Gå til innhold

Livet er en drøm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går ut ifra at mange av dere har hørt om multivers-teorien. Det den hevder er at det universet vi lever i her og nå bare er ett av uendelig mange universer. Teorien baserer seg på at alt som kan skje, faktisk skjer i et av disse universene. Det finnes altså et univers hvor jeg blir drept mens jeg holder på å skrive dette innlegget... og det finnes et univers hvor kong Harald kommer inn døren her og begynner å steke fiskepinner til meg. Poenget er: Hvis noe er mulig, så skjer det i et univers - uansett hvor usannsynlig det måtte være.

Da jeg pusset tenner i sted (badeværelset er filosofiens kammer), fikk jeg en plutselig åpenbaring. Jeg tenkte som så, at alt vi drømmer om natten faktisk er virkelig. Hvis noe er mulig for oss å drømme, så er det mulig at det også finnes et univers hvor det vi drømmer er realitet - og da er det også realitet. I noen få øyeblikk hver natt forflytter vi oss til en annen virkelighet og får ta del i et virkelig liv i et helt annet univers.

Denne tankegangen har også en annen konsekvens, nemlig at du alltid vil være i andres drømmer. Hvert øyeblikk av livet ditt er i noens drøm, rett og slett i kraft av at det er mulig. Du er ikke alene i bevisstheten din, for du deler hele tiden livet ditt med dem som drømmer om deg. Livet ditt er en drøm.

Anonym poster: 8bc03d15295f932eb8b0568c61a7f310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Darthoven

Nei, sorry ass. Multiverse og string theory fungerer ikke på den måten. Det er ikke fullt så "fancy" og "glamorøst". Anbefaler deg å lese litt om det, no offence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da flere titalls modeller og tolkninger? Jeg er sikker på at minst én av dem svarer til min.

Anonym poster: 8bc03d15295f932eb8b0568c61a7f310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at hvis jeg f. eks drømmer om at jeg er supermann i natt, så skjer det i et annet univers? Kult. :) Jeg tror også livet er en drøm.

Anonym poster: 627c81d1e1e831aa802397e16102fce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg går ut ifra at mange av dere har hørt om multivers-teorien".

Allerede her er du ute på bærtur. Det finnes ikke én multiversteori, men flere.

Om du kan referere til hvilken teori du tenker på, blir det enklere å diskutere. Jeg har nemlig ikke hørt om teorien du snakker om her - dvs. at alt som kan skje, og er mulig å tenke at skje, skjer. Jeg har derimot hørt den at det finnes ett univers for hver handlings mulige resultat. Dvs. at om man kaster en terning, så finnes det seks univers - ett for hver av terningens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen fysiker, men har en venn som er det. Det er han som har fortalt meg om denne tolkningen. Enkelt nok: alt som kan skje, skjer (i et eller annet univers). Kanskje teorien min grunner mer i metafysikk (tullball m.a.o.) enn fysikk, men dagens fysikk er så avansert at ingen forstår seg på den uansett.

Jeg har derimot hørt den at det finnes ett univers for hver handlings mulige resultat. Dvs. at om man kaster en terning, så finnes det seks univers - ett for hver av terningens side.

Nettopp. På kvantenivå foregår det hele tiden slike terningkast (i mangel av rette faguttrykk) hvor nye univers oppstår (eller ett universet tar flere retninger). Hvis dette har foregått helt siden første øyeblikk, så har vi å gjøre med en enorm mengde universer hvor - nettopp - alt som kan skje, skjer.

Anonym poster: 8bc03d15295f932eb8b0568c61a7f310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Filosofisk sett kan man jo fint argumentere for at det man opplever når man drømmer er virkelig. Men da må man være klar på at det er en mental/åndelig virkelighet, ikke fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filosofisk sett kan man jo fint argumentere for at det man opplever når man drømmer er virkelig. Men da må man være klar på at det er en mental/åndelig virkelighet, ikke fysisk.

Fysisk virkelighet er det vanskelig å finne argumentere for i det hele tatt. Det eneste vi erfarer er det mentale.

Anonym poster: 8bc03d15295f932eb8b0568c61a7f310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Fysisk virkelighet er det vanskelig å finne argumentere for i det hele tatt. Det eneste vi erfarer er det mentale.

Anonym poster: 8bc03d15295f932eb8b0568c61a7f310

Dette er det veldig mange meninger om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...