Gå til innhold

Dere som går med pels


Gjest Euforia

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Du kan kontakte UMB, det er de som har forskningsrapporten :)

Det er ikke nødvendig, jeg bare lurte på om du kunne bevise det, siden du bruker det som argument.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendig, jeg bare lurte på om du kunne bevise det, siden du bruker det som argument.

Jeg kan det, men rapporten ligger ikke ute så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det, men de tåler kanskje egg og grønnsaker som det også er B12 i. :)

B12 finner du ikke i grønnsaker. Veganere må ta det som tilskudd, siden de ikke spiser noen form for animalske produkter.

Er man vegetarianer, kan man drikke melk og spise egg, men da sender man jo like vell penger til de industriene mange prøver å unngå, så hvis man ikke spiser kjøtt, fordi man ikke vil drepe dyr, er det nødvendig å være helt veganer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at du er imot pels. Men jeg må si deg litt imot her. Å spise er et fysiologisk behov, ja. Det er varme også, i form av klær. Vi har ikke et behov for å gå med kaninpels, men vi har ikke et behov for å spise kjøtt heller. Mennesker trenger ikke kjøtt, det finnes ingen vitaminer i kjøtt som vi ikke får i oss ellers i et normalt kosthold. :)

Dyr spiser jo hverandre - mener du at det er galt at løver spiser zebraer også? Siden de sikkert kan få i seg næring på andre måter? Mennesket er jo i bunn og grunn et dyr, så det at vi spiser kjøtt er jo bare en naturlig konsekvens av naturens gang.

Anonym poster: 33b635843d3a83ca81ebffe1e17f9011

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

B12 finner du ikke i grønnsaker. Veganere må ta det som tilskudd, siden de ikke spiser noen form for animalske produkter.

Er man vegetarianer, kan man drikke melk og spise egg, men da sender man jo like vell penger til de industriene mange prøver å unngå, så hvis man ikke spiser kjøtt, fordi man ikke vil drepe dyr, er det nødvendig å være helt veganer.

B12 finnes i grønnsaker hvis de ikke blir vasket, siden da har de jord på seg. Jeg har så å si et vegansk kosthold, men jeg kan spise mat hos andre som inneholder f.eks. melk og egg fordi jeg ikke liker å være sær. Jeg bruker aldri penger på melk og egg, men jeg spiser det om jeg får det servert. (ikke rent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Dyr spiser jo hverandre - mener du at det er galt at løver spiser zebraer også? Siden de sikkert kan få i seg næring på andre måter? Mennesket er jo i bunn og grunn et dyr, så det at vi spiser kjøtt er jo bare en naturlig konsekvens av naturens gang.

Anonym poster: 33b635843d3a83ca81ebffe1e17f9011

Nei, jeg mener ikke det er galt. Noen dyr er nødt til å spise kjøtt. Mennesker er ikke en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

B12 finnes i grønnsaker hvis de ikke blir vasket, siden da har de jord på seg. Jeg har så å si et vegansk kosthold, men jeg kan spise mat hos andre som inneholder f.eks. melk og egg fordi jeg ikke liker å være sær. Jeg bruker aldri penger på melk og egg, men jeg spiser det om jeg får det servert. (ikke rent)

Da bør du ta B12. Jeg tar det siden kjæresten min er veganer, og at jeg gjerne ender med å spise det samme som ham. Spiser som deg egg og melk når jeg er borte, men det blir ikke store inntaket.

Det skal finnes B12 i noen alger, i miso og shiitake, men det er vanskelig å regulere at man får i seg tilstrekkelig. Siden det ikke er farlig med for mye B12, er det bedre at du tar det og er på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Da bør du ta B12. Jeg tar det siden kjæresten min er veganer, og at jeg gjerne ender med å spise det samme som ham. Spiser som deg egg og melk når jeg er borte, men det blir ikke store inntaket.

Det skal finnes B12 i noen alger, i miso og shiitake, men det er vanskelig å regulere at man får i seg tilstrekkelig. Siden det ikke er farlig med for mye B12, er det bedre at du tar det og er på den sikre siden.

Jeg har B12 i skapet og tar det når jeg kommer på det, men ikke daglig. Så morsomt at kjæresten din er veganer, jeg er nesten bare borti jenter som er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 finnes i grønnsaker hvis de ikke blir vasket, siden da har de jord på seg. Jeg har så å si et vegansk kosthold, men jeg kan spise mat hos andre som inneholder f.eks. melk og egg fordi jeg ikke liker å være sær. Jeg bruker aldri penger på melk og egg, men jeg spiser det om jeg får det servert. (ikke rent)

Grønnsakene kan ikke ha vært sprøytet heller. Det er bæsjen til bakteriene som inneholder B12, og de lever ikke så veldig godt når de er sprøyta med gift... Du får helst sikkert i deg bittelitt B12 på den måten, men jeg kan ikke se for meg at det skal være en sikker måte å få i seg nok på.

Man har jo bakterier som lever rundt munnen også, som produserer B12, i tillegg til bakterier som lever i tarmen, men det er jo så små mengder at det ikke har noe for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Grønnsakene kan ikke ha vært sprøytet heller. Det er bæsjen til bakteriene som inneholder B12, og de lever ikke så veldig godt når de er sprøyta med gift... Du får helst sikkert i deg bittelitt B12 på den måten, men jeg kan ikke se for meg at det skal være en sikker måte å få i seg nok på.

Man har jo bakterier som lever rundt munnen også, som produserer B12, i tillegg til bakterier som lever i tarmen, men det er jo så små mengder at det ikke har noe for seg.

Jeg spiser nesten bare økologisk, så grønnsakene jeg spiser er ikke sprøytet. Du har sikkert rett i alt du sier, men jeg er ikke så bekymret for at mitt inntak av B12 er for lavt siden jeg tross alt spiser mye hos andre og får servert mat laget av melk og egg, samt at jeg tar B12-tilskudd når jeg gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei, jeg mener ikke det er galt. Noen dyr er nødt til å spise kjøtt. Mennesker er ikke en av dem.

Hva skal man gjøre med husdyr som kuer, okser, hester, sauer, griser? Slippe dem ut i naturen og la dem bli rovdyrmat? Det er snart ikke rovdyr igjen i Norge heller, så hva slags tilstander skulle det bli? Råtnende dyrelik overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nesten bare økologisk, så grønnsakene jeg spiser er ikke sprøytet. Du har sikkert rett i alt du sier, men jeg er ikke så bekymret for at mitt inntak av B12 er for lavt siden jeg tross alt spiser mye hos andre og får servert mat laget av melk og egg, samt at jeg tar B12-tilskudd når jeg gidder.

Ja, du skriver jo at du tar B12-tilskudd også, så det er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man gjøre med husdyr som kuer, okser, hester, sauer, griser? Slippe dem ut i naturen og la dem bli rovdyrmat? Det er snart ikke rovdyr igjen i Norge heller, så hva slags tilstander skulle det bli? Råtnende dyrelik overalt.

Det måtte vel blitt gjort en veldig gradvis endring, hvor man fikk en hau med folk inn i nye jobber og alt mulig. Det er jo ikke noe som egentlig lar seg gjøre i praksis, sånn verden er idag, men det er uansett bra at det finnes mennesker som bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Euforia

Hva skal man gjøre med husdyr som kuer, okser, hester, sauer, griser? Slippe dem ut i naturen og la dem bli rovdyrmat? Det er snart ikke rovdyr igjen i Norge heller, så hva slags tilstander skulle det bli? Råtnende dyrelik overalt.

Nei, det er ikke det jeg mener. 200 000 dyr slaktes hver dag, noe jeg synes er altfor mye. Hadde vi spist mindre kjøtt hadde vi også sluppet å avle opp så mange. Jeg har ikke noe imot at folk spiser kjøtt, men jeg liker ikke at folk ikke er bevisst på handlingene de tar. Hvor mange av dere som har spist kjøtt i dag hadde selv slaktet kyllingen/kua osv? Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde klart det.

Forskjellen på tankegangen til en vegetarianer og en som spiser kjøtt er ofte at istedenfor at dyret blir sett på som et levende vesen med tanker og følelser, så blir det bare sett på som mat. Mennesker elsker dyr, sier de, men spiser dem likevel. Vi elsker hunden vår, men spiser griser. Griser er utrolig like mennesker organmessig, og griser har nesten helt lik personlighet som hunder. Og de fleste hadde neppe spist hunden sin, eller naboen sin for den saks skyld. En gris er like glad i livet sitt om det du er, og hvilken rett har vi til å spise dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig sexy med pels.

Spesielt sølvrev med snute og øyne ala denne (sorry) :

2z6xn5t.jpg

Anonym poster: 04fb7668ffe93d7679ea67197f27a5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot pels, men dette blir nesten litt groteskt.

Anonym poster: cfdda0a8adbf061ed1b12bcca0c0ce34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har noen flotte pelskåper jeg har arvet, men lar være å gå med de.

Jeg kan ikke henge en lapp med teksten

" denne kåpen er fra før verdenskrigen og jeg er i mot dagens pelsoppdrett! lover! "

Og jeg liker ikke eventuelle ringvirkninger min pelsbruk kan ha på andre.

Jeg synes pels er vakkert, deilig å ha på seg og utrolig godt og varmt.

Men jeg synes ikke pels er så vakkert, deilig å ha på seg og varmt nok,

når man i dag vet hvordan veldig mange pelsfarmer behandler dyene sine.

Det er virkelig ikke verdt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Jeg har noen flotte pelskåper jeg har arvet, men lar være å gå med de.

Jeg kan ikke henge en lapp med teksten

" denne kåpen er fra før verdenskrigen og jeg er i mot dagens pelsoppdrett! lover! "

Og jeg liker ikke eventuelle ringvirkninger min pelsbruk kan ha på andre.

Jeg synes pels er vakkert, deilig å ha på seg og utrolig godt og varmt.

Men jeg synes ikke pels er så vakkert, deilig å ha på seg og varmt nok,

når man i dag vet hvordan veldig mange pelsfarmer behandler dyene sine.

Det er virkelig ikke verdt det.

Jeg er så utrolig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nei, det er ikke det jeg mener. 200 000 dyr slaktes hver dag, noe jeg synes er altfor mye. Hadde vi spist mindre kjøtt hadde vi også sluppet å avle opp så mange. Jeg har ikke noe imot at folk spiser kjøtt, men jeg liker ikke at folk ikke er bevisst på handlingene de tar. Hvor mange av dere som har spist kjøtt i dag hadde selv slaktet kyllingen/kua osv? Jeg vet i hvert fall at jeg ikke hadde klart det.

Forskjellen på tankegangen til en vegetarianer og en som spiser kjøtt er ofte at istedenfor at dyret blir sett på som et levende vesen med tanker og følelser, så blir det bare sett på som mat. Mennesker elsker dyr, sier de, men spiser dem likevel. Vi elsker hunden vår, men spiser griser. Griser er utrolig like mennesker organmessig, og griser har nesten helt lik personlighet som hunder. Og de fleste hadde neppe spist hunden sin, eller naboen sin for den saks skyld. En gris er like glad i livet sitt om det du er, og hvilken rett har vi til å spise dem?

Bare en kort opplysning. Slakting er et håndverk. Man må vite hvordan det skal utføres. Hvem som helst kan ikke gjøre dette.

Hvis vi skal trekke dette ut i sin ytterste konsekvens, kan vi ikke spise plantevekster, heller. De har også en form for liv. Det er gjort mange forsøk og observasjoner som viser at planter reagerer.

Jeg vet ikke om du har stilet ditt innlegg til meg, i og med at du skriver i du-form, eller om du skriver generelt. Jeg er i praksis vegetarianer selv, tåler ikke kjøtt så godt, men fisk går bra. Men den har også et liv. Vanskelig dette her.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Bare en kort opplysning. Slakting er et håndverk. Man må vite hvordan det skal utføres. Hvem som helst kan ikke gjøre dette.

Hvis vi skal trekke dette ut i sin ytterste konsekvens, kan vi ikke spise plantevekster, heller. De har også en form for liv. Det er gjort mange forsøk og observasjoner som viser at planter reagerer.

Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente?...

Dyr og planter kan ikke sammenlignes. Planter føler ikke smerte engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...