Gjest airam90 Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Hei Jeg har lyst å føde i badekar. Noen som har gjort det som kan dele litt erfaringer? Hvor stor åpning hadde du når du gikk oppi? Hvordan var det å presse, vondt i ligge der, sklei du i badekaret feks?! Hvor lenge lå du der fra du gikk oppi til du hadde født ca? Førstefødte? Andre opplevelser?!
Stinelin Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 Det har jeg lyst til også, følger spent med!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Har ikke født i badekar, jeg måtte ha fast grunn under føttene Men brukte det i åpningsfasen, i flere timer. Gikk vel oppi med hhv 7 og 4 cm åpning. Første gangen var det fantastisk, jeg kjente nesten ikke riene. Andre gangen fikk jeg dessverre ikke samme effekten, vet ikke hvorfor. Det ble litt bedre, men ikke mye. Ble mest våt Uansett greit med et miljøskifte. Veldig kjekt å prøve i alle fall, så ser du om du liker det Anonym poster: 3572decf32ff709fbb642671e2a72a85
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Jeg hadde en fin vannfødsel for ikke så lenge siden Dette var andre barnet mitt og jeg hadde en veldig rask og fin fødsel! Kom inn på sykehuset 11.30, ble undersøkt og hadde da 7-8 cm. åpning. De tappet i vann og jeg la meg oppi der 11.45 ca. Lå på ryggen og slappet av, det varme vannet lindret veldig godt. Prøvde å stå litt på knærne, da gikk vannet mitt og pressriene startet rett etter dette. Fant ikke noen god stilling å stå i da, så jeg la meg tilbake på ryggen og støttet beina på noen slags "håndtak" på kanten av badekaret. Babyen min kom 12.30, da løftet jeg henne opp fra vannet selv og la henne på brystet mitt Veldig rolig og fin stemning med sterarinlys og dempet belysning! Var dette som var planen ved første fødsel også, men da startet fødselen med vannavgang og det var misfarget så da fikk jeg ikke føde på den avdelingen jeg hadde plass på, men det var og en kort og komplikasjonsfri fødsel. Jeg fødte forresten på ABC på Ullevål og anbefaler de veldig, kjempeflinke jordmødre og god oppfølging under svangerskapet Anonym poster: 2a44735127fcf47097ce3d6489b0a54a 1
Gjest Adeline*Jouvin Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 Jeg har veldig lyst til dette selv! Har hørt fine ting om det:)
Gjest Memories Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Hadde også lyst til å føde i badekar, men er rimelig glad jeg ikke gjorde det. Etter de sjekket åpning da jeg kom på sykehuset gikk slimproppen eller noe slikt og da kom det endel blod utover kvelden. Kom dessuten avføring under pressriene. Udelikat å ha det flytende rundt
Stinelin Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Isj, hadde ikke tenkt på det med avføring. Fungerer det med klyster på forhånd slik man er tom når man hopper i badet tro?
Gjest airam90 Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 Kan man få feks klyster før man legger seg i badekaret?! Slik at man får tømt seg før man går oppi?!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Jepp, man kan få klyster først! Akkurat det blir jo som ved vanlig fødsel, at de spør om det er lenge siden man har vært på do eller ikke. Jeg brukte ikke klyster, og det gikk fint det altså, nå hadde jeg ikke rukket det heller da men.. JOrdmødrene er jo uansett vant til sånt, og fjerner det som skulle komme uten dramatikk ;-) Dersom planen er å føde i vann så lar de deg ikke gå i vannet før det er god progresjon og man ser at det kanskje ikke er så lenge igjen. Går man i vannet for tidlig i fødselen kan det stoppe opp litt, derfor har man jo i de fleste tilfeller tid til klyster først og :-) (Jeg som svarte tidligere ovenfor her ;-) ) Anonym poster: 2a44735127fcf47097ce3d6489b0a54a
Gjest airam90 Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 Jepp, man kan få klyster først! Akkurat det blir jo som ved vanlig fødsel, at de spør om det er lenge siden man har vært på do eller ikke. Jeg brukte ikke klyster, og det gikk fint det altså, nå hadde jeg ikke rukket det heller da men.. JOrdmødrene er jo uansett vant til sånt, og fjerner det som skulle komme uten dramatikk ;-) Dersom planen er å føde i vann så lar de deg ikke gå i vannet før det er god progresjon og man ser at det kanskje ikke er så lenge igjen. Går man i vannet for tidlig i fødselen kan det stoppe opp litt, derfor har man jo i de fleste tilfeller tid til klyster først og :-) (Jeg som svarte tidligere ovenfor her ;-) ) Anonym poster: 2a44735127fcf47097ce3d6489b0a54a Ahh Takk for masse bra info! Nå er jeg enda mer sikker på at jeg vil ha vannfødsel! Håååååper jeg holder ut!!! Det er rundt 7-8 cm det er på det mest intense?! Går det fort fra 8-10 cm om alt går riktig vei og at det ikke stopper opp?
Teriyaki Skrevet 16. februar 2013 #11 Skrevet 16. februar 2013 Hos meg gikk det svært sakte fra 8-10 cm, men jeg hadde epidural da, så det kan ha noe med saken å gjøre. Før jeg gikk epidural så utvidet jeg meg nesten dobbelt så fort som førstegangsfødende "vanligvis" gjør sa de. Skulle gjerne prøvd å føde i vann neste gang dersom jeg klarer å takle smertene bedre slik at jeg ikke trenger epidural, men de har ikke fødekar her jeg bor. Bare et kar man kan være i under åpningsfasen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #12 Skrevet 16. februar 2013 Ahh Takk for masse bra info! Nå er jeg enda mer sikker på at jeg vil ha vannfødsel! Håååååper jeg holder ut!!! Det er rundt 7-8 cm det er på det mest intense?! Går det fort fra 8-10 cm om alt går riktig vei og at det ikke stopper opp? Hos meg gikk det raskt ja, 30 min. sånn ca. denne gangen, og rundt en time ved første fødsel. Det er jo gjerne denne perioden det kan være litt ekstra intenst.. Men dette er nok ganske opp og ned fra person til person :-) Jeg klarte fint å puste meg gjennom riene ved begge fødslene, og følte ikke noe behov for annen smertelindring, men så hadde jeg korte fødsler på ca. 3 timer begge gangene :-) Anonym poster: 2a44735127fcf47097ce3d6489b0a54a
Dyregod Skrevet 16. februar 2013 #13 Skrevet 16. februar 2013 Jeg tenker også på å prøve vannfødsel om det lar seg gjøre. Fint å høre andres opplevelser
Gjest airam90 Skrevet 17. februar 2013 #14 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Jeg tenker også på å prøve vannfødsel om det lar seg gjøre. Fint å høre andres opplevelser Ja, jeg også håper det går Jeg er jo frisk og slikt nå, men man vet jo aldri hvordan ting ender opp når fødselen starter! Kan godt være jeg IKKE ønsker det når selve fødselen kommer Greit å være åpen for alt, men jeg er en person som liker å ha en plan og forholde meg til Derfor er det så greit å få høre andres historier slik at man vet hva man går til noelunde Endret 17. februar 2013 av airam90
Bobla2013 Skrevet 17. februar 2013 #15 Skrevet 17. februar 2013 Men hvis man ber om vannfødsel, og finner ut at det ikke er noe allikevel, så kan man vel bare hoppe opp i senga?
Gjest airam90 Skrevet 17. februar 2013 #16 Skrevet 17. februar 2013 Men hvis man ber om vannfødsel, og finner ut at det ikke er noe allikevel, så kan man vel bare hoppe opp i senga? Ja Det blir jo det neste alternativet Men holder jeg ikke ut i badekar kan jeg se for meg at jeg vil ha epidural
Bobla2013 Skrevet 17. februar 2013 #17 Skrevet 17. februar 2013 Ja Det blir jo det neste alternativet Men holder jeg ikke ut i badekar kan jeg se for meg at jeg vil ha epidural Ja, det er vel neste da Men det er ikke sånn at man binder seg liksom håper jeg. At jordmødrene tviholder deg i vannet "du sa du skulle føde i vann!!"
siebaeo Skrevet 17. februar 2013 #18 Skrevet 17. februar 2013 Her vil jeg henge med! Håper nemlig på det samme og er atter en gang "påmeldt" på ABC! Ble igangsatt sist og fikk ikke føde der så jeg tar ingenting for gitt..
Susa Skrevet 17. februar 2013 #19 Skrevet 17. februar 2013 Det er rundt 7-8 cm det er på det mest intense?! Går det fort fra 8-10 cm om alt går riktig vei og at det ikke stopper opp? Fra 8-10 cm og pressrier gikk det 3 minutter på meg Ønska meg badekar jeg og, men vannet gikk 2 døgn før fødsel uten at riene starta, så jeg ble igangsatt med drypp. Håper jeg kan prøve neste gang...
Orchideae Skrevet 17. februar 2013 #20 Skrevet 17. februar 2013 Er du førstegangs? Husker de sa til med der jeg skulle føde at jeg godt kunne få sitte i badekaret, men ikke fikk føde i det, siden jeg var førstegangs... Nå var jeg ikke i badekaret uansett da. Lystgassen rakk ikke helt bort dit.. Kan godt være at det er ulik praksis på dette da..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå