Gå til innhold

Hunden min ble bitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det så utrolig vanskelig å respektere at vi blir lei oss av at familiemedlemmer som vi er utrolig glad i blir kalt for et så negativt og fordømmende medieskapt ord? Kamphund er en hund som er trent opp til hundekamper! Det er ikke noe vi driver med, det er dyreplageri og det er kriminellt.

Anonym poster: 21abf066e5edaf581a47aeb604946f97

Ja det er vanskelig å forstå at det er så problematisk for "dere" at dere må ta ting ut av en sammenheng og være nedlatende mot TS. Dessuten er det jo ikke å komme forbi at enkelte hunderaser opprinnelig er avlet frem for å være kamphunder.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er vanskelig å forstå at det er så problematisk for "dere" at dere må ta ting ut av en sammenheng og være nedlatende mot TS. Dessuten er det jo ikke å komme forbi at enkelte hunderaser opprinnelig er avlet frem for å være kamphunder.

Men det er jo også i det tilfelle greit å også vite hva de mener med kamphunder. Veldig få hunder er avlet for å kjempe mot andre hunder. Bulldog burde jo være en selvskrevent hint når det gjelder hva de sloss mot. Er kun de "senere" årene at hund mot hund er blitt "vanlig". Okser og andre dyr var gjerne hva det ble kjempet mot opprinnelig. Stafforshire bullterrier f.eks ble avlet frem for å kjempe mot okser og bjørner, ikke hunder.

Skrevet

Kamphunder og trekkhunder betegner hva hunder gjør, ikke hva de er. Derfor blir mange provosert når man bruker begrepet kamphunder. Jeg har en spisshund, han er i samme klasse som det som klassifiseres som trekkhunder, men han er overhodet ingen trekkhund selvom han ligner.

At folk reagerer så på kamphunder er jo fordi hundekamp er ulovlig i Norge, det er satt i sammenheng med kriminelle miljøer, dyreplageri og kriminell aktivitet. Derfor bør man ikke bruke begrepet.

Anonym poster: cede86788073ec9e3c5c42037ecf7a1e

• Liker 4
Skrevet

Nei, veit du hva.... Vi forklarer TS at det ikke er "kamphund", og hvorfor, men TS fortsetter bastant å påstå at kamphund er en helt grei kategorisering av hunder. Det er veldig respektløst. Og det er et fåtall av de hundene som dere kaller kamphunder som er avlet frem til kamphund. De fleste tilfeller er det hunder som mennesker har ment at passer til dette formålet, og så har noen få eksemplarer/linjer blitt avlet videre på... Det er ikke alle kenyanere som er langdistanseløpere, eller som egner seg til det...

Anonym poster: 21abf066e5edaf581a47aeb604946f97

• Liker 4
Gjest pærecider
Skrevet

Hei,

jeg glemte å si noe vesentlig! Hunden hans var i bånd. Han sa ikke noe spesielt når det skjedde, men jeg sa noe sånt som at "hun var jo ikke i bånd, og sånt skjer"...

Ja, det er viktig å si det er en kamphund fordi de er tross alt avlet opp til slikt bruk. Derfor mener jeg at folk som skaffer disse hundene må fokusere minst DOBBELT så mye på å redusere et evt sinne eller angrep.

Men ja, hunden hans var i bånd og det var som sagt ikke min. Men det var ikke noe dårlig stemning mellom de og bare plutselig sa det pang..... Så jeg klager vel egentlig ikke. Vet ikke en gang hva jeg vil med dette......... Kanskje høre om andre hunder som har blitt bitt og at det er en vanlig sak og ikke noe å bli hysterisk for? Jeg er ikke hysterisk... Jeg bare tenkte litt etterpå at det var en rar reaksjon på mannen som liksom ikke sa noe mer enn at jeg måtte reise til veterinæren med henne.......

Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793

Hvordan vet du at det er en kamphund? Det er en ganske alvorlig anklage...

Skrevet

Alle som er over gjennomsnittlig interessert i hundehold burde reagere på bruken av ordet kamphund. Det er et fryktfremkallende ord som setter hundehold generelt i et dårlig lys, og gir mer ammunisjon til de som går inn for å forby raser og innskrenke friheten til hunder og deres eiere generelt sett.

Er det forresten noen her som kan fortelle meg om hvor mange av disse såkalte kamphundrasene som opprinnelig ble avlet frem som kamphunder?

• Liker 3
Skrevet

Din hund var løs, hans hund var i bånd. Altså din skyld.

Vær bare glad for at det ikke var omvendt, at det var din hund som bet den andre. Da kunne du risikert å måtte avlive hunden din...

• Liker 1
Skrevet

Hunden min stakk av sist uke og jeg løp etter henne i bare tøflene. Jeg var ganske sint på henne og ropte på henne. Like før jeg fikk tak i henne kom det en mann med en kamphund gående. Hunden min stilte seg først opp og så om det var trygt (hun er alltid skeptisk før hun hilser) også gikk hun bort og snuste på snuten og de stod å "hilste". Han sa "dette går jo bra, de går godt overens" også fortalte jeg at hun hadde stukket av og at nå får jeg kanskje tak i henne. Så bet hunden hans min hund og glefset stygt. Jeg ble ikke sint og sa ingen ting, mente nesten at hun fortjente det siden hun var så vrang! Jeg sa bare at hunder vel ordner opp seg i mellom og hun var tross alt ikke i bånd og hun kan ha prøvd å snust i rumpa eller noe. Ikke vet jeg. Hun løp hvertfall hjem igjen!

Jeg ringte dyrlegen fordi jeg lurte på om hun kunne bli syk selvom hun ikke ga tegn til å være preget av hendelsen. Så sa veterinæren at det kunne bli infeksjon og at jeg måtte barbere henne og rense såret godt. Det gjorde jeg. Og mens tiden går begynner jeg å tenke........

........Burde ikke denne mannen sagt unnskyld? Eller noe sånt? Hvis hunden min hadde bitt en annen hund, uansett.. Så ville jeg blitt utrooooooolig fortvilet og jeg ville antakeligvis tilbudt meg å betale for en evt veterinær-regning etc etc......

Jeg vet mennesker er ulike. Men siden denne mannen ikke sa noe og ikke virket spesielt overrasket, så regner jeg bittelitt med at dette har skjedd før.. Og det gjør meg liiiiiiiivredd at det er hunder i mitt nabolag som BITER!!

Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793

Hunden stakk av, du sprang etter...antagelig ble den streset pgdeg også. Ingen hunder liker å få en bikkje i full fart mot seg for å hilse.

La du merke til den første setningen? Fint. Du har ikke kontroll på hunden din.

Hva om hunden ødela din hund?

Les hundeloven,og ikke kom med hviilke sort det var, for det er uten betydning.

Anonym poster: d6c1d5bd016ff926dd9adf57a25fd707

• Liker 1
Skrevet

Noen raser er faktisk avlet opp til å sloss, tidligere i oksekamper som senere ble avlet frem primært for hundekamper. Derav mye kraftigere kjeve som "låser" seg. Men det er dermed ikke sagt at disse hundene er farlige, i feil hender vil alle hunder kunne utvikle seg til å bli agressive/fryktsomme. "Kamphunder" kan bli lettere agressive mot andre hunder med feil håndtering, men samtidig en kosebamse mot mennesker. Hunden min på 10 kg leker helt fantastisk med en amstaff (10 år, og lovlig)

Men igjen, disse rasene havner desverre ofte i feil hender pga deres tøffe utseende og da gjerne hos noen med null kunnskap om hunder og språk.

Anonym poster: 2f8441644ad431fa0dd647b8bb96f4be

• Liker 1
Skrevet

Noen raser er faktisk avlet opp til å sloss, tidligere i oksekamper som senere ble avlet frem primært for hundekamper. Derav mye kraftigere kjeve som "låser" seg. Men det er dermed ikke sagt at disse hundene er farlige, i feil hender vil alle hunder kunne utvikle seg til å bli agressive/fryktsomme. "Kamphunder" kan bli lettere agressive mot andre hunder med feil håndtering, men samtidig en kosebamse mot mennesker. Hunden min på 10 kg leker helt fantastisk med en amstaff (10 år, og lovlig)

Men igjen, disse rasene havner desverre ofte i feil hender pga deres tøffe utseende og da gjerne hos noen med null kunnskap om hunder og språk.

........ Facepalm.

Nr 1. Kjeven til en hund kan ikke låse seg. Det er en myte. Hunden kan bestemme seg for å holde fast i noe, men kjeven låser seg på ingen måte. Låser du handa din når du bærer handleposer kanskje?

Nr 2. Ingen hunderaser er avlet opp til å sloss med andre hunder. Ingen. Nada. None. Skjønner? Det er da ettertrykkelig gjentatt i denne tråden.

Nr 3. Vist noen eier en kamphund, så burde du ringe dyrevernet/mattilsynet/politiet. Det er ulovlig og grusomt. Hadde du fortalt meg om venninnen din med en kamphund så hadde jeg ikke nølt med å ringe.

Nr 4. Idag pekte niesen min på en mann med hvit skjegg og sa "nissen!!!". Jeg måtte sette meg ned og forklare henne at ikke alle med skjegg var nisse. Dette forstod hun. Det blir da feil å kalle den andre mannen med skjegg for en nisse. For han er nemlig ikke en nisse. Klarer dere å se den dere også? Eller må jeg også forklare til dere at ikke alle med kort skjørt er prostituerte? Vist det var noe dere trodde før, så kan jeg medele å si, at -Nei, de vil ikke ha sex med deg bare fordi de viser hud på fest. Og det er ikke ikke riktig å kalle de prostituerte kun fordi du mener at det er felles nevneren for folk med kort skjørt.

• Liker 3
Skrevet

........ Facepalm.

Nr 1. Kjeven til en hund kan ikke låse seg. Det er en myte. Hunden kan bestemme seg for å holde fast i noe, men kjeven låser seg på ingen måte. Låser du handa din når du bærer handleposer kanskje?

Nr 2. Ingen hunderaser er avlet opp til å sloss med andre hunder. Ingen. Nada. None. Skjønner? Det er da ettertrykkelig gjentatt i denne tråden.

Nr 3. Vist noen eier en kamphund, så burde du ringe dyrevernet/mattilsynet/politiet. Det er ulovlig og grusomt. Hadde du fortalt meg om venninnen din med en kamphund så hadde jeg ikke nølt med å ringe.

Nr 4. Idag pekte niesen min på en mann med hvit skjegg og sa "nissen!!!". Jeg måtte sette meg ned og forklare henne at ikke alle med skjegg var nisse. Dette forstod hun. Det blir da feil å kalle den andre mannen med skjegg for en nisse. For han er nemlig ikke en nisse. Klarer dere å se den dere også? Eller må jeg også forklare til dere at ikke alle med kort skjørt er prostituerte? Vist det var noe dere trodde før, så kan jeg medele å si, at -Nei, de vil ikke ha sex med deg bare fordi de viser hud på fest. Og det er ikke ikke riktig å kalle de prostituerte kun fordi du mener at det er felles nevneren for folk med kort skjørt.

Før du går helt av skaftet:

1: Jeg skrev låser kjeven i anførselstegn. De fleste vet vel at hunder ikke låser kjeven i den betydning at man må bruke jekk for å åpne kjeften. Men amstaff og pitbull terrier har en sterk kjeve og ble brukt til å holde fast kveg før slakting. Og enten man vil det eller ei så har de blitt avlet frem med kamp og vokter som formål, enten det var bjørn, okse eller mot andre hunder. Det er bare slik historien er.

2: Både amstaff og pitbull terrier er resultat av avl på bulldog og terriere for å få frem en sterk og kløkter rase beregnet som vakthund, kveghund og kamphund. Da det ble innført et forbud mot bjørne- og oksekamper, ble hundekamper svært populært. Hundene ble avlet ytterligere for dette formålet.

3: Venninnen min eier en amstaff (Jeg kan ikke se at jeg skrev kamphund over her...) , og selv om rasen ble brukt til kamp for 100-200 år siden er det ikke dermed sagt at hunden er farlig, tvert om, en av de mest stabile og snilleste jeg har møtt. Hun fikk hunden før lovendringene og den er dermed lovlig i Norge.

4: ...

Personlig synes jeg disse rasene er fantastiske. Stoler mer på dem enn mange andre raser. Rolige, menneskekjære, barnevennlige og herlige hunder, men om de ikke blir sosialisert eller kommer i feil hender så kan de bli utrygge for andre hunder (akkurat som alle andre raser)

• Liker 1
Skrevet

Nå er det slik at hunderaser forandrer seg over tid. Det er viktig å huske deres historie og trekk som sitter igjen, som sterkt jaktinstinkt eller vokterinstinkt. For å gi våre firbeinte familiemedlemmer det beste livet vi kan er vi avhengig av å vite hva vi går til når vi kjøper valp. Samtidig er det en del ting som blir avlet bort, i allefall i den grad at de ikke skiller seg fra hva som er gjennomsnittlig for en hund.

Vi kan ta boxeren som eksempel. Dette er en rase med oksekamper i sin historie, men veldig få omtaler den som en kamphund da den er en populær rase som er lett gjenkjennelig og kjent for å være en meget god familiehund. Finner seg som regel i mye fra barn, og oppfører seg som en valp hele livet. Vilter og vimsete, korthåret, kraftig og elegant, full av energi og glede. De er ikke kjent for å være hissige på hverken folk eller dyr, selv om det selvfølgelig finnes individer som er det som hos alle andre raser.

Kamphund-begrepet er et negativt ladet bedrep, og det er et urettferdig stempel som noen raser får mens andre slipper unna, selv om de har mer eller mindre samme type avlshistorie.

Gjest Badabing
Skrevet

Helt på siden, men søsteren min har ved to anledninger opplevd at en fremmed hund har kommet og bitt hunden hennes når hun har gått i parken i Oslo. Det er snakk om den samme hunden. Den andre hunden har vært løs, mens søsteren min har hatt sin i bånd, så det har vært tilsynelatende uprovosert.

Den første gangen unnskyldte eieren seg heftig, og siden søsteren min ikke ville at hunden sin skulle bli redd, prøvde hun å late som ingenting og å gå videre. Den andre gangen ble hun helt paff, for hun trodde den første gangen var et uhell. Hva gjør man egentlig med sånt?

Skrevet (endret)

En person som kommer gående med sin hund i bånd kan ikke uten videre lastes for at en løshund løper innpå den andre. Noen ganger går dette bra, andre ganger gjør det ikke det. Jeg har selv en akita som vanligvis er snill og grei, men hun liker ikke andre tisper. Får de hilse på en kontrollert måte pleier det å gå bra, men hun tar raskt utfordringen dersom den andre oppfører seg truende. En løs hund som stormer rett innpå kan komme i trøbbel, men jeg ville aldri følt at feilen var min dersom jeg gikk med min hund i band. Da er det jo i utgangspunktet den løse hunden som er problemet, enten den er løs ved et uhell eller ikke.

Et litt annet problem jeg opplever er fremmede personer med hund i band, men som på død og liv kommer bort for å la hundene hilse uten at jeg blir spurt først. Ender med med slåssing kan det gå ekstra ille når begge hundene vikler seg fast i båndene slik at de føler seg fanget. Men altså, det er den løse hunden som er problemet (og har skylda) dersom den løper innpå en hund i band og får trøbbel. Personen med hunden i band kan da ikke klatre opp i trærne med hunden..

Endret av Skywalker
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...