn. Jeg syntes mange tenker feil når de sier at og gifte seg vil de ikke, men barn og jo da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menge velger å få barn før de gifter seg fordi de kanskje ikke har råd til å gifte seg ennå

Nå er det ikke direkte billig å få barn heller da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Vi skal gifte oss til neste år. Grunnen til at vi har valgt å få barn først er fordi det passer best i forhold til min utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke gift. Var begge studenter inntil i fjor, da jeg i tillegg ble gravid på pillen. Nå er begge kommet seg i jobb, og vi skal gifte oss når vi har fått oss eget hus og har økonomi til et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Vi hadde kun vært kjærester i 3mnd når jeg ble gravid med vår første :-) Flyttet sammen når jeg var 30 uker på vei, og har siden det bodd sammen, forlovet oss og fått en liten en til :-)

Vi har nå vært sammen i 2 1/2 år og skal gifte oss til neste sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært oppe før, men jeg kan godt svare igjen.

Grunnen til at vi ikke har giftet oss, er rent praktiske.

Og før jeg ble gravid, var vi enige om å leve resten av våre liv sammen, og med tiden gifte oss.

Sambo vil ha et stort bryllup (familie og full pakke) og da må det ligge litt frem i tid. Jeg kunne godt giftet meg på et kontor i dag jeg.

Å fylle ut skjema om hvem som er barnets far syns jeg er helt ok. Alle skjema og kontrakter osv skal være i orden så det ikke blir et problem "om noe skjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan og jeg har ikke fået gifte os endnu har været sammen i 7 år nu, men har ikke kunne gifte os da jeg ikke er blevet færdig med en meget besværlig skilsmisse som har taget år og dag, men nu ser det ud til at det endenlig kan lade sig gøre, så jeg regner med det bliver engang til næste år skal først lige få født for andet barn først, og skal jeg være brud vil jeg være det om voren eller sommeren så alle kan være i haven uf så praktisk det lyder, entlig havede jeg bestemt mig for aldrig at gifte mig igen da det har været et helvede at komme sig ud af, men da vi begge er meget forelsket i hinande og for at sikre vores børn ( vi har begge brandt nallerne før fra forrige ægteskab ) kommer også til at lave specielt testeamente så min børn hans børn og vores børn for en lige fordeling af arv som vi selv synes er retfærdigt. ( nu håber jeg at Dan så giver mig den malke ko som han lovet mig i bryllupsgaven :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Nå er det ikke direkte billig å få barn heller da :roll:

Et barn koster mye over tid, mens et bryllup er dyrt med en gang, og det er virkelig en stor forskjell. Å bla opp 50 000 - 100 000 på kort tid er ikke så enkelt, men med barn får en det fordelt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg litt på også. :forvirra: Vi er gift, og blir prøvere i april. Vi er faktisk de eneste som er gift av eldre søsken og i vennegjengen. Mange har barn. Både 1 og 2. Da vi giftet oss ifjor fikk vi kommentarer som at "Er ikke det litt tidlig da?" "Er ikke dere litt for unge da?". Vi har vært samboere i 6 1/2 år. Jeg blir 28 i juni, min mann 27 i høst. Nå skjønner jeg virkelig ingenting... Folk syns vi er for unge til å gifte oss når vi er 26 og 27 år gamle (og har vært sammen i 6 1/2 år), men de kan få barn i en alder av 22 år med en de har vært sammen med i 6 mnd. Hvor er sammenhengen???

For meg er det ihvertfall et mye større skritt å få barn enn det å gifte seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1) det koster ikke noe å gifte seg ("bryllup" er ikke nødvendig)

2) å vente til man har kjøpt hus osv er ikke logisk, da det er en fordel å være gift framfor å være samboere når man skal ta opp lån sammen

3) det å gifte seg er ikke en "kjærlighetsbevis", men en praktisk formalisering på hvilket forhold man har til hverandre

4) selv om man skriver en drøss kontrakter er man dårligere sikret dersom "noe skjer" som samboere enn som gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er noe jeg også har tenkt mye på..Så det er godt å se at det er flere enn meg som har tanker rundt dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn koster mye over tid, mens et bryllup er dyrt med en gang, og det er virkelig en stor forskjell. Å bla opp 50 000 - 100 000 på kort tid er ikke så enkelt, men med barn får en det fordelt over tid.

Jada, jeg er klar over det, men samtidig synes jeg det blir litt tullete å bruke penger som argument mot det ene eller det andre. Begge deler koster.

Selv ble jeg gift, før jeg fikk barn av den enkle grunn at jeg ville være gift når jeg fikk barn. For meg er det en form for "sikkerhet". Selv om jeg vet at det ikke er sikkert i det hele tatt. Har alltid ment at jeg ville være gift før jeg fikk barn. Dessuten er det jo mye mer forpliktende å få barn!! Vi er mye mer bundet sammen nå som vi har barn. Det å gifte seg og det å få barn har vært de absolutt to største høydepunktene i forholdet vårt!!

Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Jada, jeg er klar over det, men samtidig synes jeg det blir litt tullete å bruke penger som argument mot det ene eller det andre. Begge deler koster.

nope.. barn koster.. gifte seg koster ikke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bryr meg ikke særlig at enkelte foretrekker å være samboere og ikke gifte, men synes det høres helt feil ut når noen som har fått barn sammen sier: "Nei, vi vil ikke gifte oss fordi det er for mange forpliktelser" :o øh og det er ikke barn da ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...