Gå til innhold

Når begynner man å betale ned huslånet?


Surriball

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er skikkelig nybegynner i huslånverdenen, men samboeren og jeg har begynt å planlegge boligkjøp.

Saken er slik: jeg begynner i jobb (skriver master nå) 1. august. Får vel min første lønning 30. august. Det er ikke bestemt når samboeren begynner i jobb, men antakelig i midten av august.

Vi har kontrakt her vi bor nå fram til 30. juni, og det ideelle er at vi har kjøpt og overtatt bolig innen da. Må vi bo en måned eller to hos mor og far eller i en leid leilighet får det bare bli sånn, men ideelt sett har vi kjøpt oss noe eget til vi må flytte ut herfra.

Og her kommer hovedspørsmålet: hvis vi sier at overtakelse er 20. juni, når skal vi betale ned første avdrag på lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VI overtok 1 juni i fjor, og betalte første avdrag 15 juni. Men dette kan du sikkert snakke med banken om :)

Aha :) Det var tidlig! Merker at det kan bli litt økonomisk trangt i sommer... Men tror du banken er villige til å gjøre en avtale med oss på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert slippe avdrag, og kun betale renter en periode hvertfall. Det hjelper jo litt :)

Hør med banken, dere er garantert ikke førstemann i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan sikkert på avdragsfrihet noen måneder/èn måned om dere trenger det. Det er veldig vanlig. Men rentene kommer jo nesten med en gang, men det bør dere klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renter begynner fra første måned, men man kan få avdragsfritt lån en periode. Min bank tilbød avdragsfritt i 1, 3 eller 5 år, så jeg betaler kun renter de første 3 årene, ikke avdrag. Kanskje dere kan spare opp litt penger allerede nå, så dere har til de første månedene..? Det kan jo hende det går an å avtale noe med banken som gir dere lån også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse