Gå til innhold

Bruk av navnet "Allah" i førislamsk tid


Anbefalte innlegg

(Splittet fra tråden "Om helvete eksisterer", for å hindre enda mer avsporing.)

Med all respekt Heart, hvor er det du henter dine referanser (såkalt fakta) hva gjelder spåket arabisk med tanke på koranen og Islam?

Jeg tenkte ikke så mye på islam og koranen, men på navnet "Allah".

Såvidt jeg vet, er det ikke noen tvil om at man i Mecca tilbad en gud som het "Allah" (al-Lāh) før Muhammeds tid. Muhammeds far het forresten ʿAbd-Allāh (Allahs slave). Jeg er heller ikke kjent med at det hersker noen tvil om at denne guden var en del av en polyteistisk verdensanskuelse, hadde sønner og døtre, at hans tre døtre al-ʿUzzā, Manāt og al-Lāt (oppkalt etter sin far) også ble tilbedt som gudinner, og at "al-Lāt" nødvendigvis er/var et hunkjønnsnavn.

I moderne tid er det vel ingen som tilber (eller snakker om) Lāt, og (al-)Lāh har, som du sier, betydningen "Gud" på arabisk, i betydningen "den eneste Gud" i islam.

Du må slutte å fantasere :-).

Mener du at noen av påstandene ovenfor på noen måte er kontroversielle, og at jeg må dokumentere dem? Det kan jeg selvsagt. Det må bli boktitler, forfattere og ISBN-numre, for jeg tror ikke dette ligger fritt tilgjengelig på nettet. Jeg var bare ikke klar over at det var nødvendig.

(Et par referanser er forøvrig å finne i Wikipedia-artikkelen om "Allah", i avsnittet "Pre-Islamic Arabia".)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Splittet fra tråden "Om helvete eksisterer", for å hindre enda mer avsporing.)

Jeg tenkte ikke så mye på islam og koranen, men på navnet "Allah".

Såvidt jeg vet, er det ikke noen tvil om at man i Mecca tilbad en gud som het "Allah" (al-Lāh) før Muhammeds tid. Muhammeds far het forresten ʿAbd-Allāh (Allahs slave). Jeg er heller ikke kjent med at det hersker noen tvil om at denne guden var en del av en polyteistisk verdensanskuelse, hadde sønner og døtre, at hans tre døtre al-ʿUzzā, Manāt og al-Lāt (oppkalt etter sin far) også ble tilbedt som gudinner, og at "al-Lāt" nødvendigvis er/var et hunkjønnsnavn.

I moderne tid er det vel ingen som tilber (eller snakker om) Lāt, og (al-)Lāh har, som du sier, betydningen "Gud" på arabisk, i betydningen "den eneste Gud" i islam.

Mener du at noen av påstandene ovenfor på noen måte er kontroversielle, og at jeg må dokumentere dem? Det kan jeg selvsagt. Det må bli boktitler, forfattere og ISBN-numre, for jeg tror ikke dette ligger fritt tilgjengelig på nettet. Jeg var bare ikke klar over at det var nødvendig.

(Et par referanser er forøvrig å finne i Wikipedia-artikkelen om "Allah", i avsnittet "Pre-Islamic Arabia".)

Hei,

Bra du tokk dette opp i egen tråd :) . Skal svare på dette mer utfyllende men trenger bare lit tid pga gjøremål i disse dager.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg den andre diskusjonen, men ordet allah betyr jo gud på arabisk. Arabiske jøder og kristne kaller også Gud for Allah og siden islam er den yngste av de monoteistiske religionene er det jo ikke rart de sa Allah også på profeten Mohammeds tid.

Mulig jeg er helt på siden av debatten og da beklager jeg.

Anonym poster: 013de100fe70f8a8db17a833b27df683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg den andre diskusjonen, men ordet allah betyr jo gud på arabisk. Arabiske jøder og kristne kaller også Gud for Allah og siden islam er den yngste av de monoteistiske religionene er det jo ikke rart de sa Allah også på profeten Mohammeds tid.

Mulig jeg er helt på siden av debatten og da beklager jeg.

Anonym poster: 013de100fe70f8a8db17a833b27df683

"Allah" betyr "Den guden" på arabisk. Vil anbefale de av dere som er interessert i Islam om å lese boken "ibn ishaq the life of muhammad". Det får man svar på mange spørsmål man måtte lure på :) Har selv lest den, og ikke får å være off topic, men er tydelig at koranen er (i mine øyne) en ren kopi av bibelen.

Anonym poster: 50fbed2d7a0e4767b54c82ae1e289c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ironi: Jeg jobber med saken heart :regler:

:tunge1:

Hva er egentlig saken? Hva er det dere lurer på/er uenige om, hvis det ikke er betydningen av Allah og om det ble brukt før islam?

Anonym poster: 013de100fe70f8a8db17a833b27df683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Splittet fra tråden "Om helvete eksisterer", for å hindre enda mer avsporing.)

Jeg tenkte ikke så mye på islam og koranen, men på navnet "Allah".

Såvidt jeg vet, er det ikke noen tvil om at man i Mecca tilbad en gud som het "Allah" (al-Lāh) før Muhammeds tid. Muhammeds far het forresten ʿAbd-Allāh (Allahs slave). Jeg er heller ikke kjent med at det hersker noen tvil om at denne guden var en del av en polyteistisk verdensanskuelse, hadde sønner og døtre, at hans tre døtre al-ʿUzzā, Manāt og al-Lāt (oppkalt etter sin far) også ble tilbedt som gudinner, og at "al-Lāt" nødvendigvis er/var et hunkjønnsnavn.

I moderne tid er det vel ingen som tilber (eller snakker om) Lāt, og (al-)Lāh har, som du sier, betydningen "Gud" på arabisk, i betydningen "den eneste Gud" i islam.

Mener du at noen av påstandene ovenfor på noen måte er kontroversielle, og at jeg må dokumentere dem? Det kan jeg selvsagt. Det må bli boktitler, forfattere og ISBN-numre, for jeg tror ikke dette ligger fritt tilgjengelig på nettet. Jeg var bare ikke klar over at det var nødvendig.

(Et par referanser er forøvrig å finne i Wikipedia-artikkelen om "Allah", i avsnittet "Pre-Islamic Arabia".)

Allah/ Elah var brukt av Jesus i biblen (Jesu morsmål) før koranen og islam.

Det som er til felles for disse språkene (av samme språkfamilie) er at de bygger på rotbokstaver som danner grunnlag for alle navn og ord. Arameisk og arabisk har flere likhetstrekk. Det som er verdt å nevne som likhet mellom Jesusspråket og koranspråket er rotbokstavene som omhandler Guddommelighet.

Guddom i klassisk arameisk skrivemåte og uttalelse har tre rotbokstaver, som er:

A L H

Guddom i klassisk arabisk skrivemåte og uttalelse har tre rotbokstaver, som er:

A L H

Når man i Jesuspråket arameisk og koranspråket arabisk sier Gud, den Ene, skaper av alt, sier man Allah på koranspråket og AaLaah på Jesuspråket. I begge språkene dreier rotbokstavene A L H, Allah og Aalaah om Guddom!

Gud med liten g

Samme rotbokstaver gjelder når man også omtaler gud med liten g. Forskjellene er at bokstaven A får en annen form, som gjør at uttalelsen endres fra a til i/e (arabisk og arameisk). Skillen i uttrykksformen i og e er dialekt i språkgruppen/familien, men det benyttes samme bokstavnavn, alif i klassisk arabisk og alef i klassisk arameisk.

Gud med liten bokstav (gud) heter elah på klassisk arameisk.

Gud med liten bokstav (gud) heter ilah på klassisk arabisk

For å illustrere ovennevnte kan man se denne snutten fra filmen

som snakkes på arameisk. Her kan du høre etter 1:19 sekunder at «Jesus» sier Elah når han omtaler Gud.

På slutten av snutten 3:37 sekunder kan du også høre at han roper min Gud/ Elahi på arameisk. Dette er det samme på arabisk når man sier ilahi/elahi. Bokstaven e brukes også framfor i som dialektform i klassiske arabisk.

Eksempel; Herre på arabisk er Rabb. Skal man si: min herre så sier man Rabbi skal man si min Gud så sier man ilahi/ elahi. Nrk og vitenskap har en artikkel som heter: "vil redde jesu morsmål". I innledningen kan man lese elahi, som på arameisk betyr min Gud, akkurat som på klassisk arabisk ilahi.

Dette viser følgende:

  • Arameisk og arabisk har samme rotbokstaver som omhandler Guddom
  • Elah/ Ilah/ Allah/ Ellah et semitisk navn som omhandler Gud
  • Jesus brukte Elah på arameisk som er lik ilah på arabisk
  • Jesusi sa min Gud/ elahi på arameisk som er det samme på arabisk ilahi, min Gud

Både kristne, jøder og de som holdt på Abrahams religion i Mekka brukte Guds navn lenge før koranen ble sendt av Gud. Mekka har derfor alltid vært et senter for tilbedelse. I tiden før koranen ble sendt av Gud, var folk delt i følgende religiøse tro og overbevisning i Mekka:

  • Direkte tilbedelse av Allah gjennom Abrahams lære men uten den rituelle delen
  • Indirekte tilbedelse av Allah gjennom avdøde helgener og avguder
  • Direkte tilbedelse av avguder
  • Kristendom
  • Jødedom
  • Annet

Det er av de grunnene til at Allah ble brukt av arabere i tilbedelse og navngivning. Men at det var en form for polyteistisk verdensanskuelse blant 360 avguder i Mekka som hadde far, mor, sønn(er), datter eller døtre, kan sikkert tenktes. I arabisk språk og litteratur kaller man slik gud for ilah i entall eller aliha i flertall. Det er som om vi på norsk sier værgudene eller guden Tor. Det er også kjent i førislamsk litteratur at disse avgudene aldri ble gitt egennavnet Allah.

Påstanden om at Gudsnavn Allah stammer fra avguden Lat/ al-lat forkastes av en enkel grunn:

Rotbokstavene i avguden er:

L A T

Rotbokstavene for Guddom og Gudsnavn på Jesusspråket arameisk og koranspråket er:

L A H

På samme måte som når vi på norsk ikke kan si at hud er Gud, så kan man heller ikke si at rotbokstavene i (Al-) L A H som omhandler Guddom i de semitiske språkene, er

avguden (Al-) L A T!

Konklusjon: Fra et språklig perspektiv finner man at det er identiske likheter mellom Guddom i kristendommens arameisk og koranens arabisk. Al-lah/ Al-ah/ Ilah/ Elah har blitt brukt av Jesus Kristus lenge før koranen. Ifølge koranen er egennavnet Allah Guds største navn. Teologisk dreier Gudsbegrepet seg om fundamental likheter i kristendommens arameisk og koranens arabisk. Allah er derfor Gud i de semitiske språkene og monoteistiske religionene; jødedom, kristendom og islam.

Dette en er en link hvor en amerikansk jøde forklarer Lah/ Allah på hebraisk, arameisk og arabisk, med referanse til Abrahams Gud.

Forskjellene mellom den samme Guden, Herren og Skaperen i de respektive religioner er Guds atributter og rolle som er definert i henhold til religionens tekster.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Splittet fra tråden "Om helvete eksisterer", for å hindre enda mer avsporing.)

Jeg tenkte ikke så mye på islam og koranen, men på navnet "Allah".

Heart, holder mitt forrige innlegg mål fra et språklig og historisk perspektiv? Eller holder du fremdeles fast på din påstand om at Allah "er en del av en polyteistisk verdensanskuelse" hentet fra avguden (al-) lat?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Følger ikke helt med her, hva er diskusjonen?

Anonym poster: eefdb42c836d79cbd342bacb081a430e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...