Gå til innhold

Dere som går med pels


Gjest Euforia

Anbefalte innlegg

Gjest Euforia

Dette gjelder deg som går med pels, enten det er en kåpe av pels, en pelskrage på jakka, en lue med litt pels på osv. Og ja, dette gjelder også deg som har arvet pels.

Jeg regner med at mange av dere er glad i dyr, og sikkert har dyr hjemme. Etter alle pelsoppslagene i aviser og filmene som florerer rundt på nettet må det være nesten uungåelig å ikke vite hvor mye dyret har lidd for at nettopp DU skal gå med pelsen deres. Hvordan klarer dere å gå rundt med god samvittighet?

Jeg regner med at det kommer til å dukke opp kommentarer som "vi bor i Norge, vi trenger pels" nå, men helt ærlig - hvor mye varme får du fra pelsen på kragen på hetta på jakka di? Eller den lille pelsdusken øverst på lua? Jeg klarer virkelig ikke å forstå dette...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i at pelsdyr næringen virker som et mindre hyggelig hold av dyr men har du tenkt på hva som skjer om de lager forbud mot pelsdyrhold i Norge? Hvor vi faktisk har ganske strenge regler for hvordan dyrene skal ha det?

Etterspørselen på pels stopper ikke plutselig opp fordi man ikke kan "finne" det i Norge? Den vil nok om værre bare bli større, og hvor kommer pelsen da fra? Jo, fra øst Europa/Russland hvor de absolutt ikke bryr seg hvor fælt dyrene har det? Og ingen følger heller med på hvordan de utfører det?

Tenk litt på det du!

Og dessuten jeg har en arvet sølvrev jakke (bolero lignende) den er type 80 år gammel, og mest sannsynlig laget av villsølvrev fa fjellet. min avdøde farmor aom fikk den i bryllupsgave sa hvertfall det.

Så jeg synes det er helt ok å bruke den innimellom. Selv jeg er veldig enig med deg at dette ikke er en ok måte og holde dyr på!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Frøkna, det aller meste av pels som produseres i Norge blir eksportert til de "store" pelslandene, Russland og Kina. Som de fleste vet, dyrevelferd i disse landene er omtrent ikke-eksisterende, og jeg synes det er bra at mye av pelsen som blir brukt der, kommer fra dyr som faktisk ikke har det så ille.

Ja, det har vært mange skrekkeksempler i avisene den siste tiden, og pelsdyrfarmene er i hardt vær. Men mink og rev i fangenskap produserer flere lykkehormoner enn sauer, det sier litt.

Dessuten har diverse røktere og farmeiere invitert skeptikerne til å komme og se på sine gårder, men få har tatt dem opp på det tilbudet, ergo er det en hel masse "synsing" ute og går. Det vil alltid finnes folk som ikke bryr seg med å følge foreskriftene, og det er klart dyra kunne hatt det bedre, men det kan de i alle hysdyrhold, ikke bare pelsdyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig ledende spørsmål. Det virker litt som at du ikke egentlig prøver å forstå hvorfor folk bruker pels, men at du heller prøver å gi folk dårlig samvittighet for at de gjør det.

Jeg tror også at det synet man får i mediene av pelsdyrnæringen er veldig unyansert. De skrekkbildene man ser er nok ikke tilfellet fra alle pelsdyrfarmer, heller unntaket. Dette er Norge, det er mange kontroller og reguleringer av pelsdyrnæringen.

Selv bruker jeg ikke pels da jeg ikke syns det er så veldig fint.

Anonym poster: 28f5699c6ca8213c180621eb02809951

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolsjevidkun

Dette gjelder deg som går med pels, enten det er en kåpe av pels, en pelskrage på jakka, en lue med litt pels på osv. Og ja, dette gjelder også deg som har arvet pels.

Jeg regner med at mange av dere er glad i dyr, og sikkert har dyr hjemme. Etter alle pelsoppslagene i aviser og filmene som florerer rundt på nettet må det være nesten uungåelig å ikke vite hvor mye dyret har lidd for at nettopp DU skal gå med pelsen deres. Hvordan klarer dere å gå rundt med god samvittighet?

Jeg regner med at det kommer til å dukke opp kommentarer som "vi bor i Norge, vi trenger pels" nå, men helt ærlig - hvor mye varme får du fra pelsen på kragen på hetta på jakka di? Eller den lille pelsdusken øverst på lua? Jeg klarer virkelig ikke å forstå dette...

Spiser du kjøtt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme om pelsen er arvet eller hva den er... Går du med pels sender du ut et budskap om at det er helt greit å drepe dyr for pelsen deres, og da gjerne bare pelsen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolsjevidkun

Nei.

Da skal du værsågod få lov til å fortsette med peikefingeren :-)

Egentlig mener jeg at man verken burde spise kjøtt eller gå med pels, men i og med at jeg selv spiser kjøtt og sover godt om natta allikevel, kan jeg heller ikke ha noe å utsette på de som går med pels.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det skal settes strengere krav til pelsdyrnæringa i Norge, men jeg synes ikke at den skal legges ned. Hvis vi gjør det vil det åpne for import av mer pels fra for eksempel Kina, og her skal jeg love deg at dyrene har det jævlig...

Bedre å kontrollere næringa her enn å styrke en næring der det er fritt fram å mishandle dyr fra krybbe til grav... Håper at fler her inne er enig i dette...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du værsågod få lov til å fortsette med peikefingeren :-)

Egentlig mener jeg at man verken burde spise kjøtt eller gå med pels, men i og med at jeg selv spiser kjøtt og sover godt om natta allikevel, kan jeg heller ikke ha noe å utsette på de som går med pels.

Men du ser jo ikke folk som sprader rundt med kuskinn, eller kyllingfjær? Det er jo ikke disse dyrene som driver pelsindustrien! Hadde sølvrev, mink osv vært i vårt daglige omløp som mat hadde det vært noe helt annet. Men det er de ikke! Oppdretterne har jo kun disse dyrene pga pelsen, det er det som er feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blant annet blårevpels, mink og kaninpels. Synes det er kjempefint og virkelig herlig å gå med på kalde dager. Har ikke dårlig samvittighet overhodet, skulle jeg hatt et snev av dårlig samvittighet ville det vært pga pris, men jeg har ikke økonomiske bekymringer ;)

Anonym poster: 81e99d91da51f0aeef9fce08fcad0ec6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du ser jo ikke folk som sprader rundt med kuskinn, eller kyllingfjær? Det er jo ikke disse dyrene som driver pelsindustrien! Hadde sølvrev, mink osv vært i vårt daglige omløp som mat hadde det vært noe helt annet. Men det er de ikke! Oppdretterne har jo kun disse dyrene pga pelsen, det er det som er feil.

Kjøttet fra disse dyrene blir brukt i dyremat, så de blir ikke oppdrettet kun for pelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolsjevidkun

Men du ser jo ikke folk som sprader rundt med kuskinn, eller kyllingfjær? Det er jo ikke disse dyrene som driver pelsindustrien! Hadde sølvrev, mink osv vært i vårt daglige omløp som mat hadde det vært noe helt annet. Men det er de ikke! Oppdretterne har jo kun disse dyrene pga pelsen, det er det som er feil.

Du ser ut til å mene det er værre å drepe et dyr for pelsen enn det det er å drepe et dyr for kjøttet. Det er jeg uenig i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttet fra disse dyrene blir brukt i dyremat, så de blir ikke oppdrettet kun for pelsen.

Har du noen kilder til dette? :) Syns bare det er merkelig at sølvrev blir brukt som mat til andre dyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å mene det er værre å drepe et dyr for pelsen enn det det er å drepe et dyr for kjøttet. Det er jeg uenig i.

Det å spise er jo et primært behov vi har. Det er ingen av oss som har behov for å gå med kaninpels. Det finnes all slags stoffer som varmer minst like godt, og fuskepels ser jo likt ut. (jadajada, alle pelselskere, fuskepels ser sååååå falskt ut )

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noen kilder til dette? :) Syns bare det er merkelig at sølvrev blir brukt som mat til andre dyr :)

Jeg kan ikke svare for sølvrev, men minkkjøtt/slakteavfall blir brukt i hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for sølvrev, men minkkjøtt/slakteavfall blir brukt i hundemat.

Okei :) Synes fortsatt ikke det er greit med pels. Er hovedårsaken til minkens død hundefor eller pels? Og minkkjøtt kan slett ikke sammenlignes med slakteavfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Det å spise er jo et primært behov vi har. Det er ingen av oss som har behov for å gå med kaninpels. Det finnes all slags stoffer som varmer minst like godt, og fuskepels ser jo likt ut. (jadajada, alle pelselskere, fuskepels ser sååååå falskt ut )

Jeg synes det er fint at du er imot pels. Men jeg må si deg litt imot her. Å spise er et fysiologisk behov, ja. Det er varme også, i form av klær. Vi har ikke et behov for å gå med kaninpels, men vi har ikke et behov for å spise kjøtt heller. Mennesker trenger ikke kjøtt, det finnes ingen vitaminer i kjøtt som vi ikke får i oss ellers i et normalt kosthold. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Synes fortsatt ikke det er greit med pels. Er hovedårsaken til minkens død hundefor eller pels? Og minkkjøtt kan slett ikke sammenlignes med slakteavfall.

Hovedårsaken til døden er allikevel pels, men overskuddsavfallet blir brukt til hundemat, og det synes jeg er helt greit, for da er det en full "utnyttelse" av dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...