Gå til innhold

Måling av feber i øret kontra i roma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at man ikke skal legge til grader når man måler i øret,men hvorfor viser da tempraturen høyere i endetarmen enn i øret? Jeg hadde ganske høy feber(målt i endetarmen) så ble sendt på legevaka hvor de målte i øret og da viste den lavere. Og det var da snakk om ca 20 min mellom målingene.

Anonym poster: 1a6a9c61dcc1ab73f0a08beb986a2d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med å måle i øret er at om man ikke måler helt rett, og det er ikke så lett siden vi har forskjellige øreganger, så måler man temperaturen i øregangen istedenfor rett ovenfor trommehinna som man skal gjøre.

Da kan man få feil svar.

Det er egentlig håpløst at legevakten gjør det, da kan de likesågodt måle under armen og legge til 0,5 grader. Det blir like feil/riktig det.

På sykehuset jeg jobber på så måler vi alltid rektalt, noe annet er ikke holdbart.

Anonym poster: 4ae5af7162af887e539b66475ca1c0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg følte med litt som en hypokonder når jeg kom dit. Hadde en feber på 41(og min normale ligger i nederste sikte av 36) så legen min tok CRP måling.Hun sendte meg hjem med taxi og sa hun skulle ringe meg når svaret var kommet. Den var da på 107,så hun sa jeg skulle komme med rett ned på legevakta.Målte da feberen rektalt før jeg dro for å se hva den var.Da var den gått ned til litt over 40,men på legevakta var den under 39 i øret,så fikk da kommentar om at feberen var i hvert fall ikke så "ille"(noe som i seg selv er en helt høl i hodet kommentar).Så da ble jeg jo usikker på om å måle i øret egentlig var så riktig.

Anonym poster: 1a6a9c61dcc1ab73f0a08beb986a2d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler alltid temperaturen i øret.

I Roma har jeg aldri hatt feber.

Anonym poster: 51f19a26c1cf20b80432d6a45e20a646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må upraktisk å reise helt til Roma.

Anonym poster: 470277abc63ff02b75626a08509f77ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...