Gå til innhold

Må tilbakebetale penger jeg aldri har fått fra Nav?


gerotten

Anbefalte innlegg

I dag mottok jeg 5300 kroner fra Nav jeg ikke skal ha. 1600 har gått til skatt. når jeg google temaet blir jeg meget nervøs. Kommer over denne saken: http://www.aftenpost...lt-7041882.html Det kan da vel ikke stemme at man må betale tilbake skatt når man er uskyldig i dette? Noen med erfaringer om for mye betalt fra Nav? På forhånd takk.

Endret av gerotten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Om du har betalt for mye skatt er jo dette noe du får igjen. Ikke i år riktignok, men til neste år.

Men om dette er en feil som nav har gjort, hva med å ringe og spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke betalt skatt, det er nav som har utbetalt en sum jeg aldri skulle ha, og av dem summen har de betalt skatt "for meg" om du skjønner. Jelt sykt om det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg har ikke betalt skatt, det er nav som har utbetalt en sum jeg aldri skulle ha, og av dem summen har de betalt skatt "for meg" om du skjønner. Jelt sykt om det er sånn.

Riktig, men hvis ingenting blir gjort, så får du de 1500 kr til gode i skatt fordi de skulle ikke betales ("du" betalte for mye i skatt). Derfor vil NAV få den skatten fra deg også. Du gir dem 1500 nå og så får du dem tilbake fra Skattetaten neste sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så taper du ikke noe på dette, du får igjen pengene neste år.

Skjønner godt at det er kjipt å plutselig ha 1600 kr mindre å rutte med fordi NAV har gjort en feil.

Anonym poster: 2267c9e3a1fa02f60ad6cd519ddedf42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg bare ikke tro er mulig. Så man skal bli straffet for å være ærlig? hva om man ikke har pengene, skal man ta opp kredittkort? noen som har opplevd dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vanlig å måtte betale tilbake inkl. skatt, men om du ikke har pengene tilgjengelig nå vil de nok være behjelpelige med oppsett av plan for tilbakebetaling. Tror ikke de kan kreve hele summen på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å vente helt til neste års skatteoppgjør med å få tilbake skatten du er trukket. Hvis du sender inn krav om endring av skattekort, med riktig utbetalt beløp og skatt trukket, hittil i år, kan du få et nytt korrigert skattekort, med lavere sats (siden du allerede har innbetalt mer skatt enn du behøver).

Anonym poster: 7e9f725734cb34b0e0342a335fa80aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere har egen skattekonto. NAV har nok det samme, så om de har trukket deg i skatt, er det ikke sikkert de har betalte dem inn til staten enda. Uansett kan de nok korrigere det, slik at du bare betaler tilbake det du fikk inn på kontoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...