Gå til innhold

Sjelen.....


tulipaner

Anbefalte innlegg

Har lurt lenge på hva er sjel for noe? hva er denne sjelen alle snakker om, jeg har googlet mye og ikke funnet noe spesiellt.... ingen som kan sette ord på dette med sjelen...

er sjelen en slags energi som utformer personligheten din? er det sjelen som gjør hver enkelt av oss unike?

Noen ideer eller tanker om dette?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjelen er et trosspørsmål. I kristen og muslimsk teologi så er sjelen din deg, og den overlever døden, så du kan få din belønning eller straff i det hinsidige. Ellers ville ikke presteskapets trusler fungert.

Andre religioner som preker gjenfødelse, sier at sjelen er en slags essens av deg, og vil bli gjenfødt i en form som avgjøres av det livet du har levd. Men uten at den husker hverken sitt forrige liv eller hvor den var etter den forrige døden.

All forsøk på å oversette de religiøse forestillingene om en sjel til fysisk realitet, møter store problemer, siden eksistensen av en sjel på mange områder er i strid med termodynamikkens lover. F.eks kan ikke sjelen være ekkoet av nervesystemets elektriske felt, siden et slikt felt ville måtte være dynamisk, utføre arbeid, og bli spredt som et resulat av lovene om entropi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methusalem

En sjel, vanligvis omtalt i bestemt form, som sjelen, er ifølge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst «eterisk substans» som er unikt for hvert vesen. Det tenkes ofte at sjelen gir grunnlag for bevissthet, og den betraktes av mange som udødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelen er et trosspørsmål. I kristen og muslimsk teologi så er sjelen din deg, og den overlever døden, så du kan få din belønning eller straff i det hinsidige. Ellers ville ikke presteskapets trusler fungert.

I moderne kristen teologi er det en rekke retninger som snakker om "sjelen", men det passer rimelig dårlig med tekstene i Bibelen, både det gamle og det nye testamente.

De fleste stedene hvor det bokstavelig står "min sjel" eller "din sjel" i de gamle tekstene, er det blitt oversatt med "meg" og "deg" i moderne bibeloversettelser. Det er ikke så rart, for det står f.eks. at "den sjel som synder, skal dø" (ikke veldig udødelig) og "min sjel er sulten" (et fysisk fenomen). Utfra dette kan det se ut som "min sjel" simpelthen er "meg". Så står det da også at Adam "ble en levende sjel", ikke at han fikk en sjel. Dyrene omtales også som sjeler, forøvrig.

Som du sier så anser mange andre religioner og filosofier mennesker for å være i besittelse av en slags ånd som er separat fra kroppen og eventuelt lever videre etter døden, og det er ikke usannsynlig at kristen teologi etterhvert ble påvirket av disse og importerte den udødelige sjelen derfra. Det ville ikke akkurat vært første gang noe slikt skjedde.

Endret av Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt lenge på hva er sjel for noe? hva er denne sjelen alle snakker om, jeg har googlet mye og ikke funnet noe spesiellt.... ingen som kan sette ord på dette med sjelen...

er sjelen en slags energi som utformer personligheten din? er det sjelen som gjør hver enkelt av oss unike?

Noen ideer eller tanker om dette?

Takk

Det er Gud som vet best på dette feltet, men jeg har en min egen oppfatning som jeg har basert på koranen. Jeg mener at sjelen og ånden er ett når det er i et levende legme. Det er det som på arabisk kalles for "Roh & nafs". Det er det som beveger alt som er skapt med den frie vije som hører til.

Når noe dør, forlater det skapelsen den er i og da snakker man i islamsk teologi om Roh/ ånd, ikke sjel. Det gjelder menneske, dyr eller det som er i naturen. Det er på samme måte som da Gud skapte Adam fra jordens jord, og blåste liv (ånd/ roh)i kroppen som før var uten liv. Det Gud blåste var "Roh"/ ånd og ga den en sjel.

Gud kan gi denne ånden til hvem Han vil, ta den fra den Han vil, når Han vil. Det er i Guds rett å gi den til både Jesus og den engelen Han selv velger hvem som kan benytte seg av denne makten til å blåse liv.

Jeg tror at alt har en ånd og sjel i seg. Denne sjelen har former/ lov ut ifra den skapelsen den besitter. Dette begrunner jeg med flere vers fra Koranen, men her tar jeg med to bare. Det første verset kom fra Gud til sendebudet Mohammad da folk spurte om ånden som på arabisk er Roh.

"De spør deg om Roh(Ånden), si at Rohen (ånden) er min Herres sak, og ikke har dere fått av kunnskapen, enn det som litt er." ( Nattereisen).

Det andre verset jeg begrunner min tolking på, er også fra kapittelet som heter Nattereisen:

"De syv himler og jorden og alt som i dem er, priser Ham. Det finnes intet i disse som ikke lovpriser Ham med ære, men dere oppfatter ikke deres lovprisning. Han er mild, tilgivende."

Hvis noe ærer og lovpriser, så må den som utfører æringen og lovprisningen gjøre det i form av handling. Hvis noe kan utføre en handling/ mekanisme/ aktivitet, så må det ha et liv i seg. Siden Gud, den Allmektige er Skaperen av selve livet og døden, er det Han alene som gir ånd/ Roh til det Han skaper, og Han alene tar ånden fra sjelen/ nafs fra det han har skapt. Uf fra dette verset så forstår jeg at alt har en form for liv vi mennesker ikke kan se. Det er flere vers i koranen som underbygger dette.

Flere ting som Gud, Skaperen har skapt vil vitne i oppstandelsens dag både for og i mot. Blant annet vil kropssdeler kunne tale og vitne mot "selvet" (eks.: når en sier meg selv) som utførte både gode dåd og udåd.

En av Hans barmhjertighet ovenfor menneske er beskrevet veldig kort på slutten av verset nr. 2: "Han er mild og tilgivende". Lærde tolker disse ordplasseringene dit hen:

1) Han er mild mot oss, ved å spare oss fra å høre lyder fra skapelser, som skyene, regnet, vannet, jorden, plantene, bladene, grenene, trærne, maten og mer som ære og lovprise Han dag inn dag ut.

2) Han er mild utifra ordet som kommer etter: tilgivende i jordlivet for ikke stadfeste Han som En og alene i tilbedelse og lovprising.

Mine beskjedene konklusjonener slik jeg forstår det utfra vers i koranen er:

Guden har ånden og Gud selv styrer ånden

Gud gir ånd til alt Han skaper på samme måte som Han kan ta det fra alt Han skaper.

Gud bestemmer sjelens form/ lov ut ifra skapelsen/legmen det skal besitte.

Han velger å gi ånden til den Han vil. Som for eksempel:

- Sendebudet Jesus som kunne gi liv til de døde.

- Engelen som blåste liv i Maria, Jesus mor

- Når det er snakk om et levende legeme bruker sier vi ånden/roh i legemet og sjelen/nafs i legemet

- Når det er snakk om et dødt legeme da snakker vi om ånden som forlater legemet

- Når det er snakk om noe før det er gitt et liv snakker vi om ånd/ roh

- Sjelen/ nafs defineres av menneskets valg og handling gjennom livet

Jeg kan komme med flere eksepler fra koranen som gir flere nyanser i form av mirakler Han gir/ åpenbarer for Hans budbringere, men dette holder tenker jeg.

Håper at jeg ikke har skrevet noe som er feil iforhold Guds fulkomne egenskaper og atributter.

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Gud som vet best på dette feltet, men jeg har en min egen oppfatning som jeg har basert på koranen. Jeg mener at sjelen og ånden er ett. Det er det som på arabisk kalles for "Roh". Det er det som beveger alt som er skapt med den frie vije som hører til. Når noe dør, forlater det skapelsen den er i. Enten det er menneske, dyr eller det som er i naturen. Det er på samme måte som da Gud skapte Adam fra jordens jord, og blåste liv i kroppen som før var uten liv. Det Gud blåste var "Roh"/ ånd og ga den en sjel.

Gud kan gi denne ånden til hvem Han vil, ta den fra den Han vil, når Han vil. Det er i Guds rett å gi den til både Jesus og den engelen Han selv velger hvem som kan benytte seg av denne makten til å blåse liv.

Jeg tror at alt har en ånd og sjel i seg. Denne ånden og sjelen har former/ lov ut ifra den skapelsen den besitter. Dette begrunner jeg med flere vers fra Koranen, men her tar jeg med to bare. Det første verset kom fra Gud til sendebudet Mohammad da folk spurte om ånden og sjelen som på arabisk er Roh.

"De spør deg om Roh(Ånden sjelen), si at Rohen (ånden/ sjelen) er min Herres sak, og ikke har dere fått av kunnskapen, enn det som litt er." ( Nattereisen).

Det andre verset jeg begrunner min tolking på, er også fra kapittelet som heter Nattereisen:

"De syv himler og jorden og alt som i dem er, priser Ham. Det finnes intet i disse som ikke lovpriser Ham med ære, men dere oppfatter ikke deres lovprisning. Han er mild, tilgivende."

Hvis noe ærer og lovpriser, så må den som utfører æringen og lovprisningen gjøre det i form av handling. Hvis noe kan utføre en handling/ mekanisme/ aktivitet, så må det ha et liv i seg. Siden Gud, den Allmektige er Skaperen av selve livet og døden, er det Han alene som gir sjel/ ånd/ Roh til det Han skaper, og Han alene tar sjelen/ ånden/ Roh fra det han har skapt. Uf fra dette verset så forstår jeg at alt har en form for liv vi mennesker ikke kan se. Det er flere vers i koranen som underbygger dette.

Flere ting som Gud, Skaperen har skapt vil vitne i oppstandelsens dag både for og i mot. Blant annet vil kropssdeler kunne tale og vitne mot "selvet" (eks.: når en sier meg selv) som utførte både gode dåd og udåd.

En av Hans barmhjertighet ovenfor menneske er beskrevet veldig kort på slutten av verset nr. 2: "Han er mild og tilgivende". Lærde tolker disse ordplasseringene dit hen:

1) Han er mild mot oss, ved å spare oss fra å høre lyder fra skapelser, som skyene, regnet, vannet, jorden, plantene, bladene, grenene, trærne, maten og mer som ære og lovprise Han dag inn dag ut.

2) Han er mild utifra ordet som kommer etter: tilgivende i jordlivet for ikke stadfeste Han som En og alene i tilbedelse og lovprising.

Min beskjedene konklusjonener slik jeg forstår det utfra vers i koranen er:

Guden har ånden og Gud selv styrer ånden

Gud gir sjel/ ånd til alt Han skaper på samme måte som Han kan ta det fra alt Han skaper.

Gud bestemmer åndens/ sjelens form/ lov ut ifra skapelsen det skal besitte.

Han velger å gi ånden/ sjel til den Han vil. Som for eksempel:

- Sendebudet Jesus som kunne gi liv til de døde.

- Engelen som blåste liv i Maria, Jesus mor

Jeg kan komme med flere eksepler fra koranen som gir flere nyanser i form av mirakler Han gir/ åpenbarer for Hans budbringere, men dette holder tenker jeg.

Håper at jeg ikke har skrevet noe som er feil iforhold Guds fulkomne egenskaper og atributter.

Tayeb, mashallah aleek.. Hvor har du alt dette fra? Dette er ikke skrevet av eller kopiert fra Koranen, mht ordforumleringen, da dette er forståelig for alle. Har du funnet det på en nettside eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tayeb, mashallah aleek.. Hvor har du alt dette fra? Dette er ikke skrevet av eller kopiert fra Koranen, mht ordforumleringen, da dette er forståelig for alle. Har du funnet det på en nettside eller?

Jeg skriver ikke noe av meg selv. Alt det er hentet fra koranen, islamske kilder står på arabisk. Man må bare se ting i sammenheng ut ifra emner, sammtidig som en må lese utdypende forklaringer av koranen som tafsir ol.

Det står mye feil i den norske oversettelsen av koranen fra Einar Berg, derfor bruker jeg mye tid på å oversette og rette Bergs oversettelse(det jeg klarer). Det jeg ikke klarer lar jeg stå som det er. Tar ingen sjanser på å oversette Guds ord feilaktig.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke noe av meg selv. Alt det er hentet fra koranen, man må bare se ting i sammenheng ut ifra emner sammtidig som en må lese utdypende forklaringer av koranen som tafsir ol.

Det står mye feil i den norske oversettelsen av koranen, derfor bruker jeg mye tid på å oversette selv, det jeg klarer. Det jeg ikke klarer lar jeg stå som det står.

Ser jo at du ikke har skrevet dette selv, det jeg mente var hvor du har funnet disse tekstene på norsk og med slike ordformuleringer, da det er enkelt for alle å forstå. Det var DÈT jeg mente. :)

Peace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg skriver det selv med egne formuleringer etter å ha lest stoffet på arabisk. Det er derfor det er del små språkfeil. Burde faktisk bruke mer tid på å rette de feilene :klo: .

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salam og takk :)

Jeg skriver det selv med egne formuleringer. Det er derfor det er del små språkfeil. Burde faktisk bruke mer tid på de feilene :klo: .

Bra er det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Gud som vet best på dette feltet, men jeg har en min egen oppfatning som jeg har basert på koranen. Jeg mener at sjelen og ånden er ett. Det er det som på arabisk kalles for "Roh". Det er det som beveger alt som er skapt med den frie vije som hører til. Når noe dør, forlater det skapelsen den er i. Enten det er menneske, dyr eller det som er i naturen. Det er på samme måte som da Gud skapte Adam fra jordens jord, og blåste liv i kroppen som før var uten liv. Det Gud blåste var "Roh"/ ånd og ga den en sjel.

Gud kan gi denne ånden til hvem Han vil, ta den fra den Han vil, når Han vil. Det er i Guds rett å gi den til både Jesus og den engelen Han selv velger hvem som kan benytte seg av denne makten til å blåse liv.

Jeg tror at alt har en ånd og sjel i seg. Denne ånden og sjelen har former/ lov ut ifra den skapelsen den besitter. Dette begrunner jeg med flere vers fra Koranen, men her tar jeg med to bare. Det første verset kom fra Gud til sendebudet Mohammad da folk spurte om ånden og sjelen som på arabisk er Roh.

"De spør deg om Roh(Ånden sjelen), si at Rohen (ånden/ sjelen) er min Herres sak, og ikke har dere fått av kunnskapen, enn det som litt er." ( Nattereisen).

Det andre verset jeg begrunner min tolking på, er også fra kapittelet som heter Nattereisen:

"De syv himler og jorden og alt som i dem er, priser Ham. Det finnes intet i disse som ikke lovpriser Ham med ære, men dere oppfatter ikke deres lovprisning. Han er mild, tilgivende."

Hvis noe ærer og lovpriser, så må den som utfører æringen og lovprisningen gjøre det i form av handling. Hvis noe kan utføre en handling/ mekanisme/ aktivitet, så må det ha et liv i seg. Siden Gud, den Allmektige er Skaperen av selve livet og døden, er det Han alene som gir sjel/ ånd/ Roh til det Han skaper, og Han alene tar sjelen/ ånden/ Roh fra det han har skapt. Uf fra dette verset så forstår jeg at alt har en form for liv vi mennesker ikke kan se. Det er flere vers i koranen som underbygger dette.

Flere ting som Gud, Skaperen har skapt vil vitne i oppstandelsens dag både for og i mot. Blant annet vil kropssdeler kunne tale og vitne mot "selvet" (eks.: når en sier meg selv) som utførte både gode dåd og udåd.

En av Hans barmhjertighet ovenfor menneske er beskrevet veldig kort på slutten av verset nr. 2: "Han er mild og tilgivende". Lærde tolker disse ordplasseringene dit hen:

1) Han er mild mot oss, ved å spare oss fra å høre lyder fra skapelser, som skyene, regnet, vannet, jorden, plantene, bladene, grenene, trærne, maten og mer som ære og lovprise Han dag inn dag ut.

2) Han er mild utifra ordet som kommer etter: tilgivende i jordlivet for ikke stadfeste Han som En og alene i tilbedelse og lovprising.

Min beskjedene konklusjonener slik jeg forstår det utfra vers i koranen er:

Guden har ånden og Gud selv styrer ånden

Gud gir sjel/ ånd til alt Han skaper på samme måte som Han kan ta det fra alt Han skaper.

Gud bestemmer åndens/ sjelens form/ lov ut ifra skapelsen det skal besitte.

Han velger å gi ånden/ sjel til den Han vil. Som for eksempel:

- Sendebudet Jesus som kunne gi liv til de døde.

- Engelen som blåste liv i Maria, Jesus mor

Jeg kan komme med flere eksepler fra koranen som gir flere nyanser i form av mirakler Han gir/ åpenbarer for Hans budbringere, men dette holder tenker jeg.

Håper at jeg ikke har skrevet noe som er feil iforhold Guds fulkomne egenskaper og atributter.

følge en som voldtar en 9 år gammel jente?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

følge en som voldtar en 9 år gammel jente?

Det er mange usannheter om islam og løyn! Og sikkert noe rare ting. Noen leser jeg han giftet seg med en som var 9 år, andre ganger hører jeg at hun var 15 eller 16 år. Men man leser at hun elsket han veldig høyt og hvis han var en profet skulle han vel aldri ha voldtatt. Da hadde det vel kommet klart fram i ettertid. Kanskje det var vanlig i den tiden å gifte seg med så unge jenter. Det var vanlig blant romere å gjøre det så hvorfor skulle ikke arabere gjøre det også. Skal man kalle det for voldtekt.?! Mange i verden i dag gifter seg når de er 16 år og har sex. Det er akseptert i de samfunn. Det er et faktum at Islam er jo verdens raskest religion. Flere konverterer til islam i vesten koranen er ganske solid, målt opp mot bibelen.... Det er vel noe å tenke over. Skjønner at du hater islam og muslimer. Men alle har feil, ingen er perfekte og heller ikke du!

Anonym poster: 9d24a97c12867a8832e51397974bf41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange usannheter om islam og løyn! Og sikkert noe rare ting. Noen leser jeg han giftet seg med en som var 9 år, andre ganger hører jeg at hun var 15 eller 16 år. Men man leser at hun elsket han veldig høyt og hvis han var en profet skulle han vel aldri ha voldtatt. Da hadde det vel kommet klart fram i ettertid. Kanskje det var vanlig i den tiden å gifte seg med så unge jenter. Det var vanlig blant romere å gjøre det så hvorfor skulle ikke arabere gjøre det også. Skal man kalle det for voldtekt.?! Mange i verden i dag gifter seg når de er 16 år og har sex. Det er akseptert i de samfunn. Det er et faktum at Islam er jo verdens raskest religion. Flere konverterer til islam i vesten koranen er ganske solid, målt opp mot bibelen.... Det er vel noe å tenke over. Skjønner at du hater islam og muslimer. Men alle har feil, ingen er perfekte og heller ikke du!

Anonym poster: 9d24a97c12867a8832e51397974bf41a

at en mann over 50 gifter seg med en jente som er 9 år vet ALLE er galt uansett hvor i verden man bor. og hadde mohammed vert hvem som helst så hadde jeg ikke brydd meg, men når det sies at han er et perfekt eksempel på hvordan alle muslimer skal være, og med tanke på at det finnes en milliard muslimer så er dette ekstremt skremmende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

at en mann over 50 gifter seg med en jente som er 9 år vet ALLE er galt uansett hvor i verden man bor. og hadde mohammed vert hvem som helst så hadde jeg ikke brydd meg, men når det sies at han er et perfekt eksempel på hvordan alle muslimer skal være, og med tanke på at det finnes en milliard muslimer så er dette ekstremt skremmende.

Tror ikke hun var 9 år. Veldig stor aldersforskjell var jo en kultur som var vanlig på den tiden etter hva jeg har lest. Jeg møtte en dame en gang fra et afrikansk land som giftet seg ganske tidlig med en som var over 25 år eldre enn henne. Så hvis dette var på 70 tallet så sier det seg at ting var annerledes på 700 tallet. Det går ann å bruke sunn fornuft! :filer:

Anonym poster: 9d24a97c12867a8832e51397974bf41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun var 9 år. Veldig stor aldersforskjell var jo en kultur som var vanlig på den tiden etter hva jeg har lest. Jeg møtte en dame en gang fra et afrikansk land som giftet seg ganske tidlig med en som var over 25 år eldre enn henne. Så hvis dette var på 70 tallet så sier det seg at ting var annerledes på 700 tallet. Det går ann å bruke sunn fornuft! :filer:

Anonym poster: 9d24a97c12867a8832e51397974bf41a

ifølge muslimske skrifter så var hun det.

Sunn fornuft? ja det trenger virkelig allah en dose av, skjønnte han ikke at det skal komme en tid hvor slikt ikke er ok? og les hva jeg skriver på nytt, grunnen til at det er skremmende er fordi han skal være et eksempel til alle muslimer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var jo et menneske og ikke noe gud eller sønn av en gud! Når man leser om han, så var han faktisk sterk, myk, snill, vakker bly, rolig og veldig vis. Han var gift med flere, det har jeg også lest, men jeg har lest at han alltid var god og kjærlig med sine koner og i tillegg rettferdig. Jeg tviler på at en så stor mann, med en så stor påvirkning for en hel verden ikke skulle ha spesiell og hellig karakter. Det sies at hun som giftet seg med han, var den som fortalte mest og den som var mest glad og forelsket i han. Så du må ikke ta ting ut av sammenheng. En ting har flere sider. Muslimer ser jo på han som gudsutvalgte. Kanskje han ble utstyrt med en psyke og fysisk som overgår normale mennesker! Hvem vet?!

Anonym poster: 9d24a97c12867a8832e51397974bf41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...