Gå til innhold

Når begynner man å betale ned huslånet?


Surriball

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er skikkelig nybegynner i huslånverdenen, men samboeren og jeg har begynt å planlegge boligkjøp.

Saken er slik: jeg begynner i jobb (skriver master nå) 1. august. Får vel min første lønning 30. august. Det er ikke bestemt når samboeren begynner i jobb, men antakelig i midten av august.

Vi har kontrakt her vi bor nå fram til 30. juni, og det ideelle er at vi har kjøpt og overtatt bolig innen da. Må vi bo en måned eller to hos mor og far eller i en leid leilighet får det bare bli sånn, men ideelt sett har vi kjøpt oss noe eget til vi må flytte ut herfra.

Og her kommer hovedspørsmålet: hvis vi sier at overtakelse er 20. juni, når skal vi betale ned første avdrag på lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VI overtok 1 juni i fjor, og betalte første avdrag 15 juni. Men dette kan du sikkert snakke med banken om :)

Aha :) Det var tidlig! Merker at det kan bli litt økonomisk trangt i sommer... Men tror du banken er villige til å gjøre en avtale med oss på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert slippe avdrag, og kun betale renter en periode hvertfall. Det hjelper jo litt :)

Hør med banken, dere er garantert ikke førstemann i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert på avdragsfrihet noen måneder/èn måned om dere trenger det. Det er veldig vanlig. Men rentene kommer jo nesten med en gang, men det bør dere klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renter begynner fra første måned, men man kan få avdragsfritt lån en periode. Min bank tilbød avdragsfritt i 1, 3 eller 5 år, så jeg betaler kun renter de første 3 årene, ikke avdrag. Kanskje dere kan spare opp litt penger allerede nå, så dere har til de første månedene..? Det kan jo hende det går an å avtale noe med banken som gir dere lån også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg solgte og kjøpte så fikk jeg avdragsfrihet i 6 mnd for å klare perioden med dobbelt boliglån og husleie begge steder (begge boligene var borettslag). Nå valgte jeg selv å korte inn dette da jeg hadde veldig kort overlapping så behovet for 6 mnd var ikke der.

Anonym poster: da277d1afd580bb271fe5f2f0b5b97b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg overtok boligen den 1. i måneden og betalte første renter og avdrag den 15.

Sånt generelt: Mener du at dere vil få boliglån og kjøpe bolig 2 mnd før dere begynner i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok boligen den 1. i måneden og betalte første renter og avdrag den 15.

Sånt generelt: Mener du at dere vil få boliglån og kjøpe bolig 2 mnd før dere begynner i jobb?

Man har vel gjerne kontrakta i orden to måneder før? Det er vel den banken ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør faktisk vente med å kjøpe bolig til dere har råd, det vil si til dere har begynt å ha inntekt. Å bo hjemme hos foreldrene en periode er faktisk smart, i forhold til å få lagt seg op litt penger.

Har dere forresten 15% egenkapital?

Huslånet begynner man å betale på med én gang. Dere kan kanskje få avdragsfrihet et par måneder, men det vil ikke utgjøre særlig forskjell, da rentene utgjør brorparten av lånet. Og fritak fra/utsettelse på å betale renter kan dere bare glemme.

Anonym poster: a160d52c05acc8dca63af422cb89709f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel gjerne kontrakta i orden to måneder før? Det er vel den banken ser på?

Kanskje de godtar kontrakt, men jeg har bare vært borti at de vil se de siste tre måneders lønnsslipper.

Anonym poster: 12044a6162590f576a03df7d24c3c7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi får planlegge det godt og legge av penger allerede nå, tror jeg, for at det skal gå :) vi har egenkapitalen i orden, så det er ikke noe problem :)

Jeg overtok boligen den 1. i måneden og betalte første renter og avdrag den 15.

Sånt generelt: Mener du at dere vil få boliglån og kjøpe bolig 2 mnd før dere begynner i jobb?

Vi har allerede snakket med banken, og vi får lån så snart mannen har fått en arbeidskontrakt. :) Vi er så heldige at vi skal begynne i en bransje som trenger folk og betaler godt, så inntekten er ikke noe problem med i utgangspunktet. Bare akkurat i sommer siden vi får siste studielån i mai....

Edit: kan legge til at grunnen til at vi må ut av leiligheten med en gang er at det er studentbolig og de er ganske strenge. Og vi HAR jo råd etter to måneder, så det føles så teit å evt. måtte flytte to ganger på under et par måneder med masse møbler som må lagres osv... Men vi må regne litt på det...

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renter begynner fra første måned, men man kan få avdragsfritt lån en periode. Min bank tilbød avdragsfritt i 1, 3 eller 5 år, så jeg betaler kun renter de første 3 årene, ikke avdrag.

Helt OT, men håper for din del at det er en god grunn til at du tar avdragsfrihet nå? Med andre ord f.eks. at du er student nå, men kommer i jobb når avdragene begynner? For dersom det ikke er ventet store positive endringer i økonomien din er det meget ulønnsomt å betale kun renter når rentene er så lave som nå, og så begynne med avdrag når rentene også stiger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men håper for din del at det er en god grunn til at du tar avdragsfrihet nå? Med andre ord f.eks. at du er student nå, men kommer i jobb når avdragene begynner? For dersom det ikke er ventet store positive endringer i økonomien din er det meget ulønnsomt å betale kun renter når rentene er så lave som nå, og så begynne med avdrag når rentene også stiger.

Det er en god grunn ja, nettopp at jeg er student:) Med en gang jeg får fast jobb skal jeg bytte så jeg starter å betale avdrag også, forstår såklart at det ikke lønner seg i lengden å utsette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Vi overtok 1. november og betalte første avdrag 12. desember. Ingen spesialavtale med banken eller noe, var bare slik i banken vår :) Og passet ypperlig må jeg jo si etter møbelhandel!

Endret av Daenerys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi overtok 1. november og betalte første avdrag 12. desember. Ingen spesialavtale med banken eller noe, var bare slik i banken vår :) Og passet ypperlig må jeg jo si etter møbelhandel!

Det hørtes behagelig ut! :) hvilken bank er dette? Vi driver nemlig og sammenligner to stk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...