Gå til innhold

Nytt førerkort fra utlandet


Gjest GirlDreamer

Anbefalte innlegg

Gjest GirlDreamer

Jeg bor i England, så jeg kan fint bruke førerkortet mitt der. Problemet er at jeg skal gifte meg neste år, og dermed skifter jeg etternavn. Slik jeg har skjønt det, så er det "bare" å bestille et nytt førerkort når navneendringen er gjennomfort, men man må møte opp på sin lokale trafikkstasjon før å gjøre dette. Stemmer dette, og hva skal man da gjøre når man ikke bor i Norge lenger? Har vurdert å bare skaffe britisk sertifikat, men de har så kort gyldighet i forhold til våre norske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglene står nok på nettet, det er forskjell fra land til land.

Jeg giftet meg også og byttet etternavn, men her i landet beholder man alltid pikenavnet. De tok mitt norske sertifikat, sendte det til Norge, og så fikk jeg nytt her i landet. Det med navn skal da ikke være noe problem, ta med vigselattest og pass etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Så lenge du ikke har fast bostedsadresse i Norge får du ikke bytta det norske førerkortet ditt. Men fra og med i januar i år så endret førerkortreglene seg, så gyldighetstiden på norske førerkort er nå 15 år. Så da "taper" du ikke på å bytte til et englesk førerkort likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...