AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #21 Skrevet 17. februar 2013 Er du førstegangs? Husker de sa til med der jeg skulle føde at jeg godt kunne få sitte i badekaret, men ikke fikk føde i det, siden jeg var førstegangs... Nå var jeg ikke i badekaret uansett da. Lystgassen rakk ikke helt bort dit.. Kan godt være at det er ulik praksis på dette da.. Ja, det er litt ulik praksis, også kommer det ann på om jordmødrene har erfaring med å ta i mot babyer i vann eller ikke. På ABC der jeg fødte så er de jo litt spesialiserte på det, og både førstegangs og flergangsfødende kan få plass der og føde i vann så lenge de oppfyller kriteriene. Anonym poster: 2a44735127fcf47097ce3d6489b0a54a
Bobla2013 Skrevet 17. februar 2013 #22 Skrevet 17. februar 2013 Og kriteriene er at man er sunn og frisk, og har hatt et problemfritt svangerskap? Vet de tilbyr vann som smertelindring på både legestyrt og jordmorstyrt klinikk der jeg skal, men vet ikke om de tilbyr vannfødsel til 1. gangsfødende eller de som ikke har hatt et helt problemfritt svangerskap, har en BMI under 30 og som er friske.
Gjest airam90 Skrevet 17. februar 2013 #23 Skrevet 17. februar 2013 Er du førstegangs? Husker de sa til med der jeg skulle føde at jeg godt kunne få sitte i badekaret, men ikke fikk føde i det, siden jeg var førstegangs... Nå var jeg ikke i badekaret uansett da. Lystgassen rakk ikke helt bort dit.. Kan godt være at det er ulik praksis på dette da.. Jeg er førstegangs, har ikke hørt noe om at man ikke skal føde i badekar som førstegangs så lenge man har fulgt alle andre krav. Man må kanskje ha en jordmor som kan vannfødsel, men regner med man får det om man har et ønske om å føde i vann. De har heller ikke lystgass der jeg skal føde (Haukeland).
Pasjonsblomst Skrevet 17. februar 2013 #24 Skrevet 17. februar 2013 Jeg fødte min datter i vann, og det kan varmt anbefales! Som førstegangsfødende kom jeg inn på en type ABC klinikk, og ønsket selv å prøve både vann, akupunktur og lystgass som hjelpemidler. Fødselen tok 11 timer fra ankomst sykehus. Jeg ventet litt med å gå i vannet, for å kunne gå mest mulig, bruke tyngdekraft osv. Var kanskje en 6 cm da jeg hoppet i vannet. Deilig!! For meg var det utrolig mye bedre å ligge i vannet med rier. vannet absorberte på en måte mye av den vonde energien, i stedet for at den går ut i ryggen og beina som voooondt press. Altså det var vondt for det, men jeg kunne bevege meg med riene, åpne opp bekkenet og bevege hoftene fra side til side. I "vektløs" tilstand. Og under riene var vannet utrolig avslappende, jeg sovna jo omtrent nesten... Lå og døste for meg selv i noe som føltes som timesvis... Mens kroppen jobbet. (jeg døste altså IKKE under riene.. Var oppe av vannet 3 ganger i alt tror jeg, for å gå på do, for å ligge litt på en benk på sida når babyen skulle skru seg ned i bekkenenet. osv. Det var klart best i vannet. Når det nærmet seg fødsel lå jeg også i vannet, og jeg fikk klarsignal på vannfødsel som jeg ønsket. Igjen veldig behagelig, da jeg svevde fritt i vannet der, mens jeg jobbet livet av meg. Og jenta kom helt "nyvaska og ren" opp av vannet, og ble lagt på brystet mitt Klart det var litt blod etc i vannet, men det var ikke så gale.. Ikke noe eksrementer av noe slag (fikk obligatorisk klyster ved mottak). En annen ting at det var utrrrrolig varmt og jeg svettet som en gris. Jeg ropte på kaldt vann/fille mellom hver rie, helt desperat. Vannet var ikke så veldig varmt. Jeg hadde et håndkle i badekaret som lå over overkroppen min, bidro til å hindre at jeg skulle fryse samt hjelpe på evnt sjenanse. Dersom jeg skal føde igjen kommer jeg helt klart til å ønske meg vannfødsel!! 1
Gjest airam90 Skrevet 17. februar 2013 #25 Skrevet 17. februar 2013 Jeg fødte min datter i vann, og det kan varmt anbefales! Som førstegangsfødende kom jeg inn på en type ABC klinikk, og ønsket selv å prøve både vann, akupunktur og lystgass som hjelpemidler. Fødselen tok 11 timer fra ankomst sykehus. Jeg ventet litt med å gå i vannet, for å kunne gå mest mulig, bruke tyngdekraft osv. Var kanskje en 6 cm da jeg hoppet i vannet. Deilig!! For meg var det utrolig mye bedre å ligge i vannet med rier. vannet absorberte på en måte mye av den vonde energien, i stedet for at den går ut i ryggen og beina som voooondt press. Altså det var vondt for det, men jeg kunne bevege meg med riene, åpne opp bekkenet og bevege hoftene fra side til side. I "vektløs" tilstand. Og under riene var vannet utrolig avslappende, jeg sovna jo omtrent nesten... Lå og døste for meg selv i noe som føltes som timesvis... Mens kroppen jobbet. (jeg døste altså IKKE under riene.. Var oppe av vannet 3 ganger i alt tror jeg, for å gå på do, for å ligge litt på en benk på sida når babyen skulle skru seg ned i bekkenenet. osv. Det var klart best i vannet. Når det nærmet seg fødsel lå jeg også i vannet, og jeg fikk klarsignal på vannfødsel som jeg ønsket. Igjen veldig behagelig, da jeg svevde fritt i vannet der, mens jeg jobbet livet av meg. Og jenta kom helt "nyvaska og ren" opp av vannet, og ble lagt på brystet mitt Klart det var litt blod etc i vannet, men det var ikke så gale.. Ikke noe eksrementer av noe slag (fikk obligatorisk klyster ved mottak). En annen ting at det var utrrrrolig varmt og jeg svettet som en gris. Jeg ropte på kaldt vann/fille mellom hver rie, helt desperat. Vannet var ikke så veldig varmt. Jeg hadde et håndkle i badekaret som lå over overkroppen min, bidro til å hindre at jeg skulle fryse samt hjelpe på evnt sjenanse. Dersom jeg skal føde igjen kommer jeg helt klart til å ønske meg vannfødsel!! Takk for din historie! Nå er jeg enda mer sikker på at jeg skal prøve badekar!
^^Belle^^ Skrevet 17. februar 2013 #26 Skrevet 17. februar 2013 Jeg fødte ikke i vann, men brukte det som eneste smertestillende fra jeg kom inn på sykehuset med 7 cm. En halvtimes tid altså. Jeg syntes ikke det gjorde så mye for smertene sin del, men det var definitivt deilig å ligge oppi der helt vektløs. På slutten var det litt for varmt for min smak, svimlet litt mens jeg hadde rier, så det er vel heller tvilsomt at jeg hadde orket å bli oppi der så veldig mye lenger.
Stinelin Skrevet 17. februar 2013 #27 Skrevet 17. februar 2013 Fin historie Pasjonsblomst, dette har jeg også lyst til! Hvilke kriterier er det egentlig for å få føde i vann?
Bobla2013 Skrevet 17. februar 2013 #28 Skrevet 17. februar 2013 Jeg så nå at kriteriene på Ahus i hvertfall er et problemfritt svangerskap og frisk mor (vet ikke om de regner med bmi også).
ViljaH Skrevet 18. februar 2013 #29 Skrevet 18. februar 2013 Fødte i badekar ifjor sommer, andre barnet. Ankom sykehuset med 5-6 cm, jordmor tappet bad og jeg ble der til barnet var ute 2 timer 15 min senere. I starten var jeg opp et par ganger mellom rier for å tisse på do. Magen tømte seg selv noen timer før som forberedelse, så hadde ikke klyster. Jeg synes det var veldig behagelig å ligge der å flyte. Hadde et brettet håndkle under hodet på kanten, lå litt sidelengs med ene hånden under hoften og andre holdt fast i håndtaket litt bak meg (siden jeg lå litt sidelengs andre veien). Vannet hjalp godt mot smertene, bedre enn lystgass som jeg hadde på første fødsel. Jeg får god hjelp av å legge ullteppe eller varmepute ved vanlige menssmerter også. Mannens oppgave var å tappe av vann og etterfylle varmt, for å holde temperaturen oppe når det kjølnet litt, det var best når det var ganske så varmt. Så lå jeg der i et rolig rom med dempet lys og bare pustet meg gjennom riene. Pressriene mine er sterke, hadde bare tre hvor midterste var pause så vevet fikk strekke seg. Så jeg hadde ikke noe problem med å være i badekar da. Det var veldig lett å etterkomme jordmors instrukser, eks "hold bena dine litt videre nå" da hodet var laaangt nede for å gi det plass, jeg var jo nærmest vektløs og trengte ikke snu på meg som en flodhest. Så kom babyen ut, og jordmor la han på brystet mitt. Litt gris blir det, ved første pressrie eksploderte hele kroppen og det sprutet ut i alle åpninger, tiss, fostervann, bittelitt bæsj, ul fra magen og ut... men det gjør ingenting, jordmor spylte meg da hun tappet ut vannet. Det var vanskelig for meg å komme meg opp av badekaret, jeg var så utladet av pressriene jeg hadde null energi, bare skalv. Men det gikk med en kraftanstrengelse (brukte mer krefter der enn på å presse ut ungen, haha). Hvis jeg skal føde igjen, vil mitt førstevalg definitivt være badekar.
Gjest airam90 Skrevet 25. februar 2013 #30 Skrevet 25. februar 2013 Fin historie ViljaH Virker som jordmor tar kontrollen på om ting skulle komme i vannet osv.
siebaeo Skrevet 25. februar 2013 #31 Skrevet 25. februar 2013 (endret) Jeg tror helt ærlig (etter å ha født en gang på land allerede) at jeg ikke kommer til å tenke så mye på hva som måtte flyte i vannet.. (æsj, jeg vet..) Fokuset er liksom et annet sted.. Kommer det noe fisker jm det opp, og blir det mye blod antar jeg at de skifter vannet eller finner ut at man bør finne på noe annet.. Så uansett blir man jo ikke sittende i skittent vann i lang tid! Endret 25. februar 2013 av siebaeo
Gjest airam90 Skrevet 25. februar 2013 #32 Skrevet 25. februar 2013 Jeg tror helt ærlig (etter å ha født en gang på land allerede) at jeg ikke kommer til å tenke så mye på hva som måtte flyte i vannet.. (æsj, jeg vet..) Fokuset er liksom et annet sted.. Kommer det noe fisker jm det opp, og blir det mye blod antar jeg at de skifter vannet eller finner ut at man bør finne på noe annet.. Så uansett blir man jo ikke sittende i skittent vann i lang tid! Ja, tror man ikke kan enten litt blod eller gørr uansett hvordan man føder Det er jo noe både den fødene og partneren må være obs på.
siebaeo Skrevet 25. februar 2013 #33 Skrevet 25. februar 2013 Vi hadde bestemt på forhånd at mannen ikke skulle se på selve entreen Og det tror jeg var helt greit egentlig.. For oss i alle fall. Jeg hadde ikke hatt lyst til at min kjære skulle hatt andre bilder av "blomsten min" enn jeg selv hadde mulighet til å ha Nå ble det klippet litt og sånn da så det var sikkert litt brutalt å se på uansett.. I min perfekte vannfødsel skal jeg så klart ikke revne eller noe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå